Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Pyrometer?

Pyrometer? 06 juni 2019 16:03 #1052294

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Sunday schreef :
Erikdejong schreef :
JotM schreef :
Overigens vind ik >10% niet verwaarloosbaar. Maar dat is dan weer mijn mening, voor wat die waard is.
Ik denk niet dat je aan de 10% komt. Calibratie vindt plaats op optimale verbranding (80%MCR), daar lees je dus goed af. Het zijn voornamelijk de lage vermogens waar je dan af zou wijken. Hebben we het over een motor van 80pk, dan is je afwijking, even uitgaande van jouw hoog ingeschatte 10%, slechts een paar pk verwijderd van de werkelijkheid. Vind ik inderdaad verwaarloosbaar, zeker als je het als een systeem gebruikt waarbij je het alleen maar als waarschuwing voor benaderen van maximal vermogen gaat gebruiken.
Is dit nu allemaal theoretisch gefilosofeer of ook daadwerkelijk praktisch toegepast op jachies?
Mijn pyrometer wordt praktijk!

Praktisch toepasbaar als je weet hoeveel kiloWatt je motor kan leveren en dan met een brandstof verbruiksmeter kunt bepalen hoeveel vermogen je motor levert. De motorleverancier weet n.l. hoeveel brandstof je motor verbruikt per kW per uur. Het z.g. "Specifiek brandstof verbruik"
Dus toepasbaar op jachies ;) Op een moderne auto zit per slot van rekening ook een verbruiksmeter.
Een zuiverder indicatie dan de uitlaatgassen pyrometer, maar wel een duurdere ingreep.
Je kunt ook nog combineren met je log. Krijg je brandstof verbruik per mijl op het display. Dus ook afstand die je met je brandstof voorraad kunt afleggen.
Kijk eens bij FLOSCAN
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 06 juni 2019 17:24 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 06 juni 2019 18:25 #1052334

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
douwe schreef :
[Dus] toepasbaar op jachies ;) Op een moderne auto zit per slot van rekening ook een verbruiksmeter.
:blink:
Kijk eens bij FLOSCAN
Bedoel je dan Floscan NL?
Per 1 februari 2018 heeft Floscan Nederland haar bedrijfsactiviteiten beëindigd. De fabrikant, gevestigd in de Verenigde Staten, is gestopt met de productie van de welbekende brandstofverbruiksmeters. Derhalve is Floscan Nederland opgeheven.

Per 1 februari 2018 heeft FloScan USA na 40 jaar haar bedrijfsactiviteiten beëindigd, wegens pensionering van de eigenaar. Als gevolg hiervan is FloScan Nederland niet meer actief.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 06 juni 2019 21:44 #1052406

Sunday schreef :
Is dit nu allemaal theoretisch gefilosofeer of ook daadwerkelijk praktisch toegepast op jachies?
Mijn pyrometer wordt praktijk!
ik heb het op mijn yanmar zitten. Als ik de motor aanzet voor een langere tijd motoren, dan kijk ik niet meer naar toeental, maar naar brandstof verbruik.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 09 juni 2019 19:36 #1053139

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1602
Sunday schreef :
Met m’n mooie Deutz luchtgekoelde 6cilinder moet ik nu ook wel dieselmonteur worden. Komt bij dat er een VPP Hundested schroef op zit waarvan de spoed van “mild achteruit” via neutraal (geen spoed) tot volledig vaanstand (en bladen dus volledig dwars) versteld kan worden. Als ik teveel spoed geef bij bepaald toerental dan is dat niet goed voor de motor. Eenmaal in Griekenland nog, met koude motor, deed ik dat en ging de motor dikke roetwolken spugen. Aan de andere kant: tijdens motorzeilen kan ik de spoed aardig vergroten.
Nu schijnt het dat je de inspanning van de motor aardig kunt monitoren met een pyrometer: een temp sensor in de uitlaat. Ik heb dus zo’n ding besteld.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Op onze boot is aanwezig een verstelbare spoed propellor met in de uitlaat, vlak voor de koelwater inspuiting een temperatuursensor in de uitlaat. Deze meet de uitlaatgas temperatuur. Deze temperatuur is directe, snelle en een genoeg preciese aanduiding van de belasting van de motor. Eiegnlijk onmisbaar indien een CPP (continious pitch propellor) aanwezig is. Het is geen wetenschappelijk verantwoorde meting zodat het niet gebruikt kan worden voor een calibratie voor het ijkwezen, maar dat willen wij zeilertjes ook helemaal niet.
Per toerental is in de praktijk gekeken bij welke uitlaatgas-temperatuur de roetgrens van de motor zit tijdens verstellen van de CPP. Daar iets onder gaan zitten en je hebt de optimale instelling.
Motor Perkins 92 pk max 2400 toeren.
Uitlaatgas temperatuur varieert van 120 graden tot 570 graden (stationair tot vol vermogen).
Kruissnelheid bij 1400 toeren 6 knoop op ca. 230 graden, komt overeen met 3,3 liter per uur (empirische data door gemiddeld dieselverbruik op lange tochten met meerdere tankbeurten). Bij vol vermogen volgens opgave Perkins 18 liter/uur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 09 juni 2019 21:44 #1053193

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Ronaldl schreef :
Sunday schreef :
Met m’n mooie Deutz luchtgekoelde 6cilinder moet ik nu ook wel dieselmonteur worden. Komt bij dat er een VPP Hundested schroef op zit waarvan de spoed van “mild achteruit” via neutraal (geen spoed) tot volledig vaanstand (en bladen dus volledig dwars) versteld kan worden. Als ik teveel spoed geef bij bepaald toerental dan is dat niet goed voor de motor. Eenmaal in Griekenland nog, met koude motor, deed ik dat en ging de motor dikke roetwolken spugen. Aan de andere kant: tijdens motorzeilen kan ik de spoed aardig vergroten.
Nu schijnt het dat je de inspanning van de motor aardig kunt monitoren met een pyrometer: een temp sensor in de uitlaat. Ik heb dus zo’n ding besteld.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Op onze boot is aanwezig een verstelbare spoed propellor met in de uitlaat, vlak voor de koelwater inspuiting een temperatuursensor in de uitlaat. Deze meet de uitlaatgas temperatuur. Deze temperatuur is directe, snelle en een genoeg preciese aanduiding van de belasting van de motor. Eiegnlijk onmisbaar indien een CPP (continious pitch propellor) aanwezig is. Het is geen wetenschappelijk verantwoorde meting zodat het niet gebruikt kan worden voor een calibratie voor het ijkwezen, maar dat willen wij zeilertjes ook helemaal niet.
Per toerental is in de praktijk gekeken bij welke uitlaatgas-temperatuur de roetgrens van de motor zit tijdens verstellen van de CPP. Daar iets onder gaan zitten en je hebt de optimale instelling.
Motor Perkins 92 pk max 2400 toeren.
Uitlaatgas temperatuur varieert van 120 graden tot 570 graden (stationair tot vol vermogen).
Kruissnelheid bij 1400 toeren 6 knoop op ca. 230 graden, komt overeen met 3,3 liter per uur (empirische data door gemiddeld dieselverbruik op lange tochten met meerdere tankbeurten). Bij vol vermogen volgens opgave Perkins 18 liter/uur.

CPP = CONTROLABLE Pitch Propellor
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 09 juni 2019 21:46 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.217 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl