Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waar varen we langs??????

Re: Waar varen we langs?????? 05 jan 2014 13:49 #473163

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
Da´s te noordelijk Hans, zie de hint. Drontermeer is tot nu toe het dichtst bij, maar je wilt de afstand niet zwemmen (of lopen).
Discussie gesloten.

Re: Waar varen we langs?????? 05 jan 2014 14:27 #473172

Zuidelijk markermeer, je kijkt richting muiderberg. Tussen eilandjes ´t Hoofd en de Drost.

H
Discussie gesloten.

Re: Waar varen we langs?????? 05 jan 2014 15:11 #473188

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6479
ik weet het niet :blush:
ik zie boeien, een steiger, een molen, wat bebouwing en misschien een zendmast
in de buurt van giethoorn dan maar
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Discussie gesloten.

Re: Waar varen we langs?????? 05 jan 2014 15:21 #473191

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
Zoek het tussen de antwoorden van Fly Tour en Har. Ik wil trouwens wel iets meer dan de naam van het meer: waar leiden de tonnetjes die Ton noemt (what´s in a name) heen?
Discussie gesloten.

Re: Waar varen we langs?????? 05 jan 2014 16:05 #473207

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3627
ketelmeer
ingang kattendiep richting kampen
Discussie gesloten.

Re: Waar varen we langs?????? 05 jan 2014 16:08 #473208

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
groom schreef :
lodewijk stegman schreef :
groom schreef :
Leuk lodewijk tegen lodewijk ;)

Nog een om weg te strepen? Tiengemeten

Die had iedereen al weggestreept, ben ik bang.

Niet iedereen is zuidelijk georiënteerd beste Lodewijk.
Ik dacht nieuw natuurgebied pont nodig, getij... Wilde gok...
Als je de omgeving kent ... Tja ... Dan is het geen raadplaat ;)
Je klinkt een beetje verontwaardigd, daarom ga ik er maar even op door.
Het is eigenlijk wel leuk dat je in deze zin reageert, want er is wel wat meer over te zeggen en misschien kun je er wat mee.
Wat ik hierna schrijf is een strikt persoonlijke opvatting, maar ik zeg het het toch maar. Dan is even duidelijk hoe ik hierin sta.

Het woord "raadplaat" word wel vaker gebruikt in deze draad en de laatste tijd draait het inderdaad nogal vaak uit op blind raden. Men roept maar wat en men blijft roepen totdat de plaatjesplaatser iets terugroept in zin van "warm" of "dat is goed!". In het laatste geval is er bij de rader vooraf dan toch meestal wel een vaag idee hoe het er op de geraden plek uitziet. Maar heel vaak zie ik ook dingen voorbij komen die inderdaad wijzen op blind raden, zonder gebruik te maken van de aanwijzingen die iedere foto (als het goed is) biedt.

Toch wordt dit spel volgens mij in z'n mooiste vorm gespeeld als er niet blind wordt gegokt, maar als men werkt met 'educated guesses'. Kortom, als men de plek misschien nooit gezien heeft, maar op grond van het goed bestuderen van de foto, en wat daar uit op te maken valt, komt tot een veronderstelling die geen blinde gok meer is. Soms heb je de plek wèl eens gezien, maar weet je niet waar het is, tot je een beetje gaat combineren en deduceren.
Inderdaad: wat hier de 'methode stegman' is gaan heten.
Je was daar al een beetje mee op weg (natuurgebied; steigertje misschien voor pontje, enz.) maar op zeker moment moet je ook even de moeite willen nemen om zo'n gedachtenspinsel te checken aan de feiten. Eén van de aspecten van de methode Stegman is 'schaal' hoe breed is het water op de foto en hoe breed is het water waaraan we denken? Eén blik op de kaart is voldoende om in dit geval Tiengemeten uit te sluiten. Het Vuile Gat is ergens tusen 50 en 100 keer zo breed als de Doode Kikvorschkil. Er zijn nog heel veel meer manieren, trouwens.
Dus ook als je er nog nooit geweest bent is er wel iets meer met zo'n foto te doen.

Ton is ook nog nooit op de plek in kwestie geweest, maar hij raadt hem wel. Door het één en ander te combineren en deduceren.

--
stegman
Discussie gesloten.

Re: Waar varen we langs?????? 05 jan 2014 16:23 #473215

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6479
ik gok nooit blind, al lijkt het misschien wel zo
ik heb een molen gezien op die foto
en in de buurt van giethoorn is het molengat, vandaar dat ik giethoorn opperde
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Discussie gesloten.

Re: Waar varen we langs?????? 05 jan 2014 17:31 #473240

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
duit schreef :
ketelmeer
ingang kattendiep richting kampen

Sorry, interpreteer mijn hint Zoek het tussen de antwoorden van Fly Tour en Har zuid-om.
Laatst bewerkt: 05 jan 2014 17:31 door Vlieter1.
Discussie gesloten.

Re: Waar varen we langs?????? 05 jan 2014 18:16 #473252

Tja, nou zie ik het. Maar ja, ik mag morgen pas weer..... Overigens een plek waar ik met mijn boot nooit kan komen.

H
Discussie gesloten.

Re: Waar varen we langs?????? 05 jan 2014 18:18 #473253

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9076
Eemmmeer, je kijkt naar de Eem
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Discussie gesloten.

Re: Waar varen we langs?????? 05 jan 2014 18:54 #473269

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
La Mavare heeft´m. We lagen daar de eerste jaren in ´t Raboes, aan de Eemmonding. Een heel rustiek haventje in niemandsland. Jammer dat het telkens zo´n stuk varen was naar open water.
PS La Mavare, schrijf je Eemmmeer altijd met een Mmeer? :laugh:
Laatst bewerkt: 05 jan 2014 18:57 door Vlieter1.
Discussie gesloten.

Re: Waar varen we langs?????? 05 jan 2014 19:15 #473278

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9076
Vlieter1 schreef :
...
PS La Mavare, schrijf je Eemmmeer altijd met een Mmeer? :laugh:

Omdat het zo lekker is :P


Bijlage ZF20140105.jpg niet gevonden



Een leuke voor de methode Stegman?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Discussie gesloten.

Re: Waar varen we langs?????? 05 jan 2014 19:36 #473287

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6479
oke de eemmonding, maar waar staat mijn molentje dan?
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Discussie gesloten.

Re: Waar varen we langs?????? 05 jan 2014 19:39 #473288

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2842
Aan de schaduwen op het schip zelf te zien varen we richting noordwest tot noordoost. Groot open water aan de golven te zien. Ik gok op het IJsselmeer lang de Noordoostpolder. Niet bij Urk, want daar staan molens. Dus ergens tussen Rotterdamse hoek en Lemmer??
Discussie gesloten.

Re: Waar varen we langs?????? 05 jan 2014 19:39 #473289

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6479
en de volgende foto
de dijk van muiderzand naar pampushaven, net bij de knik
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Discussie gesloten.

Re: Waar varen we langs?????? 05 jan 2014 19:48 #473292

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9076
Rikken schreef :
Aan de schaduwen op het schip zelf te zien varen we richting noordwest tot noordoost. Groot open water aan de golven te zien. ...

Tot zover helemaal goed! Het antwoord is helaas fout.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Discussie gesloten.

Re: Waar varen we langs?????? 05 jan 2014 20:14 #473304

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3166
Nou dan ik maar op de stegmantour:
Groen water dus ijsselmeer, de schaduw van de scepterpotten zijn lang, dus de zon staat laag, weinig rood licht in de foto, dus foto is in de ochtend genomen, ik zou dus ook het antwoord van Rikken geven, maar ik "gok" nu iets noordelijker

stavoren.
De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Laatst bewerkt: 05 jan 2014 20:15 door -Mara-.
Discussie gesloten.

Re: Waar varen we langs?????? 05 jan 2014 20:18 #473307

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9767
Ik vind het water niet echt IJsselmeerachtig eerder Wadachtig, ik ga dan voor de Boontjes richting Harlingen net na Kornwerd.
Discussie gesloten.

Re: Waar varen we langs?????? 05 jan 2014 20:25 #473311

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3166
Wallaby schreef :
Ik vind het water niet echt IJsselmeerachtig eerder Wadachtig.

Dan was het beetje schuim "witter" geweest. (Denk ik :unsure: )
Heb overigens nog nooit op de wadden gevaren, staat nog op lijstje :-)
De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Laatst bewerkt: 05 jan 2014 20:26 door -Mara-.
Discussie gesloten.

Re: Waar varen we langs?????? 05 jan 2014 20:44 #473320

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
delaat72 schreef :
Wallaby schreef :
Ik vind het water niet echt IJsselmeerachtig eerder Wadachtig.

Dan was het beetje schuim "witter" geweest. (Denk ik :unsure: )
Heb overigens nog nooit op de wadden gevaren, staat nog op lijstje :-)
Dat schuim is een overweging, maar laat ik eens gokken op de zeewering ten noorden van Huisduinen. Om het hoekje ligt Den Helder. Puur omdat ik die dijk al eens vanaf zee gezien heb, en dit beeld daar wel een beetje op lijkt. Niks methode dus, alleen herinnering.

--
stegman
Laatst bewerkt: 05 jan 2014 20:44 door Wadloper.
Discussie gesloten.

Re: Waar varen we langs?????? 05 jan 2014 20:45 #473321

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
tcdehoog schreef :
oke de eemmonding, maar waar staat mijn molentje dan?
ton

Hier, Ton:
rivier.de-eem.nl/eem/DSCF2806.jpg
Zo´n klein poldermolentje is het (ik neem aan dat je deze tenminste bedoelde)
Discussie gesloten.

Re: Waar varen we langs?????? 05 jan 2014 20:59 #473325

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9076
lodewijk stegman schreef :
....
Dat schuim is een overweging, maar laat ik eens gokken op de zeewering ten noorden van Huisduinen. Om het hoekje ligt Den Helder. Puur omdat ik die dijk al eens vanaf zee gezien heb, en dit beeld daar wel een beetje op lijkt. Niks methode dus, alleen herinnering.

--
stegman

Stelt me teleur Stegman, gokken? En dan zo bijna goed dat ik het goed moet rekenen :ohmy:
We varen voorbij Kijkduin, dus al ten noorden van Den Helder. Voorbij de bocht is de veerhaven.

Foto is gemaakt op 29 december j.l., onderweg van Scheveningen naar Terschelling voor Oud en Nieuw.
Ideaal moment om een groene Noordzee te zien!
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Laatst bewerkt: 05 jan 2014 21:00 door La Mavare.
Discussie gesloten.

Re: Waar varen we langs?????? 05 jan 2014 21:01 #473326

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
Ik zou ook denken dat er wat weinig schuim is voor zout, maar toch: het lijkt alsof de dijk een profiel heeft waar een fietspad over ka nlopen, zoals je op de waddeneilanden kan hebben.

Bij een noord- / noordwestelijke koers kan je in dat geval langs Ameland varen, door het Westgat naar buiten. Achter de dijk links meen ik nog iets wits te zien: het paviljoen bij het begin van het strand?

Tegen deze redenering pleit dat ik wat tonnetjes op de foto zou verwachten, maar misschien zijn die door het lage camerastandpunt aan het zicht onttrokken.

Enfin, dit is mij beste (al dan niet educated) guess voor dit moment.

EDit: volgende keer iets minder lange verhalen schrijven...
Laatst bewerkt: 05 jan 2014 21:01 door Vlieter1.
Discussie gesloten.

Re: Waar varen we langs?????? 05 jan 2014 22:02 #473338

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
La Mavare schreef :
Stelt me teleur Stegman, gokken? En dan zo bijna goed dat ik het goed moet rekenen :ohmy:
We varen voorbij Kijkduin, dus al ten noorden van Den Helder. Voorbij de bocht is de veerhaven.
Nou, eerlijk gezegd stel jij me teleur.
Ten eerste omdat de foto zo goed als clueless is (nou ja, goed: die knik in de dijk is de enige aanwijzing). Dan blijft er weinig anders over dan gokken, niet?
Je stelt me nogmaals teleur omdat je het gore lef hebt mijn reactie "zo bijna goed, dat ik het goed moet rekenen" te noemen.
"Kijkduin" is Fort Kijkduin en dat ligt ongeveer 300 m ten Z. van Huisduinen. Is "ten noorden van Huisduinen" dan niet synoniem aan "voorbij Kijkduin"? En de Veerhaven; is dat ineens niet meer in Den Helder, ofzo?

Dat antwoord is gewoon goed en niet "bijna" goed.

Nou ja, 'nuff said. Probeer deze eens:



--
stegman
Laatst bewerkt: 05 jan 2014 22:02 door Wadloper.
Discussie gesloten.

Re: Waar varen we langs?????? 06 jan 2014 04:46 #473352

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10167
lodewijk stegman schreef :
groom schreef :
lodewijk stegman schreef :
groom schreef :
Leuk lodewijk tegen lodewijk ;)

Nog een om weg te strepen? Tiengemeten

Die had iedereen al weggestreept, ben ik bang.

Niet iedereen is zuidelijk georiënteerd beste Lodewijk.
Ik dacht nieuw natuurgebied pont nodig, getij... Wilde gok...
Als je de omgeving kent ... Tja ... Dan is het geen raadplaat ;)
Je klinkt een beetje verontwaardigd, daarom ga ik er maar even op door.
Het is eigenlijk wel leuk dat je in deze zin reageert, want er is wel wat meer over te zeggen en misschien kun je er wat mee.
Wat ik hierna schrijf is een strikt persoonlijke opvatting, maar ik zeg het het toch maar. Dan is even duidelijk hoe ik hierin sta.

Het woord "raadplaat" word wel vaker gebruikt in deze draad en de laatste tijd draait het inderdaad nogal vaak uit op blind raden. Men roept maar wat en men blijft roepen totdat de plaatjesplaatser iets terugroept in zin van "warm" of "dat is goed!". In het laatste geval is er bij de rader vooraf dan toch meestal wel een vaag idee hoe het er op de geraden plek uitziet. Maar heel vaak zie ik ook dingen voorbij komen die inderdaad wijzen op blind raden, zonder gebruik te maken van de aanwijzingen die iedere foto (als het goed is) biedt.

Toch wordt dit spel volgens mij in z'n mooiste vorm gespeeld als er niet blind wordt gegokt, maar als men werkt met 'educated guesses'. Kortom, als men de plek misschien nooit gezien heeft, maar op grond van het goed bestuderen van de foto, en wat daar uit op te maken valt, komt tot een veronderstelling die geen blinde gok meer is. Soms heb je de plek wèl eens gezien, maar weet je niet waar het is, tot je een beetje gaat combineren en deduceren.
Inderdaad: wat hier de 'methode stegman' is gaan heten.
Je was daar al een beetje mee op weg (natuurgebied; steigertje misschien voor pontje, enz.) maar op zeker moment moet je ook even de moeite willen nemen om zo'n gedachtenspinsel te checken aan de feiten. Eén van de aspecten van de methode Stegman is 'schaal' hoe breed is het water op de foto en hoe breed is het water waaraan we denken? Eén blik op de kaart is voldoende om in dit geval Tiengemeten uit te sluiten. Het Vuile Gat is ergens tusen 50 en 100 keer zo breed als de Doode Kikvorschkil. Er zijn nog heel veel meer manieren, trouwens.
Dus ook als je er nog nooit geweest bent is er wel iets meer met zo'n foto te doen.

Ton is ook nog nooit op de plek in kwestie geweest, maar hij raadt hem wel. Door het één en ander te combineren en deduceren.

--
stegman


Raadplaat staat in bericht 1 van deze topic.
Daarnaast kijk ik vaak op mijn mobiele telefoon en ga dan niet alle mitsen en maren en feiten controleren. Als je op een pc kijkt is dit mogelijk praktisch beter uitvoerbaar. Maar altijd prettig dat iemand zijn spelregels uitlegd. Zal niet meer raden op jouw platen.
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 3.802 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl