Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
Alles over het weer

Onderwerp: Ondertussen in de Heliushaven...

Ondertussen in de Heliushaven... 05 jan 2018 16:22 #904661

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8191
jerry schreef :
Wat een onzin! BK heeft gewoon gelijk. Iedereen die op de kant stalt moet toch weten dat de romp op de bok en met de mast omhoog een geweldige windvanger is. Hoeveel Bf was het eigenlijk daar? Over Urk hebben we het maar niet. Niemand stelt dat een autoongeluk of welke dodelijke ziekte dan ook aan jezelf is te wijten.

Bij lichteiland goeree (wel op zee, maar toch in de buurt) zaten de gemeten vlagen rond de 65 knopen, sustained wind was iets van 50-55... niet niks dus.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 05 jan 2018 16:23 #904663

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8191
JRomkes schreef :
Rob10 schreef :
Ikke , ikke, ikke.....en de rest kan....
Niet opbokken dus...

Verder maak je wel een punt, het zijn meestal de winsterstalling medewerkers die opbokken, niet de eigenaren. Aangezien de watersport een allegaartje van verschillende (on)kunden is, zullen dit soort dingen voor blijven komen.zeekraal schreef :
trotti schreef :
En ik kan me zo maar voorstellen dat een groter maar bok juist weer tè groot is, en dus met zn stempels ergens bij de schuurlijst uit zou komen.
Terwijl, in principe, dat nu net de beste plaats is.

Precies, is ook een mooi hard punt, zo in de hoek van de romp/dek verbinding. De stempels zitten zelden alle 4 precies onder een schot of versteviging in de romp. de dwarskracht die ze daar op kunnen vangen is minimaal.

Tuurlijk is dat een mooi stevig punt, maar als de steunen van de bok zo lang gemaakt worden om daar af te steunen vangt het in dwarsrichting natuurlijk bijna niets meer op, tenzij je weer gaat schoren (maar daar heb je dan weer veel meer breedte per boot voor nodig)

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 05 jan 2018 16:30 #904666

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
boeiend schreef :
Mijn boot staat dit jaar op een Roodberg bok.
Deze hebben een hele brede balk, speciaal tegen omwaaien.
Moet zeggen dat het wel heel stabiel oogt en voelt.


roodberg.nl/stalling-opslag

als je de brede basis en smalle voorzijde afweegt tegen een vierkant met een wat smallere basis dan ben je volgens mij qua stabiliteit niet veel beter af.
Tenzij in opgestelde stand de voorkant een bredere basis krijgt.
Hoe dan ook, als er een extra brede basis kan worden gemaakt met verlengingen van de bok dan moet het al beter gaan. plus fixeren van kiel, verminderen van los stophout, ankeren van mast aan de bodem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 05 jan 2018 16:30 #904669

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Rob10 schreef :
jerry schreef :
Wat een onzin! BK heeft gewoon gelijk. Iedereen die op de kant stalt moet toch weten dat de romp op de bok en met de mast omhoog een geweldige windvanger is. Hoeveel Bf was het eigenlijk daar? Over Urk hebben we het maar niet. Niemand stelt dat een autoongeluk of welke dodelijke ziekte dan ook aan jezelf is te wijten.

Tussen gelijk hebben en openlijk roeptoeteren dat het hun eigen schuld is en dat je geen medelijden met ze hebt, zit een subtiel verschil.

Rob, doe geen moeite, ik verwacht niet dat t aan komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 05 jan 2018 16:33 #904671

Rob10 schreef :
jerry schreef :
Wat een onzin! BK heeft gewoon gelijk. Iedereen die op de kant stalt moet toch weten dat de romp op de bok en met de mast omhoog een geweldige windvanger is. Hoeveel Bf was het eigenlijk daar? Over Urk hebben we het maar niet. Niemand stelt dat een autoongeluk of welke dodelijke ziekte dan ook aan jezelf is te wijten.

Tussen gelijk hebben en openlijk roeptoeteren dat het hun eigen schuld is en dat je geen medelijden met ze hebt, zit een subtiel verschil.

Heb je absoluut een punt ;)

Maar je relaas over dat je niet alles van te voren kunt voorkomen valt hier toch wel even op :

Bijna gezonken ...... 23 sept 2017 21:18 #875696
Rob10
Rob10's Profielfoto
AANWEZIG
Gebruiker
Berichten: 447

Wat een ellende. Gelukkig niet gezonken. Detectie van water in boot heeft bij ons de hoogste prioriteit. Voor 2 tientjes wist je het al bij de eerste druppels. Ik snap niet dat dit bij zo weinig zeilers ook daadwerkelijk een aandachtspunt is.
www.conrad.nl/nl/watermelder-m...m53-wm53-640365.html

terug naar de staande mast flikkeren elk jaar weer bootjes om, nog steeds niet genoeg aandacht?

APART :woohoo:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 05 jan 2018 16:41 #904679

Jeroen-pion schreef :
Rob10 schreef :
jerry schreef :
Wat een onzin! BK heeft gewoon gelijk. Iedereen die op de kant stalt moet toch weten dat de romp op de bok en met de mast omhoog een geweldige windvanger is. Hoeveel Bf was het eigenlijk daar? Over Urk hebben we het maar niet. Niemand stelt dat een autoongeluk of welke dodelijke ziekte dan ook aan jezelf is te wijten.

Tussen gelijk hebben en openlijk roeptoeteren dat het hun eigen schuld is en dat je geen medelijden met ze hebt, zit een subtiel verschil.

Heb je absoluut een punt ;)

Maar je relaas over dat je niet alles van te voren kunt voorkomen valt hier toch wel even op :

Bijna gezonken ...... 23 sept 2017 21:18 #875696
Rob10
Rob10's Profielfoto
AANWEZIG
Gebruiker
Berichten: 447

Wat een ellende. Gelukkig niet gezonken. Detectie van water in boot heeft bij ons de hoogste prioriteit. Voor 2 tientjes wist je het al bij de eerste druppels. Ik snap niet dat dit bij zo weinig zeilers ook daadwerkelijk een aandachtspunt is.
www.conrad.nl/nl/watermelder-m...m53-wm53-640365.html

terug naar de staande mast flikkeren elk jaar weer bootjes om, nog steeds niet genoeg aandacht?

APART :woohoo:

Wow je steekt er wel veel energie in. Leuk. Tussen iets een aandachtspunt vinden en je zelfgenoegzaam vergapen aan andermans ellende, zit nog wel een verschil. Zelfs jij doet dat niet. Leer mij die Tukkers maar kennen. Die helpen elkaar eerst en maken er daarna grappen over :laugh:
Laatst bewerkt: 05 jan 2018 16:42 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 05 jan 2018 16:43 #904680

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Noem mij er eentje die zich hier genoegzaam vergaapt aan andermans ellende, .... eentje.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 05 jan 2018 16:55 #904682

Rob10 schreef :
Jeroen-pion schreef :
Rob10 schreef :
jerry schreef :
Wat een onzin! BK heeft gewoon gelijk. Iedereen die op de kant stalt moet toch weten dat de romp op de bok en met de mast omhoog een geweldige windvanger is. Hoeveel Bf was het eigenlijk daar? Over Urk hebben we het maar niet. Niemand stelt dat een autoongeluk of welke dodelijke ziekte dan ook aan jezelf is te wijten.

Tussen gelijk hebben en openlijk roeptoeteren dat het hun eigen schuld is en dat je geen medelijden met ze hebt, zit een subtiel verschil.

Heb je absoluut een punt ;)

Maar je relaas over dat je niet alles van te voren kunt voorkomen valt hier toch wel even op :

Bijna gezonken ...... 23 sept 2017 21:18 #875696
Rob10
Rob10's Profielfoto
AANWEZIG
Gebruiker
Berichten: 447

Wat een ellende. Gelukkig niet gezonken. Detectie van water in boot heeft bij ons de hoogste prioriteit. Voor 2 tientjes wist je het al bij de eerste druppels. Ik snap niet dat dit bij zo weinig zeilers ook daadwerkelijk een aandachtspunt is.
www.conrad.nl/nl/watermelder-m...m53-wm53-640365.html

terug naar de staande mast flikkeren elk jaar weer bootjes om, nog steeds niet genoeg aandacht?

APART :woohoo:

Wow je steekt er wel veel energie in. Leuk. Tussen iets een aandachtspunt vinden en je zelfgenoegzaam vergapen aan andermans ellende, zit nog wel een verschil. Zelfs jij doet dat niet. Leer mij die Tukkers maar kennen. Die helpen elkaar eerst en maken er daarna grappen over :laugh:

jaaaaa het is dus niet zo even wat tikken ben blij dat je het ook ziet, wat een werk erin zit :P

Ik vergaap mij zeker niet om andermans ellende, ik begrijp een genomen risico niet, tot zover heb ik nog geen enkele reactie gezien waaruit blijkt dat het gestelde onjuist is, zelfs een motivatie blijft uit.

Bovendien ben ik geen Tukker, import hooguit, geboren in Abcoude, toen zuid Afrika via Bonaire naar Nederland...........

De gemiddelde tukker doet Oldenzaal, Ootmarsum, en dan naar de grote stad Enschede :whistle: :whistle:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 05 jan 2018 17:14 #904687

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Hoeveel boten staan er op de kant welk percantage heeft de mast nog omhoog en hoeveel zijn er daarvan omgevallen en bij welk percentage van de omgevallen boten is het te wijten aan de mast.
Dat soort berekeningen zijn vooral bij bk erg populair.
Als je dan kijkt naar wat het kost om van elke boot de mast bij stalling eraf te halen(50euro in nl?) dan zou het zomaar kunnen dat het schadebedrag niet opweegt tegen de gespaarde kosten.
Niet dat het wat uitmaakt mijn boot gaat altijd met mast eruit maar blijft maar max 2 weken uit het water maar zou ik de mast eraf willen halen kost mij dat ong 900 euro.
Maar wat wel uitmaakt is dat of het nu dom is of niet ,niemand wil dat zijn boot omdondert met of zonder mast en als het dan wel gebeurt kun je daar wat van leren maar dan nog is het niet fraai om dan van die opmerkingen te lezen als ,eigen schuld enz.
En dat gebeurt niet alleen bij masten waar je nog een discusie over kunt hebben maar bij elke rampspoed die gebeurt ,elke keer weer zitten er een aantal bij die alles weten te voorkomen en heel snel leren maar nooit geleerd hebben dat een beetje empathie meer waard is als een bootje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 05 jan 2018 17:31 #904694

joyce schreef :
Hoeveel boten staan er op de kant welk percantage heeft de mast nog omhoog en hoeveel zijn er daarvan omgevallen en bij welk percentage van de omgevallen boten is het te wijten aan de mast.
Dat soort berekeningen zijn vooral bij bk erg populair.
Als je dan kijkt naar wat het kost om van elke boot de mast bij stalling eraf te halen(50euro in nl?) dan zou het zomaar kunnen dat het schadebedrag niet opweegt tegen de gespaarde kosten.
Niet dat het wat uitmaakt mijn boot gaat altijd met mast eruit maar blijft maar max 2 weken uit het water maar zou ik de mast eraf willen halen kost mij dat ong 900 euro.
Maar wat wel uitmaakt is dat of het nu dom is of niet ,niemand wil dat zijn boot omdondert met of zonder mast en als het dan wel gebeurt kun je daar wat van leren maar dan nog is het niet fraai om dan van die opmerkingen te lezen als ,eigen schuld enz.
En dat gebeurt niet alleen bij masten waar je nog een discusie over kunt hebben maar bij elke rampspoed die gebeurt ,elke keer weer zitten er een aantal bij die alles weten te voorkomen en heel snel leren maar nooit geleerd hebben dat een beetje empathie meer waard is als een bootje.

Lelystad :

Klik

Workum :

Klik

heb je 2 grote commerciële havens te pakken, rest zal niet verschillen.

Weegt niet op tegen schade bedrag? wat denk je dat dat kranen ieder voor zich nu eens betaald, net als het liggeld :whistle: :whistle:

je kunt hem natuurlijk ook gewoon in het water laten liggen, dat is in de winter vaak goedkoper dan op de kant ;)

Ps wat voor een boot en mast heb je? :ohmy: zelfs E900 is in de carrieb een boel rum :pinch:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 05 jan 2018 17:42 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 05 jan 2018 17:37 #904695

Gelukkig staan er tegenover de (niet altijd politiek correct verwoordde) kritische reacties letterlijk condoleances in dit draadje. Dat compenseert redelijk denk ik.

Wordt alleen wel lastig een overtreffende trap te vinden van "de condoleance" wanneer het daadwerkelijk om het verlies van een geliefd persoon gaat.

Ik hoop voor de betrokkenen dat de afhandeling goed verloopt en de betreffende boten hersteld kunnen worden vóór komend seizoen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 05 jan 2018 17:41 #904697

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6446
Jeroen-pion schreef :
ik begrijp een genomen risico niet,
en dat risico wordt dan genomen over de rug van een ander die er toevallig naast staat deze winter.
Wat heb ik aan een uitgekeerd schadebedrag als ik geen vergelijkbaar schip kan terugkopen voordat het vogende seizoen begint?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 05 jan 2018 17:47 #904698

Jeroen-pion schreef :
Rob10 schreef :
Jeroen-pion schreef :
Rob10 schreef :
jerry schreef :
Wat een onzin! BK heeft gewoon gelijk. Iedereen die op de kant stalt moet toch weten dat de romp op de bok en met de mast omhoog een geweldige windvanger is. Hoeveel Bf was het eigenlijk daar? Over Urk hebben we het maar niet. Niemand stelt dat een autoongeluk of welke dodelijke ziekte dan ook aan jezelf is te wijten.

Tussen gelijk hebben en openlijk roeptoeteren dat het hun eigen schuld is en dat je geen medelijden met ze hebt, zit een subtiel verschil.

Heb je absoluut een punt ;)

Maar je relaas over dat je niet alles van te voren kunt voorkomen valt hier toch wel even op :

Bijna gezonken ...... 23 sept 2017 21:18 #875696
Rob10
Rob10's Profielfoto
AANWEZIG
Gebruiker
Berichten: 447

Wat een ellende. Gelukkig niet gezonken. Detectie van water in boot heeft bij ons de hoogste prioriteit. Voor 2 tientjes wist je het al bij de eerste druppels. Ik snap niet dat dit bij zo weinig zeilers ook daadwerkelijk een aandachtspunt is.
www.conrad.nl/nl/watermelder-m...m53-wm53-640365.html

terug naar de staande mast flikkeren elk jaar weer bootjes om, nog steeds niet genoeg aandacht?

APART :woohoo:

Wow je steekt er wel veel energie in. Leuk. Tussen iets een aandachtspunt vinden en je zelfgenoegzaam vergapen aan andermans ellende, zit nog wel een verschil. Zelfs jij doet dat niet. Leer mij die Tukkers maar kennen. Die helpen elkaar eerst en maken er daarna grappen over :laugh:

jaaaaa het is dus niet zo even wat tikken ben blij dat je het ook ziet, wat een werk erin zit :P

De gemiddelde tukker doet Oldenzaal, Ootmarsum, en dan naar de grote stad Enschede :whistle: :whistle:

Shit dan woon ik in de verkeerde stad :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 05 jan 2018 17:58 #904701

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7733
Met de standaard bokken van de diverse stallingen zit men min of meer vast aan de maten van de hydraulische botenwagen die ze verplaatst. Er zijn geen voorzieningen aanwezig om de bok extra breed te maken, nadat deze op zijn plaats is gezet. De enige optie is om de windvang zo veel mogelijk te beperken.

Bij een totaal verlies of afkeuring moet de schade vaststelling uiteraard zo zijn, dat je er gemakkelijk een vergelijkbaar ander schip voor kunt kopen. Je moet er uiteraard niet op achteruit gaan. Met bepaalde reparaties kun je ook nog een waardevermindering claimen.

Heb je een eenvoudige tuigage, dan is de mast strijken relatief eenvoudig te doen. Bij een complexe tuigage ligt dat anders en dan moeten er ter plaatse ook nog voorzieningen zijn waar de mast veilig kan worden opgeborgen. Daarna bij het weer plaatsen van de mast, moeten de trim en de benodigde stagspanning weer opnieuw ingesteld worden. Ook de apparatuur op de mast moet weer worden aangesloten.

Allemaal niet zo eenvoudig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 05 jan 2018 18:18 #904707

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1697
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 05 jan 2018 18:26 #904710

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ronaldl schreef :
:laugh: :laugh: :laugh:

Nu alleen die mast nog plat zodat die niet afbreekt als er een aap tegenaan waait. :laugh:
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 05 jan 2018 18:45 #904714

Ik vind sommige reacties hier te triest voor woorden. In het algemeen mag je toch vertrouwen op de werf waar je je boot op de wal zet? Als die aangeven dat je mast er af moet, dan doe je dat.
Blijkbaar vertrouwde men hier op het materiaal en kwam bedrogen uit. Erg vervelend, maar om nou doodleuk en met schijnbaar leedvermaak de bootbezitters de schuld te geven? En het wordt al helemaal zielig als je er plezier in schept om de gedupeerden geïrriteerd te zien raken als je jouw “ikwisthetwelbeter” mening gaat ventileren. Wat een niveau hier zeg!
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 05 jan 2018 19:03 #904719

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Toch wel "gelukkig" dat er niemand gewond is geraakt.
Kan mij voorstellen dat er toch wel havenmedewerkers bezig waren de boel te redden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 05 jan 2018 19:06 #904720

Als lid van desbetreffende vereniging even een reactie; de hijs en opbok werkzaamheden worden uiterst serieus uitgevoerd door altijd de zelfde professionele partij en de bokken zijn vanaf een bepaalde scheepsbreedte te verbreden met extra steunen. En de transportmaat van deze bokken zijn inderdaad op de cradlewagen afgestemd.

De meeste schepen met mast hadden een val vastgemaakt aan een naast gelegen bok.
Daarnaast is de vereniging uiterst consequent in het opvolgen van de richtlijnen en zijn er niet eerder dit soort ongevallen gebeurd. Er zal zeker lering uit worden getrokken.

Jammer van sommige reacties maar dit is blijkbaar toch een toenemende trend aan het worden.
Schippert niet meer met de Windfall
Laatst bewerkt: 05 jan 2018 19:08 door Hurley Ruud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 05 jan 2018 20:08 #904731

"Jammer van sommige reacties maar dit is blijkbaar toch een toenemende trend aan het worden."

echter dat ontslaat ons niet aan de plicht om enig niveau aan te houden op dit forum.


Verder lijkt het mij goedkoper om eens in de 10 jaar van een paar boten die zijn omgewaaid de schade uit te keren vanuit een verzekerings fonds dan dat we tienduizenden boten elk jaar op elk moment zo moeten opbokken dat ze elk moment waar dan ook in NL 65 knopen moeten kunnen verdragen. Stormschade is all in the game, zoals ook bij huizen, bedrijfslanden, auto's , caravans.

Wel jammer voor de specifieke eigenaren natuurlijk......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 05 jan 2018 21:00 #904756

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Cave Canem schreef :
boeiend schreef :
Mijn boot staat dit jaar op een Roodberg bok.
Deze hebben een hele brede balk, speciaal tegen omwaaien.
Moet zeggen dat het wel heel stabiel oogt en voelt.


roodberg.nl/stalling-opslag

ook deze knikken bij overgang koker op buis, de extra steunen (optie) is voor buiten met staande mast eigenlijk een must.
Heb zo geen foto bij de hand,bij de zc37 in Kampen 2x gezien dat deze steunen knikten

Ik snap even niet wat je bedoelt met knappen bij overgang koker-buis.

Het betreft deze bok (niet mijn schip):



Waar knapt deze bok dan?
Bok is juist heel breed van onder, haven gaf aan dat deze juist ontworpen zijn om niet om te vallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 05 jan 2018 21:40 #904773

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2366
wat een ge-emmer, laten we eerst eens solidair zijn met diegene die getroffen zijn, onze medewatersporters.

bij deze open ik een noodfonds voor financiële steun indien nodig.

mijn donatie is 100 euro.
happy sailing
Laatst bewerkt: 05 jan 2018 21:58 door alegria.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 05 jan 2018 22:19 #904780

  • Falathar
  • Falathar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 487
boeiend schreef :
Cave Canem schreef :
boeiend schreef :
Mijn boot staat dit jaar op een Roodberg bok.
Deze hebben een hele brede balk, speciaal tegen omwaaien.
Moet zeggen dat het wel heel stabiel oogt en voelt.


roodberg.nl/stalling-opslag

ook deze knikken bij overgang koker op buis, de extra steunen (optie) is voor buiten met staande mast eigenlijk een must.
Heb zo geen foto bij de hand,bij de zc37 in Kampen 2x gezien dat deze steunen knikten

Ik snap even niet wat je bedoelt met knappen bij overgang koker-buis.

Het betreft deze bok (niet mijn schip):



Waar knapt deze bok dan?
Bok is juist heel breed van onder, haven gaf aan dat deze juist ontworpen zijn om niet om te vallen.
Ze knikken bij de voorste steunen omdat deze schuin belast worden en bij overgang koker naar ronde buis daar heb je een puntbelasting, even een foto bijgevoegd van de extra(zelf gemaakt) steunen, dit is ook een optie bij de roodberg bok
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 05 jan 2018 22:31 #904783

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Ja van dat type bok heb ik er ook al een paar zien knikken bij een niet nader te noemen wsv
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 06 jan 2018 02:53 #904800

alegria schreef :
wat een ge-emmer, laten we eerst eens solidair zijn met diegene die getroffen zijn, onze medewatersporters.

bij deze open ik een noodfonds voor financiële steun indien nodig.

mijn donatie is 100 euro.

Per boot? Zeil- en motorboten? Alleen voor personen die je kent? Voor St Maarten ook gedaan (de verwoeste huizen of onverzekerde schepen?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.204 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl