Nou, vooruit dan, hier is die spiritus adept...
In mijn €Xr heb ik het 2-pits gas kooktoestel vervangen door een 2 pits spiritus kooktoestel (Origo kopie). Dit scheelt in verzekeringspremie omdat gas zwaarder is dan lucht en onder in de boot (en in de bilge) kan blijven hangen om zo een explosief mengsel te vormen. Hetzelfde geldt voor benzine. Ik heb 1 keer een gasexplosie gezien in de haven van Vlieland, veroorzaakt door een kapotte geiser. De geiser ging uit en het gas stroomde de boot in. Door het opnieuw aansteken van de geiser ontplofte het in de boot achtergebleven gas. Gevolg: de kajuit en het dek kwamen omhoog (ca 10cm, boot total loss) en los van de romp van het schip. Nu zou dit niet mogen gebeuren bij 'uitwaai-beveiliging', maar het is nooit uit te sluiten. Het is de reden dat verzekeringspremies voor het koken op gas hoger zijn.
Het gebruik van spiritus is veiliger, het kan worden geblust met gewoon water, er is geen poederblusser of CO
2-blusser voor nodig, wat voor gas wel zo is.
Gas is niet heter dan spiritus, het omgekeerde is waar, een spiritus vlam is heter dan een gasvlam. Er kan echter onder druk meer gas uit een brander stromen en het geleverde vermogen van een gasbrander is daarmee hoger dan van een spiritusbrander. Een 'gemiddelde' gasbrander levert ongeveer 2000 tot 2500W aan vermogen, terwijl een spiritusbrander meestal een maximum vermogen heeft van 1500W (ter vergelijking, een sudderbrander heeft een vermogen van ongeveer 700 - 800W). Het koken op spiritus duurt dus langer dan op gas. De verbranding van spiritus levert meer water op dan de verbranding van butaan of propaan of een mengsel van die gassen. Er ontstaat meer condens dan bij het koken op gas en er moet goed worden geventileerd. Een spiritus kooktoestel is daarmee absoluut ongeschikt om te gebruiken als verwarming, iets wat met gas wel kan (met enige aanpassing).
Ik maak gebruik van een snelkookpan in mijn boot, dit beperkt de afgifte van waterdamp uit de pan en komt de hogere temperatuur van de spiritus vlam beter tot zijn recht. Bij snelkookpannen kook je de aardappels en de groente in 1 keer en heb je dus niet een extra vlam nodig.
Ja, het vullen van de spiritus bussen is inderdaad een gehannes. Ik heb uit een stuk polyetheen een halve trechter gemaakt, die ik in de opening van de bus schuif en als ik de bus op de kant zet, kan ik de bussen zonder al teveel moeite en knoeien vullen. Ik gebruik niet de 10 liter kan, maar een plastic literfles. De 10 liter kan is te onhandig daarvoor. Spiritus is bijna overal goed verkrijgbaar. De blauwe spiritus is van een zeer penetrante geurstof voorzien. Het kan worden gebruikt, maar dan ruik je het door de hele boot. Ik doe dat liever niet, maar in noodgevallen kan het wel.
Eet smakelijk...
Peper.