PvO schreef :
plusfast schreef :
PvO schreef :
...Een gerenommeerd bedrijf zal er over het algemeen ook voor waken geen rommel te verkopen...
Dat pleit dan sterk voor de Chinese kachels. Persoonlijk deel ik de mening van heel veel andere klanten dat Amazon inmiddels een gerenommeerd bedrijf is. Miljoenen klanten over de hele wereld, en een naam die ook overal bekend is. En daarbij ook een reputatie dat klantvriendelijkheid voorop staat.
En dat gerenommeerde bedrijf verkoopt Chinese bootkachels. Aan mij bijvoorbeeld... Dus dat is dan, volgens jouw eigen stelling, geen rommel.
Waar ik het ook mee eens ben!
Je quote maar een klein stukje van mijn stelling, is Amazon ook een Nederlands bedrijf of/en valt onder de Nederlandse wet?
Daarnaast ben ik voldoende met Chinees producten (En ik maak een onderscheid tussen producten van Chinese bedrijven en producten van westerse bedrijven geproduceerd in china) in aanraking gekomen om te concluderen dat de kwaliteit van die producten voor mij te laag is.
Jouw stelling over gerenommeerde bedrijven noemt niet specifiek Nederlandse bedrijven. Daarnaast heeft Amazon ook een Nederlandse vestiging, voorzover dat wat zegt, en die gaat vanaf volgend jaar hetzelfde assortiment leveren dat hu Duitse collega's nu al doen.
Dat jij de kwaliteit van Chinese producten te laag vindt is jouw persoonlijke mening, ik denk daar anders over en heb inmiddels redelijk wat Chinese dingen aangeschaft. De meeste naar tevredenheid, altijd op prijs maar meestal ook op kwaliteit. De hele discussie over al of niet kwalitatief zijn van Chinese producten is een herhaling van wat er over Japanse producten werd gezegd in de jaren zestig en zeventig. Japanners zouden alleen maar kopiëren wat de Westerse fabrieken maakten, en het zou allemaal rommel zijn. Dat geluid is nu verstomd, maar komt weer op maar nu over China.
Het doet mij denken aan een collega van mijn vader. Die wilde nooit Japanse rommel hebben. Waarop hij trots zijn nieuwe kwaliteits horloge liet zien. Dat was een Seiko. Hij was er van overtuigd dat dat een Zwitsers merk was, en dus kwaliteit. Dat laatste klopte, het eerste niet... En dat was rond 1970.
Roderick schreef :
Wat interesseert hun nu de kwaliteit? De winst dat telt alleen bij de grootste dozenschuiver ter wereld.
Ik denk niet dat er op de hele wereld zelfs maar één commercieel bedrijf is wat niet aan winst denkt. Zelfs de fair-trade bedrijven denken aan hun winst, om die weer te investeren in hun doelen. Amazon doet hetzelfde als Alibaba en Bol.com, maar ook hetzelfde als C&A, HEMA, Blokker, Albert Heijn en noem alle andere winkels maar op. Ze zijn een verbinding tussen producent en consument. AliExpress en Amazon zo direkt mogelijk, de meeste fysieke winkeliers via importeurs en tussenhandelaren. Ook de watersportwinkeliers horen daarbij. Bij vrijwel alle verkopers heb je de keus tussen goedkopere en duurdere artikelen. Dat daar kwaliteitsverschil in zit verbaast niemand, sterker nog, dat wordt verwacht.
Nou heb ik een tijdje in het magazijn van een meubelwinkel gewerkt, en daar sprak ik vaak de chauffeurs die meubelen kwamen afleveren. De winkel waar ik werkte richtte zich o de onderkant van de markt. Goedkope meubelen van redelijke kwaliteit in behoorlijke aantallen. Eén van de chauffeurs vertelde me dat hij bij onze winkel vandaan naar een dure meubelzaak ging, naast de Arena in Amsterdam. Daar ging hij een bank afleveren die exact hetzelfde was als één die hij net bij ons had afgeleverd. Alleen kostte die bank in Amsterdam drie keer zoveel als die bij ons in de winkel. De Amsterdamse winkelier verkocht er wel meer dan wij in Beverwijk deden. Exact dezelfde bank, ander naamkaartje eraan, drie keer zo duur.
De mensheid wil belazerd worden, en dat gebeurt dan dus ook. Als jij dat ook wilt, prima. Ik niet.