Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
Alles over het weer

Onderwerp: Ondertussen in de Heliushaven...

Ondertussen in de Heliushaven... 06 jan 2018 07:57 #904814

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Cave Canem schreef :
boeiend schreef :
Cave Canem schreef :
boeiend schreef :
Mijn boot staat dit jaar op een Roodberg bok.
Deze hebben een hele brede balk, speciaal tegen omwaaien.
Moet zeggen dat het wel heel stabiel oogt en voelt.


roodberg.nl/stalling-opslag

ook deze knikken bij overgang koker op buis, de extra steunen (optie) is voor buiten met staande mast eigenlijk een must.
Heb zo geen foto bij de hand,bij de zc37 in Kampen 2x gezien dat deze steunen knikten

Ik snap even niet wat je bedoelt met knappen bij overgang koker-buis.

Het betreft deze bok (niet mijn schip):



Waar knapt deze bok dan?
Bok is juist heel breed van onder, haven gaf aan dat deze juist ontworpen zijn om niet om te vallen.
Ze knikken bij de voorste steunen omdat deze schuin belast worden en bij overgang koker naar ronde buis daar heb je een puntbelasting, even een foto bijgevoegd van de extra(zelf gemaakt) steunen, dit is ook een optie bij de roodberg bok

Ok bij ons zitten er wel 2 extra zware spanbanden, een tussen de steunen en van de lieren naar de bok. Hopelijk scheelt dat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 06 jan 2018 08:03 #904816

Jammer voor de eigenaren met schade.
Maar mijn idee is toch dat een boot ontworpen is om in het water te liggen. Als je iets niet gebruikt waarvoor het ontworpen is dan is het risico op problemen een stuk groter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 06 jan 2018 09:41 #904840

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2489
Per boot? Zeil- en motorboten? Alleen voor personen die je kent? Voor St Maarten ook gedaan (de verwoeste huizen of onverzekerde schepen?)

wat mij betreft per situatie onafhankelijk voor zeil of motorboot. als blijkt dat de schade niet gedekt is door verzekering en iemand daardoor gedupeerd omdat hij zelf niet de financiële schade kan dragen en daardoor zijn hobbie in gevaar komt. hij een beroep kan doen op dit fonds.

ik dacht als 100 mensen 100 euro geven er een pot is van 10.000 euro.

Kunnen we vast wel iets goed voor doen voor dingen die gedupeerd is door dit voorval bij de Helius.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 06 jan 2018 10:28 #904848

zuipschuit schreef :
Jammer voor de eigenaren met schade.
Maar mijn idee is toch dat een boot ontworpen is om in het water te liggen. Als je iets niet gebruikt waarvoor het ontworpen is dan is het risico op problemen een stuk groter.
dat dachten ze in Urk ook.... :unsure:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 06 jan 2018 10:49 #904857

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6120
Ik heb ook op een Roodbergbok gestaan en vond het maar niks zo dwars op de wind. Mijn mening is dat het kenterpunt voorbij het midden onder reling is!! Maar met de "optionele" buis wel goed waardoor het zwaartepunt veel verder naar buiten komt te liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 06 jan 2018 12:46 #904885

Nu hebben jullie het hier allemaal over eventjes de mast eraf halen , als ik mijn mastje ,11 meter, er af moet halen dan heb ik daar toch wel een paar uurtjes voor nodig. Om het dan nog maar niet te hebben over het terugzetten en dan alles weer terug te brengen in de stand zoals het voordien gestaan heeft.
Maar stel dat iedereen zijn mast eraf laat halen voor de stalling, bij ons in de haven staan er ongeveer een 200 zeilboten op de kant, neem maar eens 2 uurtjes per boot voor het af en op-masten , dan hebben we het al over 400 uur , dus 10 werkweken dat de kraan bezet is voor mastwerk.
Dus ik ben dan ook van mening dat het afmasten van alle boten dan ook totaal geen optie is simpelweg omdat dat voor de werven simpelweg niet mogelijk is omdat iedereen er in november pas uit wil en er in maart alweer terug in willen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 06 jan 2018 12:54 #904886

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Martinwmd schreef :
Nu hebben jullie het hier allemaal over eventjes de mast eraf halen , als ik mijn mastje ,11 meter, er af moet halen dan heb ik daar toch wel een paar uurtjes voor nodig. Om het dan nog maar niet te hebben over het terugzetten en dan alles weer terug te brengen in de stand zoals het voordien gestaan heeft.
Maar stel dat iedereen zijn mast eraf laat halen voor de stalling, bij ons in de haven staan er ongeveer een 200 zeilboten op de kant, neem maar eens 2 uurtjes per boot voor het af en op-masten , dan hebben we het al over 400 uur , dus 10 werkweken dat de kraan bezet is voor mastwerk.
Dus ik ben dan ook van mening dat het afmasten van alle boten dan ook totaal geen optie is simpelweg omdat dat voor de werven simpelweg niet mogelijk is omdat iedereen er in november pas uit wil en er in maart alweer terug in willen

Bij ons op de haven bereid iedereen het mast hijsen gewoon voor en hebben we hooguit een half uur per mast nodig.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 06 jan 2018 12:56 #904887

Martinwmd schreef :
Nu hebben jullie het hier allemaal over eventjes de mast eraf halen , als ik mijn mastje ,11 meter, er af moet halen dan heb ik daar toch wel een paar uurtjes voor nodig.

Dat is wel erg ruim gerekend, die paar uurtjes......

Mijn mast (doorgestoken) is 17 meter.
Na de nodige voorbereiding binnen (snoertjes, tafel) en buiten (verstaging) ligt die mast en de fokroller in 20 minuten (2 man) in het mastenrek, met windset, antenne, Windex en alle 6 zalingen eraf binnen die 20 minuten. Kraanwerk zelf is 10 a 15 minuten.

Er weer op kost (nadat alles er weer op gemonteerd is ver weg van de kraan) ook 20 minuten onder de kraan. Daarna nog wel de verstaging opspannen.

Extra kosten van eraf halen en in het rek bewaren vallen me ook niet tegen. 1 manuur + de opslag in het rek, kost ca 150 eur eens per 2 winters. Voor dat geld ga ik niet omwaaien..... maar iedereen mag zelf die kosten vs risico-berekening maken....

Vervelendste is wel natuurlijk als je keurig zonder mast tussen boten staat die met mast erop omwaaien.
Dat is grotendeels te wijten aan de haven c.q. vereniging, want die heeft kennelijk te smalle/slappe bokken voor te grote boten en staat bovendien masten erop toe. Een foute combinatie.
Ik denk dat het voor mij reden zou zijn een andere winterberging te zoeken.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 06 jan 2018 13:01 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 06 jan 2018 13:20 #904891

Ja dat bedoel ik he , ik denk dat ik met de voorbereidingen, lijntjes , giek eraf, spanners los, plafond los voor de bedrading en vice versa ik wel meer als een dag zoet ben.
Ja het kranen op zich is de tijd niet dat klopt maar alles er om heen.
maar goed ik vind het allemaal een beetje kortzichtig, hoeveel boten staan er op de kant in Nederland ,misschien wel 100.000 , nou er zijn er nu 5 omgewaaid .
Haal je jje schutting thuis altijd weg als het hard gaat waaien , die waaien er meer dan 5 om hoor op een jaar en die valt dan hoogstwaarschijnlijk ook bij de buren op zijn tuinkasje die daar ook niet blij van word.
Kijk dat het het niet vervelend is voor de betrokkenen hoor je mij zeker niet zeggen.
Maar hoe groot is de kans dat het gebeurd.
Er winnnen meer mensen de staat op een jaar dan dat er boten om vallen.
Op een gegeven moment is is het gewoon een kosten/baten berekening die dan uitvalt naar het laten staan van de mast . Zo werkt het nu eenmaal hoe vervelend dat ook kan zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 06 jan 2018 13:24 #904893

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Een schutting is gemaakt van waaibomenhout. Een boot van emotie. ;)
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 06 jan 2018 13:34 #904896

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Nou, toch echt van hout, staal of kuststof hoor :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 06 jan 2018 13:45 #904899

Martinwmd schreef :
Op een gegeven moment is is het gewoon een kosten/baten berekening die dan uitvalt naar het laten staan van de mast . Zo werkt het nu eenmaal hoe vervelend dat ook kan zijn.

Dat is zo, en dan moeten de eigenaren van omgevallen boten nu niet zeuren, die hebben gegokt op goedkoop e zijn nu duur uit.

Overigens zou je niet met 5 op 100.000 moeten rekenen maar met 5 op aantal met mast. De andere waaien niet om.
Dan wordt het een heel ander risico.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 06 jan 2018 14:11 #904908

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1385
Dus ik ben dan ook van mening dat het afmasten van alle boten dan ook totaal geen optie is simpelweg omdat dat voor de werven simpelweg niet mogelijk is omdat iedereen er in november pas uit wil en er in maart alweer terug in willen

Ik vind dit wel erg gemakkelijk gedacht. Met het steeds stormachtig wordende weer van de laatste jaren is het omwaaien van boten met de mast omhoog op de kant nauwelijks nog een onvoorzien risico te noemen.

Als dit omwaaien van boten veel vaker voor gaat komen dan zou het wel eens kunnen zijn dat de verzekeraars niet zo'n zin meer hebben dit risico te verzekeren.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 06 jan 2018 14:31 #904909

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6077
mijn schutting is gemaakt van Siberische lariks !

Sloe Gin schreef :
Een schutting is gemaakt van waaibomenhout. Een boot van emotie. ;)
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 06 jan 2018 15:12 #904917

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 788
Hierbij een grafiekje van de windkracht gemeten op de Haringvlietsluizen, een paar kilometer van de Heliushaven. Hardste windstoot 33 m/s, dat is net orkaankracht, ofwel 12 bft.


Wij zijn lid van WV Hellevoetsluis en vinden het verschrikkelijk voor onze clubgenoten.

Overigens staat er in de haven een handbediende mastenkraan. Mij kost een mast (de)monteren ruim één dag, dat is inclusief giek, zeilen, electra, zalingen en verstaging.

Tot slot. Ik zou het waarderen als mensen wat minder een "ik zei het toch" toontje zouden aanslaan. Iedereen doet wel eens iets dat achteraf onverstandig blijkt. En ook heeft iedereen wel eens gewoon domme pech.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 06 jan 2018 16:34 #904926

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6120
33m/s das geen kattepis. Was deze stoot ook verantwoordelijk voor de chaos ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 06 jan 2018 17:17 #904933

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Wat een larie. 80% van de boten houdt de mast er op.
Dan mag je ook geen flatgebouwen of torens bouwen. Het ligt aan de fundatie, niet aan de hoogte, de fundatie moet passend zijn voor wat er op komt.
Met een goede bok waait de boel niet om, ook niet met mast.
Het ligt niet aan de masten maar aan de bokken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 06 jan 2018 17:19 #904934

Aswin schreef :
Hardste windstoot 33 m/s, dat is net orkaankracht, ofwel 12 bft.

Windstoten kun je niet in Beaufort uitdrukken. 33 m/s wordt een "zeer zware windstoot" genoemd.

Schaal van Beaufort en windstoten
De windkracht die in een weerbericht wordt vermeld, heeft altijd betrekking op de gemiddelde windsnelheid over een periode van 10 minuten, aan de hand van dit gegeven kan men de windkracht klasseren volgens de schaal van Beaufort.
...
Van windstoten wordt gesproken als de wind in 3 seconden tijd anderhalve keer de gemiddelde windsnelheid overschrijdt.
Men spreekt van windstoten bij snelheden van 14 tot 21 m/s, zware windstoten gaan van 21 tot en met 29 m/s, zeer zware windstoten zijn minstens 29 m/s.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 06 jan 2018 17:22 #904936

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Martinwmd schreef :
Nu hebben jullie het hier allemaal over eventjes de mast eraf halen , als ik mijn mastje ,11 meter, er af moet halen dan heb ik daar toch wel een paar uurtjes voor nodig. Om het dan nog maar niet te hebben over het terugzetten en dan alles weer terug te brengen in de stand zoals het voordien gestaan heeft.
Maar stel dat iedereen zijn mast eraf laat halen voor de stalling, bij ons in de haven staan er ongeveer een 200 zeilboten op de kant, neem maar eens 2 uurtjes per boot voor het af en op-masten , dan hebben we het al over 400 uur , dus 10 werkweken dat de kraan bezet is voor mastwerk.
Dus ik ben dan ook van mening dat het afmasten van alle boten dan ook totaal geen optie is simpelweg omdat dat voor de werven simpelweg niet mogelijk is omdat iedereen er in november pas uit wil en er in maart alweer terug in willen
hoeveel tijd denk je dat het nu kost? Verder sluit ik me aan bij BK zijn opmerking.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 06 jan 2018 17:49 #904939

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 788
Hier nog een plaatje van hardste windstoten op 3 januari. Weet niet op welke en hoeveel meetpunten dit plaatje is gebaseerd.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 06 jan 2018 18:09 #904941

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4119
Aswin schreef :
Weet niet op welke en hoeveel meetpunten dit plaatje is gebaseerd.
Op de 35 automatische weerstations van het KNMI, waar ook de waardes getoond worden.
Naast de weerstations zijn er ook nog windpalen in Zeeland en langs de kust, maar die worden in de plaatje niet meegenomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 06 jan 2018 18:21 #904945

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3511
Martinwmd schreef :
Op een gegeven moment is is het gewoon een kosten/baten berekening die dan uitvalt naar het laten staan van de mast . Zo werkt het nu eenmaal hoe vervelend dat ook kan zijn.
Vind ik prima, maar als de baten dan voor jou en de kosten voor de ander blijken te zijn heb ik je toch maar liever niet als buurman.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 06 jan 2018 18:40 #904953

Gregor schreef :
Martinwmd schreef :
Nu hebben jullie het hier allemaal over eventjes de mast eraf halen , als ik mijn mastje ,11 meter, er af moet halen dan heb ik daar toch wel een paar uurtjes voor nodig. Om het dan nog maar niet te hebben over het terugzetten en dan alles weer terug te brengen in de stand zoals het voordien gestaan heeft.
Maar stel dat iedereen zijn mast eraf laat halen voor de stalling, bij ons in de haven staan er ongeveer een 200 zeilboten op de kant, neem maar eens 2 uurtjes per boot voor het af en op-masten , dan hebben we het al over 400 uur , dus 10 werkweken dat de kraan bezet is voor mastwerk.
Dus ik ben dan ook van mening dat het afmasten van alle boten dan ook totaal geen optie is simpelweg omdat dat voor de werven simpelweg niet mogelijk is omdat iedereen er in november pas uit wil en er in maart alweer terug in willen
hoeveel tijd denk je dat het nu kost? Verder sluit ik me aan bij BK zijn opmerking.

Kijk, ik baseer mijn mening gewoon op ervaringen die ik in mijn dagelijkse werk mee maak, zodra er extra kosten of werk aan te pas komen zetten mensen snel hun principes aan de kant.
Dat is precies hetzelfde als met de kielbouten, toen na het ongeluk met Frans Maas riepen er ook velen dat het belachelijk was dat er nooit niemand naar dit essentiële onderdeel om kijkt.
Ik zou wel eens willen weten hoeveel mensen ze toen daadwerkelijk hebben laten inspecteren.
En als dat misgaat hebben we het over mensenlevens.
maar goed , we gaan het zien hoeveel meer er volgende winter hun mast er af laten halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 06 jan 2018 18:41 #904955

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2205
Baasklusje schreef :
.. dan moeten de eigenaren van omgevallen boten nu niet zeuren

Ik kan er overheen gelezen hebben, maar die heb ik hier nog niet horen zeuren. Anderen wel.
Bert
Spækhugger
Laatst bewerkt: 06 jan 2018 18:41 door Knoet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 06 jan 2018 18:43 #904956

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3511
boeiend schreef :
Wat een larie. 80% van de boten houdt de mast er op.
Dan mag je ook geen flatgebouwen of torens bouwen. Het ligt aan de fundatie, niet aan de hoogte, de fundatie moet passend zijn voor wat er op komt.
Met een goede bok waait de boel niet om, ook niet met mast.
Het ligt niet aan de masten maar aan de bokken.
Dat gaat de goede kant op!
Om precies te zijn: heb je geen "stormvaste" winterbok, dan de mast eraf.
Wil je de mast laten staan dan een "stormvast" winterbok.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl