Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 mei 2016 19:45 #733994

  • Huizerd
  • Huizerd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
HPV schreef :
Hm, dat verminderen van het aantal toeren, vraag me af in hoeverre dat te verklaren valt.
Zou toch hetzelfde moeten blijven naar mijn idee...

edit: Zou door het verminderen van vervuiling / verwijderen van koolaanslag misschien op sommige punten juist lekkage of compressieverlies kunnen ontstaan die door koolafzetting verborgen is gebleven?
Hoewel er dan bij gebruik van gewonde diesel niet meteen meer kool onstaat...
Er werd juist gesteld dat door betere verbranding het vermogen zou moeten toenemen...

Er zit nog geen 300 uur op de motor....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 mei 2016 20:45 #734027

WADnWIND schreef :
Ik merk alleen maar voordelen. In Sneek getankt voor €1,24 /l

.
Kost me alleen al kapitalen aan vervoerkosten om er te komen :woohoo: ;) .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 mei 2016 20:55 #734033

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
z.e.i.l.boot???
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 11 mei 2016 08:05 #734145

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Bij Jachthaven Friese Hoek in Lemmer is de gewone dieselpomp nu een GTL pomp.
Net afgetankt 74 ltr voor 101,-E
da's zo'n 1,37 de liter.
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 11 mei 2016 08:19 #734154

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
z.e.i.l.boot? hoezo, mag je niet motoren om ergens te komen?
Denk dat wij grif 150 motoruur per jaar maken, 300 liter GTL...

Zonder wind naar oostende, of naar Terschelling. Ga ik niet liggen wachten tot er een gunstige wind is.
Aantal jaar geleden zelfs van Lelystad naar uiteindelijk Guernsey 100% gemotord...gewoon geen klodder wind en van het water af geschroeid. Maar ook prachtige stukken kunnen zeilen. Probeer dat eens met een m.o.t.o.r.boot :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 19 mei 2016 11:59 #736547

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
deze week getankt bij firezone uithoorn (amstelhoek) 130,9 de liter.
Niet echt goedkoop maar toch nog 9 ct minder als eind vorig jaar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 19 mei 2016 12:54 #736561

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
Let bij Uithoorn (en mogelijk andere punten) wel even op de automaat: wordt je niet geskimd? Een kennis is het daar overkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 19 mei 2016 13:14 #736566

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
wow....moet er niet aan denken.
tja hoe voorkom je zoiets...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 19 mei 2016 13:20 #736572

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
1.31 in Zwolle bij de IKEA vorige week. In eerste instantie voor het tankje van de kachel, scheelt een hoop geur
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 29 mei 2016 06:11 #739673

  • H4O
  • H4O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 698
Gisteren voor het eerst op GTL gevaren, ik heb ook de indruk dat het geluid en het vermogen is afgenomen. Het zal niet veel zijn, maar wel duidelijk merkbaar.

Voorlopig blijf ik wel op GTL varen, het ontbreken van diesellucht en biodiesel (bacteriën) wegen momenteel zwaarder dan het verlies aan vermogen.
Laatst bewerkt: 29 mei 2016 06:11 door H4O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 29 mei 2016 06:19 #739675

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
sinds een paar dagen schijnt de EN 15940 norm voor paraffine houdende brandstof zoals GTL in Europa bekrachtigd te zijn waardoor GTL als brandstof door motorenleveranciers kan worden geaccepteerd.
Dat is wel zo prettig als je met een nieuwe motor op GTL wilt overstappen.

zag trouwens dat Jos Boone in Middelburg het ook levert, wel prettig om in die omgeving nog even te tanken voordat we naar Frankrijk doorvaren.

Iemand een idee hoe het met de verkrijgbaarheid van GTL in Belgie of Frankrijk of Engeland is gesteld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 29 mei 2016 06:22 #739677

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
H4O schreef :
Gisteren voor het eerst op GTL gevaren, ik heb ook de indruk dat het geluid en het vermogen is afgenomen. Het zal niet veel zijn, maar wel duidelijk merkbaar.

Voorlopig blijf ik wel op GTL varen, het ontbreken van diesellucht en biodiesel (bacteriën) wegen momenteel zwaarder dan het verlies aan vermogen.

GTL voorkomt geen bacteriegroei!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 29 mei 2016 06:37 #739680

  • H4O
  • H4O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 698
HPV schreef :
H4O schreef :
Gisteren voor het eerst op GTL gevaren, ik heb ook de indruk dat het geluid en het vermogen is afgenomen. Het zal niet veel zijn, maar wel duidelijk merkbaar.

Voorlopig blijf ik wel op GTL varen, het ontbreken van diesellucht en biodiesel (bacteriën) wegen momenteel zwaarder dan het verlies aan vermogen.

GTL voorkomt geen bacteriegroei!

Ik gooi er ook nog Grotamar in, dus dat komt wel goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 29 mei 2016 06:56 #739685

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 692
Gisteren was ik ook weer de klos. 3 jaar geleden had ik alles uitgebouwd en achoongemaakt en steeds met grotamar gewerkt. Nu zat er geen slijmerige laag in de tank, maar de dode bacterien zorgen uiteindelijk ook voor een probleem dus lost dat uiteindelijk niets op maar stelt het probleem uit. De aanzuigbuis zag er precies hetzelfde uit als op de fotos die hiervoor zijn geplaatst.

Gisterenmiddag kreeg ik de motor wel weer lopend met af en toe haperingen, dat zal nog wel vuil in de leidingen zijn.

Ik overweeg nu twee extra maatregelen:
1. De tankvuldop op het dek niet meer gebruiken. Ik heb er al vaak naar gekeken, volgens mij sluit hij goed af, de rubber pakking ziet er goed uit, maar 100 % weet je het pas als hij er niet meer is. Door de plek vande tank kan ik redelijk goed via de bakskist vullen.

2. Ik overweeg de ontluchting te verwijderen en af te sluiten zoals je bij draagbare benzinetankjes doet. De ontluchting alleen open zetten als Het nodig is.Het idee hier achter is dat er minder vocht uit de lucht kan worden aangezogen.

zien jullie hier wat in?

edit: euh... Verkeerde topic? Zal ik een ander draadje maken?
Laatst bewerkt: 29 mei 2016 06:58 door Firebolt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 29 mei 2016 07:07 #739686

Een goede vuldop is gewoon dicht! Kun je geen nwe pakking bestellen of dit vulpunt vernieuwen? Bij vullen vanuit de bakskist krijg je stank en irritante schoonmaakwerkzaamheden bij morsen (zeker als je vergeet de ontluchting open te zetten).

De ontluchting zou ik altijd open laten. Je voorkomt daarmee "human error" (eens zul je vergeten het ding te openen). Ook kun je door een afgesloten ontluchting drukverschillen krijgen door temperatuursveranderingen. Dat zullen geen barren zijn; ik weet niet of het atmosferisch ontworpen leiding/slangen/filters/opvoerpomp systeem daar blij mee is. Zal wel goed gaan denk ik in de praktijk.

Mijn 20 jaar oude tank heb ik dit voorjaar geopend en geinspecteerd: geen druppel water of slijm en brandschoon. Op dit forum ook vergelijkbare ervaringen waar niets aan de hand was. Ik tank normale diesel en vul niet af in het najaar. Mijn normale dieselmotor loopt prima op normale diesel en de kachel ruik je niet (alleen heel kort direct na het starten). Mss een kwestie van schoonmaken en goed (laten) afstellen. O2 en CO in de kachel-rookgassen wordt dan ook gemeten en de kachel afgeregeld op een goede en schone verbranding. Normaal onderhoud dus zoals je thuis bij je auto of CV ook doet.

Ik gebruik ook geen toevoegingen. Heb ik dan "geluk" of klopt deze (simpele, standaard) installatie gewoon? Kunstof tank zit wel tegen de huid aan onder de waterlijn en er is een houten kist omheen gemaakt (primair ter bescherming van de fittings denk ik). Op de Loper een niet afgetimmerde Vetus tank, niet tegen de scheepshuid. Ook daar nooit issues gehad.

Geen idee waarom het dan toch af en toe mis gaat. Misschien ooit eens met water vervuilde of reeds besmette diesel getankt?
Laatst bewerkt: 29 mei 2016 07:25 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 29 mei 2016 09:38 #739742

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 692
Tja...ik hoor dit soort dingen wel vaker. Maar ook vaak genoeg dat men wel problemen heeft. Waarom gaat het bij mij dan ook mis? Geen idee dus, ik heb er veel over gelezen en alle voorzorgsmaatregelen genomen. (denk ik) getankt met jerrycans bij een pomp met veel omzet, in de winter afgetopt. (We zeilen wel door in de winter) eerst Startron, afgelopen 3 jaar Grotamar gebruikt.

De motor heeft zijn beurt professioneel gehad, laatste keer (een jaar geleden) zijn de kleppen gesteld.

Het vullen zou dan niet in de bakskist gebeuren. De vulslang zo lang maken dat hij buiten de bakskist gebogen kan worden en in de kuip gevuld kan worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 29 mei 2016 09:42 #739745

Ik weet het ook niet, je doet wat je kan...

Dat kan ook natuurlijk, al is het wel stugge slang. Afsluiter in de slang, trechter met slangklemmen vast monteren, of valt daar dan weer troep en stof in!?
Laatst bewerkt: 29 mei 2016 09:43 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 29 mei 2016 09:59 #739751

Zouden een paar insecten die via de ontluchting naar binnen gaan ook ellende kunnen veroorzaken?
Een ontluchting moet afgesloten zijn met een metalen gaasje, maar ja, wie let daarop (behalve ik dan).

Er zijn vliegtuigen verongelukt door een insect (bijen!) in de pitotbuis die de airspeed meet.... erin gekropen bij een tussenlanding... dus niets is onmogelijk.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 29 mei 2016 10:00 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 29 mei 2016 11:25 #739781

  • H4O
  • H4O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 698
Baasklusje schreef :
Zouden een paar insecten die via de ontluchting naar binnen gaan ook ellende kunnen veroorzaken?
Een ontluchting moet afgesloten zijn met een metalen gaasje, maar ja, wie let daarop (behalve ik dan).

Er zijn vliegtuigen verongelukt door een insect (bijen!) in de pitotbuis die de airspeed meet.... erin gekropen bij een tussenlanding... dus niets is onmogelijk.

Bij mij zit er keurig een gaasje.

Wellicht is het wel de moeite waard de ontluchtingsslang een keer te inspecteren, om te kijken of er geen water of troep in is gekomen. Al loopt de slang volgens mij keurig af, dus veel zal het niet zijn.
Laatst bewerkt: 29 mei 2016 11:27 door H4O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 29 mei 2016 12:19 #739801

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Bacterien / schimmels in je tank blijkt dus voor een deel pech hebben. Ook van belang is de layout en uit welke materialen je brandstofsysteem is opgebouwd. Vooral koper, messing en (ver)zink(t) zijn een probleem, die materialen reageren met sommige biocomponenten. In dat proces komt water vrij, de voedingsbodem voor een verdere kettingreactie. Ik heb dit jaar alles tussen tank en opvoerpomp vervangen door uitsluitend RVS, aluminium en biobestendig rubber.

Bij ons aan boord zit de vuldop op de achtersteven in de openlucht. Dit is in ons geval eigenlijk het enige punt waar door condensatie steeds na verloop van tijd zichtbaar besmetting optreedt. Ik maak het regelmatig schoon, ga dit seizoen kijken of Grotamar of Acticide op dat punt willen helpen. De vuldop naar de bakskist verplaatsen is misschien de beste oplossing.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 29 mei 2016 14:11 #739825

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
als je er geen enkele last van hebt dan denk ik dat er naast een zekere dosis geluk ( leverancier?) ook sprake is van een installatie waar alles aan klopt. Maar ALS je eenmaal met een vervuiling te maken hebt gehad dan is het zeer lastig 100% eruit te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 29 mei 2016 14:19 #739832

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 692
Ik zal de ontluchting eens heeeel goed gaan bekijken. Vandaag de motor weer een tijdje laten lopen maar hij blijft nog onregelmatig lopen. Ik hoop niet dat de verstuivers schade hebben...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 29 mei 2016 14:48 #739850

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
HPV schreef :
z.e.i.l.boot? hoezo, mag je niet motoren om ergens te komen?
Denk dat wij grif 150 motoruur per jaar maken, 300 liter GTL...

Zonder wind naar oostende, of naar Terschelling. Ga ik niet liggen wachten tot er een gunstige wind is.
Aantal jaar geleden zelfs van Lelystad naar uiteindelijk Guernsey 100% gemotord...gewoon geen klodder wind en van het water af geschroeid. Maar ook prachtige stukken kunnen zeilen. Probeer dat eens met een m.o.t.o.r.boot :woohoo:

:laugh: :laugh:
De tijd dat ik wachte op goede wind ligt soms achter me. Ook ik motor tegenwoordig zonder schroom. ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 30 mei 2016 09:39 #740208

Afgelopen winter mijn hele dieseltank leeg gemaakt voor aanpassingen. De tank is van gelamineerd epoxy.
De aanpassingen zijn naar 120% tevredenheid geslaagt. 1 van die aanpassingen was een transparante onderhoudsdeksel.
In April dit jaar in de BRAND schone tank schoon gefilterde diesel getankt. (20 liter) gewoon van de pomp.
Omdat de brandstofmeter nog niet is aangesloten kijk ik zo nu en dan eens door het onderhoudsdeksel naar de voorraad diesel en.......de staat van de diesel.
Nu na een maand zie ik al een dun laagje gel op de wanden van de tank, hier en daar al wat kleine zwarte stippen. Deze stippen vormen gaande weg zich tot vlokken/ slierten.
Afgelopen winter de oude diesel maar eens door een sok gehaald om eens te zien hoeveel prut er nu daadwerkelijk in de tank zich verzameld had (tank was 3 jaar geleden nog hele,aal leeg gehaald en schoon gemaakt..) Resultaat van deze filter actie,...sokmaat 40 1/3 gevuld met prut !
Dit geeft aan dat ik zeker 1x per jaar de hele bodem van de tank afzuig en weer gefilterd terug laat lopen de tank in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 30 mei 2016 10:39 #740221

Gisteren toevallig bij Kniest gezien, 20 liter cans met GTL.
Prijs ehhh niet op gelet..

Groeten Jan Willem
Dit is de Ebste Eb die hier ooit geEbst heeft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.608 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl