@canuma : dank voor de scan van het artikel. Er is journalistiek nogal wat op aan te merken, boude beweringen zonder fatsoenlijke onderbouwing, deels onvolledige of zelfs onjuiste informatie, onverholen reclame voor schimmige producten en diensten.
Ik vind het zonde van m’n tijd om daar gedetailleerd op in te gaan, maar zal me beperken tot de ‘simpele oplossing’ tegen biologisch ongemak, die in het artikel wordt aangedragen :
het tanken van ‘premium’ diesel, zoals Shell V-power en Aral ‘Ultimate’ en OMV ‘MaxxMotion’.(Aral is in 2002 overgenomen door BP, en wordt niet meer in NL verkocht)
In een adem worden dat geoptimaliseerde HVO brandstoffen genoemd, die meer vermogen leveren, leidingwerk schoonmaken, nieuwe vuilafzetting tegengaan. En het gebruik van biocide overbodig maken.
Beschrijving en claims van de oliemaatschappijen :
Shell : V-Power Diesel is a blend of regular petroleum-based diesel and synthetic diesel, created using gas to liquids (GTL), along with some extra additives designed to clean the injection system and improve injection pump and injector lubricity.
BP : ‘Ultimate diesel heeft het hoogste cetaangetal van Nederland : 55. (het EN590 minimum is 51). Verder op de NL Ultimate website geen woord over HVO.
OMV (Duitsland): ‘MaxxMotion Diesel enthält eine höherwertige Biokomponente auf Basis hydrierter Pflanzenöle (HVO). Ein Kubikmeter reines HVO belastet die Umwelt mit bis zu 42 % weniger Kohlendioxid als ein Kubikmeter herkömmlicher Biodiesel (FAME)’. Het Cetaangeral is 60, verder claimt men de toevoeging van ‘premium additieven’. Maxxmotion is dus geen HVO, het bevat slechts een niet nader genoemd percentage.
De ANWB heeft een samenvatting gemaakt van brandstofclaims , zie hier :
members.upc.nl/h.hoften9/hoofd...randstoffen_anwb.pdf
Alleen (de in NL niet of nauwelijks verkrijgbare) OMV claimt dus het gebruik van HVO. HVO is een Finse ontwikkeling, waarbij uit grondstoffen van biologische oorsprong synthetische diesel gemaakt wordt, die qua eigenschappen veel weg heeft van GTL.
Al in eerdere discussies is de gevoeligheid van synthetische diesel voor biologische besmetting aan de orde geweest. De stellingname van het Shell Technology Centre Amsterdam :
'Bacteriengroei treedt alleen op als de diesel of GTL brandstof is gecontamineerd met water. De bacteriën of andere organismen groeien in de waterlaag. Shell heeft geconstateerd dat er geen verschil is tussen Shell GTL brandstof en gewone diesel voor wat betreft de groei van bacteriën of andere organismen.'
Samenvattend : de claim in Yacht dat de ‘premium’ dieselsoorten DE oplossing zijn voor besmettingsproblemen, is op z’n minst discutabel en ongeloofwaardig.