Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 15 feb 2015 20:14 #597443

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
sallandolie.nl/salland/locatie...locaties-sallandolie

Nu ook in de Eemshaven GTL te verkrijgen, bij het Texaco pompstation.
Trots op de kappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 15 feb 2015 21:04 #597468

CeesS schreef :
GTL blijkt tientallen procenten minder vervuilend dan conventionele diesel, met name ten aanzien van NOx, roet, koolmonoxide ne fijnstof. Negatief is dat de CO2 uitstoot 14% hoger ligt, voornamelijk door een hoger verbruik.

...Een kneuterig opgezet testje door een lokaal bureau gepubliceerd in een populistisch blaadje. Lagere efficiency tov minerale diesel? Niet waar en zonder verdere uitleg aangenomen?? Als onderzoeker ga je dat dan toch uitzoeken!?

Zie hier voor een zorgvuldig en fatsoenlijk onderbouwd onderzoek van wetenschappelijk niveau:
www.ijaser.com/articles/vol2is...ssue5/JASER21054.pdf

En makkelijk leesbaar:
infohouse.p2ric.org/ref/46/45872.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 15 feb 2015 22:41 #597522

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Nachtvlinder schreef :
...fatsoenlijk onderbouwd onderzoek
Daar komt inderdaad wel een heel ander beeld uit naar voren. Dat wil niet zeggen dat het Rotterdamse onderzoek(je) niet klopt, maar het is in ieder geval niet de enige waarheid.

Uit het onderzoek van DaimlerChrysler blijkt dat:
- Het verbruik met GTL in volume wat hoger ligt dan met conventionele diesel
- De motorefficiëntie ook iets hoger wordt (waaruit ik voorzichtig concludeer dat het netto effect zeer gering is, een paar procent hoger verbruik bij gelijke snelheid)
- De CO2 uitstoot nauwelijks verschilt
- GTL zorgt voor een beter motorgedrag bij koude start en lage temperaturen (en dat is relevant, onze dieseltjes draaien doorgaans maar kort)
- De uitstoot van roet en een hele trits aan vervelende stofjes van GTL aanzienlijk lager is dan bij gewone diesel (met name het nagenoeg ontbreken van roet vind ik *erg* prettig)

Helaas is er in dit onderzoek niet gekeken naar bacterievorming. dat is voor (vracht)auto's ook geen enkel issue, niet zo vreemd dus.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 16 feb 2015 09:15 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 feb 2015 06:31 #597546

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Nachtvlinder schreef :
[...Een kneuterig opgezet testje door een lokaal bureau gepubliceerd in een populistisch blaadje. Lagere efficiency tov minerale diesel? Niet waar en zonder verdere uitleg aangenomen??
Met dit soort populistische en onwetenschappelijke opmerkingen help je de discussie niet verder. Mij ontneem je in elk geval de lust om hier serieus op in te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 feb 2015 06:40 #597548

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
CeesS schreef :
Nachtvlinder schreef :
[...Een kneuterig opgezet testje door een lokaal bureau gepubliceerd in een populistisch blaadje. Lagere efficiency tov minerale diesel? Niet waar en zonder verdere uitleg aangenomen??
Met dit soort populistische en onwetenschappelijke opmerkingen help je de discussie niet verder. Mij ontneem je in elk geval de lust om hier serieus op in te gaan.

Inderdaad, Nachtvlinder. Sinds wanneer is 'De Ingenieur' op populistisch blaadje? Hoe je het ook wendt of keert: het is wel het officiële orgaan van het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs.

Wat even vergeten wordt is dat het materieel van de gemeente Rotterdam een specifiek gebruik kent. Men rijdt waarschijnlijk veel korte afstanden met nogal wisselende toerentallen. Veel optrekken, veel stoppen. Een veel dynamischer gebruik van de motor dan gemiddeld. Misschien heeft dat er nog invloed op. Een dergelijke test in een praktijksituatie kan nooit goed worden vergeleken met een test onder gecontroleerde en constante condities.

Maar daar waren we middels Il Cigno eigenlijk al uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 feb 2015 07:03 #597552

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
lodewijk stegman schreef :
Sinds wanneer is 'De Ingenieur' op populistisch blaadje? Hoe je het ook wendt of keert: het is wel het officiële orgaan van het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs.

Wat wil je daar mee zeggen of over wie wil je daar mee wat zeggen...... :evil:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 feb 2015 07:14 #597556

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Flashpoint bij GTL 59 graden en bij gewone diesel 82. Dat scheelt toch wel behoorlijk

Dat is volgens wiki de temperatuur waarbij de brandstof begint te gassen zodat het ontstoken kan worden.
Zou dat nog ongewenst of juist gewenst verschil kunnen opleveren?

Ik zie de brandstoftemp. in de tank wel oplopen via de retourleiding dus lokaal zal die best wel behoorlijk warm kunnen worden, maar ontsteken doet ie daarbij niet dus denkelijk geen probleem.
Maar ik kan me ook voorstellen dat een lagere temperatuur zou kunnen schelen in het moment van inspuiting omdat GTL mogelijk eerder maximaal ontbrandt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 feb 2015 07:33 #597558

OK, ik merk dat ik "De Ingenieur" geen polulistisch blaadje mag noemen. Laat ik het anders zeggen dan: ik vind dit artikel nogal van een "wist u dat" niveau. Zeker wanneer een constatering dat er 14% meer CO2 uitstoot gemeten is niet verklaard wordt, anders dan door de opmerking dat er meer GTL per kilometer verbruikt is. Dat lijkt me wel erg makkelijk.

Dat dit dan weer absoluut niet te rijmen met de meeste eerdere bekende informatie (zie als voorbeeld het aangehaalde wetenschappelijke onderzoek) roept bij de "onderzoeker" blijkbaar geen vragen op. Bij mij wel. Hoe komt dit, heeft dit met de specifieke Rotterdamse omstandigheden te maken, deugen de eerdere onderzoeken niet, is er verschil tussen dynamisch en statisch gedrag of is er iets anders aan de hand?
Wereldwijd wordt miljoenen aan brandstofonderzoek besteed, en een testje wat door een klein bureau in opdracht van een kleine overheid is uitgevoerd zou ineens hele andere eigenschappen vinden, wat zomaar voor zoete koek geslikt wordt en klakkeloos wordt overgenomen.

Daar krijg ik een kneuterig gevoel bij...
Laatst bewerkt: 16 feb 2015 08:06 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 feb 2015 08:21 #597567

  • PeterB
  • PeterB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 72
In Stavoren is ook GTL te koop bij Van de Pol.

gr. Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 feb 2015 08:39 #597571

Hieronder alle adressen aan het water waar GTL te verkrijgen is:

Nu ook GTL aan het water in Harlingen, Sneek, Stavoren, Workum en Makkum.

Adressen:

Watersportwinkel De Liefde

Molebuorren 11

8711 JA Workum

Fa. H. v/d Pol Jachttechniek

Schans 49-50

8715 JS Stavoren

Multiship Holland BV

Kanaalweg 33

8861 VA Harlingen

Marina Makkum

Zuiderzeeweg 6-8

8754 GK Makkum

Skipswinkel Sneek

Oude Oppenhuizerweg 83

8606 JC Sneek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 feb 2015 10:09 #597599

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Nachtvlinder schreef :
(..) ik vind dit artikel nogal van een "wist u dat" niveau. Zeker wanneer een constatering dat er 14% meer CO2 uitstoot gemeten is niet verklaard wordt, anders dan door de opmerking dat er meer GTL per kilometer verbruikt is. Dat lijkt me wel erg makkelijk
De reden dat ik een link naar het artikeltje met de resultaten van een drie jaar durend onderzoek onder Rotterdamse omstandigheden heb geplaatst, is dat het veel van de aan GTL toegeschreven positieve eigenschappen bevestigt. Dat lijkt me voor watersporters van belang te weten. De enige kritische noot is het toegenomen verbruik en uiteindelijk hogere CO2 belasting van het milieu. Daar kun je moeilijk over doen, maar meetresultaten liegen niet.
Nachtvlinder schreef :
Dat dit dan weer absoluut niet te rijmen met de meeste eerdere bekende informatie (zie als voorbeeld het aangehaalde wetenschappelijke onderzoek) roept bij de "onderzoeker" blijkbaar geen vragen op.
In de aangehaalde publicatie van de Egyptische student wordt met geen woord gerept over de CO2 uitstoot of over het specifieke brandstofverbruik. Het ondersteunt alleen de Rotterdamse bevindingen van minder uitstoot van andere schadelijke bijproducten van het verbrandingsproces.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 feb 2015 17:54 #597691

Cijfers liegen vaker wel dan niet en meten is ook een vak. Maar los daarvan, het lijkt mij heel sterk dat GTL bijna 15% minder efficient zou zijn. Dit zou een behoorlijke rel veroorzaken en het wereldje op z'n kop zetten. Er worden miljoenen geinvesteerd in onderzoek naar transportbrandstoffen, opmerkelijk dus dat dit gemeentelijke onderzoekje hier de vloer mee aan veegt. De verkoopargumenten van Shell V-power zouden in een keer weerlegd zijn. Toch wordt dit gemeentelijke testje blijkbaar verder niet serieus genomen (of zou dat nog komen!?)

Ook al zou het 14% minder efficient zijn dan zie ik daar graag een onderbouwde verklaring voor of nog liever een wetenschappelijk uitgevoerd onderzoek. Het getuigt m.i. van weinig gevoel voor deze materie door dit als een droog feit te melden en het daar bij te laten. Dit hoort net als bij ons (althans bij mij) vragen op te roepen, zeker als "de ingenieur" dit een dusdanig belanghebbend onderzoek vind dat ze het in haar glossy opneemt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 feb 2015 18:30 #597702

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Nachtvlinder schreef :
Cijfers liegen vaker wel dan niet en meten is ook een vak. Maar los daarvan, het lijkt mij heel sterk dat GTL bijna 15% minder efficient zou zijn

Voor je je opwindt, moet je wel lezen wat er staat. Nergens wordt beweerd dat GTL minder efficiënt zou zijn, wat er staat is dat de uitstoot van het broeikasgas CO2 is hoger dan van de nu gangbare diesel.
Overigens is het FT productieproces van GTL niet erg efficiënt. Volgens TNO/CE Delft is de energie die nodig is om GTL te produceren ca. 1,5 keer zo hoog als voor normale dieselbrandstof.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 okt 2015 19:29 #674859

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
Yacht van oktober schrijft over de 'Dieselpest' en roemt 'schiffsdiesel'. Bij gebrek aan verkrijgbaarheid in Duitsland en zeker langs het water, het volgende advies:

Die Premium-Dieselkraftstoffe vom Typ HVO können laut Hersteller nicht zur Dieselpest führen. Es handelt sich um pflanzliche Öle, die in Kohlenwasserstoffe umgewandelt wurden und deshalb Eigenschaften wie fossile Brennstoffe aufweisen. „Ultimate“ von Aral, „V Power“ von Shell sowie der neue C.A.R.E.-Kraftstoff (derzeit nur in Grömitz erhältlich) beispielsweise sind
somit empfehlenswerte Alternativen für den Schiffsdiesel. Allerdings werden sie
meist nur an Straßentankstellen angeboten – somit muss das Boot per Kanister betankt werden.
Eine Ausnahme: Die Bunkerstation Rickmers auf Helgoland bietet biofreien Diesel an.

Bijzonder is dat dit blad, of eigenlijk de fabrikanten, de 5% GTL in de diesel ook al voldoende vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 okt 2015 05:43 #674915

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
canuma schreef :
Die Premium-Dieselkraftstoffe vom Typ HVO können laut Hersteller nicht zur Dieselpest führen. Es handelt sich um pflanzliche Öle, die in Kohlenwasserstoffe umgewandelt wurden und deshalb Eigenschaften wie fossile Brennstoffe aufweisen. „Ultimate“ von Aral, „V Power“ von Shell sowie der neue C.A.R.E.-Kraftstoff (derzeit nur in Grömitz erhältlich) beispielsweise sind
somit empfehlenswerte Alternativen für den Schiffsdiesel.

Als ik het goed begrijp (mijn Duits is minder dan mijn Engels) staat hier dat de 'luxe' dieselbrandstoffen, zoals V-Power van Shell, niet tot bacteriëngroei in de tank kunnen leiden. Het bijbehorende verhaal, dat plantaardige olie wordt omgezet in koolwaterstoffen, vind ik nogal mistig. Zijn plantaardige oliën dan géén koolwaterstoffen?

Overigens dacht ik dat er eerder was vastgesteld dat GTL-diesel ook in meer of mindere mate gevoelig was voor bacteriëngroei.

Ik weet dus niet zo goed wat ik van dit berichtje moet maken.
Laatst bewerkt: 22 okt 2015 05:44 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 okt 2015 06:15 #674918

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Dat staat er wel ongeveer inderdaad. Wat er ook bij staat is 'laut Hersteller'. Dat betekent dat het de brandstoffabrikant is die dit beweerd. Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet klopt (geen idee).
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 okt 2015 07:57 #674942

lodewijk stegman schreef :
Het bijbehorende verhaal, dat plantaardige olie wordt omgezet in koolwaterstoffen, vind ik nogal mistig. Zijn plantaardige oliën dan géén koolwaterstoffen?

Dat vroeg ik me nu ook af.....
Bovendien, de G in GTL staat voor Gas. de T voor To, en de L voor Liquid.
Dus 'van gas naar vloeistof' en dat is precies wat het is.
Niets met 'plantaardig' te maken.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 22 okt 2015 07:58 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 okt 2015 08:35 #674950

  • alphons
  • alphons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Beste Lodewijk,
ter voorkoming van misverstanden geef ik onderstaand de vertaling van de Duitse tekst:
De premium brandstoffen van het type H V O kunnen volgens de producent niet tot "dieselpest "
leiden.
Het gaat hier om plantaardige olien die in koolwaterstoffen worden omgevormd en daarom eigenschappen van fossiele brandstoffen laten zien.
"Ultimate "van Aral, "V power "van Shell, alsmede ook de nieuwe C A R E brandstof ( destijds alleen in Gromitz verkrijgbaar) zijn bijvoorbeeld daarom aanbevelenswaardige alternatieven voor de scheepsdiesel.
Of hetgeen in de Duitse tekst wordt beweerd betreffende de inhoud juist is kan ik niet beoordelen maar wellicht zijn er enige lezers, die geschoold zijn in de chemie, die ons hierover meer kunnen vertellen.

Vriendelijke groet,
Alphons.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 okt 2015 08:54 #674955

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Baasklusje schreef :
Bovendien, de G in GTL staat voor Gas. de T voor To, en de L voor Liquid.
Dus 'van gas naar vloeistof' en dat is precies wat het is.
Niets met 'plantaardig' te maken.....

Dat klopt, maar V-power en dat soort dieselbrandstof heeft ook niet zoveel met GTL te maken. Er wordt in het artikel niet naar verwezen.
Ik heb nog even gegoogeld op die C.A.R.E. diesel, maar ook dat heeft niks met GTL te maken. Het is diesel die wordt gemaakt door o.a. afvalvetten te recyclen.
Laatst bewerkt: 22 okt 2015 08:55 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 okt 2015 09:45 #674968

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
lodewijk stegman schreef :
Als ik het goed begrijp (mijn Duits is minder dan mijn Engels) staat hier dat de 'luxe' dieselbrandstoffen, zoals V-Power van Shell, niet tot bacteriëngroei in de tank kunnen leiden. Het bijbehorende verhaal, dat plantaardige olie wordt omgezet in koolwaterstoffen, vind ik nogal mistig. Zijn plantaardige oliën dan géén koolwaterstoffen?

Mijn Duits is uitstekend, wat hier van het Yacht verhaal wordt weergegeven, klopt van voor tot achter niet. Het artikel heb ik niet tot mijn beschikking, dus ik weet niet waar de kortsluiting zit, of in het artikel zelf of in de interpretatie ervan.
HVO staat voor Hydrierte Pflanzenöle, dit is wat op basis de EU regelgeving net als FAME als biocomponent tegenwoordig in een flink percentage aan onze EN590 diesel wordt toegevoegd.
biokraftstoffe.fnr.de/kraftsto...te-pflanzenoele-hvo/
www.biofuelstp.eu/downloads/SA...able_Diesel_Fuel.pdf
en.wikipedia.org/wiki/Biodiesel

In NL noemen we HVO en FAME (Fatty-acid methyl ester) biodiesel. Dit heeft zelfs in de verste verte niets met GTL te maken. Zoals hierboven al opgemerkt, wordt GTL tegenwoordig vooral van aardgas gemaakt, maar kan ook uit andere bronnen zoals steenkool of zelfs hout worden verkregen. Het is niet toevallig dat het fabricageproces hiervoor ontwikkeld is in Duitsland tijdens WOII, en vervolmaakt in Zuid Afrika in de tijd van de olieboycot van dat land.

GTL is een brandstof met vrijwel uitsluitend paraffinen, die schoner verbrandt en beter houdbaar is dan diesel van minerale of plantaardige oorsprong. HVO zou een betere versie zijn dan FAME.
De gevoeligheid voor 'dieselpest' ofwel biologische besmetting is voor alle dieselsoorten gelijk als er sprake is van contact met water.
Laatst bewerkt: 22 okt 2015 10:07 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 okt 2015 09:58 #674977

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
En wat moet ik dan met die doos tampons die ik vorig jaar gekocht heb?

Nee hoor doe mij maar lekker gewone diesel totdat m'n tampons op zijn. :whistle:
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 22 okt 2015 09:58 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 okt 2015 14:19 #675043

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Als Stegman en Sloe gin die vermakelijke discussie nu onderling voortzetten, dan ga ik hier wat opruimen, want dit is natuurlijk volledig off topic...

Edit: off topic reacties verwijderd.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 22 okt 2015 14:22 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 okt 2015 14:57 #675056

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Hen3 schreef :
Als Stegman en Sloe gin die vermakelijke discussie nu onderling voortzetten, dan ga ik hier wat opruimen, want dit is natuurlijk volledig off topic...

Edit: off topic reacties verwijderd.

Aaah... Jammer. Want nu is ook dat mooie citaat van de volksschrijver verdwenen!

Het zij zo..
Laatst bewerkt: 22 okt 2015 14:59 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 okt 2015 14:59 #675057

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
lodewijk stegman schreef :
Hen3 schreef :
Als Stegman en Sloe gin die vermakelijke discussie nu onderling voortzetten, dan ga ik hier wat opruimen, want dit is natuurlijk volledig off topic...

Edit: off topic reacties verwijderd.

Aaah... Jammer. Want nu is ook dat mooie citaat van de volksschrijver verdwenen!

Het zo zo..

:laugh:
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 okt 2015 16:53 #675108

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
CeesS schreef :
lodewijk stegman schreef :
Als ik het goed begrijp (mijn Duits is minder dan mijn Engels) staat hier dat de 'luxe' dieselbrandstoffen, zoals V-Power van Shell, niet tot bacteriëngroei in de tank kunnen leiden. Het bijbehorende verhaal, dat plantaardige olie wordt omgezet in koolwaterstoffen, vind ik nogal mistig. Zijn plantaardige oliën dan géén koolwaterstoffen?

Mijn Duits is uitstekend, wat hier van het Yacht verhaal wordt weergegeven, klopt van voor tot achter niet. Het artikel heb ik niet tot mijn beschikking, dus ik weet niet waar de kortsluiting zit, of in het artikel zelf of in de interpretatie ervan.
HVO staat voor Hydrierte Pflanzenöle, dit is wat op basis de EU regelgeving net als FAME als biocomponent tegenwoordig in een flink percentage aan onze EN590 diesel wordt toegevoegd.
biokraftstoffe.fnr.de/kraftsto...te-pflanzenoele-hvo/
www.biofuelstp.eu/downloads/SA...able_Diesel_Fuel.pdf
en.wikipedia.org/wiki/Biodiesel

In NL noemen we HVO en FAME (Fatty-acid methyl ester) biodiesel. Dit heeft zelfs in de verste verte niets met GTL te maken. Zoals hierboven al opgemerkt, wordt GTL tegenwoordig vooral van aardgas gemaakt, maar kan ook uit andere bronnen zoals steenkool of zelfs hout worden verkregen. Het is niet toevallig dat het fabricageproces hiervoor ontwikkeld is in Duitsland tijdens WOII, en vervolmaakt in Zuid Afrika in de tijd van de olieboycot van dat land.

GTL is een brandstof met vrijwel uitsluitend paraffinen, die schoner verbrandt en beter houdbaar is dan diesel van minerale of plantaardige oorsprong. HVO zou een betere versie zijn dan FAME.
De gevoeligheid voor 'dieselpest' ofwel biologische besmetting is voor alle dieselsoorten gelijk als er sprake is van contact met water.

Tekst van het artikel, maar wel een beetje een ratjetoe.

Wer den heute üblichen Diesel tankt, wird ohne weitere Maßnahmen sein
Kraftstoffsystem über kurz oder lang der Dieselpestaussetzen.
Sie kann den Motor zum Stillstand bringen. Tipps von Fachleuten

tendenz steigend: Im neunten Jahr, seit die Mineralölkonzerne Ökoanteile im Diesel-kraftstoff beimischen, werden immer öfter hilfseinsätze wegen ausgefallener Maschinen gemeldet. so berichtet die DGzRsüber ihre einsätze, die durch Maschinendefekte von sportbooten verursacht wurden: Im Jahr 2014 mussten die Retter demnach 437 Boote abschleppen. 2007 waren es lediglich 286. Das problem mit dem Biodiesel, der für pkw und lkw hergestellt wird, die vergleichsweise starken Durchsatz haben: Die beigemischten biogenen Bestandteile verwandeln sich mit der Zeit in den Yachttanks in schleim und Bakterienkulturen, die letztlich das kraftstoffsystem verstopfen können. Zudem ist der kraftstoff nicht lagerbeständig;
nach tunlichst drei Monaten sollte der Diesel verfeuert sein. an Bord aber ist der Verbrauch verhältnismäßig niedrig – in großen tanks lagert Diesel also schon mal länger.

Wie beispielsweise der sprit aus der Vorsaison, der zum Winter nicht verbraucht wurde und im frühjahr überaltert ist.
Dann geht es zum saisonbeginn mit der alten plörre weiter. Besteht die steigleitung noch dazu aus Buntmetall, beispielsweise aus kupfer, dann hat sich der Zerfallsprozess sogar beschleunigt – der kraftstoff ist trübe, riecht nach terpentin und wird schlecht wie abgestandene Milch. Die folgen: Mehr Wachstum durch mehr kondenswasser (ein problem bei nicht vollgefüllten tanks) – und mehr teerablagerungen durch alterung. Gegen Bakterien helfen beigemengte Biozide, wie Grotamar 82. In mehreren tests wurde die Wirkung festgestellt. ein anderes Mittel, den „Datacol-Dieselsystemreiniger“,
bietet die österreichische firma Datacol austria an. Vor der anwendung des Biozids setzt die firma zum Reinigen der infizierten tanks ihre „tCs-Zentrifuge“ (tank Cleaning system) ein. Verkaufsberater Christian strobl zitiert aus einer Umfrage des privaten Rettungs- und hilfsdienstes sea help: Demnach sind zwei Drittel der untersuchten tanks mit
algen und schlamm infiziert. „nach unabhängigen studien hat Datacol eine starke Reduktion der keimkulturen bewirkt“, so
strobl. „loser Bodenschlamm wird durch den einsatz der Zentrifuge entfernt und gefiltert. haftenden Rückständen ist nur durch eine manuelle Reinigung beizukommen.“ hans-Joachim und Christian Burmester von der firma MftMikrofiltertechnik aus
ans eingemachte Wenn das Kraftstoffsystem befallen ist, kommt der Eigner um eine aufwändige Reinigungnicht herum.
Dabei ließe sich das System gleich verbessern und so künftiges Unheil vermeiDen


Geesthacht haben sich auf die Inspektion von Bootstanks spezialisiert. sie werden von Vereinen oder Marinas angerufen, um Yachten zu untersuchen. so haben sie kürzlich 30 Boote in kroatien gewartet: 21 tanks waren kontaminiert und 18 komplette Reinigungen erforderlich. JeDer zweite tank betroffen?
nach einladung des Wassersportvereins hooksiel nahm Mftin diesem sommer zehn Boote unter die lupe. Die Reisekosten
von Geesthacht nach hooksiel werden aufgeteilt und belaufen sich auf rund 25 euro je eigner für einen zweitägigen arbeitseinsatz. tatsächlich sind fünf Boote betroffen, deren Maschinen jederzeit ausfallen könnten. per
handkamera werden sämtliche tanks über einen Monitor begutachtet und dann die Maßnahmen besprochen. Werden Verunreinigungen festgestellt, hat die firma mehrere Möglichkeiten: abpumpen, feinfiltern und Zwischenlagern des kraftstoffes; nach der Reinigung wird er zurückgepumpt, ansonsten entsorgt. Die kosten für die takreinigung berechnen sich nach aufwand; die eigner der befallenen Boote in hooksiel mussten rund 350 euro bezahlen.Wie sich während der Untersuchungen zeigt, sind bauart- und nutzungsbedingt einige tankanlagen besonders betroffen. Ragt
ein Metalltank beispielsweise in den geheizten Bereich einer Kajüte, bildet sich mehr Kondenswasser. Temperaturschwankungen sind in Kunststofftanks geringer, besonders außerhalb der Kajüte. Weitere Wasserquellen können Tankeinfüllstutzen an Deck oder Tankentlüftungen in Anker kästen durch überkommendes Wasser sein.
Die beste lÖsung: sauberer sprit Indessen: Wenn der Tank einmal sauber ist,
gibt es auch ganz simple Lösungen. Premium-Dieselsorten zum Beispiel: Sie werden von Shell als „V-Power-Diesel“ verkauft, von Aral unter dem Namen „Ultimate“ und bei OMV als „MaxxMotion“. Die optimierten HVO-Kraftstoffe (Hydrated Vegetable Oil)
sollen angeblich nicht nur mehr Leistung bringen, sondern auch die Leitungen reinigen und neue Ablagerungen verhindern.
Mit den HVO-Kraftstoffen sind auch keine Biozide nötig. Aral-Sprecher Detlef Brandenburg rät sogar ausdrücklich von der prophylaktischen Zugabe ab. So werde vermieden, dass Bakterien, Hefe und Pilze resistent gegenüber den eingesetzten Wirkstoffen würden. nur bei einem akuten Befall sei der Biozideinsatz ein probates Mittel. Ähnliche hinweise sind der Webseite der tankstellenkette oMV zu entnehmen. Die Crux: an deutschen Bootstankstellen sind diese kraftstoffe in der regel nicht erhältlich; dann muss man mit kanistern arbeiten.

Auch heizungen mit Problemen
Was dem Motor schadet, dürfte auch eine heizung beeinträchtigen. eine mit Biodiesel betriebene probeweise zerlegte heizung von eberspächer zeigt im Werk Verklebungen in der kraftstoffpumpe. Zum heizbetrieb taugen Biodieselbeimischungen also ebenfalls nicht. Der Bosch-service in Wilhelmshaven, Vertragspartner von eberspächer, kennt das Problem. heizungstechniker Dennis tiesfeld spricht von steigenden ausfällen Jahr für Jahr. Meistens wird er ins Winterlager gerufen, aber auch im Mai hat er schon sechs heizungen ausgebaut. tiesfeld rät dazu, die Bordheizung nicht einfach hinter dem Vorfilter anzuschließen, sondern einen zusätzlichen feinfilter einzubauen. gabriela schoppe von eberspächer geht
noch weiter: „generell sollten kraftstofftanks aus kunststoff verwendet werden, deren anschlüsse nicht aus Buntmetall bestehen, um schlammbildung durch katalytische Wirkungen auszuschließen. geeignet ist ein Zusatztank aus kunststoff. Wichtig ist, dass dessen armaturen, anschlussstutzen und leitungen kein Buntmetall aufweisen.“
Bakterien, kondenswasser, Überalterung und Verharzung: Diesel mit Bio-Beimischung hat viele feinde. Biozide helfen
allein nicht weiter – Überdosierung kann sogar schaden. sogenannte hVo-kraftstoffe sind nach konzernangaben stabil und geben seglern die sicherheit zurück, mit der sie vor 2007 auf die lagerfähigkeit von Diesel vertrauen konnten.
Bei rund 10 Cent mehr je liter kraftstoff wäre das im Vergleich mit einer tankreinigung, Maschinenausfall oder gar schiffbruch sicher gut investiertes geld – das sind 20 euro bei 200 liter Jahresverbrauch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.859 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl