Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: boot verwarmen met motorwarmte

boot verwarmen met motorwarmte 14 mrt 2018 16:03 #925855

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Gregor schreef :
Yellow Boat schreef :
En waarom zou je trouwens ? Een Webasto type levert toch ook warme lucht? .
Ad
De idee is om de kajuit te verwarmen als je op de motor vaart zonder de Webasto te gebruiken ;)
Dat wil je toch niet! Je wilt toch zeilen ;) En als je op de motor vaart dan doe je dat iets langzamer en de brandstof die je dan met de motor bespaart gebruik je voor de Webasto of wat het ook mag zijn. :cheer:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 14 mrt 2018 16:36 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 14 mrt 2018 16:03 #925856

Ik heb het al vele jaren op mijn boot en het werkt gewoon goed. Water naar water verwarming met en radiator.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 14 mrt 2018 16:21 #925859

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Erikdejong schreef :
Ik heb het al vele jaren op mijn boot en het werkt gewoon goed. Water naar water verwarming met en radiator.

Werkt bij jou omdat jij een behoorlijk vette motor in je boot hebt. Dus ook meer warm koelwater ter beschikking hebt. Zeg maar 15 a 20 % van het motor vermogen. En dus geen moeilijke installaties met blower en lucht kanalen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 14 mrt 2018 16:22 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 14 mrt 2018 16:48 #925867

Op normale kruissnelheid gebruik ik maar 15 pk van de geinstalleerde 80. Ik heb overigens wel een blower voor de radiator om de warme lucht beter te verspreiden. Er komt echter veel meer warmte uit dan ik nodig heb dus vaak draaid de ventilator voor een kwartiertje en gaat dan voor een uurtje uit.

20-30% van het motorvermogen is inderdaad wel zo ongeveer juist. Voor een 30 voeter heb je aan 900W voldoende om deze redelijk warm te houden. 0.9kW/20% is 4.5kW of 6.11 pk aan gebruikt motor vermogen Lijkt me niet onredelijk voor een 30 voeter.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 14 mrt 2018 16:50 #925868

Yellow Boat schreef :
Ik zou er maar niet aan beginnen.
En waarom zou je trouwens ? Een Webasto type levert toch ook warme lucht?

Nou já Ad! In een ander draadje heb je het over warmtepompen en andere ingewikkelde/dure manieren om energie te besparen. Juist hier gaat het om makkelijk terug te winnen restwarmte. Jij gaat zomaar diesel verbranden - met óók weer een boel warmte die via de Webasto-uitlaat verloren gaat!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 26 mrt 2018 18:51 #929807

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Ik had beloofd nog een foto te plaatsen van de machinekamer en de aansluitingen. nu was alles geheel klaar volgens het eerder geplaatste schema, en werkte. ik werd er naderhand gewezen op het risico dat knijpen of smoren van de koelwater leiding de afdichtingen van je waterpomp kan beschadigen. De Dixbay was dat overkomen.

Geheel spontaan kreeg ik van de schipper van MS Friesland (de oude) een warmtewisselaar! Waarvoor dank!
Toch maar de boel omgebouwd en extra pompje besteld voor het secundaire CV curcuit.




Tja, soms moet je dingen 2x doen :(

Kocht ik een peperdure flexibele koelwaterslang (€60), monteer die en na het weer vullen met koelvloeistof blijkt de nieuwe slang LEK! Koelvloeistof weg.....
Blijkt het een productie foutje te zijn.
Verhaal gehaald bij de leverancier, en kreeg nieuwe slang EN nieuwe koelvloeistof!
Hulde voor Weimar automaterialen!

Dus 3x....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 26 mrt 2018 18:58 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 26 mrt 2018 20:17 #929858

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
hoe moet ik dat nu zien? als ik een kale motor heb zonder aangesloten apparatuur als boiler oid dan heb ik een minimaaal circuit met maximale drukken. Sluit ik nu een bypass aan op een boiler of kachel dan neemt het circuit toe, er komt een extra aansluiting waardoor de waterstroom kan toenemen en druk eigenlijk toch moet afnemen?
Hoe kan je dan je afdichtingen van je waterpomp eruit persen???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 26 mrt 2018 20:54 #929874

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
dan moeten die extra aansluitingen er wel zitten. kennelijk zitten die wel op een perkins (volvo).
op een normale motor zitten die niet en moet je dus zelf creatief een voorziening maken. zie het schema eerder in dit draadje.
creatief betekend dan dat je andere leidingen moet gebruiken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 27 mrt 2018 05:27 #929903

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
HPV schreef :
hoe moet ik dat nu zien? als ik een kale motor heb zonder aangesloten apparatuur als boiler oid dan heb ik een minimaaal circuit met maximale drukken. Sluit ik nu een bypass aan op een boiler of kachel dan neemt het circuit toe, er komt een extra aansluiting waardoor de waterstroom kan toenemen en druk eigenlijk toch moet afnemen?
Hoe kan je dan je afdichtingen van je waterpomp eruit persen???
misschien geeft dit artikel je duidelijkheid. https://www.uisge-beatha.eu/2018/02/Aftapplug-plaatsen
Het kan altijd nog hagelen...
Laatst bewerkt: 27 mrt 2018 05:28 door Gregor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 27 mrt 2018 07:18 #929924

[quote="WADnWIND" post=929807




Hulde voor Weimar automaterialen!

Dus 3x....[/quote]

Maar zie ik daar nou de beruchte Tubano rubber slang?
Die heeft in de gesloten motorruimte op jachten niets te zoeken omdat het minste of geringste beetje diesel , olie of mineraal vet ( vetet vingers kan al genoeg zijn) de slang ernstig zal aantasten waardoor die lek kan raken. Tubano slang is gemaakt van EPDM rubber wat optimaal hittebestending is maar heelaas absoluut niet tegen minerale olieën en vetten kan.

Overigens zou ik in mijn auto ook geen Tubano slang willen hebben want automonteurs hebben vaak vette vingers.... :whistle:

Ps. Slang soms bij het monyeren in contact gekomen met diesel of olie en daardoor direct al lek???Dan was dat geen productiefout dus.
Ad
Laatst bewerkt: 27 mrt 2018 07:21 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 27 mrt 2018 08:15 #929952

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Ad, Ga jij me nu nog meer werk bezorgen?
Welk type flexibele slang is dan aan te bevelen?

gelukkig is er nog helemaal geen diesel of vet bij geweest, alleen koelvloeistof. :unsure:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 mrt 2018 08:40 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 27 mrt 2018 08:36 #929955

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Gregor schreef :
HPV schreef :
hoe moet ik dat nu zien? als ik een kale motor heb zonder aangesloten apparatuur als boiler oid dan heb ik een minimaaal circuit met maximale drukken. Sluit ik nu een bypass aan op een boiler of kachel dan neemt het circuit toe, er komt een extra aansluiting waardoor de waterstroom kan toenemen en druk eigenlijk toch moet afnemen?
Hoe kan je dan je afdichtingen van je waterpomp eruit persen???
misschien geeft dit artikel je duidelijkheid. https://www.uisge-beatha.eu/2018/02/Aftapplug-plaatsen

Als je zo'n motor hebt wel. Door jou hint ben ik wel een pomphuis op het spoor waar die mogelijkheden wel op zitten.....



Ik heb Nr. 106
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 mrt 2018 08:38 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 27 mrt 2018 08:47 #929959

WADnWIND schreef :
Ga jij me nu nog meer werk bezorgen?
Welk type flexibele slang is dan aan te bevelen?

gelukkig is er nog helemaal geen diesel of vet bij geweest, alleen koelvloeistof. :unsure:

Nog niet nee :whistle:
En er is genoeg andere flexibele slang te koop voor dat doel bijv. deze : www.4uboot.nl/koelwaterslang.html
Gewoon even googelen, dan vindt je misschien wel goedkopere bijv. www.svb.de/de/heiss-und-seewasserschlauch.html
Hoewel , Tubano is nog duurder .

Bij Tubano loopje gewoon een fors risico .
Weliswaar speelt dat bij een auto ook wel een rol maar daar kun je langs de weg gaan staan en de wegenwacht bellen.
Op een boot kunnen de gevolgen desastreus zijn want water in een boot kan heeel vervelend zijn :ohmy: .

M.i. is elke watersportleverancier die nog Tubano aanbiedt goed fout bezig.
Er is genoeg over geschreven , ook in de waterportbladen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 27 mrt 2018 10:15 #929996

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 mrt 2018 10:17 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 27 mrt 2018 10:47 #930005

Dat EPDM normaliter niet tegen minerale olien kan heb ik al eind 70er jaren geconstateerd op mijn werk toen de betreffende monteur een o-ring met mineraal vet had ingesmeerd en het betreffende apparaat alleen met veel kracht weer ui elkaar kon worden getrokken .
Die O-ring was meer dan 1,5 keer zo groot geworden.

Overigens speelt iets dergelijks ook bij remafdichtrubbers van je auto.
Vroeger werden die nog wel eens vervangen ( tegenwoordig is een heel nieuw onderdeel goedkoper zegt men) en ook daar waren zeer schone handen een absolute must in garagebedrijven bij het monteren van die dingen . En dat speelt al vele tientallen jaren.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 27 mrt 2018 17:37 #930166

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12574
gewoon nog een keer naar Weimar en koelslang halen ;)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 27 mrt 2018 18:00 #930177

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
sy helios schreef :
gewoon nog een keer naar Weimar en koelslang halen ;)

Zucht..... :( ;)

Spullen zijn al verzameld....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 01 sept 2020 06:29 #1201768

  • ghbloos
  • ghbloos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Wat een interessant onderwerp voor iemand die zijn eerste (tweedehands) Eberspacher Hydronic wil inbouwen!
In mijn boot gaat het om verwarming middels radiatoren van 4 ruimtes en het verwarmen van de boiler. De boiler wordt overigens ook via de motor verwarmd (de boiler heeft twee warmtewisselaars met aansluitpunten).

Mijn vragen of zaken waar ik bevestiging zoek:
Leidingen
  • Ik lees dat er Hep2o leidingen worden gebruikt. Klopt dat? Is dat met buitendiameter van 16mm
  • Zijn push-fit aansluitingen geschikt?
  • Aftakkingen en aansluitingen met koelslang
  • Welke afsluiters worden aanbevolen?


  • Expansievat/reservoir
  • Een expansievat is nodig voor uitzetting van de vloeistof.
  • Hoeveel druk komt er op het systeem?
  • Een reservoir met vuldop dient op het hoogste punt gemonteerd te worden.


  • Aftap
  • Op het laagste punt een aftap.
  • Ik lees ook over een spoelpoort, maar dat begrijp ik niet helemaal. Kan iemand dat toelichten?


  • Radiatoren
    • Ik wil op een aantal plaatsen radiatoren zonder fan gebruiken. De radiator moet dan op een lage locatie worden ingebouwd, en de lucht moet via een kanaal zo hoog mogelijk bij het plafond worden gebracht. De trek (opstijgende lucht/schoorsteeneffect) zal dan voor een luchtstroom zorgen. Voordeel is dat het geen geluid maakt en minder energie kost (van de fan). Het schijnt ook comfortabeler te zijn. Nadeel is dat het minder snel opwarmt.
    • Op andere plaatsen is een radiator met fan wel wenselijk (onder andere vanwege ruimtegebrek).
    • Zijn radiatoren voor computers geschikt? Heeft iemand daar ervaring mee?

    Temperatuurregeling
    • Hoe is de temperatuur per ruimte (per hut) te regelen? Wordt dat door regeling van de fan gedaan of door een thermostaatknop? Of zijn er betere ideeën?

    Ik hoop dat een ervaringsdeskundige mij op weg kan helpen door bovenstaande te beantwoorden of aan te vullen. Alvast bedankt voor de moeite.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    boot verwarmen met motorwarmte 01 sept 2020 20:13 #1202052

    ghbloos schreef :
    Mijn vragen of zaken waar ik bevestiging zoek:
    Leidingen
  • Ik lees dat er Hep2o leidingen worden gebruikt. Klopt dat? Is dat met buitendiameter van 16mm
  • Zijn push-fit aansluitingen geschikt?
  • Aftakkingen en aansluitingen met koelslang
  • Welke afsluiters worden aanbevolen?
  • Hep2o kan inderdaad gebruikt worden. Zelf heb ik propex gebruikt omdat het veel sneller en makkelijker werkt en het goedkoper is, je moet er alleen wel de speciale tang voor kopen. Minimaliseer de hoeveelheid afsluiters in systemen over 60 graden. De kogelafsluiters werken goed, maar boven de 60 graden willen ze nog wel eens gaan lekken via de stem.

    Expansievat/reservoir
  • Een expansievat is nodig voor uitzetting van de vloeistof.
  • Hoeveel druk komt er op het systeem?
  • Een reservoir met vuldop dient op het hoogste punt gemonteerd te worden.
  • Expansievat is nodig, de maat daarvan hangt af van het totale volume van je volledige systeem en op wat voor temperatuur je het systeem uiteindelijk gaat gebruiken. Aangezien je het op de motor wilt doen zal het waarschijnlijk tot wel 85 graden kunnen oplopen in sommige secties van het systeem. De druk is verwaarloosbaar, niet meer als je op een normale waterleiding hebt. Reservoir met vuldop is handig.
    Aftap
  • Op het laagste punt een aftap.
  • Ik lees ook over een spoelpoort, maar dat begrijp ik niet helemaal. Kan iemand dat toelichten?
  • Meestal heb je meerdere laagste puntenen zou je dus eigenlijk ook meerdere aftappunten nodig hebben. Zelf heb ik de aftap op slechts 1 plek. Daarna gebruik ik een luchtpistool op een duikfles om de restanten vloeistof eruit te blazen. Een verwarmingssysteem moet soms gespoeld worden om bijvoorbeeld roest deeltjes van de radiatoren er uit te spoelen. Als je echter materialen gebruikt die niet roesten zie ik zelf niet de noodzaak om het systeem te moeten kunnen spoelen.
    Radiatoren
    • Ik wil op een aantal plaatsen radiatoren zonder fan gebruiken. De radiator moet dan op een lage locatie worden ingebouwd, en de lucht moet via een kanaal zo hoog mogelijk bij het plafond worden gebracht. De trek (opstijgende lucht/schoorsteeneffect) zal dan voor een luchtstroom zorgen. Voordeel is dat het geen geluid maakt en minder energie kost (van de fan). Het schijnt ook comfortabeler te zijn. Nadeel is dat het minder snel opwarmt.
    • Op andere plaatsen is een radiator met fan wel wenselijk (onder andere vanwege ruimtegebrek).
    • Zijn radiatoren voor computers geschikt? Heeft iemand daar ervaring mee?
    Ik gebruik ook computerfans, die zijn in vele maten te krijgen en zijn lekker stil.
    Temperatuurregeling
    • Hoe is de temperatuur per ruimte (per hut) te regelen? Wordt dat door regeling van de fan gedaan of door een thermostaatknop? Of zijn er betere ideeën?
    Voor temperatuur controle kun je de fans op een thermostaat zetten. Een andere mogelijkheid is om de circulatiepomp op een thermostaat te zetten. Als je diverse ruimten op verschillende temperaturen wilt hebben dan kun je dat regelen met de fans op een thermostaat. Als je radiatoren gebruikt zonder fan dan moet je met circulatiepompen of met zone-valves op thermostaaten werken. Zonevalves zijn in feite solenoid afsluiters waarmee je een radiator met behulp van een thermostaat in of uit het systeem kunt schakelen.
    Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
    Laatst bewerkt: 01 sept 2020 20:15 door Erikdejong.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    boot verwarmen met motorwarmte 27 sept 2020 19:08 #1211488

    • ghbloos
    • ghbloos's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 18
    In mijn boot is al een brandstoffilter geïnstalleerd voor de motor. Is het mogelijk om de waterverwarmer daar ook op aan te sluiten, of moet dat via een apart brandstoffilter en/of een eigen aansluiting op de tank? Het lijkt me dat dat zou moeten kunnen, maar ik overzie iets misschien niet.
    Onderstaand brandstoffilter is geïnstalleerd. Het heeft 4 aansluitingen, twee die in lijken te gaan en twee die uit lijken te gaan. Kan ik de twee uitgaande gebruiken voor de waterverwarmer? Ik kan nergens een beschrijving van dit brandstoffilter vinden (tenminste niet een die uitleg geeft over de in- en uitgaande leidingen).

    Laatst bewerkt: 27 sept 2020 19:22 door ghbloos.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    boot verwarmen met motorwarmte 27 sept 2020 19:19 #1211495

    • Calidris
    • Calidris's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 27152
    Wat is een "hydronic" ???
    ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    boot verwarmen met motorwarmte 27 sept 2020 19:21 #1211496

    • ghbloos
    • ghbloos's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 18
    Ik bedoel een Eberspacher Hydronic, dus een watererwarmer. Ik zal de post aanpassen voor de duidelijkheid.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    boot verwarmen met motorwarmte 27 sept 2020 20:38 #1211530

    WADnWIND schreef :
    Wat is een "hydronic" ???
    Hydronic is wat de Engelsen gebruiken als woord voor warmwater.
    Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    boot verwarmen met motorwarmte 27 sept 2020 21:26 #1211543

    • Calidris
    • Calidris's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 27152
    Erikdejong schreef :
    WADnWIND schreef :
    Wat is een "hydronic" ???
    Hydronic is wat de Engelsen gebruiken als woord voor warmwater.

    ok.
    ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    boot verwarmen met motorwarmte 28 sept 2020 05:58 #1211563

    • Joop66
    • Joop66's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 7839
    ghbloos schreef :
    In mijn boot is al een brandstoffilter geïnstalleerd voor de motor. Is het mogelijk om de waterverwarmer daar ook op aan te sluiten, of moet dat via een apart brandstoffilter en/of een eigen aansluiting op de tank? Het lijkt me dat dat zou moeten kunnen, maar ik overzie iets misschien niet.
    Onderstaand brandstoffilter is geïnstalleerd. Het heeft 4 aansluitingen, twee die in lijken te gaan en twee die uit lijken te gaan. Kan ik de twee uitgaande gebruiken voor de waterverwarmer? Ik kan nergens een beschrijving van dit brandstoffilter vinden (tenminste niet een die uitleg geeft over de in- en uitgaande leidingen).


    Het klopt dat dit filter aan beide zijden een ingaande en een uitgaande aansluiting heeft. De aansluitingen doe je het best met een banjo en banjo bout. De maat is M14x1.5. Bij Filterhuis Twente vind je een schier eindeloos assortiment van dit soort rommeltjes.

    De volgende vraag, is of t handig is om de motoraanzuigleiding te gebruiken voor je kachel. Let wel: de minste lekkage, valse lucht oid wat er in je kachel zit, beinvloedt je motor. Een Diesel reageert niet vriendelijk op lucht in het brandstofcircuit!!!

    Dat kan een keuze zijn, maar besef wel dat de betrouwbaarheid van je motor ineens afhankelijk is van de kachel en alles wat er tussen zit.
    Laatst bewerkt: 28 sept 2020 05:59 door Joop66.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
    Tijd voor maken pagina: 0.301 seconden
    Gemaakt door Kunena
       
       
       
       
    © Zeilersforum.nl