Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: boot verwarmen met motorwarmte

boot verwarmen met motorwarmte 08 okt 2015 22:35 #670650

Thijs! schreef :
Hoi,

Je schrijft dat een kickspace een te grote inbouwdiepte heeft.
Nu heeft Jaga ook hele platte convector "Putjes" met een cilindrisch ventilator erachter,ik meen zo uit mijn hoofd dat het convecter zelf net geen 60mm diep is.
Voordeel van een convector is dat hij maar heel weinig vermogen nodig heeft om relatief veel warmte te leveren ,redelijk efficiënt dus.
voordeel is ook dat het wel warm word maar niet heet zoals een radiator.
www.jaga.nl/mini-canal-dbe?tas...aa9c&method=download

En nee ik werk daar niet en verdien er ook niets aan,ik ben gewoon loodgieter cv monteur B)

Wij hebben ook Jaga convectoren aan boord, ook een kickspace overigens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 08 okt 2015 22:52 #670654

Ik heb een verwarmingscircuit op de motor gezet.
Via de heetwater aftap stuur ik heet water door een warmte wisselaar, en gaat vanaf daar weer terug in de motor. De motor hoort zo snel mogelijk op te warmen, dus zo min mogelijk koelvloeistof is beter.
Aan die extra warmtewisselaar heb ik dan een circuit aangesloten welke eerst door de warmwater boiler gaat, dan door een radiator met een computer fannetje erachter (ik heb er een van Dickinson gekocht) en daarna door een Espar hydronic heater gevolgd door de heating coil van de Dickinson dieselkachel. Dit circuit word rond gepompt door een circulatie pompje.

Op deze manier kan ik op de motor varend de boiler en de boot verwarmen. Kan ik zeilend als de Dickinson niet werkt met de espar kachel de boot warm houden evenals het warm water, en in de haven kan mijn Dickinson kachel de boot en het water warmhouden. Het voordeel van de Espar en de Dickinson op dit circuit, is dat ik ook de motor kan voorverwarmen om slijtage te beperken.

Je kunt het echt zo simpel of ingewikkeld maken als je wilt.

Dit is de unit die ik gebruik om warmte uit het koelwater de kajuit in te blazen, (ze bestaan ook in half formaat):
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 09 okt 2015 07:39 #670698

Thijs! schreef :
Hoi,

Je schrijft dat een kickspace een te grote inbouwdiepte heeft.
Nu heeft Jaga ook hele platte convector "Putjes" met een cilindrisch ventilator erachter,ik meen zo uit mijn hoofd dat het convecter zelf net geen 60mm diep is.
Voordeel van een convector is dat hij maar heel weinig vermogen nodig heeft om relatief veel warmte te leveren ,redelijk efficiënt dus.
voordeel is ook dat het wel warm word maar niet heet zoals een radiator.
www.jaga.nl/mini-canal-dbe?tas...aa9c&method=download

En nee ik werk daar niet en verdien er ook niets aan,ik ben gewoon loodgieter cv monteur B)

Een electrische verwarming die ( volgens die link) drie maal zoveel warmte levert?
Dan moet hij ook drie maal zoveel stroom verbruiken want een electrische kachel zet vrijwel alle stroom om in warmte.
Meer warmte met dezelfde energie toevoer is natuurlijk onzin.
Wel wordt de warmte met convectie of een ventilator beter en sneller verdeeld door de te verwarmen ruimte dan met een kacheltje wat alleen straalt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 09 okt 2015 08:45 #670724

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Interresant topic.

Ook ik wil warmte van de motor benutten wegens varen in de winter.
Huidig plan:


Motor warmt wisselaar -> boiler -> radiator

Via 3 weg kraan:

Dickinson (spiraal) -> boiler -> radiator

Zeker in de laatste opstelling is een pompje nodig. Wat gebruiken jullie aan boord? Zo'm laag volume digitel pomp 12volt is erg duur. Zeker vergeleken met de 220 varianten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 09 okt 2015 11:03 #670785

Zolang de motor (interkoeler) de warmtebron is heb je geen pompje nodig, de motorpomp zorgt voor circulatie.

Maar zodra je de kachel, of andere warmte bron gaat gebruiken heb je een (electrisch) pompje nodig.

Het dient dan natuurlijk een HEET WATER pompje te zijn.
Johnson en Webasto leveren die, wel knap aan de prijs.

Het zijn magnetische aangedreven pompjes, zonder seal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 09 okt 2015 11:25 #670791

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
ik heb inmiddels bij Hans auto onderdelen in Amsterdam een kachel radiateur uit een peugeot 306 tweedehands aangeschaft, is rechthoekig ca 20 x 30 cm met kunststof aansluitingen waar met een beetje fantasie wel een slang aan kan worden gepield :pinch: .

De gedachte locatie wordt onder de onderste trede van de toegangstrap, daar zit ie t minste in de weg en het dichtst bij de motor. Trap is het motorluik.
Door het motorluik komen de aansluitingen met slang op het motorcircuit dat eigenlijk voor een boiler is bedoeld. Die circuleert met de motorpomp mee.
Achter de radiateur een paar computerfans, daar heb ik er nog een stuk of 70 :whistle: van liggen in div formaten.

Omdat ik zomers geen verwarming denk te gebruiken (en voor onderhoud motor) wil ik de mogelijkheid hebben de kachel te verwijderen, dus twee snelkoppelingen in de aansluitleidingen met 4 ballofix afsluitertjes zodat er maar een vingerhoedje vloeistof per keer uit komt bij losnemen.

mogelijk geeft de radiateur teveel warmte, in dat geval zou een thermostaatkraan met afstandvoeler ertussen kunnen worden geplaatst en/of misschien een thermostaat om de fans uit te schakelen onder/ boven een bepaalde temp. Zoiets...
misschien een toerenregeling...hmmm :dry:

Ga dit weekend eens de spullen voor de locatie houden en me inleven op het te bereiken resultaat.
Punt is nog geluid van de motor dus gaten in de motorbehuizing zoveel mogelijk beperken. Maakt toch al herrie genoeg... :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 09 okt 2015 11:29 #670793

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Bedenke wel, zodra de motor uit is, is een paar minuten later ook de stralingswarmte sterk gereduceerd. Het kunnen rondpompen van het nog warme water uit de motor zou de tijd mogelijk kunnen verlengen.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 09 okt 2015 11:38 #670795

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
jawel maar dan is een extra pomp benodigd wat de installatie alleen maar gecompliceerder maakt.

Motor uit> kachel koud> ventilator automatisch uit lijkt mij t meest handig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 09 okt 2015 12:08 #670808

Thijs! schreef :
Hoi,

Je schrijft dat een kickspace een te grote inbouwdiepte heeft.
Nu heeft Jaga ook hele platte convector "Putjes" met een cilindrisch ventilator erachter,ik meen zo uit mijn hoofd dat het convecter zelf net geen 60mm diep is.
Voordeel van een convector is dat hij maar heel weinig vermogen nodig heeft om relatief veel warmte te leveren ,redelijk efficiënt dus.
voordeel is ook dat het wel warm word maar niet heet zoals een radiator.
www.jaga.nl/mini-canal-dbe?tas...aa9c&method=download

En nee ik werk daar niet en verdien er ook niets aan,ik ben gewoon loodgieter cv monteur B)

:blink: Hoog tijd voor een bijspijkercursus...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 09 okt 2015 12:23 #670814

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
Heb die Jaga convectorputjes bekeken, idd erg compact maar voor mijn toepassing niet geschikt.
heb de lengte sowieso al niet vrij
Het idee is wel goed in de richting
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 09 okt 2015 18:59 #670925

Houd er rekening mee dat er maar zeer weinig afsluiters zijn die NIET lekken als je er warmwater doorheen stuurt. Als het even kan moet je voorkomen om afsluiters of driewegkranen te gebruiken. Nieuw doen ze het nog we'll, maar binnen kore tijd gaan ze allemaal lekken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 09 okt 2015 20:32 #670951

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Erikdejong schreef :
Houd er rekening mee dat er maar zeer weinig afsluiters zijn die NIET lekken als je er warmwater doorheen stuurt. Als het even kan moet je voorkomen om afsluiters of driewegkranen te gebruiken. Nieuw doen ze het nog we'll, maar binnen kore tijd gaan ze allemaal lekken.
Dit kan ik beamen. Zekerheidshalve een drukvat met koelvloeistof monteren.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 09 okt 2015 23:06 #670979

@boarderbas; Hoezo?

Dit is wat HPV nu maakt met een kachelradiateur van een auto en computerfans ?

Extra pomp is niet nodig zolang de vloeistofpomp van je motor het circuit rondpompt
Je kan met een boilerthermostaat vrij eenvoudig je fan schakelen,je kan dan zelf de schakeltemperatuur kiezen.

Ballofixen zijn akelige dingen,ze gaan altijd lekken na verloop van tijd zeker als er een drukverschil is aan beide zijden van de afsluiter.

Het voordeel van iets als een vloerconvector is ook dat je hem permanent kan laten zitten en dat alle pijperij onder de vloer kan blijven.
Laatst bewerkt: 09 okt 2015 23:24 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 10 okt 2015 03:14 #670984

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2339
Als je een kant en klaar ding wil kopen is deze wellicht een alternatief. Ik ben zelf nog aan het nameten of ik hem kwijt kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 16 okt 2015 16:01 #673242

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Erikdejong schreef :
Houd er rekening mee dat er maar zeer weinig afsluiters zijn die NIET lekken als je er warmwater doorheen stuurt. Als het even kan moet je voorkomen om afsluiters of driewegkranen te gebruiken. Nieuw doen ze het nog we'll, maar binnen kore tijd gaan ze allemaal lekken.
welke kraan zou hier wel tegen bestand zijn?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 16 okt 2015 21:03 #673310

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
in de installatie wereld worden duizenden afsluiters geplaatst die t langdurig goed blijven doen, en mocht er een druppel uitkomen dan valt ie in de motorruimte. geen probleem. Kan hooguit een probleem geven als t materiaal niet tegen koelvloeistof kan. expansievat zit al op de motor en de pomp ook.

hebinmiddels een frontrooster geritseld, leidingen en verloopjes, moet alleen nog even iets vinden dat voldoende lucht geeft. twijfel nog tussen gebruikmaken van de ventilatiestand van de kachel of ventilatortjes op de radiateur. heeft gevolgen voor de keus van omkasting.

edit:die uit de link van zeehond is ook erg interessant
Laatst bewerkt: 16 okt 2015 21:06 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 16 okt 2015 21:42 #673317

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
HPV schreef :
edit:die uit de link van zeehond is ook erg interessant

Die is héél interessant!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 17 okt 2015 08:40 #673356

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Waarom wil men hier graag de warmte in de vorm van warme lucht de kajuit in blazen?
En niet een radiator gebruiken voor stralingwarmte? Is het vanwege de grote daarvan?

Groeten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 17 okt 2015 09:20 #673367

Thijs! schreef :
@boarderbas; Hoezo?

Dit is wat HPV nu maakt met een kachelradiateur van een auto en computerfans ?

Extra pomp is niet nodig zolang de vloeistofpomp van je motor het circuit rondpompt
Je kan met een boilerthermostaat vrij eenvoudig je fan schakelen,je kan dan zelf de schakeltemperatuur kiezen.

Ballofixen zijn akelige dingen,ze gaan altijd lekken na verloop van tijd zeker als er een drukverschil is aan beide zijden van de afsluiter.

Het voordeel van iets als een vloerconvector is ook dat je hem permanent kan laten zitten en dat alle pijperij onder de vloer kan blijven.

Omdat je blijkbaar denkt dat een electrische kachel "heel efficiënt" kan zijn tov andere electrische kachels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 17 okt 2015 09:27 #673369

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7802
mjanssen schreef :
Waarom wil men hier graag de warmte in de vorm van warme lucht de kajuit in blazen?
En niet een radiator gebruiken voor stralingwarmte? Is het vanwege de grote daarvan?

Groeten!
In feite is zo'n auto kachel een radiator. Alleen een kleine die je met behulp van een ventilator wat efficienter maakt.
Een grotere radiator zonder ventilator kan uiteraard ook. Maar dat is niet alleen groter en zwaarder maar je hebt ook nog eens een hoop meer koelvloeistof in je systeem. Het duurt een stukje langer voor dat is opgewarmd en als het in je interne circuit zit (niet handig) duurt het ook nog eens langer voor je motor is opgewarmd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 17 okt 2015 09:35 #673374

Een verder voordeel van hete lucht i.p.v. radiatoren is dat de warmte sneller en beter verdeelt wordt.
Het wordt dus sneller warm nadat je de verwarming aan zet.
Ik heb zelf heteluchtverwarming thuis en dat merk je goed.
Dat de warmtewisselaar van een luchtverwarming zoveel kleiner kan zijn wanneer de lucht erdoor geblazen wordt komt omdat de warmteoverdracht al gauw 5 tot 10 keer groter wordt dan bij stilstaande lucht, vooral afhankelijk van de luchtsnelheid.

Overigens bestonden er vroeger(misschien nog wel?) ook auto's die wel een radiator hadden maar geen fan voor de motorkoeling. De rijwind zorgde normaliter voor een goede warmteoverdracht.
Nadeel was dat de motor bij heel lage snelheid, bijv. in een file, snel oververhit raakte.
Daar hebben ze toen wat op gevonden door de kachelventilator op vol vermogen automatisch bij te schakelen.
Leuk als je in een file stond tijdens de zomervakantie :sick: . En airco was toen nog alleen voor hele dure auto's weggelegd.
Ad
Laatst bewerkt: 17 okt 2015 09:41 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 17 okt 2015 17:34 #673472

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
inmiddels een paar stappen verder. de radiateur krijgt een plekje aan de binnenkant van de trap, dus in de motorruimte. een plaat hardschuim vormt de montageplaat en deze is met een schuim pistool vastgezet op de binnenzijde van de trap. onder de traptrede is een holle steun waar nu twee grote gaten in zitten waar de warme lucht uit komt.
voor t gezicht mag daar nog iets van een rooster voor.
twee computerfans 120mm komen op de radiateur, heb er een paar gevonden die wat meer lucht geven.
de waterzijdige aansluitingen zitten inmiddels vast aan de radiateur en zijn verjongd naar 13 mm.
morgen verder, zal volgende week wat fotos plaatsen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 17 okt 2015 19:08 #673485

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12554
toch niet op zo'n manier dat de motorlucht in de ruimte komt?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 17 okt 2015 20:35 #673512

Neem wel koelwaterslangen voor het aansluiten ivm zuurstofpermeatie!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot verwarmen met motorwarmte 17 okt 2015 21:23 #673522

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
dat er lucht van de motor in het interieur komt is altijd zo geweest dus wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon. Je moet overigens flink je best doen om dat te merken.
Als dit een probleem zou worden kan ik altijd een gesloten bak maken met n luchttoevoer uit de kajuit.
vanzelfsprekend worden het originele koelwaterslangen uit de autowereld. rubber met een inlaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.300 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl