Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 18 jan 2025 10:04 #1607434

Waarom zou je dat veranderen? De toleranties tussen klepsteel en klepsteelgeleider icm met de voorgeschreven olie zijn dusdanig dat deze motor niet merkbaar olie verbruikt daar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 18 jan 2025 10:20 #1607437

  • Etap28i
  • Etap28i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 583
Achteraf plaatsen van klepseals gebeurt bij oude 2cv/eend motoren ook vaak. Scheelt veel gerook en olieverbruik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 18 jan 2025 10:25 #1607438

Een goede Bukh heeft daar geen last van. Kan nooit kwaad denk ik, zolang het niet als symptoombestrijding voor een versleten motor wordt ingezet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 18 jan 2025 12:00 #1607453

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3821
Etap28i schreef :
Achteraf plaatsen van klepseals gebeurt bij oude 2cv/eend motoren ook vaak. Scheelt veel gerook en olieverbruik.
Maar een Eend is geen Bukh!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 18 jan 2025 14:17 #1607467

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1104
Als de geleiders teveel speling hebben moet je ze vervangen of laten verbussen.
Dan meteen zetels slijpen!
Evt ook de kleppen zelf even opfrissen of vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 18 jan 2025 16:59 #1607484

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1153
Ik heb net even gekeken maar inderdaad geen seals te zien. De kop laten we nog naar even zitten.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 19 jan 2025 21:02 #1607669

Philip schreef :
Baasklusje schreef :
Ik vind het wel wat veel; 8 uur motorvaren, is vergelijkbaar met 400 km autorijden. Het verbruik is dus 1 liter per 1600 km. Als je auto dat doet....
Honda vond 1 liter per 1000km voor de S2000 'acceptabel' :pinch: Ik ken tweetakt brommers die minder olie er door heen jagen.

Toch draaien die blokken 9000 toeren en gaan ze makkelijk 500K km mee. Olieverbruik zegt ook niet alles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 20 jan 2025 09:25 #1607717

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6848
Een andere voorkomende reden voor olieverbruik bij een Bukh is een verstopte "breather-valve". Die zit op de grotere DV-motoren, dus ik neem aan ook op de DV-10. Heb je die al gecheckt?
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 20 jan 2025 10:31 #1607729

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7309
het olieverbruik van moderne auto,s vind ik behoorlijk hoog.

bijvoorbeeld een mercedes glc 220 uit 2018.

dit staat in het instructieboekje. :silly:

Afhankelijk van de rijstijl verbruikt de auto maximaal 0,8 l olie op 1000 km. Het olieverbruik kan ook hoger zijn wanneer de auto nieuw is of als er vaker met een hoog motortoerental wordt gereden.
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 20 jan 2025 10:34 #1607730

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1153
Eclips schreef :
Een andere voorkomende reden voor olieverbruik bij een Bukh is een verstopte "breather-valve". Die zit op de grotere DV-motoren, dus ik neem aan ook op de DV-10. Heb je die al gecheckt?
Die doet het goed volgens mij. Een papiertje op de vulopening wordt vast gezogen, boven de opening loopt ie te wapperen. Dus gaat open bij overdruk richting het inlaatkanaal.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 22 jan 2025 02:09 #1607984

b100 schreef :
het olieverbruik van moderne auto,s vind ik behoorlijk hoog.

bijvoorbeeld een mercedes glc 220 uit 2018.

dit staat in het instructieboekje. :silly:

Afhankelijk van de rijstijl verbruikt de auto maximaal 0,8 l olie op 1000 km. Het olieverbruik kan ook hoger zijn wanneer de auto nieuw is of als er vaker met een hoog motortoerental wordt gereden.

Ik hoor dat inderdaad vaak van nieuwere motoren. Ik rij zelf een vrij oude Toyota (2003), die verbruikt bijna geen olie, ook niet als je hem goed de toeren in jaagt (8300 RPM)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 22 jan 2025 07:35 #1607999

Wellicht iets ivm motoren met kleine inhoud en flinke turbo's bij auto's?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 22 jan 2025 08:18 #1608001

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
Orange Sunset schreef :
Wellicht iets ivm motoren met kleine inhoud en flinke turbo's bij auto's?

Of zo gebouwd dat ze in 2030 klaar zijn de 1.2 van Stellantis gaan 150000km mee dan is het einde oefening.
De Olie schraap veren lijken er op aangepast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 22 jan 2025 08:50 #1608004

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1153
Cascade schreef :
Of zo gebouwd dat ze in 2030 klaar zijn de 1.2 van Stellantis gaan 150000km mee dan is het einde oefening.
De Olie schraap veren lijken er op aangepast.

Dat is wel heel knap, een schraapveer dimensioneren op 150000 km :p
Alfas uit de jaren 80 moesten elke 50k gereviseerd worden, kon je gelijk de kokerbalken lassen.
Autos worden wel steeds complexer, althans de brandstofaangedreven. En men kan waarschijnlijk ook steeds beter tegen de maximale toleranties aan engineren.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 22 jan 2025 09:05 #1608008

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6758
Overdrijven is ook een vak...
Al zal een snelle revisie wel nodig geweest zijn bij berijders die niet snapten dat 6,5 liter olie meer opwarmtijd nodig heeft dan de gemiddelde 3 liter in een opel of vw blokje. Maar pa heeft gewoon zo'n 100.000 km met de Sei gereden, en die was bij inruil niet aan revisie toe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 22 jan 2025 09:18 #1608011

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1916
Ik denk dat `t meer zit in de ontwikkeling van materialen en slimmere technieken.
De huidige toegepaste materialen zijn dusdanig hoogwaardig dat ze lichter zijn en zwaarder belastbaar.
Gecombineerd met slimmere technieken (elektronica) kun je dus veel compacter en lichter een motor bouwen.
Ik heb best wel lang getwijfeld of mijn huidige auto (middenklasser) met een 1.0 liter benzinemotor voldoende sterk en robuust zou zijn. Nu 4 jaar later blijkt dat (gelukkig) toch een prima keuze te zijn.
Krachtig, bij normaal gebruik stil er erg zuinig. (koppel en vermogen vergelijkbaar met een 2.0 liter van 15 jaar geleden).
En met alle respect, de Bukh is er nog een van voor die tijd en daar werd niet op een kilootje meer aan gietijzer gekeken en simpele technieken toegepast. Daarom is de Bukh op die manier robuust (en duurder) en simpel te herstellen bij problemen en dus de moeite waard om te reviseren.
Maar ik moet niet denken om een Bukh in mijn auto te hebben.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 22 jan 2025 10:04 #1608017

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13958
laatst uitgebreid artikel gelezen over die over de top gefokte te kleine benzine karretjes
een tip; niet doen....
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 22 jan 2025 11:50 #1608032

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3821
Reed schreef :
Ik denk dat `t meer zit in de ontwikkeling van materialen en slimmere technieken.
De huidige toegepaste materialen zijn dusdanig hoogwaardig dat ze lichter zijn en zwaarder belastbaar.
Gecombineerd met slimmere technieken (elektronica) kun je dus veel compacter en lichter een motor bouwen.
Ik heb best wel lang getwijfeld of mijn huidige auto (middenklasser) met een 1.0 liter benzinemotor voldoende sterk en robuust zou zijn. Nu 4 jaar later blijkt dat (gelukkig) toch een prima keuze te zijn.
Krachtig, bij normaal gebruik stil er erg zuinig. (koppel en vermogen vergelijkbaar met een 2.0 liter van 15 jaar geleden).
.
Overdrijf je nu niet een beetje. 2 liter motor uit 2010 grofweg 150pk zonder turbo.Huidige 1 liter blokjes tussen 60 en 80 pk afhankelijk wel of geen turbo. Maar dat is meer dan genoeg tegenwoordig voor een kleine lichte auto
Laatst bewerkt: 22 jan 2025 11:53 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 22 jan 2025 13:13 #1608048

sy helios schreef :
laatst uitgebreid artikel gelezen over die over de top gefokte te kleine benzine karretjes
een tip; niet doen....

Ligt er aan hoe het gedaan is. Is het zonder turbo? Dan kan het prima. De Honda VTEC motoren draaien probleemloos 9000 toeren, bij een specifiek vermogen van 120k/Liter. Gaat gewoon 500.000 kilometer mee. Turbo's erbij, dan krijg je een heel ander verhaal....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 22 jan 2025 14:03 #1608057

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13958
...over de top gefokt..

ja, is met turbo

zegt een diesel rijder die altijd voor de half miljoen gaat ;-)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 22 jan 2025 15:02 #1608067

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1916
Nee Madoc, niets overdreven, je loopt op dit gebied blijkbaar nog een beetje achter.
Kijk maar eens in de specs van bv wat ze uit die 3 cil. 1,0 liter blokjes persen 95-115 pk geen probleem.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 22 jan 2025 15:02 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 22 jan 2025 15:07 #1608068

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3821
Reed schreef :
Nee Madoc, niets overdreven, je loopt op dit gebied blijkbaar nog een beetje achter.
Kijk maar eens in de specs van bv wat ze uit die 3 cil. 1,0 liter blokjes persen 95-115 pk geen probleem.
Maar dat is nog lang geen 150 pk uit de 2 liter motor van 2010
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 22 jan 2025 15:10 #1608069

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7309
de ford ecoboost kan 140 pk leveren, maar deze blokjes halen de 150000 km nooit :laugh:
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 22 jan 2025 15:23 #1608071

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8191
b100 schreef :
de ford ecoboost kan 140 pk leveren, maar deze blokjes halen de 150000 km nooit :laugh:
Ford Ecoboem noemen ze ze ook wel.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 22 jan 2025 15:24 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 22 jan 2025 15:28 #1608072

madoc schreef :
Reed schreef :
Nee Madoc, niets overdreven, je loopt op dit gebied blijkbaar nog een beetje achter.
Kijk maar eens in de specs van bv wat ze uit die 3 cil. 1,0 liter blokjes persen 95-115 pk geen probleem.
Maar dat is nog lang geen 150 pk uit de 2 liter motor van 2010

De M52 was ook leuk van alles niks , 6 cyl 2 liter krap 150 pk en ging in meer of mindere updates ook stuk .

Deel is constructief
Deel is berijder
Deel is onderhoud

Altijd een combinatie van hierboven .

Maar wat het nog met een Bukh dv10 te maken heeft , kennelijk ook niet voor altijd probleemloos met ruim 140 pk minder B)
Schepen van hout mannen van staal !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.206 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl