De boel staat weer recht. Daar zijn ze de hele dag, 2 havens 7 schepen mee bezig geweest met 2 grote kranen en veel mensen. Werd keurig gedaan door Yagra en het kraanbedrijf, dat ging bij mij heel gecontroleerd rekening houdend met de verstaging van de buurman die achter mijn zonnepanelen en antennes haakten. Bij de buur wsv was het lastiger, knap werk van de kraners.
Volgens een van de experts is bij moderne schepen het interieur het grootste risico. Dat gaat er bij de bouw in een keer in en kraakt snel en springt uit de voegen, als snel beyond repair.
Mijn oude bootje is nog plankje voor plankje ingetimmerd en heeft een "frame" van houten balken.
De romp was bij de stempels flink ingedeukt. Dik laminaat van een cm of 3 dik was rond de stempels ook wel een cm of 3 ingedeukt. Na opnieuw opbokken is de deuk minder voor zover ik het nu kan zien.
Binnen lijkt er met het houten frame/spanten toch wel eea mis. Het zit grotendeels weggewerkt maar het frame staat te kraken door het trillen van de boot op de bok zoals half-los timmerwerk kan kraken
Het nieuwe schilderwerk van de romp is op veel plaatsen flink beschadigd. Ik neem aan dat de epoxy en coppercoat bij de deuken in de romp ook wel deels onthecht zal zijn.
Het andere schip heeft op mijn achterstagen gehangen. Het leek alsof dat de mast wat in het dek heeft gedrukt, maar kon dat niet goed zien. Nu het weer gewoon staat lijkt het weg, hmmmm. Verder wat schade aan de zeerailing en 2 'lippen' verbogen en de waterinlaat eruit getrokken. Scepters zulllen wel gaan lekken.
Veel foto's gemaakt en morgenochtend de schades maar eens nalopen en opschrijven.
De buurman heeft een kapotte saildrive wen wat krassen in de antifouling, geen idee wat er binnen nog zit, maar wonderlijk hoe weinig schade je ziet.
Had allemaal ook een stuk slechter af kunnen lopen.
Nu maar kritisch en ook met wat vertrouwen de afhandeling door de verzekering in. Volgende week afspraak met expert en de werf.
Dank voor jullie berichten