Via MP een paar weekjes geleden een Wallas 1800 sail gekocht die parafine / lampenolie lust. Heb thuis nogg een Taylor kachel die ik ook nog op wil knappen en die lust ook parafine; komt dus mooi uit.
Violgens de verkoper zou de kachel erg roken (?). eerst maar eens aan de praat krijgen.
De hele kachel lijkt compleet. Er zit geen uitlaat bij, geen slangen of tankje. De regelaar was volledig losgehaald door de verkoper. Gelukkig is de bedrading netjes genummerd, dus die weer aangesloten.
Via Bootshop4u (Thankx Tox) ga ik een servicekitje bestellen om de kachel een beurt te geven en een tankje te bestellen.
De kachel gisteren opengeschroefd. Buiten het feit dat de bedrading weer even netjes gebundeld moet worden en hier en daar de beschermende kous kapot is, lijkt dit allemaal in orde.
Even de schema's erbij gepakt om een beetje een idee te krijgen hoe de kachel werkt en wat waar voor dient...
Wat foto's:
Op foto 0768 de branderpit: Ziet er redelijk schoon uit.
Op foto 0769 de kachel met in de zwarte cirkel de retour.
Op foto 0771 de retournippel met wat rotzooi (papier of zo) erin. Dit lijkt mij niet zoals het hoort te zijn. Is dit de ontluchting van de retour, dit is mij niet geheel duidelijk.
Betreft stroomvoorziening:
De accu's staan nog op de boot en ik heb eigenlijk weinig zin om de accu en lader uit te gaan bouwen. Kan ik bij bijvoorbeeld Conrad een gestabiliseerde 12V 10A voeding kopen en aanlsuiten? Heb ik meteen voor toekomstige 12V klusjes een voeding in de schuur...
Betreft de uitlaat:
Ik ga een enkelwandige uitlaat gebruiken, omdat ik verbrandingslucht uit de bakskist / motorruimte ga gebruiken. Kan ik voor de uitlaat nu ook gewoon een 28mm uitlaatslang gebruiken, of is het echt noodzakelijk een 28mm RVS flexibel te gebruiken?
Het uitlaatstukje laat ik maken, omdat ik een iets negatieve spiegel heb. Wordt uiteindelijk een flensje met een stuk 28 mm buis erin. Niet zo spannend. Deze laat ik onder een hoek van ca 30 graden uitlopen, zodat ik gelijk geen water in de uitlaat krijg. Moet nog even kijken waar ik dat laat doen, maar dat kan niet heel erg ingewikkeld zijn.
Uiteraard hoop ik dat ik de kachel werkend krijg, zit ik er volgend voorjaar ook warmpjes bij !!