Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Pyrometer?

Pyrometer? 02 juni 2019 21:59 #1051244

Gijper schreef :
Maar ehh, als je aan de steiger hangt met vol gas en je vergroot de spoed tot de motor rookt, gaat dan de uitlaatgastemperatuur omhoog of omlaag?

Als je de spoed groter zet, zal de motor harder moeten werken om de schroef rond te krijgen, en dus zal er per arbeidsslag meer brandstof moeten worden ingespoten. De uitlaattemperatuur zal dan stijgen.
Als de belasting zó groot wordt dat de motor (zwart) gaat roken, zit-ie op zijn maximum (er is dan immers te weinig zuurstof om alle brandstof te verbranden). De uitlaattemperatuur zal wel eens 600 tot 800 graden kunnen zijn, afhankelijk van merk/type.

Een loos draaiende motor zal bij stationair toerental een uitlaattemp. hebben van flink beneden de 100 graden; je zal je handen er niet aan branden.

(Uitgangspunt hierbij is: een dieselmotor die geen problemen heeft met de luchtinlaat, luchtfilter, kleppenstelling, kleppen- en inspuittiming, compressie enz enz enz. Kortom: een gezonde motor.)
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 02 juni 2019 22:07 #1051246

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Interessante info Wim, ik wordt nog blij als ik dat ding geïnstalleerd heb. Realiseerde me niet dat de uitlaat temperaturen zó over groot bereik konden variëren. Dat bekent dus ook dat de temp een snelle (zoals jij zegt: seconden) en preciese indicatie geeft..
Ik zal over een paar weken wel eens rapporteren met ervarinkjes
Ik voorzie nu een te tappen plek op het ‘einde’ van het uitlaatspruitstuk: daarna verdwijnt de spulleboel (uitlaatbuis dus) dik ingepakt met een aantal bochten en dempers overboord
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 02 juni 2019 22:18 #1051249

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
En: in Amerika lijkt het wel mode om deze dingen in te bouwen in diesel auto’s: zoek maar een YouTube op “install EGT probe”.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 02 juni 2019 22:41 #1051254

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Leuk: 16 uitlaatthermometers “ in het gelid:

Meer fijne foto’s : www.debinnenvaart.nl/binnenvaa...deutz-plakboek3.html
Laatst bewerkt: 03 juni 2019 06:08 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 03 juni 2019 05:20 #1051268

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5945
Kan prima middel zijn om cilinders onderling te vergelijken. Inderdaad veel toegepast op scheepsdiesels. Zal ongeveer 400grC aangeven bij normale belasting.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 03 juni 2019 08:03 #1051300

Sunday schreef :
Interessante info Wim, ik wordt nog blij als ik dat ding geïnstalleerd heb. Realiseerde me niet dat de uitlaat temperaturen zó over groot bereik konden variëren. Dat bekent dus ook dat de temp een snelle (zoals jij zegt: seconden) en preciese indicatie geeft..
Ik zal over een paar weken wel eens rapporteren met ervarinkjes
Ik voorzie nu een te tappen plek op het ‘einde’ van het uitlaatspruitstuk: daarna verdwijnt de spulleboel (uitlaatbuis dus) dik ingepakt met een aantal bochten en dempers overboord

Ja, dat inpakken is heel verstandig.
Als je echt volbelast draait dan zal het uitlaatspruitstuk rood gaan gloeien (bij daglicht zie je dan de complementaire kleur, dan zal het spruitstuk groenig lijken). Je kunt je indenken dat dat gevaarlijk is als er brandbare materialen (betimmering, poetslappen, gasflesjes, oliekannetjes) vlakbij zitten.
Helaas raken elk jaar schepen in de brand door "oververhitte uitlaten".
Ik zet dit tussen aanhalingstekens, want feitelijk waren die uitlaten niet óververhit, maar gewoon heet.

Nog iets om rekening mee te houden: de grote temperatuurwisselingen in het uitlaatsysteem vereisen een flexibele ophanging om de rek en krimp op te vangen.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 03 juni 2019 08:35 #1051310

En voor het leuke: een plaatje van mijn deutzje. Acht koppen met op elke kop een uitlaattemp.meter (de lange messing staven) en een koelwatertemp.meter. Ik keek maar heel af en toe op deze meters, inderdaad om te checken of er geen grote verschillen ontstaan waren. Maar zoals Rooie Dirk zal kunnen bevestigen: die kl@tedingen zijn erg slecht afleesbaar.
In de stuurhut zat een klokkie dat was aangesloten op 1 gever in het uitlaatspruitstuk.

Verder zie je op elke kop een decompressiekraan, te openen bij het tornen van de motor voor de start en te gebruiken bij het meten van de compressie. Altijd gekloot met die kranen: als je ze niet héél stijf dichtdraaide, dan gingen ze lekken en àls ze gingen lekken, dan verbrandden ze snel. Maar als je ze inderdaad zo goed dichtdraaide, dan kreeg je die krengen haast niet meer open voor de koude start.
De tuimelaars zijn mooi zichtbaar en dienden elke twee draaiuren verblijd te worden met een kneepje olie, evenals de kleppen.

Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 03 juni 2019 09:21 #1051326

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Nog even over de uitlaatgassentemperatuur.
Bij een hoog opgeladen moderne diesel is 400 a 450 graden normaal.
Volgens de manual van deze motor gaat er een hogetemperatuur alarm af bij 490 graden en slackt de motor automatisch af bij 550 graden.
Dit als een indicatieve info.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 03 juni 2019 09:23 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 03 juni 2019 10:10 #1051341

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Berghout-2 schreef :
Acht koppen met op elke kop een uitlaattemp.meter
Ik zie 16 messing dingen, 8 hoge en 8 lage.
Wat is wat en waarvoor zijn de andere 8?
Als het glazen thermometers zijn, vreemd dat het niet kapot trilde.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 03 juni 2019 10:13 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 03 juni 2019 10:17 #1051343

Gijper schreef :
Berghout-2 schreef :
Acht koppen met op elke kop een uitlaattemp.meter
Ik zie 16 messing dingen, 8 hoge en 8 lage.
Wat is wat en waarvoor zijn de andere 8?

De hoge meten de uitlaattemp en de lage meten de koelwatertemp van elke kop.
Als 1 van de thermometers een afwijkende waarde aangeeft, dat is er iets aan de hand. Dat kan bijvoorbeeld iets zijn met de brandstofpomp of met de verstuiver, of een verstopping in de koelkanalen. Maar vaak is het de thermometer zelf die dronken is. Daarom ligt er altijd een bosje nuchtere reservethermometers aan boord.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 03 juni 2019 10:35 #1051352

Gijper schreef :
Berghout-2 schreef :
Acht koppen met op elke kop een uitlaattemp.meter
Als het glazen thermometers zijn, vreemd dat het niet kapot trilde.

Het zijn glazen thermometers, opgesloten in een messing behuizing. Ze zijn vervangbaar.
Dat kapottrillen valt wel mee, maar niettemin gaat er zo nu en dan eentje stuk.
Het vervangen kan zonder geknoei met water of aftappen, want de voet van die glazen dingen staat droog in dat holle messing piemeltje dat in het water hangt.

Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 03 juni 2019 10:36 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 03 juni 2019 10:39 #1051354

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5945
Thermowell.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 03 juni 2019 10:39 #1051355

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Dit vind ik geweldig.
Wat een sound!
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 03 juni 2019 10:53 #1051361

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Dit lijkt er meer op:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 03 juni 2019 17:03 #1051466

Berghout-2 schreef :
Erik, dit werkt alleen maar als de motor altijd op hetzelfde toerental zou draaien. En dat doet de motor van TS niet, vermoed ik.
Immers, als een motor bij 1000 toeren en volle belasting (100% inspuiting) bijvoorbeeld 20 liter per uur gebruikt, dan zal hij bij 2000 toeren en 100% belasting 40 liter per uur gebruiken.

Bij jouw voorstel (de belasting meten aan de hand van de brandstofflow) zul je dus een extra parameter moeten invoeren, te weten: het toerental.
Het door de motor afgegeven vermogen is voor 100% afleesbaar aan het brandstof verbruik, ongeacht het toerental.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 03 juni 2019 17:55 #1051478

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6433
Hier wordt langs elkaar heen gepraat :)
Op De grote zeeschepen waarop ik heb gevaren zat er op de brug ofwel een uitlaattemp meter uitlezing of een 'fuel rack' uitlezing. Dat laatste is goed nederlans voor brandstofpomp stand. Ofwel hoeveel brandstof wordt er per keer ingspoten. Deze hoeveelheid bepaald samen met het toerental het geleverde vermogen. bij 100% inspuiting wordt alle aanwezige zuurstof verbruikt voor de verbranding.(ja weet ik)
Wat Erik bedoeld is een brandstof verbruiksmeter die in de diesel toevoerleiding zit(vanf de tank). In principe gaat dit ook gelijk op met het geleverde vermogen.

Maar een thermometer heeft mijn voorkeur, omdat dit meet wat er gebeurd (is) en niet wat er zou moeten gebeuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 03 juni 2019 18:13 #1051483

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Een paar opmerkingen vanuit mijn "werk ervaring".

Bij een verstelbare schroef is de maximale spoed bij maximale motor belasting vrijvarend het grootst.
Voor de kant haal je maar 70 to 80% (Bollard conditie) van de spoed vrij varend,hoe daar wel rekening mee.
Dus als je de maximale spoed "aangemeerd" afstelt kom je niet uit.
Ik zou in jou geval de maximale spoed dus vrijvarend bepalen.

Verder wordt bij de grote motoren meestal een maximale uitlaat temp. van 500 tot 520 gr. C aangehouden, vooralarm meestal rond de 480 gr.
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 03 juni 2019 18:23 #1051486

Erikdejong schreef :
Het door de motor afgegeven vermogen is voor 100% afleesbaar aan het brandstof verbruik, ongeacht het toerental.

Ja, het vermogen is op die manier afleesbaar.
Maar we hebben het hier steeds over de belasting, dus de percentuele inspuiting per arbeidsslag. En dat is wat anders.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 03 juni 2019 21:05 #1051537

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Solution schreef :
Een paar opmerkingen vanuit mijn "werk ervaring".

Bij een verstelbare schroef is de maximale spoed bij maximale motor belasting vrijvarend het grootst.
Voor de kant haal je maar 70 to 80% (Bollard conditie) van de spoed vrij varend,hoe daar wel rekening mee.
Dus als je de maximale spoed "aangemeerd" afstelt kom je niet uit.
Ik zou in jou geval de maximale spoed dus vrijvarend bepalen.

Verder wordt bij de grote motoren meestal een maximale uitlaat temp. van 500 tot 520 gr. C aangehouden, vooralarm meestal rond de 480 gr.

Als je de maximale spoed afgemeerd afstelt, weet je zeker dat je geen overbelaste motor krijgt met b.v. zware tegenwind. De motor houdt dan z'n maximale toerental vast terwijl de regulateur meer brandstof gaat geven zodat ook in dat geval het maximale vermogen beschikbaar is. Ook prettig als je b.v.door ijs moet wroeten. Los varend heb je dan lekker wat vermogen over wat je toch haast nooit aanspreekt.

Op moderne installaties met een verstelbare schroef wordt meestal gevaren met een vast toerental en wordt de motorbelasting ingesteld(b.v. 80%). De spoed van de verstelbare schroef wordt automatisch aangepast aan de diverse omstandigheden(windsterkte en richting, golven, aangroei etc.) zodat toerental en belasting gelijk blijven.
Maar dit laatste is uiteraard niet van toepassing op de boot van TS.
Ook uit mijn "werkervaring". O.a. Vrachtschepen,Zeeslepers.

En uiteraard is het vermogen(belasting) recht evenredig met het brandstofverbruik ongeacht het toerental.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 03 juni 2019 21:25 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 03 juni 2019 21:19 #1051541

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
In het eerste bericht wordt gerept over motorzeilen. Ik heb er verder geen verstand van, maar ik denk dat je, als je 6 knopen zeilt, de motor kunt bijzetten.
Het verhaal van Solution zegt dat het afstellen van de maximale spoed aan de steiger niet voldoende is omdat je vrij varend met grotere spoed weg komt.
Maar motorzeilend kom je met nóg grotere spoed weg.
Dus er wordt inderdaad nogal naast mekaar heen gepraat hier.
Sunday zal het wel oplossen B) , als we 28 pagina's verder zijn :laugh:
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 04 juni 2019 20:42 #1051803

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Erikdejong schreef :
Het door de motor afgegeven vermogen is voor 100% afleesbaar aan het brandstof verbruik, ongeacht het toerental.
douwe schreef :
En uiteraard is het vermogen(belasting) recht evenredig met het brandstofverbruik ongeacht het toerental.

Oh? Mag ik ook even muggenziften?
Is het thermisch rendement van een motor volgens jullie ervaring bij alle koppel-toerental combinaties gelijk? Want dat zit nog in tussen het theoretisch opgenomen thermisch vermogen en het daadwerkelijk geleverde vermogen.
Ik heb iig in mijn leven nog geen enkele verbrandingsmotor gezien waarbij dit het geval was. En dat is inclusief de motoren op de testbanken van het MEL. B)

Edit:
Laat ik het anders stellen: was bij de motoren waar jullie in je werk mee te maken hebben gehad de "brake specific fuel consumption" onafhankelijk van het toerental?
Dat kan ik me nauwelijks voorstellen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 04 juni 2019 21:29 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 05 juni 2019 10:22 #1051909

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
En als we dan toch aan het muggenziften zijn: de calorische waarde van brandstof heeft invloed op je vermogen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 05 juni 2019 15:01 #1051979

JotM schreef :
Is het thermisch rendement van een motor volgens jullie ervaring bij alle koppel-toerental combinaties gelijk? Want dat zit nog in tussen het theoretisch opgenomen thermisch vermogen en het daadwerkelijk geleverde vermogen.
Ik schreef toch tussen haakjes "nagenoeg" erbij toen ik schreef dat het specifiek brandstofverbruik gelijk bleef. Je hebt het over een paar procent verschil. In uitlezing van een 80pk motor heb je het dan ook maar over een paar pk verschil in uitlezing, volledig verwaarloosbaar in de context van waarom je het weten wilt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 05 juni 2019 15:35 #1052000

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Je schreef in het door mij geciteerde bericht (zeilersforum.nl/index.php/foru...ter?start=25#1051466) helemaal niets tussen haakjes. Het citaat is namelijk jouw complete bijdrage in het betreffende bericht, daar heb ik niets van verwijderd.

Ik begon mijn bericht daarentegen niet voor niets met de opmerking "Mag ik ook even muggenziften?". Ik snap ook niet zo goed waarom je dat eerst weghaalde om vervolgens omslachtig te gaan beredeneren dat ik aan het muggenziften ben.

Overigens vind ik >10% niet verwaarloosbaar. Maar dat is dan weer mijn mening, voor wat die waard is.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 05 juni 2019 16:26 #1052015

Alles kleiner dan 10% afwijking is toch niet significant in de statistiek!? ;)
Laatst bewerkt: 05 juni 2019 16:26 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.306 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl