Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 okt 2015 08:56 #675341

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
@canuma : dank voor de scan van het artikel. Er is journalistiek nogal wat op aan te merken, boude beweringen zonder fatsoenlijke onderbouwing, deels onvolledige of zelfs onjuiste informatie, onverholen reclame voor schimmige producten en diensten.
Ik vind het zonde van m’n tijd om daar gedetailleerd op in te gaan, maar zal me beperken tot de ‘simpele oplossing’ tegen biologisch ongemak, die in het artikel wordt aangedragen : het tanken van ‘premium’ diesel, zoals Shell V-power en Aral ‘Ultimate’ en OMV ‘MaxxMotion’.(Aral is in 2002 overgenomen door BP, en wordt niet meer in NL verkocht)
In een adem worden dat geoptimaliseerde HVO brandstoffen genoemd, die meer vermogen leveren, leidingwerk schoonmaken, nieuwe vuilafzetting tegengaan. En het gebruik van biocide overbodig maken.

Beschrijving en claims van de oliemaatschappijen :

Shell : V-Power Diesel is a blend of regular petroleum-based diesel and synthetic diesel, created using gas to liquids (GTL), along with some extra additives designed to clean the injection system and improve injection pump and injector lubricity.

BP : ‘Ultimate diesel heeft het hoogste cetaangetal van Nederland : 55. (het EN590 minimum is 51). Verder op de NL Ultimate website geen woord over HVO.

OMV (Duitsland): ‘MaxxMotion Diesel enthält eine höherwertige Biokomponente auf Basis hydrierter Pflanzenöle (HVO). Ein Kubikmeter reines HVO belastet die Umwelt mit bis zu 42 % weniger Kohlendioxid als ein Kubikmeter herkömmlicher Biodiesel (FAME)’. Het Cetaangeral is 60, verder claimt men de toevoeging van ‘premium additieven’. Maxxmotion is dus geen HVO, het bevat slechts een niet nader genoemd percentage.

De ANWB heeft een samenvatting gemaakt van brandstofclaims , zie hier :
members.upc.nl/h.hoften9/hoofd...randstoffen_anwb.pdf

Alleen (de in NL niet of nauwelijks verkrijgbare) OMV claimt dus het gebruik van HVO. HVO is een Finse ontwikkeling, waarbij uit grondstoffen van biologische oorsprong synthetische diesel gemaakt wordt, die qua eigenschappen veel weg heeft van GTL.

Al in eerdere discussies is de gevoeligheid van synthetische diesel voor biologische besmetting aan de orde geweest. De stellingname van het Shell Technology Centre Amsterdam :
'Bacteriengroei treedt alleen op als de diesel of GTL brandstof is gecontamineerd met water. De bacteriën of andere organismen groeien in de waterlaag. Shell heeft geconstateerd dat er geen verschil is tussen Shell GTL brandstof en gewone diesel voor wat betreft de groei van bacteriën of andere organismen.'

Samenvattend : de claim in Yacht dat de ‘premium’ dieselsoorten DE oplossing zijn voor besmettingsproblemen, is op z’n minst discutabel en ongeloofwaardig.
Laatst bewerkt: 23 okt 2015 09:02 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 okt 2015 09:35 #675354

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Ik heb net een fles Grotamar 82 besteld bij SVB. Schijnt de opvolger te zijn van 71 en kost daar voor een liter net zo veel als de oude per halve liter kost in NL. Verbruik is vervolgens het zelfde als bij 71

Als je uitrekent wat het je als zeilboot kost dan valt het allemaal reuze mee en ga ik geen risico lopen op een sleepje. Na het (onafhankelijke) artikel in de PBO was ik om, vond het ook wel slim dat ze gekeken hebben of het filter na doden van de slijmlaag verstopt raakt.

PDF naar het PBO artikel op de website van kniest
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 okt 2015 10:28 #675369

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
MvN schreef :
Ik heb net een fles Grotamar 82 besteld bij SVB. Schijnt de opvolger te zijn van 71 en kost daar voor een liter net zo veel als de oude per halve liter kost in NL. Verbruik is vervolgens het zelfde als bij 71

Als je uitrekent wat het je als zeilboot kost dan valt het allemaal reuze mee en ga ik geen risico lopen op een sleepje. Na het (onafhankelijke) artikel in de PBO was ik om, vond het ook wel slim dat ze gekeken hebben of het filter na doden van de slijmlaag verstopt raakt.

PDF naar het PBO artikel op de website van kniest

Ook op dit forum zijn hier uitgebreide discussies over geweest. In mei 2011 heeft PBO opnieuw een uitgebreide test gepubliceerd, ik ga eens graven in m'n archief.

edit : zie hier content.yudu.com/A1tjuq/PBOMayarticle/resources/7.htm
Laatst bewerkt: 23 okt 2015 10:31 door CeesS. Reden: link toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 okt 2015 11:59 #675393

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Bedankt. Ook Grotamar 82 lijkt een prima keuze.

Wat de rest doet moeten ze zelf weten, maar ik heb geen zin in het risico op ellende. Voor zo'n mooie verlaagd aftappunt in mijn tank heb ik geen plaats. Met mijn dieselverbruik kan ik met zo'n liter heel lang voort.
Victoire 1044
Spirit 28
Laatst bewerkt: 23 okt 2015 12:00 door MvN.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 okt 2015 12:59 #675401

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
MvN schreef :
Bedankt. Ook Grotamar 82 lijkt een prima keuze.

Wat de rest doet moeten ze zelf weten, maar ik heb geen zin in het risico op ellende. Voor zo'n mooie verlaagd aftappunt in mijn tank heb ik geen plaats. Met mijn dieselverbruik kan ik met zo'n liter heel lang voort.

Denk er ook zo over, maar toch is het verstandig eens in de 2 of 3 jaar in je tank te kijken. Uit ervaring kan ik melden dat ik wel eens heel erg geschrokken ben van de troep die ik aantrof, ondanks Grotamar. Achteraf bleek er onder ongunstige omstandigheden water (via de ontluchting op de spiegel) in de tank te kunnen lopen. Desastreus, zeker bij een lang verblijf in de tank van de huidige met biocomponenten aangelengde diesel, in combinatie met non ferrometalen (Koper, messing, zink).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 okt 2015 13:12 #675402

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
CeesS schreef :
Desastreus, zeker bij een lang verblijf in de tank van de huidige met biocomponenten aangelengde diesel, in combinatie met non ferrometalen (Koper, messing, zink).

Wat zijn de desastreuse gevolgen?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 okt 2015 14:20 #675420

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Hans V schreef :
CeesS schreef :
Desastreus, zeker bij een lang verblijf in de tank van de huidige met biocomponenten aangelengde diesel, in combinatie met non ferrometalen (Koper, messing, zink).

Wat zijn de desastreuse gevolgen?

Een aangetaste koperen aanzuigbuis, en een flinke hoeveelheid drab en gruis onderin de tank. Dit ontdekte ik in het voorjaar op de kant in de winterstalling. Als dit niet wordt opgeruimd, is het niet denkbeeldig dat bij een heftige tocht op zee de brandstoftoevoer geblokkeerd raakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 okt 2015 20:51 #675518

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
Ik ben zeer tevreden over GTL en ook op m'n mangat in de tank.
Mangat kan ik iedereen van harte aanbevelen als hij/zij nog nooit inde tank gekeken heeft.
Met GTL geen stank of rotzooi meer. Geen roet, niks!

Aan het begin van het seizoen laat ik even de afsluiter open onder aan de tank om alles eruit te spoelen.

Ik, als leek, zie niet het voordeel van alle exotische dieselmengsels. Dus of gewone diesel, óf GTL.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 okt 2015 21:04 #675523

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
WADnWIND schreef :
Ik, als leek, zie niet het voordeel van alle exotische dieselmengsels. Dus of gewone diesel, óf GTL.

Helemaal mee eens met de laatste optie, GTL is een uitkomst voor de watersport. Enige probleem is de verkrijgbaarheid onderweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 okt 2015 21:28 #675525

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8014
Op werk is een afstudeerder bezig geweest onderzoekje naar GTL op (super)jachten. Als proef heeft hij een van de generators (125kW caterpillar, net iets anders dan 'onze' dieseltjes) zowel op diesel als op GTL laten lopen en wat meetproefjes gedaan. Uitkomsten van hem op die motor: 30% minder roet, 10% minder NOx, 10% minder Co2. Trillingen en geluid geen meetbaar en noemenswaardig verschil.
Dieselbacterie helaas geen tijd voor tussen tewaterlating en oplevering :)

Geringe roetreductie tov van ervaringen in dit topic kan natuurlijk ook door de motortype komen. Wellicht gooit die er al wat minder roet uit door elektronisch geregelde inspuiting en wellicht wat filters.
Laatst bewerkt: 23 okt 2015 21:29 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 okt 2015 06:40 #675560

Afgelopen start van het seizoen heb ik noodgedwongen de tank moeten legen. Vier jaar sinds de grote schoonmaak van de tank. Ik heb altijd diesel uit een tankstation voor auto's getankt, dus met een grote doorzet. Wat bleek? Geen spoor van bacteriën of vervuiling.
Toen begonnen met GTL. Dit kun je hier in Zwolle op het industrieterrein tanken. Ik ben er erg tevreden over. Veel minder geur en minder vuile olie. Ik heb ook het gevoel dat mijn oude Ruggerinni er ook prettiger op loopt, maar dat kan ik niet bewijzen. Wel constateer ik dat ik dit seizoen nog geen afgebroken motorsteun heb gehad. Wellicht een aanwijzing?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 okt 2015 06:43 #675562

Maarten-Jan schreef :
Wel constateer ik dat ik dit seizoen nog geen afgebroken motorsteun heb gehad. Wellicht een aanwijzing?

Nee, geen aanwijzing, of had je dat voorheen wel elk seizoen!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 okt 2015 06:45 #675563

Ja, voorheen telkens een afgebroken steun gehad. Meestal een afgebroken draadeind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 okt 2015 09:09 #675596

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
Maarten-Jan schreef :
Ja, voorheen telkens een afgebroken steun gehad. Meestal een afgebroken draadeind.

Als dat zo regelmatig voorkomt, zou dat toch aanleiding moeten zijn om eens goed naar bijvoorbeeld de uitlijning van de motor te kijken. Als de motor overmatig trilt kan dat vele oorzaken hebben, maar regelmatig brekende motorsteunen duiden er op dat er ergens iets 'wringt'.

Dat los je waarschijnlijk niet op door GTL te gaan stoken.
Laatst bewerkt: 24 okt 2015 09:32 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 okt 2015 09:13 #675599

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
Maarten-Jan schreef :
Afgelopen start van het seizoen heb ik noodgedwongen de tank moeten legen. Vier jaar sinds de grote schoonmaak van de tank. Ik heb altijd diesel uit een tankstation voor auto's getankt, dus met een grote doorzet. Wat bleek? Geen spoor van bacteriën of vervuiling.

Ik sta zelf op het punt mijn tank te vervangen voor een andere. De bedoeling is de oude tank te verwijderen. Ik ben buitengewoon benieuwd hoe het interieur er uit ziet. In (eigenlijk meer op) het groffilter heb ik alleen bij de eerste vervanging, rond 2009, wat vervuiling aangetroffen. Nadien niks meer. Tank ook altijd bij een pomp langs de weg.

Als de oude tank wordt leeggemaakt zal ik rapport uitbrengen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 okt 2015 09:21 #675600

Maarten-Jan schreef :
Ja, voorheen telkens een afgebroken steun gehad. Meestal een afgebroken draadeind.

kan je nagaan hoe sterk die bacteriën zijn!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 okt 2015 09:22 #675601

  • wimpy
  • wimpy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Verkooppunten GTL: www.gtl.nu/locaties
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 okt 2015 09:43 #675612

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 okt 2015 09:49 #675615

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
Baasklusje schreef :
Opvallend dat die GTL-watersportlocaties allemaal in het noorden liggen. Niks in de Delta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 okt 2015 09:52 #675617

Zelfs allemaal in Friesland, ook niets in Noord Holland.... zal wel iets met de bootjesdichtheid te maken hebben.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 okt 2015 14:29 #675650

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
Baasklusje schreef :
Zelfs allemaal in Friesland, ook niets in Noord Holland.... zal wel iets met de bootjesdichtheid te maken hebben.

Tja, ik tank in Stavoren of Sneek als ik daar langs kom.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 25 okt 2015 08:57 #675779

  • wimpy
  • wimpy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
In Noord Holland. Uithoorn, Amsterdam en Velsen. Dacht dat Uithoorn in Noord Holland ligt?!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 25 okt 2015 09:02 #675780

wimpy schreef :
In Noord Holland. Uithoorn, Amsterdam en Velsen. Dacht dat Uithoorn in Noord Holland ligt?!

Jawel, maar niet langs het water. Friesland is de enige plek waar ze ook aan het water GTL verkopen. Daar ging het over.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 25 okt 2015 09:02 #675781

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
wimpy schreef :
In Noord Holland. Uithoorn, Amsterdam en Velsen. Dacht dat Uithoorn in Noord Holland ligt?!

We hadden het over watersportlocaties, waar je je boot naast de pomp kunt leggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 05 nov 2015 10:07 #679289

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
Van de week in Uithoorn bij firezone weer een lading GTL gehaald. Dacht dat de prijs een beetje lager zou kunnen zijn ivm overige brandstofprijzen die redelijk laag staan, maar dat viel toch even tegen.

Normale diesel bij een normale pomp ca € 1,15 tot 1, 20, GTL dus even € 1,39...slik...

dat tikt bij 120 liter toch wel aan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.671 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl