Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 22 jan 2025 15:50 #1608078

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7309
Koezt schreef :
b100 schreef :
de ford ecoboost kan 140 pk leveren, maar deze blokjes halen de 150000 km nooit :laugh:
Ford Ecoboem noemen ze ze ook wel.

ja ,ik heb er al heel wat onderhanden gehad.soms zelfs met succes. :laugh:
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 22 jan 2025 15:53 #1608080

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
Johan22 schreef :
Cascade schreef :
Of zo gebouwd dat ze in 2030 klaar zijn de 1.2 van Stellantis gaan 150000km mee dan is het einde oefening.
De Olie schraap veren lijken er op aangepast.

Dat is wel heel knap, een schraapveer dimensioneren op 150000 km :p
Alfas uit de jaren 80 moesten elke 50k gereviseerd worden, kon je gelijk de kokerbalken lassen.
Autos worden wel steeds complexer, althans de brandstofaangedreven. En men kan waarschijnlijk ook steeds beter tegen de maximale toleranties aan engineren.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Lees je maar in autonieuws.be/nieuws/miseriemo...laten-te-wensen-over

De meeste halen de 150000km niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 22 jan 2025 16:48 #1608089

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1153
Cascade schreef :
Johan22 schreef :Cascade schreef :Of zo gebouwd dat ze in 2030 klaar zijn de 1.2 van Stellantis gaan 150000km mee dan is het einde oefening.
De Olie schraap veren lijken er op aangepast.

Dat is wel heel knap, een schraapveer dimensioneren op 150000 km 
Alfas uit de jaren 80 moesten elke 50k gereviseerd worden, kon je gelijk de kokerbalken lassen.
Autos worden wel steeds complexer, althans de brandstofaangedreven. En men kan waarschijnlijk ook steeds beter tegen de maximale toleranties aan engineren.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Lees je maar in autonieuws.be/nieuws/miseriemo...laten-te-wensen-over

De meeste halen de 150000km niet.

Gelezen, vooral ontwerpfouten blijkbaar. Olieschraapveer wordt dan weer niet genoemd ;)
Maar inderdaad wat een beroerd bedachte motortjes, blij dat ik een Bukh heb. De ECU is bijvoorbeeld nog nooit stuk gegaan, geen distributieriem alleen een v-snaartje voor de dynamo, etc. Jammer dat ie 150 kg weegt en iets stiller zou mogen..

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 22 jan 2025 17:42 #1608096

Dat lichte motoren wasr veel pk’s uit geperst eorden zwaarder belast worden geloof ik best. Maar dit voorbeeld geldt niet voor alle gedownsizede mitoren maar betreft een incident.

De Bukh is een relatief stille 1-cyl vanwege de balansassen en zwaar vliegwiel. Ik ken een paar mensen die zó verzot waren van de betrouwbaarheid van dat ding, dat ze na 40 jaar dienst voor (dure!) volledige revisie of een tweedehands zelfde motor kozen. Obdanks dat hun boten (en schroef) bijna naadloos een moderner exemplaar zouden accepteren.

“Moderner” is ook relatief: de Kubots en Perkins basisblokken die Nanni, Beta en VP gebruikt zijn ook landbouwmachines en wil je net zo min in je auto…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 22 jan 2025 17:58 #1608098

150 / 160 kilo voor amper 10 pk .

Het is een keuze .

En nee een bukh Nanni enz. leg je niet in een auto , maar je wilt je automotor ook omgekeerd niet uitwisselen .

Flauwekul dus .
Schepen van hout mannen van staal !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 22 jan 2025 18:23 #1608103

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1916
O ja? Flauwekul, dat zou je toch niet denken, afgaande op de popularitet van de gemariniseerde VW dieseltjes. Compact, sterk, licht en zuinig.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 22 jan 2025 18:24 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 22 jan 2025 20:11 #1608129

Reed schreef :
O ja? Flauwekul, dat zou je toch niet denken, afgaande op de popularitet van de gemariniseerde VW dieseltjes. Compact, sterk, licht en zuinig.

Ja dus ? Zitten die ook in van allerlei agrarische machientjes ? Waar nu de Kubota's etc in zitten ? Nope

Klopt dat VW motoren gemarineerd worden , tot lambo en Ferrari motoren in de Riva's :whistle: Maar staat die VW ook in een zeilbootje van zeg 36 ft ?

Nee net zo min als een Nanni in je auto zit , dus nog steeds flauwekul .
Schepen van hout mannen van staal !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 22 jan 2025 20:24 #1608132

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8209
Ik heb destijds wel naar VW gekeken maar de 200KG, het formaat en de prijs van de kleinste (40PK) stonden me aardig tegen dus tot daar het argument voor gewicht en formaat. Dat is dan ook eigenlijk een 1.9 diesel 4 cilinder van normaal 60pk maar dan met een lager toerental.
Zo populair zijn die VW's ook weer niet, VW heeft zelf de stekker uit zijn 'marine' project getrokken bij gebrek aan verkoop en worden nu als Mercury Diesel verkocht. Maar veel zie ik ze niet.
Er was een bedrijfje die de 3 cilinder diesel uit een Smart wilde gaan marinseren, dat vond ik wel interessant. Maar zo ver is het nooit gekomen.

Bij motorbootjes en de grotere zeilboten kom je natuurlijk wel wat meer 'auto' motoren tegen, dat match wat meer qua vermogen. Ook hier op het forum werd wel eens een Haynes werkplaatshandboek van een type Austin boven tafel getoverd omdat de distributie wissel hetzelfde is bij bepaalde Volvo Penta's die hetzelfde Perkins blok gebruiken :) En ik denk ik best aardig uit de voeten kan met het BMC blok van Helios door jarenlang sleutelen aan oude Mini's en MG's. Dus ja, het wordt zeker gedaan.
Laatst bewerkt: 22 jan 2025 20:31 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 22 jan 2025 20:37 #1608136

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13958
bromfiets sleutelen plus..


Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 22 jan 2025 21:05 #1608141

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3821
Mariniseren van VW motoren was een idee van een zeilende Pon broer. Daarom ook verkocht door Pon marine. Heeft niet lang geduurd. Werd later Pon Cat,dus Caterpillar.
Laatst bewerkt: 22 jan 2025 21:12 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 23 jan 2025 01:00 #1608159

Houten-Klaas schreef :
Reed schreef :
O ja? Flauwekul, dat zou je toch niet denken, afgaande op de popularitet van de gemariniseerde VW dieseltjes. Compact, sterk, licht en zuinig.

Ja dus ? Zitten die ook in van allerlei agrarische machientjes ? Waar nu de Kubota's etc in zitten ? Nope

Klopt dat VW motoren gemarineerd worden , tot lambo en Ferrari motoren in de Riva's :whistle: Maar staat die VW ook in een zeilbootje van zeg 36 ft ?

Nee net zo min als een Nanni in je auto zit , dus nog steeds flauwekul .

Ik ken ook niemand die een VW dieseltje in zijn zeilboot heeft.... Is dat inderdaad niet meer bij motorboten met wat grotere vermogens? Een turbo diesel in een boot is ook geen goed plan. Bij te weinig toeren doet die turbo vrij weinig....
Laatst bewerkt: 23 jan 2025 01:01 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 23 jan 2025 02:47 #1608162

De Kameleon :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 23 jan 2025 03:12 #1608165

AndreAzuree schreef :
Een turbo diesel in een boot is ook geen goed plan. Bij te weinig toeren doet die turbo vrij weinig....

Zo’n aandrijving dimensioneer je, inclusief schroef en keerkoppeling, op kruissnelheid.
Laatst bewerkt: 23 jan 2025 03:22 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 23 jan 2025 07:04 #1608170

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6221
Deze Nanni zit ook in Toyota Landcruiser.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 23 jan 2025 07:29 #1608172

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1916
Wel grappig dat wederom iedereen hier op zijn manier zijn gelijk probeert te halen.
Probleem is dan wel een beetje dat uit het oog wordt verloren waar de discussie ook al weer over ging.
Zelf doe ik daar ook aan mee hoor, het is alleen een grappige constatering.
De een downsized de ontwikkeling van motoren over de afgelopen 15 jaar, de ander begint weer over een een VW motor in een 36 voet zeilboot, (Wie heeft het daar over gehad?).
Voor zo ver ik weet zijn hele motorboot huurvloten uitgerust met VW dieselmotoren welke nu als Mercury dieselmotoren nog immer actief zijn. Maar dat zal iemand wel weer beter weten.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 23 jan 2025 13:25 #1608210

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1153
Nachtvlinder schreef :
De Kameleon

Lijkt mij stug, in 1948 had de dokter vast geen turbo in zijn auto ;)



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 23 jan 2025 13:43 #1608212

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30101
Van TS in 2017:

"Ik heb gelezen dat er additieven in de handel te verkrijgen zijn om het hoge olieverbruik tegen te gaan.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Zijn er nog andere tips waarmee ik het hoge verbruik tegen kan gaan?"


Dit draadje heeft zeker last van nadruppelen van een verstuiver.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 jan 2025 13:45 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 23 jan 2025 13:48 #1608213

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1153
Calidris schreef :
Van TS:

"Ik heb gelezen dat er additieven in de handel te verkrijgen zijn om het hoge olieverbruik tegen te gaan.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Zijn er nog andere tips waarmee ik het hoge verbruik tegen kan gaan?"

Dat was in 2017. Ik ben een weekje terug ingehaakt op de eventuele klepseals van de Bukh, dat inderwerp is ondertussen ook afdoende beantwoord. Nu zitten we op het leugenbankje te wachten op warmte/wind/zon/.. :D

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 23 jan 2025 14:19 #1608214

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30101
:)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 23 jan 2025 14:39 #1608221

Johan22 schreef :
in 1948 had de dokter vast geen turbo in zijn auto

In mijn woonschip staat een DAF 575 turbo uit 1953. Ik verwacht dat deze ook in vrachtwagens uit die tijd gebruikt zijn geweest. De "turbo" bestond al wél in elk geval.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 23 jan 2025 16:04 #1608234

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1153
Ja, in scheepsdiesels al wel, maar in autos pas in 1962.

Automobile manufacturers began research into turbocharged engines during the 1950s, however the problems of "turbo lag" and the bulky size of the turbocharger were not able to be solved at the time. The first turbocharged cars were the short-lived Chevrolet Corvair Monza and the Oldsmobile Jetfire, both introduced in 1962.

en.m.wikipedia.org/wiki/Turbocharger

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 23 jan 2025 16:31 #1608240

ok terug on topic. Mijn oude Yanmar YSM 12 gebruikte ook wel wat olie. Additieven hielpen geen zier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 23 jan 2025 17:03 #1608252

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13958
natuurlijk niet
waarom zouden ze..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 23 jan 2025 17:36 #1608258

Houten-Klaas schreef :
150 / 160 kilo voor amper 10 pk .

Het is een keuze .....

Flauwekul dus .

De reclame voor de kromhout M-serie bestond uit: "Zelfs door ongeschoold personeel te bedienen" met daarbij een tekeningetje van een neger en een Chinees, en de aanprijzing: "Slechts 80 kilo per pk!".

Dat waren nog es tijden :ohmy:


Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieverbruik BUKH DV10, additief gebruiken of niet 23 jan 2025 18:07 #1608262

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3821
Berghout-2 schreef :
Houten-Klaas schreef :
150 / 160 kilo voor amper 10 pk .

Het is een keuze .....

Flauwekul dus .

De reclame voor de kromhout M-serie bestond uit: "Zelfs door ongeschoold personeel te bedienen" met daarbij een tekeningetje van een neger en een Chinees, en de aanprijzing: "Slechts 80 kilo per pk!".

Dat waren nog es tijden :ohmy:


En nog verdomde zuinig ook. Vooral die laatste drie!
Laatst bewerkt: 23 jan 2025 18:08 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.206 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl