Tulipe schreef :
Vervang jij enkel de motor of heel het gedeelte met de inwendige ventilator? Ik weet nl nog niet hoe je die (bruine) inwendige ventilator van de as verwijdert. Het lijkt me alsof die op het asje gelijmd zit.
Ik vervang het complete deel. Vier inbusboutjes los, onderdeel vervangen en weer vastzetten. Dat complete deel (stuk van de behuizing, motor, inwendige en uitwendige fan) is voor weinig geld gewoon te koop. Losse elektromotoren heb ik nog niet gevonden.
@Wadloper: ik begrijp jouw overweging heel goed. Als de Chinezen niet met hun kachels op de proppen waren gekomen, had ik waarschijnlijk op een gegeven moment een Planar gekocht. Hoewel je natuurlijk nooit de zekerheid hebt dat 'ie er niet op een ongelegen moment meer ophoudt.
Ik ben lid van de Facebookgroep die zich bezighoudt met de Chinese kachels. Over het algemeen kun je stellen dat ze zeer betrouwbaar zijn. Er zijn in die groep veel "overlanders" en "die-hard" kampeerders, die gedurende het hele jaar met hun campers rondtrekken, waarbij het kacheltje honderden uren draait. Het besturingsprotocol is gehackt en daardoor is er een aftermarket controller op de markt (die nog meer instelmogelijkheden heeft dan de OEM controller).
Het meest voorkomende euvel is de fan die aanloopt of soms zelfs helemaal klem zit tegen de behuizing als gevolg van een ruwe behandeling tijdens het transport. Iets dat binnen een paar minuten op te lossen is. Verder zijn bijna alle problemen terug te voeren op ondeskundige installatie of experimenteren met de instellingen.
Ja, ik heb er nu eentje met een probleem, zijnde een kapot lagertje of een klemmende koolborstel. Dat kan gebeuren. De eerste uren van een nieuw apparaat zijn altijd het meest cruciaal.
De Chinees in de Eclips loopt als een zonnetje. Waar we voorheen in het voor- en naseizoen afhankelijk waren van walstroom voor het elektrische kacheltje, zetten we nu in the middle of nowhere ons dieselchineesje aan.
Schiet de Chinees ergens in tekort? Ja. De pulserende brandstofpomp is luidruchtig en drijft velen tot wanhoop. Daar worden allerlei creatieve oplossingen voor bedacht. De ECU is slechts door een plastic kapje en de kachelbehuizing beschermd tegen de elementen en moet daarom behandeld worden om de betrouwbaarheid op lange termijn te vergroten. Zeker op een boot! En je moet na aanschaf nog de markt op om de kachel te "mariniseren", want de kwaliteit van de meegeleverde uitlaat en slangklemmen laat te wensen over. Bij Autotherm-dealers kan je zo'n marine-pakket er gewoon compleet bij kopen. Op Ali niet.