Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waar varen we langs??????

Waar varen we langs?????? 04 okt 2018 22:02 #985002

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Het lijkt wel de Linge...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 04 okt 2018 22:13 #985004

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 708
Dit bootje had ik meestal achter huis en soms achter de Ovni. Daarna HR gevaren. Tegenwoordig vaar ik af en toe een dagje/weekendje met een Etapje 21i. Zo'n scheepje geef je wat makkelijker mee aan je studerende kinderen. Vandaar dat onderschrift.

De Linge ligt niet in de buurt van het Sneekermeer ...
De Zwette is gegraven als vervanging voor de Oudvaart, dat is dus een kanaal.

De Boarne is wel een rivier maar ligt in Oostergo.

Het gaat dus om 1 van de oude 4 rivieren op het voormalige eiland Westergo die uitkwamen in de Middelzee. 3 daarvan zijn nog herkenbaar, 1 is verworden tot slootje. Het gaat dus niet om een oude slenk die later is gebruikt om er een vaart van te maken. (bijv de Hilaarder vaart)
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 04 okt 2018 22:49 #985005

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9074
Geeuw?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 05 okt 2018 05:58 #985011

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6477
beetje gegoogeld, deze dan maar
sebearefeart
kruising bolswarder trekvaart
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 05 okt 2018 07:18 #985024

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8557
Kromme Knilles?
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 05 okt 2018 07:38 #985028

Het is een lastige!
Ik doe de volgende gok: de Boazumer Feart met zicht op Boazum en de spoorbaan.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 05 okt 2018 08:34 #985037

  • Zeelandbrug
  • Zeelandbrug's Profielfoto
holrobert schreef :
De Zwette ?

De Witte?
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 05 okt 2018 10:11 #985065

ovni schreef :

De Boarne is wel een rivier maar ligt in Oostergo.

Het gaat dus om 1 van de oude 4 rivieren op het voormalige eiland Westergo die uitkwamen in de Middelzee. 3 daarvan zijn nog herkenbaar, 1 is verworden tot slootje. Het gaat dus niet om een oude slenk die later is gebruikt om er een vaart van te maken. (bijv de Hilaarder vaart)

In dit kader plaats ik een detail van een kaart die de situatie weergeeft van het jaar 1000. (Die kaart heb ik geërfd van mijn vader).
De Middelzee (Borneda Sinus) is mooi weergegeven. Van de elf steden bestaan alleen Stavoren (Stauria) en Dokkum (Dockinga). Verder Esonstadium! en Wirdum (Wtgong).
Ook leuk om te zien: de Gelderse IJssel (Isala Novus) gaat naadloos over in de Vliestroom (Fli of Flevus Fluvius) en stroomt dwars door de Fluessen/Heegermeer (Chime lo fara) en langs Workum (moest nog uitgevonden worden).
Westergo en Oostergo heten hier nog Vistraga resp. Astraga.

Ik word wel blij van dit soort kaarten!
Wim.




Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 05 okt 2018 10:41 door Berghout-2.
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 05 okt 2018 15:21 #985128

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7592
Ik ben ook vaak aan het sneupen op oude kaarten, leuk.

Maar antwoord op de foto vraag:
de Moezel (no joke)

Een waternamen kaart Fryslan voor de puzzlehulp:
Inzoomen voor veel details
fryslan.maps.arcgis.com/home/w...,221778,617075,28992
Laatst bewerkt: 05 okt 2018 15:22 door JeePee.
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 05 okt 2018 16:33 #985150

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7592
Wil je ook nog de laatst gelode dieptes?
fryslan.maps.arcgis.com/home/w...,221778,617075,28992

Screenshot

Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 05 okt 2018 17:42 #985169

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 708
De Mûzel (of de Moezel in het Nederlands) is een verlengstuk van de Boarne. Die kwam dus ook in de Middelzee uit. Voor mensen die nu op oude kaarten aan het zoeken zijn. De naam Middelzee is pas sinds de 14/15e eeuw in gebruik. Daarvoor waren de namen afgeleid van de rivier de Boarne zoals al gemeld door Berghout. Helaas dus vanuit Oostergo. De Mûzel kwam bij Reard in de Middelzee uit. Daar zijn restanten gevonden van een vooruitgeschoven post in de vorm van een typisch Romeins havenhoofd. Circa 650 na C. heeft Clofis daar de Friezen een lesje geleerd. (Kromme Knilles ook Oostergo)

Terug naar Westergo. Prachtige kaart van Berghout. Maar Wtgong is Wirdum? Dan klopt die kaart voor geen meter. Esonstadium is het oude Esonstad. Gesloopt door de Noormannen en het laatste restje weggespoeld tijdens een stevige storm. Het moet vlakbij het huidige Ezumerzijl gelegen hebben.
De kaart is dermate oud, dat wat wij nu zien als Middelzee, daar nog amper op te zien is. Die doorbraak wat het tot zee maakte was ook later. Vandaar dat Leeuwarden pas veel later is gaan groeien. 1504 was het 1e jaar dat leeuwarden groot genoeg was om als hoofdstad van Friesland te worden aangewezen.

Van Westergo is duidelijk minder te vinden... Ik ben opzoek naar een oude detail kaart. Bijvoorbeeld bij Tresoar, maar die hebben zoveel .... speld in hooiberg.

De Boazumer feart is gegraven. Ligt ten zuiden van de Dille en is dus al in poldergebied voor 1500 ... net als dat ene niet meer te vinden riviertje .... De Boarke. (Nu een slootje even ten zuiden van Easterwierum).

Kortom ten Noorden van de Dille en ten zuiden van de allereerste landaanwinning wat wij nu het Bildt noemen. Daar moet je zoeken ...

Als je de naam van de gezochte rivier googled komt er maar 1 zoekresultaat naar boven. Een masterscripte van Cora Krista Jongsma R.U.G. Onder begeleiding van:
Prof. dr. ir. Th. (Theo) Spek (hoogleraar Landschapsgeschiedenis, RUG) & Prof. dr. A.S. (Ann-Sophie) Lehmann (hoogleraar Moderne Hedendaagse Kunst, RUG)

Voor de liefhebber:
www.rug.nl/research/kenniscent...e_feltscape_2017.pdf

Het gaat over mijn "achtertuin" en wat er uit micro relief in het polderlandschap is af te lezen. Kortom ik ga even lezen ...
Laatst bewerkt: 05 okt 2018 17:48 door Limosa.
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 05 okt 2018 19:23 #985192

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
De Jaagmerrie ?
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 05 okt 2018 19:25 #985193

  • Jerogee
  • Jerogee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
ovni schreef :
Als je de naam van de gezochte rivier googled komt er maar 1 zoekresultaat naar boven.
De Jaagmerrie nabij Mantgum? Robert was me net voor. Wellicht nu straks dus een extra Google zoekresultaat :laugh:
Laatst bewerkt: 05 okt 2018 19:29 door Jerogee.
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 05 okt 2018 19:26 #985194

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 708
Heel goed .... bijna niemand die die naam nog kent.
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 05 okt 2018 19:37 #985197

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
Heel wat oude kaarten bestudeerd en boeken gelezen maar nog nooit eerder van de Jaagmerrie gehoord. Een wat makkelijkere:


Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 05 okt 2018 19:55 #985204

Waddenzee tussen Lauwersoog en schier

Vlakbij Schier vermoed ik, GvS of zo.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 05 okt 2018 19:59 door It Paradyske.
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 05 okt 2018 19:57 #985205

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
It Paradyske schreef :
Waddenzee tussen Lauwersoog en schier

Nee, daar niet.
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 06 okt 2018 13:22 #985324

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
Echt veel aanknopingspunten levert de foto niet.
Een gele ton en stromend water. Googelend op sailhorse blijkt dat die boten dit jaar een waddentocht hebben gemaakt in het gebied dat paradyske beschrijft, maar daar is het dus niet.
De plannen voor die tocht reppen ook over droogvallen op engelsmanplaat, maar daar ligt geen gele ton zonder verbodsbord. Het zou kunnen zijn dat het verbods-topteken net achter de val van de begeleidingsboot verborgen is... vooruit: ik probeer het met engelsmanplaat / oude smeriggat.
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 06 okt 2018 14:53 #985344

Zou goed kunnen, je ziet idd een uitloper (van het rif) onder water achter de ton.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 06 okt 2018 14:54 #985345

  • Luitzen
  • Luitzen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 108
Oort, nabij de haven van Lauwersoog?
Daar liggen een paar gele boeitjes.
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 06 okt 2018 17:05 #985373

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
Vlieter1 schreef :
i.. vooruit: ik probeer het met engelsmanplaat / oude smeriggat.

Daar was ‘t inderdaad. Hadden een paar uutrtjes droog gelegen en toen met de club naar Schier.
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 06 okt 2018 20:19 #985411

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
De volgende:


Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 07 okt 2018 05:17 #985442

Oude robbengat voor suyderoog
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 07 okt 2018 13:25 #985539

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
Jawel - jouw beurt, Hans!
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 07 okt 2018 15:56 #985581

Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 5.426 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl