Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 21 nov 2019 18:00 #1102788

Ik denk dat dat komt omdat ook Webasto (ook) niet verder denkt dan hun "autotoepassingsneus" lang is maar alleen denkt aan uitbreiden van de markt naar boten.
Ze nemen dan gewoon alles over van de al veel langer langer vertrouwde toepassingen.
Want of daar echt over verschillen nagedacht is waag ik ten zeerste te betwijfelen.
Dat er geen condenstaat kan ontstaan bij een geisoleerde boordtoepassing is in ieder geval een natuurkundig bepaald feit, dat dacht ik toch wel bewezen te hebben.

ps. Zou er best eens op grond van de physiche feiten over in discussie willen gaan met een van hun technici ( maar dan niet op dit forum a.u.b. :whistle: ).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 21 nov 2019 18:44 #1102799

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
nardus schreef :
Toch vreemd, want een condensdrain staat wel vermeld in de webasto marine installatie waar ook bv in staat dat je hem niet dwars in je schip moet monteren.
www.butlertechnik.com/download..._heating_systems.pdf

De condensatiedrain is alleen nodig bij een uitlaat boven de 2 meter.
Staat in dezelfde handleiding.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 21 nov 2019 21:48 #1102836

@Bram6:
Je was mij net voor. :D
Laatst bewerkt: 21 nov 2019 21:49 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 22 nov 2019 09:32 #1102900

Ja , en naar mijn mening ook dat ook alleen bij een ongeisoleerde uitlaat omdat die na twee meter uiteraard flink is afgekoeld.
Geisoleerd zal dat zeker niet gebeuren.
Ook dit voorschrift is gewoon afgeleid van de normale auto-installatie waar de uitlaat meestal ongeisoleerd is .
Ik reken dat soort zaken altijd gewoon uit en kom dan absoluut niet onder het douwpunt van het verbrandingsgas.Alleen als ik dan op de grens uit zou komen zou ik wel actie ondernemen, anders beslist niet . Fabrikanten dekken zich gewoon altijd in tegen garantieaanspraken en zijn daarbij meestal overdreven voorzichtig.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 24 nov 2019 00:51 #1103328

Noballast schreef :
Planar ligt op het schap bij de watersport juwelier. Dat hebben ze goed gedaan dus moet het wel goed zijn ;)

Geen kachel, maar het schakelpaneeltje wat ik in min boot heb van Ali voor 31 dollar incl. verzenden ligt bij de juwelier in Almere ook op het schap maar dan oor €130,-. Voor dat verschil kan ik ook garantie geven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 25 nov 2019 21:48 #1103857

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Zit alvast wat ideeën op te doen voor de installatie van kachel, kom ik toch echt de meest vreemde installaties en instructies tegen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 25 nov 2019 22:09 #1103863

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4168
nardus schreef :
Zit alvast wat ideeën op te doen voor de installatie van kachel, kom ik toch echt de meest vreemde installaties en instructies tegen..

Niks vreemds aan toch?
Combustion intake air - Lucht naar de verbrandingskamer
Flex exhaust - Verbrandingslucht uit de verbrandingskamer
Intake air grill - Luchtinvoer voor de te verwarmen lucht
Hot air grills - Uitgangen van de verwarmde lucht


A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 26 nov 2019 17:35 #1104079

Ondertussen heeft mijn Amazon chinees sinds vrijdag vrijwel ononderbroken gedraaid (af en toe even af- en terug opgezet voor aanpassingen aan de uitstroommondingen) en zonder probleem gewerkt. Wat ik heel erg apprecieer is dat hij nooit volledig uitschakelt ook al regel je de temperatuur volledig terug. Dit scheelt enorm in stroomverbruik en in de lage stand verbruikt hij erg weinig stroom én diesel. In vier en een halve dag is mijn brandstofmeter niet gezakt (ongeveer 120L diesel in de tank).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 26 nov 2019 19:06 #1104107

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
AdB schreef :
nardus schreef :
Zit alvast wat ideeën op te doen voor de installatie van kachel, kom ik toch echt de meest vreemde installaties en instructies tegen..

Niks vreemds aan toch?
Combustion intake air - Lucht naar de verbrandingskamer
Flex exhaust - Verbrandingslucht uit de verbrandingskamer
Intake air grill - Luchtinvoer voor de te verwarmen lucht
Hot air grills - Uitgangen van de verwarmde lucht


A

Nou, ik zou zelf nooit de inlaat naast de uitlaat monteren ! :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 26 nov 2019 19:16 #1104112

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Tulipe schreef :
Wat ik heel erg apprecieer is dat hij nooit volledig uitschakelt ook al regel je de temperatuur volledig terug. Dit scheelt enorm in stroomverbruik

:huh: dus als de gewenste temperatuur is behaald, blijft hij blazen/koude lucht naar binnen brengen ? Gaat je stroomverbruik dan juist niet omhoog omdat : de fan blijft draaien en doordat er koude lucht naar binnen komt sneller de vlam aanzet ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 26 nov 2019 19:33 #1104115

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
geen dure woorden gebruiken, is misschien misplaatst in deze, want inderdaad het kan niet dat het stroom verbruik scheelt, loopt op omdat ventilator nog blijft draaien
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 26 nov 2019 19:58 #1104121

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4168
nardus schreef :

Nou, ik zou zelf nooit de inlaat naast de uitlaat monteren ! :silly:

Zoals je ziet in je eigen plaatje zit de te verwarmen lucht-inlaat in de kuip getekend.
Het verbrandingskanaal, in/uit, zit in de spiegel dus wat is het probleem?
Er zijn fabrikanten die in- en uitlaat van verbrandingsgassen zelfs via één schoorsteen
ontwerpen. Trumatic bijvoorbeeld. Ook moderne CV installaties werken zo.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 26 nov 2019 19:58 door AdB. Reden: spelling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 26 nov 2019 20:28 #1104125

  • KolonelP
  • KolonelP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
Waarom zou je de luchtinlaat niet in de boot houden, zoals in de auto op binnencirculatie?
Of vergroot dat het vochtgehalte in de boot...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 27 nov 2019 08:33 #1104183

KolonelP schreef :
Waarom zou je de luchtinlaat niet in de boot houden, zoals in de auto op binnencirculatie?
Of vergroot dat het vochtgehalte in de boot...

Op zich geen probleem en verhogen zal dat het vochtgehalte echt niet , alleen niet meer verlagen .
Immers , je ververst dan minder de lucht binnen waardoor vocht wat je bijv. uitademt of wat ontstaat bij koken niet meer wordt afgevoerd .
Ga je alle lucht van buiten halen loop je zelfs het risico dat je een te laag vochtgehalte in d eboot krijgt wat voor je gezondheod minder goed is. Bijv. bij een buietntemperatuur van 5 graden en 95% relatief vocht wordt dat binnen bij 20 graden nog maar 37% relatief vocht wat te weinig is want ongeveer 50-60% is ideaal.
Daarom zou ik zowel een mogelijkheid voor lucht van buiten als van binnen maken met een instelmogelijkheid zodat je e.e.a. zelf kunt regelen met een simpel handinstelbare ventilatie-regelklep.
In feite doe je dan net zoiets als met een moderne woningventilatie met warmteterugwinning, alleen stop je er dan ook warmte in wat je thuis ook met je cv doet.
Ad
Laatst bewerkt: 27 nov 2019 08:37 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 27 nov 2019 08:50 #1104186

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
nardus schreef :
Tulipe schreef :
Wat ik heel erg apprecieer is dat hij nooit volledig uitschakelt ook al regel je de temperatuur volledig terug. Dit scheelt enorm in stroomverbruik

:huh: dus als de gewenste temperatuur is behaald, blijft hij blazen/koude lucht naar binnen brengen ? Gaat je stroomverbruik dan juist niet omhoog omdat : de fan blijft draaien en doordat er koude lucht naar binnen komt sneller de vlam aanzet ?

Nee, geen koude lucht. De vlam blijft actief. Dus de kachel blijft gewoon verwarmen, maar op de lage stand. Wordt het dan té warm, dan ventileer je wat extra. Doordat de vlam actief blijft, hoeft de gloeistift niet geactiveerd te worden. Die gloeistift verbruikt juist veel stroom, zo rond de 9 Ampere.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 27 nov 2019 09:03 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 27 nov 2019 09:07 #1104189

Een (te) lage stand gedurende langere tijd leidt tot een lagere temperatuur in de verbrandingskamer waardoor er eerder vervuilinbg daar kan optreden wat op wat langere termijn tot problemen kan leiden.
Vergelijk amar met een diesel die je te alng stationair laat draaien zonder ingeschakelde schroef.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 27 nov 2019 16:30 #1104315

Waarom? De hoeveelheid langsstromende lucht zal toch ook lager zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 27 nov 2019 16:41 #1104322

Temperatuur in de brander zal nabij de 600ºC zijn, wordt geregeld door een thermokoppel dat de hoeveelheid geinjecteerde branstof regelt.

Frequent stoppen en starten is vervuilender dan continu branden op laag (of hoog) vermogen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 27 nov 2019 16:45 #1104323

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
De meeste gevallen van "sooting" worden veroorzaakt door ondeskundige installatie en/of het averechts tweaken van het lucht-brandstofmengsel. Dat je zo'n kachel na iedere sessie een aantal minuten op maximum vermogen zou moeten laten draaien is door de goeroes in de "Chinese Diesel Heater" groep al lang naar het rijk der fabelen verwezen. En bij het stoken van paraffine of GTL heb je er al helemaal geen last van. Bovendien draaien de kachels met een LCD-controller in thermostaatmodus toch al bij iedere sessie op vol vermogen tot de streeftemperatuur bereikt wordt.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 27 nov 2019 16:48 #1104326

@Saeftinge: Dat klinkt wel slim! Dus wanneer je een lager vemogen wenst, wordt initieel de hoeveelheid verwarmingslucht verlaagd. Thermocouple meet daardoor een hogere temperatuur en schroeft de brandstof terug?

Bij mijn 25 jaar oude Webasto is er slechts een maximaal-thermostaat (switch) aanwezig.

Zijn verwarmingslucht en verbrandingslucht hier gekoppeld? Dan wordt dit regelsysteem wat listig..

Benieuwd naar ervaringen op verlaagd vermogen: dit pleit VOOR een upgrade van een oude Webasto :)
Laatst bewerkt: 27 nov 2019 16:49 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 28 nov 2019 00:23 #1104456

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2072
Ik kan mijn kleine 2kw chinees rustig urenlang op de laagste stand laten draaien. Geen last van roet, de uitlaat blijft schoon. Als ik hem uitzet gaat de ventilator op de hoogste snelheid draaien, en regelt dan terug tot de kachel is afgekoeld, en schakelt helemaal uit.

Na de eerste honderd uur heb ik hem uit elkaar gehaald, en de brander was gewoon schoon van binnen. Binnenkort haal ik hem weer uit de boot, en maak hem weer open. Zal dan wel wat foto´s plaatsen. Hij heeft nu meer an 200 uur gedraaid gok ik.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 28 nov 2019 08:17 #1104485

Saeftinghe schreef :
Temperatuur in de brander zal nabij de 600ºC zijn, wordt geregeld door een thermokoppel dat de hoeveelheid geinjecteerde branstof regelt.

Frequent stoppen en starten is vervuilender dan continu branden op laag (of hoog) vermogen.

Misschien bij een Webasto en andere dure types maar als ik de handleiding goed heb gelezen niet bij een chinese want daar detecteert die thermokoppel alleen of de diesel met succes ontstoken is na het opstarten en schakelt daarna de gloeibougie uit. Regelen gebeurt bij die dingen alleen met de verhouding tussen toerental en pulsfrequentie van het pompje ( wat je trouwens zelf kunt instellen als je het LCD paneeltje hebt) .
Hoe dat bi de Planar zit weet ik niet maar ik vermoed dat het daarbij niet anders is want die lijkt wel erg veel op de chinese exemplaren.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 28 nov 2019 08:23 #1104488

Nachtvlinder schreef :
@Saeftinge: Dat klinkt wel slim! Dus wanneer je een lager vemogen wenst, wordt initieel de hoeveelheid verwarmingslucht verlaagd. Thermocouple meet daardoor een hogere temperatuur en schroeft de brandstof terug?

Bij mijn 25 jaar oude Webasto is er slechts een maximaal-thermostaat (switch) aanwezig.

Zijn verwarmingslucht en verbrandingslucht hier gekoppeld? Dan wordt dit regelsysteem wat listig..

Benieuwd naar ervaringen op verlaagd vermogen: dit pleit VOOR een upgrade van een oude Webasto :)

Precies , het regelen van de verbranding met alleen de temperaturu lijkt me ook erg lastig want zoveel verandert de verbrandingstemperatuur niet als de verhouding lucht-diesel verandert.
Enige wat wel beter zou zijn is als de dieselhoeveelheid wordt geregeld aan de hand van de gemeten hoeveelheid lucht zoals dat ook bij een auto of moderne gesloten cv ketel gebeurt. Dat is natuurlijk veel nauwkeuriger dan alleen het toerental van de ventilator.
Alleen gebeurt dat al helemaal niet in dit soort kacheltjes.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 28 nov 2019 08:33 #1104491

mrtnm schreef :
Ik kan mijn kleine 2kw chinees rustig urenlang op de laagste stand laten draaien. Geen last van roet, de uitlaat blijft schoon.
Martijn :)

Precies , op de laagste stand zoals die vanaf de fabriek is ingesteld gaat het kennelijk goed.
Alleen kun je die zelf wel lager zetten en dan krijg je wel degelijk meer vervuiling .
Lees de handleiding van de LCD bediening er maar eens op na.
Zoals ik in een voruge post al schreef wordt de heoveelheid diesel alleen geregeld in verhouding tot het toerental en dat gaat natuurlijk niet heel preces.
Ook de weerstand van de aanzuigleiding voor de verbrandingslucht en die van de uitlaatgassen maar ook van de verwarmingslucht ( lengte , aantal en straal van bochten e.d.) zal behoorlijk invloed hebben op de onbrengst van een zo kleine ventilator omdat die maar een heel beperkte opvoerhoogte kan hebben. En omdat de luchthoeveelheden niet worden gemeten kan dat alles flinke invloed hebben op de wandtemperatuur van de verbrandingskamer en dus ook op het vervuilingsgedrag.

Je zou zo'n ding natuurlijk wel veel beter regelend kunnen amken maar daar zal hij wel fors duurder van worden en datbegbeurt dan ook alleen als een of ander voroschift dat bepaalt zoals dat bij cv's en automotoren wel gebeurt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 28 nov 2019 14:05 #1104645

Je zou zo'n ding natuurlijk wel veel beter regelend kunnen amken maar daar zal hij wel fors duurder van worden en datbegbeurt dan ook alleen als een of ander voroschift dat bepaalt zoals dat bij cv's en automotoren wel gebeurt.
Ad


Yellow, hier geef je de reden waarom een Wallas een hogere prijs heeft dan de kacheltjes waar steeds problemen mee zijn.

Het thermokoppel meet niet op de wand, maar diep in de verbrandingskamer, dus redelijk goed de verhouding verbrandingslucht en brandstof.

Wat er precies in de electronica gebeurt kan ik niet vertellen. Het resultaat is in ieder geval dat in een luxe Wallas, met uitlezing van veel informatie, de brander (vlam) temperatuur binnen 10º geregeld wordt.

Misschien dat de Webasto prijs om een soortgelijke reden wel hoger is dan de copiën ervan.

Ik heb geen grote kennis van electronica. Ik maak wel eens iets, wat voor mijn gebruik prima werkt, maar erg primitief is.
Ik denk dat Roos hier heel wat gedetailleerdere informatie kan geven en waarschijnlijk heel wat meer componenten zou plaatsen als extra beveiliging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.639 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl