Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Pyrometer?

Pyrometer? 02 juni 2019 10:57 #1051103

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Met m’n mooie Deutz luchtgekoelde 6cilinder moet ik nu ook wel dieselmonteur worden. Komt bij dat er een VPP Hundested schroef op zit waarvan de spoed van “mild achteruit” via neutraal (geen spoed) tot volledig vaanstand (en bladen dus volledig dwars) versteld kan worden. Als ik teveel spoed geef bij bepaald toerental dan is dat niet goed voor de motor. Eenmaal in Griekenland nog, met koude motor, deed ik dat en ging de motor dikke roetwolken spugen. Aan de andere kant: tijdens motorzeilen kan ik de spoed aardig vergroten.
Nu schijnt het dat je de inspanning van de motor aardig kunt monitoren met een pyrometer: een temp sensor in de uitlaat. Ik heb dus zo’n ding besteld.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Laatst bewerkt: 02 juni 2019 10:58 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 02 juni 2019 11:03 #1051104

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Ik weet dat ze in iedere pottenbakkersoven zitten. In die hoek is daar dan veel over te vinden. Tempbereik vaak tot 1200 maar soms ook tot 1350 graden en die zijn lastiger te vinden. Vroeger gewoon met bi-metaal voelers en zo'n dikke wijzerplaat. Tegenwoordig digitaal natuurlijk met hele schakelkasten.
Maar geen ervaring i.c.m. motoren dus.
Laatst bewerkt: 02 juni 2019 11:07 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 02 juni 2019 11:17 #1051105

Waar wil je dat dan meten? In ieder geval heeft achteraan bij de uitlaat geen nut vanwege het koelwater wat immers de uitlaatgassen koelt.
Je zou wel de uitlaatgastemperatuur kunnen meten emt een "gewone" thermokoppel voor hoge temperaturen want inderdaad zal die temperatuur bij teveel diesel ( en dus zwarte rook) omlaag gaan maar omgekeerd bij de weinig diesel juist omhoog.
Ik denk alleen niet dat een Pyrometer gaat werken want die werkt met infrarood en dat lijkt me in een uitlaat niet mogelijk. Hooguit vóór de waterinspuiting buiten op de uitlaat maar dat zal niet echt snel reageren.
Het beste om overbelasting te voorkomen is naar je toerenteller kijken . Begint die te dalen bij een onveranderde stand van de gashandel begin je de motor te overbelasten.
De gashandel stelt nl de regulateur in en daarmee het toerental door de hoeveelheid diesel te regelen. Als dat toerental niet meer gehaald wordt gaat de regulateur vanzelf meer en meer diesel inspuiten met uiteindelijk zwarte rook als gevolg.
Bij een ouderwetse benzinemotor met carburateur regel je niet met het gaspedaal het toerental en daarmee de hoeveelheid brandstof maar de hoeveelheid aangezogen lucht . Bij moderne ingespoten benzinemotoren is dat natuurlijk anders.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 02 juni 2019 11:27 #1051106

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ik heb droge uitlaat. Pyrometer wordt geïnstalleerd in uitlaatspruitstuk. Grote diesels hebben pyrometer op elke cilinder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 02 juni 2019 11:37 #1051107

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Sunday, je moet informeren bij een traktorforum o.i.d. Die diesels zitten vaak in oude trekkers en die worden compleet vernieuwd, vertroeteld maar ook ontzettend opgevoerd en dragraces mee gehouden.
In die hoek zit daar veel knowhow over!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 02 juni 2019 11:39 #1051110

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Doe gewoon eens een gok:
www.tractorfan.nl/topics/deutzfahr/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 02 juni 2019 11:51 #1051114

Sunday schreef :
Ik heb droge uitlaat. Pyrometer wordt geïnstalleerd in uitlaatspruitstuk. Grote diesels hebben pyrometer op elke cilinder

Aha , nou snap ik het. met Pyrometer wordt tegenwoordig meestal een infraroodmeter bedoeld ,vandaar het misverstand.
Zoek dan eens gewoon naar uitlaattemperatuur sensor diesel , dan vindt je er genoeg.
www.google.com/search?newwindo.......0i10.hAvksP7Q0E8
Bij Ali heb je ze voor het uitzoeken:
nl.aliexpress.com/wholesale?ca...eratuursensor+diesel
Ad
Laatst bewerkt: 02 juni 2019 11:51 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 02 juni 2019 11:56 #1051115

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Dank, maar ik heb al gevonden Ad. Ik vraag om ervaring of grote dieselkennis
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 02 juni 2019 11:59 #1051117

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2175
Sunday schreef :
Dank, maar ik heb al gevonden Ad. Ik vraag om ervaring of grote dieselkennis

Is de dieseldokter hier nog?
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 02 juni 2019 12:08 #1051120

Heeft die ook ervaring met grote diesels dan of alleen grote dieselkennis :huh: :lol:
We hebben hier op het forum toch ook vast wel boordingenieurs aan boord ?
Ad
Laatst bewerkt: 02 juni 2019 12:10 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 02 juni 2019 12:20 #1051124

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Ik denk dat je het signaal van die sensor moet vertalen naar een temperatuur. De temperatuur op een display. En terwijl je op je display kijkt verstel je de spoed, de temp moet boven x graden blijven, 700 of zo.
Alarmpje er op (temp < 700) en klaar is Sunday ;)
Een en ander natuurlijk in combinatie met de olietempsensor; het alarm mag pas afgaan als olietemp > 70 anders begint het te loeien als je start.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 02 juni 2019 12:32 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 02 juni 2019 12:34 #1051127

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Sensor heeft dysplay. Inderdaad: ervaring opdoen met verschillende spoed brengt me al verder. Is er niemand met zo’n ding?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 02 juni 2019 13:29 #1051137

Ik had er nog nooit van gehoord, weet er nu iets van.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 02 juni 2019 14:02 #1051142

Sunday schreef :
Sensor heeft dysplay. Inderdaad: ervaring opdoen met verschillende spoed brengt me al verder. Is er niemand met zo’n ding?

Op mijn sleep/duwboot had ik een uitlaattemperatuurmeter. Ik keek daar vaak op.
De uitlaattemperatuur geeft een nauwkeurige indicatie van de belastingsgraad van de motor.
De belastingsgraad wordt o.a. bepaald door het toerental, de spoed, de vaarsnelheid, de diepgang ter plekke, de tegenwind enz.

Als voorbeeld: als ik nog langer geleden met mijn kleinere sleepboot (6 cil. Deutz) in de vaargeul van de Fluessen voer, dan draaide ik bijvoorbeeld op 1400 toeren, vaarsnelheid 12,5 km/u, uitlaattemp 200 graden.
Als ik dan naast de vaargeul ging varen, met nog maar 20 cm onder de kiel, dan bleef het toerental 1400, de vaarsnelheid zakte naar 11,5 km/u terwijl de uitlaattemp steeg naar 240 graden.
Dat duidt er op dat de motor meer brandstof moest inspuiten om het toerental vast te houden zodra de zuiging toeneemt.

Zeker voor een voortstuwingsinstallatie met verstelbare schroef kun je eigenlijk niet zonder uitlaattemp.meter. Alleen dan kun je de ideale spoed/toerentalverhouding goed kiezen.

De maximale bereikbare of toegestane uitlaattemp. verschilt per motor; ik hield 450 graden voor langdurige belasting en 650 graden voor kortstondige belasting. Op kruissnelheid losvarend hield ik 'm op 210 tot 250 graden, afhankelijk van de haast die ik had.

Overigens zijn uitlaattemperatuurmeters en -gevers te koop bij elke goede maritieme groothandel, Combi-Noord, Cuno, Exalto, Lasaulec, Bakker-IJlst enzovoort. VDO maakt ze zeker.

Groet,
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 02 juni 2019 14:07 #1051143

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Dank Wim! Daar heb ik veeel aan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 02 juni 2019 14:29 #1051148

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
Je uitlaat temp gaat redelijk gelijkop met je brandstof verbruik. Dus belasting. Bij een te hoge temp kunnen je uitlaat kleppen verbranden. Navragen bij Deutz wat de max temp is.

Grote motoren hebben vaak een meter per cilinder, dan kan je redelijk volgen of de verbranding in de cilinders gelijk op gaat, of dat er ééntje achterblijft.

In de zeevaart heb je meestal een uitlezing op de brug, en de standaard wachtorder is dan: Als de temp > wordt dan xxx graden, dan pitch terugnemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 02 juni 2019 16:42 #1051171

Inderdaad, uitzoeken wat de maximale temperatuur is die je in dat stuk van de motor mag hebben en dan de aflezing eventueel van een maximum waarde alarm voorzien als die dat nog niet heeft.

Een andere methode is om brandstof verbruik te meten. Uiteindelijk ben je er (als ik je goed interpreter) op uit om te weten wanneer je het maximal vermogen van de motor begint te overschreiden.
Diesels mogen eigenlijk nooit op 100% MCR gevaren worden, meestal maar op 80%. Lichte jacht dieseltjes vaak zelfs maar op 65%.

Er zijn flow meters die je in de brandstof leiding kunt opnemen, dan uiteraard ook nog een in de retour leiding. Het verschil is je brandstofverbruik. Het verbruik is direct evenredig met afgenomen vermogen, als je verstuivers tenminste goed zijn en niet lekken/druppen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 02 juni 2019 18:13 #1051180

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Bij het max toerental de spoed afstellen terwijl je aan een stijger trekt.
Zodra het toerental meer dan 10% afneemt de betreffende spoed stand blokkeren als maximum. Al varend kun je de motor dan niet overbelasten.
Een pyrometer is een mooie nuttige toevoeging. Er bestaan pyrometers die je in de uitlaatgassenleiding schroeft en via een capilair met een meter verbonden is die je in het motorpaneel aan brengt. Lekker ouderwets zonder electronica of infrarood.
Ik heet wel Docter,maar ben niet de dieseldokter ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 02 juni 2019 18:21 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 02 juni 2019 18:54 #1051187

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
douwe schreef :
Bij het max toerental de spoed afstellen terwijl je aan een stijger trekt.
Zodra het toerental meer dan 10% afneemt de betreffende spoed stand blokkeren als maximum. Al varend kun je de motor dan niet overbelasten.
Een pyrometer is een mooie nuttige toevoeging. Er bestaan pyrometers die je in de uitlaatgassenleiding schroeft en via een capilair met een meter verbonden is die je in het motorpaneel aan brengt. Lekker ouderwets zonder electronica of infrarood.
Ik heet wel Docter,maar ben niet de dieseldokter ;)

Als ik mijn boot als vergelijking neem komt die 10% niet uit. Toevallig van de week getest met een nieuwe schroef. Vast in de box met genoeg diepte (2m onder de kiel) draait ie net geen 2900. Vrij varend net geen 3600. Scheelt toch bijna 20%!

Ik zou persoonlijk achter de aanbevolen maximale temperaturen aangaan
Laatst bewerkt: 02 juni 2019 18:55 door yannick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 02 juni 2019 19:04 #1051191

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Farnell verkoopt thermo koppel sensors met schroeffkens voor uitlaten.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 02 juni 2019 19:11 #1051194

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
yannick schreef :
douwe schreef :
Bij het max toerental de spoed afstellen terwijl je aan een stijger trekt.
Zodra het toerental meer dan 10% afneemt de betreffende spoed stand blokkeren als maximum. Al varend kun je de motor dan niet overbelasten.
Een pyrometer is een mooie nuttige toevoeging. Er bestaan pyrometers die je in de uitlaatgassenleiding schroeft en via een capilair met een meter verbonden is die je in het motorpaneel aan brengt. Lekker ouderwets zonder electronica of infrarood.
Ik heet wel Docter,maar ben niet de dieseldokter ;)

Als ik mijn boot als vergelijking neem komt die 10% niet uit. Toevallig van de week getest met een nieuwe schroef. Vast in de box met genoeg diepte (2m onder de kiel) draait ie net geen 2900. Vrij varend net geen 3600. Scheelt toch bijna 20%!

Ik zou persoonlijk achter de aanbevolen maximale temperaturen aangaan

Dan is jou schroef aan de grote kant. TS kan de maximum spoed aanpassen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 02 juni 2019 19:19 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 02 juni 2019 20:59 #1051229

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
douwe schreef :
Bij het max toerental de spoed afstellen terwijl je aan een stijger trekt.
Dat gaat hier niet want bij motorzeilen kun je een grotere spoed nemen.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 02 juni 2019 21:11 #1051235

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
Heeft die ook ervaring met grote diesels dan of alleen grote dieselkennis :huh: :lol:
We hebben hier op het forum toch ook vast wel boordingenieurs aan boord ?
Ad

Een boordingenieur is een z.g. Scheepswerktuigkundige.
Er zitten hier een paar op het forum
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 02 juni 2019 21:21 #1051239

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Maar ehh, als je aan de steiger hangt met vol gas en je vergroot de spoed tot de motor rookt, gaat dan de uitlaatgastemperatuur omhoog of omlaag?
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pyrometer? 02 juni 2019 21:47 #1051242

Erikdejong schreef :
................Een andere methode is om brandstof verbruik te meten. Uiteindelijk ben je er (als ik je goed interpreter) op uit om te weten wanneer je het maximal vermogen van de motor begint te overschreiden.
Diesels mogen eigenlijk nooit op 100% MCR gevaren worden, meestal maar op 80%. Lichte jacht dieseltjes vaak zelfs maar op 65%.

Er zijn flow meters die je in de brandstof leiding kunt opnemen, dan uiteraard ook nog een in de retour leiding. Het verschil is je brandstofverbruik. Het verbruik is direct evenredig met afgenomen vermogen, als je verstuivers tenminste goed zijn en niet lekken/druppen.

Erik, dit werkt alleen maar als de motor altijd op hetzelfde toerental zou draaien. En dat doet de motor van TS niet, vermoed ik.
Immers, als een motor bij 1000 toeren en volle belasting (100% inspuiting) bijvoorbeeld 20 liter per uur gebruikt, dan zal hij bij 2000 toeren en 100% belasting 40 liter per uur gebruiken.

Bij jouw voorstel (de belasting meten aan de hand van de brandstofflow) zul je dus een extra parameter moeten invoeren, te weten: het toerental.

In de praktijk is het veel eenvoudiger en betrouwbaarder om de uitlaattemperatuur te meten, met een voeler die zo dicht mogelijk bij de uitlaatpoorten zit, bijvoorbeeld in het uitlaatspruitstuk.
Elke belastingverandering zie je dan onmiddellijk, binnen een seconde.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.258 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl