Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
Alles over het weer
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Hoe barometer interpreteren

Hoe barometer interpreteren 02 juli 2017 09:52 #848505

Ik heb nu al een paar weken een barometer aan mjjn multiview hangen. Kan ik in een grafiek 24 uur terug kijken wat de historie is van de luchtdruk.

Het wordt algemeen beschouwd als goed zeemanschap om de luchtdruk bij te houden in het log.

Door op de barometer te kijken zou je zwaar weer moeten zien aankomen, dat is het idee.
Maar hoe interpreteer je dat?

Ook twee weken geleden aan boord bij dat onweer viel me dit al op. De luchtdruk veranderde maar met 1 mbar, maar toch kwam er een flinke bui met ditto wind over.

Daarom denk ik dat wanneer de barometer echt opvallend verandert, bijvoorbeeld 2 of drie millibar in 1 of twee uur er dan ook echt de pleuris uitbreekt. Het lijkt me dat je dat buiten ook dan wel ziet.

Juist, of onjuist?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe barometer interpreteren 02 juli 2017 10:22 #848515

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7430
Voor zover ik weet zegt de verandering in luchtdruk alleen iets over te verwachten wind.
Dat er dikwijls, (maar lang niet altijd), regen bij die wind zit veranderd weinig aan dit gegeven.
Hoe sneller de verandering, hoe hoger de te verwachten wind, maar als het snel veranderd heb je al een deel van de wind over je.
Als de verandering verminderd heb je het ergste achter de rug, en zal de wind spoedig afnemen.
En mogelijks ook van richting veranderen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe barometer interpreteren 02 juli 2017 10:51 #848532

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12553
Rooz, er is volgens mij een vuistregel van aantal mb/h als indicatie voor te verwachten wind
regel zelf heb ik ff niet paraat

conclusie; volgens mij kun je er wel iets mee doen, bijv. als alarmindicatie
zelf ff zoeken?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe barometer interpreteren 02 juli 2017 11:13 #848542

ik vond deze:

1 mbar/uur > 6 bft
2 mbar/uur > 7 bft
3 mbar/uur > 8 bft

Nu gaat de luchtdruk natuurlijk steeds op en neer, dus die mbar/uur weet je pas nadat het uur voorbij is.

op mijn barometer hier is er 5 mbar bijgekomen in de afgelopen 15 uur
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 02 juli 2017 11:14 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe barometer interpreteren 02 juli 2017 11:17 #848544

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12553
dat was wel het tabelletje wat ik bedoelde
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe barometer interpreteren 02 juli 2017 11:20 #848546

en hoe snel komt die wind dan?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe barometer interpreteren 02 juli 2017 11:26 #848547

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12553
geen idee
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe barometer interpreteren 02 juli 2017 11:36 #848549

Binnen een paar uur maar het kan ook heel snel gaan . Al eens meegemaakt dat het in 15 minuten van 3Bf naar 8Bf ging . Ook bij onweer of plotselinge zware regen zegt een barometer niet zoveel.Het plotseling afkoelen van de lucht door de regen veroorzaakt nl lokaal een lagere luchtdruk waardoor de wind sterk kan toenemen.En dan zegt een barometer wel wat er gebeurt maar die wat er gaat gebeuren.
www.allesovervaren.nl/alles-ov...t-barometer-bepalen/

Dat bekijken van de barometerstand is eigenlijk meer iets van voor de "live" presentatie van isobaren waarmee je veel beter een voorspelling kunt maken en.wikipedia.org/wiki/GRIB. Zoiets bijv.: www.predictwind.com/grib-files/
Alleen heb je daarvoor wel internet verbinding nodig . Je kunt ze trouwens ook wel ontvangen met een SSB ontvanger en presenteren met een speciaal probramma. Maar daar kunnen andere forumleden vast meer over zeggen.
Ad
Laatst bewerkt: 02 juli 2017 11:41 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe barometer interpreteren 02 juli 2017 11:53 #848554

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12553
misschien dat alleen een piepje bij >1mb/h handig is (keuze ja/nee, 1mb verstelbaar?)
interpretatie is dan (zoals altijd) verder aan de schipper
zo vaak kijk je niet op de baro...
dus die intelligentie zou iets kunnen toevoegen
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe barometer interpreteren 02 juli 2017 19:04 #848669

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1361
Voor grote [onweers]buien treden altijd een aantal snelle, kleine drukwisselingen op. Deze drukwisselingen zijn te klein om direct op een barometer waar te nemen, maar als je ze extrapoleert naar 'mB/h' dan kom je op duidelijk waarneembare waarden.

Onze meteograaf waarschuwt dmv piepjes altijd zo'n 10 tot 20 minuten voordat de bui losbreekt en dat heeft ons al een aantal keren een hoop ellende bespaard, omdat we voorbereid waren op het aanstormende slechte weer.

Het is is dus absoluut een bijzonder waardevolle toevoeging aan een electronische barometer, het liefst instelbaar per 1,2 of 3 mB/h.

Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Laatst bewerkt: 02 juli 2017 19:11 door Zeilvis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe barometer interpreteren 02 juli 2017 19:17 #848673

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12553
@rooz,
wat wil je nog meer weten?
programmeren maar :laugh:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe barometer interpreteren 02 juli 2017 19:37 #848682

Sterker nog, het zit er al in. Instelbaar tot 10 mbar/uur. Daarboven hoor je t alarm niet meer denk ik zo. :)

Het verbaasde me meer dat het ook wel es flink waait zonder de extreme wisselingen in luchtdruk
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 02 juli 2017 19:38 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe barometer interpreteren 02 juli 2017 20:43 #848707

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Dat hoeft je niet te verbazen. Je kan van 5 Bft naar zware storm gaan zonder grote verschillen in luchtdruk. Dat gebeurt als je zelf op een isobaar blijft zitten terwijl het weersysteem om je heen draait waar wel grote verschillen bestaan. Beetje lastig om zonder tekening uit te leggen, maar isobaren kunnen over je heen trekken waardoor je de luchtdruk ziet dalen. Ook kan een weersysteem zich zo verplaatsen dat in combinatie met jouw snelheid en richting precies 1 zo'n isobaar precies op jouw positie blijft.

Drukverschillen = wind
Geen drukverschillen is heel soms toch erg veel wind

Luchtdruk dus altijd gebruiken in combinatie met bijvoorbeeld wolken, sea state, etc

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe barometer interpreteren 02 juli 2017 21:59 #848737

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2175
Zou het mogelijk zijn dat meteorologie toch een wetenschap is, waarvoor een serieuze opleiding nodig is? En wat je dus niet in een post op een forum in drie zinnen kan uitleggen?

Lijkt er wel op zo...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe barometer interpreteren 02 juli 2017 22:07 #848742

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Plakken we er toch een kaartje bij?


Knipsel uit zyGrib met NOAA data van vandaag, voorspelling voor maandag 3-7-2017 1200UTC. Een zeiler die van Vlieland naar Cuxhaven vaart, zal onderweg vrijwel geen luchtdrukverandering bemerken. Toch waait het stevig door (20-27 kts). Dat komt natuurlijk omdat de barometer aan boord best de luchtdruk ter plaatse kan meten, maar geen weet heeft van de afstand tussen de isobaren (hoe dichter op elkaar, des te harder waait het).

Vaart onze zeiler echter van Borkum naar Thyboron, dan zal de luchtdruk heel zachtjes dalen (bij Borkum 1016, boven in dit kaartje 1011).

De tocht duurt pak 'm beet 15 uur (gokje), dus een verandering van 1 mB per 3 uur, dus de wind zal ongeveer blijven waaien zoals aan het begin van de tocht. Wind zal iets afnemen, maar niet veel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe barometer interpreteren 03 juli 2017 06:10 #848760

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6926
misschien ook rekening houden met de invloed van eb en vloed?
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe barometer interpreteren 03 juli 2017 06:23 #848763

  • BM Sail
  • BM Sail's Profielfoto
b100 schreef :
misschien ook rekening houden met de invloed van eb en vloed?

Nu heb ik me beroepshalve al dikwijls verplicht gevoeld om over dergelijke dingen na te denken, maar dit moet je me even uitleggen? Wil gewoon even weten wat u bedoelt?
Laatst bewerkt: 03 juli 2017 06:24 door BM Sail.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe barometer interpreteren 03 juli 2017 06:30 #848764

  • BM Sail
  • BM Sail's Profielfoto
Mooie demonstratie van Delphi hierboven. Idd, zolang je in de mogelijkheid bent om parallel met de isobaren te sturen, kan je in sterke winden idd een quasi onveranderde luchtdruk meten. Wordt best moeilijk, vrees ik, maar het kan. Eens schuin laat staan haaks op de isobaren ga je een ander gedrag krijgen in je kwik of andere barometer. Dit is bij een stilstaande barometrische configuratie, maar wordt uiteraard ingewikkelder bij de bewegende druksystemen zoals wij ze overwegend kennen. Druk verschillen zijn idd een maat voor wind, maar uw eigen beweging maakt de meting relatief. Vergelijk het een beetje met uw windmeting aan de wind of juist voor de wind...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe barometer interpreteren 03 juli 2017 06:30 #848765

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6926
BM Sail schreef :
b100 schreef :
misschien ook rekening houden met de invloed van eb en vloed?

Nu heb ik me beroepshalve al dikwijls verplicht gevoeld om over dergelijke dingen na te denken, maar dit moet je me even uitleggen? Wil gewoon even weten wat u bedoelt?

ik vroeg mij af of de getijden invloed hebben op de stand van de barometer.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe barometer interpreteren 03 juli 2017 06:43 #848768

  • BM Sail
  • BM Sail's Profielfoto
Nu zijn onze beweging best wat langzamer dan die van druk- en fronten systemen, en heb ik me eigenlijk een beetje laten vangen aan een eufemisme hierboven. Met onze snelheden zullen we altijd wel een naderende weerkundig systeem kunnen waarnemen op een barometer of -graaf.
Hoe?
Kijk, hoe krachtiger het systeem, hoe actiever het front, hoe meer wind erop zit, hoe meer actie er ook op de barometer zal zijn. Meest, pas op theorie, zal de druk gaan dalen op pakweg 5-6 uur voor frontpassage. 2-3 uur ervoor volgt een versnelde daling tot deze Sims wel kan oplopen tot 3 hPa per uur. Maar dat is een stevige, maak u uit de voeten. Iig, op frontpassage gaat de wind ruimen, zijn er mogelijk stoten, en gaat de druk weer stijgen. U ziet op de barometer een dalende lijn, en bij een opleving is het front dus door. Bij een onweersbui iets soortgelijks, alleen veel sneller. Daar spreken we over zeg maar een half uur of uur, en dan is alles voorbij. Toch kan dit erg spectaculair zijn, want een onweersbui is plaatselijk stevig stijgende lucht, en what goes up must come down, meest aan de achterzijde van zo een cel. Vandaar eerst dalende druk, en vervolgens stijgende. Herinner u de vloedgolf enkele weken geleden? Precies dit, alleen heel stevig en van juiste frequentie om de golf te doen ontstaan... Ach, je kan erover blijven praten.
Laatst bewerkt: 03 juli 2017 06:46 door BM Sail.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe barometer interpreteren 03 juli 2017 06:56 #848770

  • BM Sail
  • BM Sail's Profielfoto
b100 schreef :
BM Sail schreef :
b100 schreef :
misschien ook rekening houden met de invloed van eb en vloed?

Nu heb ik me beroepshalve al dikwijls verplicht gevoeld om over dergelijke dingen na te denken, maar dit moet je me even uitleggen? Wil gewoon even weten wat u bedoelt?

ik vroeg mij af of de getijden invloed hebben op de stand van de barometer.

Neen, geen invloed.

Enige raakpunt tussen getij en uw barometrische aflezing wordt de opbouw van de zee. Maw, de bekende golf tegen tij of met tij, de tijzee. Maar heeft met wind te maken, meer dan met druk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe barometer interpreteren 03 juli 2017 07:01 #848771

b100 schreef :
BM Sail schreef :
b100 schreef :
misschien ook rekening houden met de invloed van eb en vloed?

Nu heb ik me beroepshalve al dikwijls verplicht gevoeld om over dergelijke dingen na te denken, maar dit moet je me even uitleggen? Wil gewoon even weten wat u bedoelt?

ik vroeg mij af of de getijden invloed hebben op de stand van de barometer.

Nee, net andersom, hogere luchtdruk geeft lager getij (vuistregel, natuurlijk zijn er uitzonderingen)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe barometer interpreteren 03 juli 2017 07:28 #848776

BM Sail schreef :
b100 schreef :
BM Sail schreef :
b100 schreef :
misschien ook rekening houden met de invloed van eb en vloed?

Nu heb ik me beroepshalve al dikwijls verplicht gevoeld om over dergelijke dingen na te denken, maar dit moet je me even uitleggen? Wil gewoon even weten wat u bedoelt?

ik vroeg mij af of de getijden invloed hebben op de stand van de barometer.

Neen, geen invloed.

Toch is dat volgens mij niet helemaal juist. Bij HW staat er immers een iets minder hoge laag lucht boven dat punt op de aarde .Immers , de dikte van de atmosfeer veroorzaakt de luchtdruk ( afgezien van weersinvloeden) . Vandaar dat de luchtdruk op een berg significant minder is dan op zeeniveau om over de mount everest maar te zwijgen.
Als je het uitrekent moet het verschil bij 3 meter rijzing ongeveer 0,35 millibar zijn. Ik denk dat het in gebieden met erg grote getijden van bijv. 10 meter best een zichtbare invloed heeft. Maar ook dan is die verandering per uur maar weinig.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe barometer interpreteren 03 juli 2017 07:32 #848778

It Paradyske schreef :
b100 schreef :
BM Sail schreef :
b100 schreef :
misschien ook rekening houden met de invloed van eb en vloed?

Nu heb ik me beroepshalve al dikwijls verplicht gevoeld om over dergelijke dingen na te denken, maar dit moet je me even uitleggen? Wil gewoon even weten wat u bedoelt?

ik vroeg mij af of de getijden invloed hebben op de stand van de barometer.

Nee, net andersom, hogere luchtdruk geeft lager getij (vuistregel, natuurlijk zijn er uitzonderingen)

Om precies te zijn , 10 millibar geeft een tijverschil van 10cm , althans volgens www.heechbydemar.nl/algemeen/v...ng-van-de-waterstand .
Logisch natuurlijk want 1 millibar is ongeveer gelijk aan 1 cm waterkolom ( 1 Bar = 10 meter water).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe barometer interpreteren 03 juli 2017 07:37 #848782

Yellow Boat schreef :
It Paradyske schreef :
b100 schreef :
BM Sail schreef :
b100 schreef :
misschien ook rekening houden met de invloed van eb en vloed?

Nu heb ik me beroepshalve al dikwijls verplicht gevoeld om over dergelijke dingen na te denken, maar dit moet je me even uitleggen? Wil gewoon even weten wat u bedoelt?

ik vroeg mij af of de getijden invloed hebben op de stand van de barometer.

Nee, net andersom, hogere luchtdruk geeft lager getij (vuistregel, natuurlijk zijn er uitzonderingen)

Om precies te zijn , 10 millibar geeft een tijverschil van 10cm , althans volgens www.heechbydemar.nl/algemeen/v...ng-van-de-waterstand .
Logisch natuurlijk want 1 millibar is ongeveer gelijk aan 1 cm waterkolom ( 1 Bar = 10 meter water).
Ad

Water is nagenoeg niet comprimeerbaar, dus het moet ergens anders wel weer naar boven komen. Dus als de hele Noordzee en Kanaal een hoge luchtdruk heeft zal het effect veel kleiner zijn als een hogedrukkern lokaal boven je boot, en de rest lage druk er omheen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.346 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl