Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Electrisch varen; interessant voor een zeilboot?

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 08 nov 2022 19:36 #1436107

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1195
Levensduur 20 jaar ivm veroudering van accu en elektronica. Daarna kan je nog prima varen maar wat minder ver. De end of life van accus is als ze nog 80% van de orginele capaciteit hebben dat bereik je na 2000 cycles.

10 jaar halen deze accus bij een dagelijkse cycle, gebruik je je boot elk weekend per jaar kan je 30 jaar vooruit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 08 nov 2022 19:36 #1436108

FKZ schreef :
Bijna net zo goed als een watt en sea 600 watt speciaal ontwikkelde hydro generator. En panelen zie ik nog geen 250 watt opleveren onder helling met alle zeiltjes omhoog.

Misschien is de opbrengst van de POD drive dan toch mooi meegenomen. Die zit inderdaad heel dicht bij de Watt&Sea Cruising 600. Als dit is wat er uit te persen is, dan laat het maar.

Dus mij valt die Watt&Sea Cruising 600 nogal tegen. Met 5 knopen wekt deze 110W op met de allergrootste diameter schroef erop (280mm). 250W wordt pas op 6,3 knopen gehaald.

Oceanvolt Saildrive 15 met Servoprop haalt bij 5,2knopen 260W en met 6,52knopen zelfs 600W en met 10knopen 2850W! Dat zijn cijfers waar ook boten onder de 40 voet enorm veel profijt van hebben. Dat is toch even wat anders dan de Watt&Sea Cruise 600 die met 6,2knopen slechts 234 opwekt. Maar voor de meerprijs van een Servoprop uitvoering goedkoper per watt regeneratie dan een Watt&Sea. Het zou fijn zijn als Watt&Sea hier ook meer mee zou doen.

Ik herzie mijn conclusie: laat specialistische hydrogeneratoren links liggen en de hydrogeneratie is een welkom extra in elektrische bootmotoren.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 08 nov 2022 21:21 #1436130

Zalig hoe dit onderwerp een beetje ontploft is door het terug naar voor te halen. En ook hoe de ervaringen met de paar jaren die erover gegaan zijn een update gekregen hebben. Dank aan iedereen die hier bijdraagt.
Zelf ben ik een handige harry (denk ik). Maar niet zo met electro en cijfertjes. Daar moet ik me echt eens inwerken. En inwerken is meestal letterlijk te nemen. Ik leer als doende. Heb wel geleerd dat je daar soms proefopstellingen voor moet gebruiken ;-)

Door alles bij te lezen gaan we uiteindelijk elektrisch gaan wanneer we een motor inbouwen in onze boot (Orion 26 van 1980). Rederingen:

* op de eerste plaats zijn we zeilers. Bootje zeilt ook echt heel fijn nu.
* eenvoudigere installatie. Er zit nu niks van aandrijving in de boot. Geen motor, geen tank, geen uitlaat,... Zelf het elektrisch systeem moet opnieuw gemaakt worden. Was niet te vertrouwen en heb het eruit gehaald.
* de rust en de stilte is me echt veel waard
* ik heb het gehad met fossiele brandstoffen. Net zoals bij onze woning trouwens. Hebben (7 jaar geleden) iets meer geïnvesteerd in de verbouwing en paar doordachte principiële keuzes gemaakt. We werden als geitewollen-groene-sokken types weggelachen. Maar we voelen nu amper iets van de energiemiserie. De meerprijs van de principiële keuzes verdienen we aan sneltempo terug. Ik ga het dan ook niet gedaan krijgen om een diesel in te bouwen in onze boot. Ook al is die terugverdientijd een ander verhaal. We hebben onze voetafdruk mooi klein kunnen houden, ik ga daar extra inspanningen voor blijven doen.
* de respons van een electrische motor versus een diesel. Zeker als je er vooral mee wilt maneuvreren is dat leuk.

Wat me een beetje opvalt in de discussie omtrent bijladen van de batterijen tijdens het varen. Men spreekt voortdurend over of zonnepanelen of regeneratie. Maar ik heb nog niemand zien rekenen met en zonnepanelen en regeneratie.

In alle geval, de inbouw is nog niet voor morgen. Dus wie weet welke evoluties we nog mogen zien. Ik hou jullie op de hoogte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 08 nov 2022 22:08 #1436143

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6017
nou ja als je het eeuwig leven hebt hou je toch een behoorlijke onkostenpost
en sommige mensen geloven dat ze dat eens krijgen.
levensduur wordt dan zeer belangrijk ineens


It Paradyske schreef :
Tja, een paar duizend cycli zeggen ze.
Vier weken Engeland was alles bij elkaar ongeveer 1 cyclus, laten dat er voor de rest van t seizoen er ook nog 2 zijn, kom ik op 3 cycli per jaar.
Even rekenen.....
Da's 300 - 1000 jaar toch?
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 08 nov 2022 22:09 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 08 nov 2022 22:18 #1436145

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2072
Ik zit ook even te rekenen, voor mijn boot (22ft, kimkielen met grote scheg, 1500kg leeg) zou een 3kw motor voldoende moeten zijn. Met een accupakket van 300AH-48volt, dat is dan 14,4 Kw, zou ik dan ongeveer 4 uur op vol vermogen moeten kunnen varen. Dat doe je natuurlijk nooit, maar 3kn wil ik toch wel als kruissnelheid kunnen varen. Ook wil ik toch wel het Noordzee kanaal kunnen doen. Af en toe moet ik toch echt op tijd op mijn werk verschijnen.

Misschien zou een kleiner pakket en motor ook kunnen, geen idee. Nu heb ik een 6pk 4takt BBM, en als ik met dit motortje 3kn vaar, is hij verschrikkelijk zuinig (hooguit 0,3 liter per uur)
En niet onbelangrijk, dit motortje weegt maar 26kg.

Als ik dan even kijk naar de voordelen, geen benzine aan boord, kan minder stuk, minder onderhoud, stil, geen uitlaatgassen.
Nadelen zijn voor mij dan wel de prijs, en het gewicht. Vooral dat laatste, 200-300Ah aan accu´s voor een 48 volt installatie weegt wel wat. DEZE accu bijvoorbeeld, is 88kg (wel errug goedkoop ook) Zou ik loodaccu´s nemen,bijvoorbeeld DEZE dan kom ik bij een pakket van 48volt bij 225Ah op een gewicht van 112kg. En de motor + schroef etc. (wil ik een oude Volvo Penta MB2a saildrive voor gebruiken, past net onder mijn kuip) weegt ook nog wel wat. Of een electrische BBM, maar die zijn gillend duur. (3kw Torqeedo 3300,- E-propulsion is iets goedkoper, maar kun je alleen hun accu´s gebruiken?)

Ik blijf voorlopig nog wel even met mijn 6pk motortje varen...


Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 09 nov 2022 04:17 #1436163

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
fireboomer schreef :
* ik heb het gehad met fossiele brandstoffen. Net zoals bij onze woning trouwens. Hebben (7 jaar geleden) iets meer geïnvesteerd in de verbouwing en paar doordachte principiële keuzes gemaakt. We werden als geitewollen-groene-sokken types weggelachen. Maar we voelen nu amper iets van de energiemiserie. De meerprijs van de principiële keuzes verdienen we aan sneltempo terug. Ik ga het dan ook niet gedaan krijgen om een diesel in te bouwen in onze boot. Ook al is die terugverdientijd een ander verhaal. We hebben onze voetafdruk mooi klein kunnen houden, ik ga daar extra inspanningen voor blijven doen.

Leuke en enthousiaste bijdrage en veel van wat je zegt klopt met mijn ervaringen. Gaaf ook dat je alleen op zeil vaart! Maar… een boot verbruikt nauwelijks diesel en hoe zit het met je footprint per zeemijl als je daar de impact op planeet van de productie ve electrisch systeem inclusief grotere batterij (vs dieselmotor en toebehoren) in meeneemt?

Als je zegt: Diesel is vies of zelfs ongezond aan boord, soit, maar voor de planeet weet ik het niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 09 nov 2022 04:30 #1436164

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
mrtnm schreef :

Ik blijf voorlopig nog wel even met mijn 6pk motortje varen...


Martijn :)

Het NZK haal je wel met zo’n setup, hoor! En neem ook motorzeilen mee in de mix: je haalt je 3knp maar ipv op 2kW op 500W… en, wat ik weer eens geleerd heb, motorren op open water tegen de wind scheelt zo maar 500-1000W en dan gaan de accu’s rap leeg. NZK vijf/zes uur varen, ik haal dat nét op 10 kWh bij 3.5 knp (1.5 verbruik). Maar met 5/6Bft tegen zal ik 2.5 moeten geven en kom ik al tekort. Met wind van achter gaat er zeil op, en minder dan 8knp wind gaat de motor erbij, onder 3 het zeil eraf en alleen op de motor, wat op vlak water natuurlijk een stuk efficiënter is.
Moraal vh verhaal: ook op de e-motor, itt diesel, zijn vaarplan en actieradius vd wind afhankelijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 09 nov 2022 08:00 #1436187

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6780
Thijs1971 schreef :
......Moraal vh verhaal: ook op de e-motor, itt diesel, zijn vaarplan en actieradius vd wind afhankelijk!
Speciaal voor mensen die dat niet willen is er het motorbootforum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 09 nov 2022 17:57 #1436301

@Thijs1971 "Leuke en enthousiaste bijdrage en veel van wat je zegt klopt met mijn ervaringen. Gaaf ook dat je alleen op zeil vaart! Maar… een boot verbruikt nauwelijks diesel en hoe zit het met je footprint per zeemijl als je daar de impact op planeet van de productie ve electrisch systeem inclusief grotere batterij (vs dieselmotor en toebehoren) in meeneemt?"

Ik heb me bewust wat weg gehouden van deze discussie. Maar bij deze. Oliewinning heeft de wereld de voorbije decennia al enorm veel schade toegebracht en doet dat nog steeds. Zowel op het vlak van natuurrampen als met de chronische vervuiling door verbranding als met de ontginning / productie. Laatste techniek 'fracking' is niet van de poes wat dat betreft. Dat vergeet men steeds als men het heeft over de productie van batterijen. Want ik geef het gerust toe, zoals bij alle nieuwe economische opportuniteiten loopt het daar wel fout. Dat kan beter en zal volgens mij ook beteren.
Qua productie van de motor zelf. Een diesel heeft veel meer onderdelen en een pak meer metaal. Daarmee alleen al weegt dat zwaarder door.
Dus ja, ik erken dat het beter kan met het ontginnen van basismateriaal voor een batterij. Maar als we echt eerlijk doorgaan, dan is die olieindustrie een gigavervuiler die ons al sedert de jaren stilletjes goed bij onze kl$#en te pakken heeft. En onze kinderen gaan die rotzooi nog mogen opruimen als dat nog lukt. Dat vergeten we er vaak naast te zetten. De ontginning van ertsen voor batterijen is een minimale fractie van de vervuiling vergeleken met de vervuiling door fossiele brandstoffen. Vergelijk gewoon het aantal ton olie dat per dag wordt gewonnen en verbruikt met het aantal ton erts. Om over steenkool en bruinkool nog maar te zwijgen.
Als ik een tiental jaar met mijn batterij doe (maar waarschijnlijk langer), die deels oplaadt met zonne-energie en regeneratie en wetende dat de recyclagetechnieken alleen maar verbeteren, dan is het voor mij duidelijk. No way dat ik die fossiele maffia nog ga steunen als ik een keuze heb. Ik geloof dat het op einde van rit properder is, comfortabeler (rustiger), betrouwbaarder en zoals ik het zie voor onze boot niet duurder. Maar dat komt oa omdat ik een E-pod met batterij zelf zie in te bouwen. Een complete diesel installatie niet. Dat laatste kost meer dan 7000€ als we dat moeten laten doen.

Dus, ja het is voor ons in grote mate een principiële keuze. Maar economische denk ik dat ze bij lange niet meer zo overdreven gek is als pakweg 4 jaar geleden. Dat is heel snel aan het evolueren. En mijn overtuiging is dat het ook ecologisch slimmer is. Maar het zal een onderwerp blijven waarover de meningen verdeelt blijven. Wat helemaal ok is. Even goede vrienden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 09 nov 2022 19:00 #1436309

It Paradyske schreef :
Tja, een paar duizend cycli zeggen ze.
Vier weken Engeland was alles bij elkaar ongeveer 1 cyclus, laten dat er voor de rest van t seizoen er ook nog 2 zijn, kom ik op 3 cycli per jaar.
Even rekenen.....
Da's 300 - 1000 jaar toch?

Het draadje wordt steeds interesanter!

Zou je nog kunnen uitleggen wat nu precies een laad cycli is? Je speekt over 'bij elkaar ongeveer 1 cyclus' kan je een cycli opdelen? of is een cycli altijd als je de accu aan de lader legt en laad tot 100%?

Stel dat ik een weekend ga varen en de accu tot 80% ontlaad. Na dit weekend leg ik hem aan de lader want het volgende weekend wil ik verder weg richting IJmuiden en dan door het Noordzeekanaal. Is dat dan 1 cycli? Ik laad dan van 80-100%.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 09 nov 2022 19:30 #1436315

JoostSailor schreef :
It Paradyske schreef :
Tja, een paar duizend cycli zeggen ze.
Vier weken Engeland was alles bij elkaar ongeveer 1 cyclus, laten dat er voor de rest van t seizoen er ook nog 2 zijn, kom ik op 3 cycli per jaar.
Even rekenen.....
Da's 300 - 1000 jaar toch?

Het draadje wordt steeds interesanter!

Zou je nog kunnen uitleggen wat nu precies een laad cycli is? Je speekt over 'bij elkaar ongeveer 1 cyclus' kan je een cycli opdelen? of is een cycli altijd als je de accu aan de lader legt en laad tot 100%?

Stel dat ik een weekend ga varen en de accu tot 80% ontlaad. Na dit weekend leg ik hem aan de lader want het volgende weekend wil ik verder weg richting IJmuiden en dan door het Noordzeekanaal. Is dat dan 1 cycli? Ik laad dan van 80-100%.

Was hier pas een draadje waarin alles werd opgeteld en dan bij 100% een cyclus werd geteld.
Zoek dat draadje maar even op.

Maar met 50% voor een cyclus, 150-500 jaar ben ik ook tevreden hoor :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 09 nov 2022 22:05 #1436348

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
fireboomer schreef :
De ontginning van ertsen voor batterijen is een minimale fractie van de vervuiling vergeleken met de vervuiling door fossiele brandstoffen. Vergelijk gewoon het aantal ton olie dat per dag wordt gewonnen en verbruikt met het aantal ton erts. Om over steenkool en bruinkool nog maar te zwijgen.
Reken je ook even mee, dat de hoeveelheid energie die met die ertsen geproduceerd wordt ook een fractie is van de fossiele energie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 09 nov 2022 23:06 #1436361

mrtnm schreef :
Ik zit ook even te rekenen, voor mijn boot (22ft, kimkielen met grote scheg, 1500kg leeg) zou een 3kw motor voldoende moeten zijn. Met een accupakket van 300AH-48volt, dat is dan 14,4 Kw, zou ik dan ongeveer 4 uur op vol vermogen moeten kunnen varen. Dat doe je natuurlijk nooit, maar 3kn wil ik toch wel als kruissnelheid kunnen varen. Ook wil ik toch wel het Noordzee kanaal kunnen doen. Af en toe moet ik toch echt op tijd op mijn werk verschijnen.

Misschien zou een kleiner pakket en motor ook kunnen, geen idee. Nu heb ik een 6pk 4takt BBM, en als ik met dit motortje 3kn vaar, is hij verschrikkelijk zuinig (hooguit 0,3 liter per uur)
En niet onbelangrijk, dit motortje weegt maar 26kg.
Op de site van OceanVolt kun je een generieke calculator invullen die je dan een grafiek toont met de te verwachten snelheid vs vermogen. Dit zal naar verwachting redelijk overeenkomen tussen de verschillende merken van elektrische bootmotoren.

Van daar uit kun je dan ook je accupack berekenen obv gewenste snelheid + actieradius.

Ik ben wel benieuwd naar daadwerkelijke praktijkervaringen, want onze boot met 8,2m LWL en 4800kg zou voor ~4,9 knopen 2kW nodig hebben aldus Oceanvolt. Als dat werkelijk haalbaar is, dan kan ik met een relatief kleine accu prima uit de voeten en voor die enkele keer lang stuk motoren een kleine generator inzetten.

Als ik dan even kijk naar de voordelen, geen benzine aan boord, kan minder stuk, minder onderhoud, stil, geen uitlaatgassen.
Nadelen zijn voor mij dan wel de prijs, en het gewicht. Vooral dat laatste, 200-300Ah aan accu´s voor een 48 volt installatie weegt wel wat. DEZE accu bijvoorbeeld, is 88kg (wel errug goedkoop ook)
88kg lijkt mij voor een 200AH/9600Wh pakket wel erg zwaar. Mijn 608AH@12V=~7300Wh pakket weegt ~40kg. Voor 88kg zou ik dan 14kWh verwachten dus misschien is dat het 300AH pakket. Dat pakket van mij vervangt 2x180Ah AGM accu’s van samen ~120kg.

Vergeet niet dat je ook de brandstoftank eruit kunt rekenen en je met de accubank ook de (lood?) service accu flink kunt verkleinen of zelfs weglaten.

Niet helemaal relevant voor jouw, maar voor het gewicht van een diesel inbouw motor + brandstoftank, service- en startaccu’s, kun je behoorlijk wat accu plaatsen + elektroaandrijving.

Zou ik loodaccu´s nemen,bijvoorbeeld DEZE dan kom ik bij een pakket van 48volt bij 225Ah op een gewicht van 112kg.
Die Trojan loodaccu weegt 28kg per stuk, maar zijn slechts 6v, je hebt er 8 van nodig ipv 4 en dat is 224kg, toch wat meer ;)

Nog wat niet te vergeten verschillen bij die accu’s:
  • Max ontlading is 80% tov ~95% LiFePo4
  • Bij 80% ontladen haalt de accu maar zo’n 600-750 cycles tov 2500+ bij ~100% ontladen LiFePo4
  • Die 225AH capaciteit is bij constante ontlading van 10 uur. Dat haal je bij motoren op 225*48/20=540W. Vaar je op hoger vermogen, dan gaat je capaciteit naar beneden. 184AH is de capaciteit met 5 uur ontladen: 184*48/5=1766,4W. Ga je nog sneller varen/ontladen dan zal het nog meer inzakken. LiFePo4 capaciteit specificaties zijn meestal gebaseerd op in 2 uur (0,5C) ontladen.
En de motor + schroef etc. (wil ik een oude Volvo Penta MB2a saildrive voor gebruiken, past net onder mijn kuip) weegt ook nog wel wat. Of een electrische BBM, maar die zijn gillend duur. (3kw Torqeedo 3300,- E-propulsion is iets goedkoper, maar kun je alleen hun accu´s gebruiken?)

Ik blijf voorlopig nog wel even met mijn 6pk motortje varen...


Martijn :)
Prijsverschil verdien je terug in besparing van kosten brandstof, onderhoud, service onderdelen etc. En dat ten koste van actieradius.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 09 nov 2022 23:14 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 09 nov 2022 23:20 #1436362

Even terzijde… Is het een idee om accu capaciteit in kWh uit te drukken ipv Ah? Dat laatste zijn we gewend van 12 V systemen, maar bij hogere spanningen die bovendien kunnen verschillen per installatie, vergelijkt dat zeer onhandig. Daarentegen is 10 kWh bij 48 V is net zoveel als 10 kWh bij 24 of 96 V…

Vermogen van de motoren druk je ook uit in kW en niet in Ampére toch? Rekent ook nog eens makkelijker!

Als mijn motor aan vervanging toe zou zijn, zou ik electrisch absoluut overwegen. Maar om een goede diesel, waar je op jaarbasis max. 40 liter in verstookt, plaats te laten maken voor nieuw geproduceerde accu’s, motor en andere goederen, lijkt mij in allec opzichten nadelig. Alleen de rust/stank, maar die heb je ook niet als je heel rustig motort, of gewoon zoveel mogelijk zeilt. Kun je nu ook doen; kun je vast wennen hoe het zal zijn als je je motor vervangt… En al vermeld: in die bestaande diesel kun je nu ook al een gedecarboniseerde brandstof tanken.
Laatst bewerkt: 09 nov 2022 23:31 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 09 nov 2022 23:30 #1436366

Ik snap ook niet waarom mensen het hier vooral over AH hebben ivm capaciteit. Daarom vraag ik hier regelmatig over wat voor voltage we het hebben en vermeld zelf altijd het voltage erbij.

kWh of AH+voltage maakt mij niet zo veel uit. Maar als je gaat vergelijken in capaciteit met verschillende voltages van de banken dan kWh.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 09 nov 2022 23:33 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 09 nov 2022 23:45 #1436367

Eens, al scheelt het niet bij elke zin te hoeven rekenen ;)

LiFePO4 is ongeveer 5,8 kg/kWh


Maar ook de andere voordelen die je noemt maken dat lood voor dit soort toepassingen geen optie is wat mij betreft (Peukert, laadrendement, hoge interne weerstand, gewicht, omvang, levensduur)
Laatst bewerkt: 09 nov 2022 23:46 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 10 nov 2022 06:18 #1436379

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Nachtvlinder schreef :
Even terzijde… Is het een idee om accu capaciteit in kWh uit te drukken ipv Ah? Dat laatste zijn we gewend van 12 V systemen, maar bij hogere spanningen die bovendien kunnen verschillen per installatie, vergelijkt dat zeer onhandig. Daarentegen is 10 kWh bij 48 V is net zoveel als 10 kWh bij 24 of 96 V…

Vermogen van de motoren druk je ook uit in kW en niet in Ampére toch? Rekent ook nog eens makkelijker!

Als mijn motor aan vervanging toe zou zijn, zou ik electrisch absoluut overwegen. Maar om een goede diesel, waar je op jaarbasis max. 40 liter in verstookt, plaats te laten maken voor nieuw geproduceerde accu’s, motor en andere goederen, lijkt mij in allec opzichten nadelig. Alleen de rust/stank, maar die heb je ook niet als je heel rustig motort, of gewoon zoveel mogelijk zeilt. Kun je nu ook doen; kun je vast wennen hoe het zal zijn als je je motor vervangt… En al vermeld: in die bestaande diesel kun je nu ook al een gedecarboniseerde brandstof tanken.

Na 2 jaar electrovardn en daar uitgebreid over kletsen ben ik het met je eens, in het begin gebruikte ik de grootheden door elkaar inmiddels heb ik het alleen nog over Ah als ik het over samenstelling (4x12V 205Ah serieel) batterijbank heb, en reken bij de (veel gebruikelijkere) vragen/verhalen over actieradius inderdaad altijd met kWh.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 10 nov 2022 07:13 #1436386

It Paradyske schreef :
JoostSailor schreef :
It Paradyske schreef :
Tja, een paar duizend cycli zeggen ze.
Vier weken Engeland was alles bij elkaar ongeveer 1 cyclus, laten dat er voor de rest van t seizoen er ook nog 2 zijn, kom ik op 3 cycli per jaar.
Even rekenen.....
Da's 300 - 1000 jaar toch?

Het draadje wordt steeds interesanter!

Zou je nog kunnen uitleggen wat nu precies een laad cycli is? Je speekt over 'bij elkaar ongeveer 1 cyclus' kan je een cycli opdelen? of is een cycli altijd als je de accu aan de lader legt en laad tot 100%?

Stel dat ik een weekend ga varen en de accu tot 80% ontlaad. Na dit weekend leg ik hem aan de lader want het volgende weekend wil ik verder weg richting IJmuiden en dan door het Noordzeekanaal. Is dat dan 1 cycli? Ik laad dan van 80-100%.

Was hier pas een draadje waarin alles werd opgeteld en dan bij 100% een cyclus werd geteld.
Zoek dat draadje maar even op.

Maar met 50% voor een cyclus, 150-500 jaar ben ik ook tevreden hoor :-)

Joostsailor, Ik had een soortgelijke vraag en kreeg het antwoord hier.

zeilersforum.nl/index.php/foru...220?start=25#1407108

Zelf heb ik uiteindelijk een 4 takt aangeschaft maar overweeg nog steeds elektrisch op termijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 10 nov 2022 07:35 #1436391

Denk je dat dat klopt? Dat 10 stuks 10% cycli net zoveel levensduur kost als 2 stuks van 50%?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 10 nov 2022 07:51 #1436397

Nachtvlinder schreef :
Denk je dat dat klopt? Dat 10 stuks 10% cycli net zoveel levensduur kost als 2 stuks van 50%?
Ik dacht eerlijk gezegd dat het niet klopte (zie mijn posts in gelinkte draadje obv info verkoper) maar Nardus en ErwinR hebben me overtuigd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 10 nov 2022 07:54 #1436399

Voor Lifepo zal het beter kloppen dan voor lood, maar ook daar is een niet-lineaire relatie tussen depth-of-charge en cycles…

In elk geval geen loodaccu’s nemen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 10 nov 2022 08:36 #1436410

Nachtvlinder schreef :
Denk je dat dat klopt? Dat 10 stuks 10% cycli net zoveel levensduur kost als 2 stuks van 50%?

Nee.
Maar ik weet bijna zeker dat ik die 300-1000 jaar niet ga halen op deze aarde.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 10 nov 2022 08:38 #1436411

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Met die accu uit de inkoopactie die Nachtvlinder aangeeft van 5,2 kg en 280 ampere en 3,2 volt heb je 16 nodig voor een 48 volt motor krijg je een accu van 13,4 kw en 80 kg. Kun je bij rustig varen de hele dag wel varen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 10 nov 2022 09:23 #1436429

Nachtvlinder schreef :
Voor Lifepo zal het beter kloppen dan voor lood, maar ook daar is een niet-lineaire relatie tussen depth-of-charge en cycles…

In elk geval geen loodaccu’s nemen!

Diepte ontlading heeft veel invloed op de Trojan's: www.trojanbattery.com/deep-cyc...ture-line-flooded-2/



Geen idee of er (veel) betere loodaccu's zijn dan Trojan's deep cycle accu's?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 10 nov 2022 09:24 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 10 nov 2022 18:00 #1436551

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Orange Sunset schreef :
Nachtvlinder schreef :
Voor Lifepo zal het beter kloppen dan voor lood, maar ook daar is een niet-lineaire relatie tussen depth-of-charge en cycles…

In elk geval geen loodaccu’s nemen!

Diepte ontlading heeft veel invloed op de Trojan's: www.trojanbattery.com/deep-cyc...ture-line-flooded-2/



Geen idee of er (veel) betere loodaccu's zijn dan Trojan's deep cycle accu's?
Dit plaatje toont toch precies aan dat er een lineaire relatie is tussen het aantal ontladingen en de diepte ervan?
20% x 3000 ontladingen = 60000, 40% x 1500 = 60000, 80% x 7500 = 60000.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.213 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl