Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: "racing" (ontkolen) dieselmotor.

"racing" (ontkolen) dieselmotor. 30 juni 2019 08:12 #1059441

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5516
In een ander topic kwam het als instructie naar voren om de motor na langere tijd traag te laten lopen, deze eens te laten "doordraaien" engl "racing the motor" om koolstofopbouw af te bouwen.
Dat was wel voor een ander type motor als wat ik in mijn boot heb liggen.
link naar ander topic

In hoeverre is een dergelijke procedure veilig / noodzakelijk om af en toe eens toe te passen ?

Het invaren en wegvaren uit mijn haven moet met max 5 km/h te gebeuren, en dat is traag. Ik probeer wel elk vaartochtje een stuk volle kracht te varen, 5 minuten of zo. Maar dat lukt niet elke keer.
Mijn motor is een 2cyl Vetus M2O2 ( indirecte koeling )
Ik heb nog geen problemen. ( En wil dat zou houden)


IS het verstandig die procedure af ent oe uit te voeren ?
Om de hoeveel draaiuren ?
Of is het voor een indirect gekoelde motor niet / minder nodig zolang ik maar regelmatig 5 a 10 minuten volle kracht vaar ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 30 juni 2019 08:14 door Tony2920. Reden: Bijvoegen link
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"racing" (ontkolen) dieselmotor. 30 juni 2019 09:25 #1059462

Gaat wel niet direct over ontkolen maar misschien toch dit eens doorlezen?
coxeng.co.uk/engine/bore-glazi...g-in-diesel-engines/
En er is wel meer te vinden over dit soort zaken als je bijv. zoekt naar "bore glazing" .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"racing" (ontkolen) dieselmotor. 30 juni 2019 11:01 #1059492

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1335
Met mijn auto rij ik soms een tijdje vol gas. Ik heb wel eens vonken uit de uitlaat zien vliegen. Wat er precies los komt weet ik niet maar loskomen doet het :lol:
www.wsv.zeil'n'nzoep'n.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"racing" (ontkolen) dieselmotor. 30 juni 2019 11:13 #1059498

Gijper schreef :
Met mijn auto rij ik soms een tijdje vol gas. Ik heb wel eens vonken uit de uitlaat zien vliegen. Wat er precies los komt weet ik niet maar loskomen doet het :lol:

Een autodiesel kun je niet meer vergelijken met de meeste scheepsdiesels omdat die een computergeregelde motor hebben en de meeste scheepsdiesels niet.
Daarom zullen autodiesels vrijwel geen last hebben van de hier bedoelde problemen.
Wel is het zo dat je roetfilter dicht kan gaan zitten als je veel korte stukjes rijdt en dat komgt er inderdaad uit bij het "op zijn staart trappen".
Maar eendergelijk filter hebben scheepsdiesels nu eenmaal niet . Zou ook moeilijk gaan met de watergekoelde uitlaat.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"racing" (ontkolen) dieselmotor. 30 juni 2019 11:52 #1059505

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1335
Mijn auto wordt volgende maand 29.
Een beetje respect alsjeblieft!
www.wsv.zeil'n'nzoep'n.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"racing" (ontkolen) dieselmotor. 30 juni 2019 12:08 #1059508

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3855
Yellow Boat schreef :
Gaat wel niet direct over ontkolen maar misschien toch dit eens doorlezen?
coxeng.co.uk/engine/bore-glazi...g-in-diesel-engines/
En er is wel meer te vinden over dit soort zaken als je bijv. zoekt naar "bore glazing" .
Ad

Goed duidelijk artikel

Je hoeft je echt niet schuldig te voelen als de motor niet elke keer volgas gaat. Maar zo af en toe is niks mis mee. Daarbij: te snel, dus koid, veel gas is veel erger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"racing" (ontkolen) dieselmotor. 30 juni 2019 16:10 #1059542

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1335
In het andere topic staat min of meer beschreven wat je moet doen met dat racing. Maar duidelijk vind ik het niet:
Accelerate from the low speed position to the high speed position breefly.
Dat lijkt me weliswaar een goede oefening voor de gashendel, maar niet voor de motor. Als ik "eventjes" vol gas geef komt de motor helemaal niet op toeren. Ik zal het gas toch echt een paar secondes op de plank moeten houden vooraleer de motor aan zijn max zit, in mijn geval 4900+-50 tpm.
Dus is dat dan de bedoeling? De motor op zijn max toeren laten komen en dan het gas loslaten?
Het is mij niet duidelijk.
www.wsv.zeil'n'nzoep'n.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"racing" (ontkolen) dieselmotor. 30 juni 2019 17:18 #1059559

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3120
Dit is wat Yanmar er over zegt : zie zeilersforum.nl/index.php/foru...oog-toerental#952978
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"racing" (ontkolen) dieselmotor. 01 juli 2019 06:59 #1059660

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3120
Vertaling van de Yanmar manual tekst :

When operating the engine at low speed for long periods of time, race the engine once every 2 hours.
Note: Racing the engine: With the gear in NEUTRAL, accelerate from the low speed position to the high speed position and repeat this process about 5 times. This is done to clean out carbon from the cylinders and the fuel injection valve. Neglecting to race the engine will result in poor exhaust
color and reduce engine performance.
If possible, periodically operate the engine at near maximum rpm, while underway.
This will generate higher exhaust temperatures, which will help clean out hard carbon deposits, maintaining engine performance and the life of the engine.

Als je de motor langere tijd op een laag toerental gebruikt, jaag dan de motor iedere 2 uur even op toeren.
Op toeren jagen : met de keerkoppeling in de neutrale stand, de motor op maximum toerental brengen, en weer terug, doe dit 5 keer achter elkaar.
Hiermee verbrand je de roetaanslag in de cilnders en op de verstuivers.
Als je het op toeren brengen van de motor nalaat, gaat de uitlaat roken en zal het motorvermogen afnemen.
Vaar zo mogelijk onderweg af en toe met bijna maximum toerental. Hierdoor stijgt de uitlaatgas temperatuur, wat helpt om harde koolaanslag te verwijderen, waarmee je het motorvermogen op peil houdt en de levensduur van de motor verlengt.
Laatst bewerkt: 01 juli 2019 08:50 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"racing" (ontkolen) dieselmotor. 01 juli 2019 07:33 #1059673

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6493
Tony2920 schreef :
In een ander topic kwam het als instructie naar voren om de motor na langere tijd traag te laten lopen, deze eens te laten "doordraaien" engl "racing the motor" om koolstofopbouw af te bouwen.
Dat was wel voor een ander type motor als wat ik in mijn boot heb liggen.
link naar ander topic

In hoeverre is een dergelijke procedure veilig / noodzakelijk om af en toe eens toe te passen ?

Misschien ter overvloedde maar:
Dit stukje dat ik in dat topic geplaatst heb staat onder het hoofdstuk dat het inlopen van een nieuwe motor beschrijft. Deze handeling hoeft volgens mij alleen in de eerste 50 bedrijfsuren van een motor gedaan te worden. Daar staat het in ieder geval in de handleiding beschreven, niet bij normale gebruik na die eerste 50 uur.

Of dat 'racen' erna ook nog nut heeft, durf ik niet te zeggen.
Dat een dieselmotortje af toe (als ie goed warm is!) op zijn flikker moet krijgen door ook wel eens stukken op of richting max toerental te varen weet ik wel.
Laatst bewerkt: 01 juli 2019 07:34 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"racing" (ontkolen) dieselmotor. 01 juli 2019 08:44 #1059697

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5516
Mijn vraag was ook, is er daarbij ook nog een verschil tussen een direct gekoelde motor,
(waarbij die koolstofafzetting vermoedelijk groter is),
en een indirect gekoelde motor,
(waar ik hoop het probleem minder acuut is).

Mijn huidige werkwijze is, bij terugkomst naar de haven om de 2 a 3 tochtjes, mijn motor wat eerder te starten en na 5 a 10 minuten een stuk van minstens 5 minuten op vol vermogen te varen.

Mag ik er van uitgaan dat deze werkwijze voldoende is, of zou het toch beter zijn om af en toe eens die procedure ook uit te voeren?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"racing" (ontkolen) dieselmotor. 02 juli 2019 04:28 #1059938

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3120
Tony2920 schreef :
Mijn vraag was ook, is er daarbij ook nog een verschil tussen een direct gekoelde motor,
(waarbij die koolstofafzetting vermoedelijk groter is),
en een indirect gekoelde motor,
(waar ik hoop het probleem minder acuut is).

Volgens mij maakt het voor de uitlaatgas temperatuur weinig verschil of je een direct of indirect gekoelde motor hebt. Dat heeft eerder konsekwenties voor kalkafzetting in je koelsysteem.

Tony2920 schreef :
Mijn huidige werkwijze is, bij terugkomst naar de haven om de 2 a 3 tochtjes, mijn motor wat eerder te starten en na 5 a 10 minuten een stuk van minstens 5 minuten op vol vermogen te varen.

Mag ik er van uitgaan dat deze werkwijze voldoende is, of zou het toch beter zijn om af en toe eens die procedure ook uit te voeren?

Lijkt mij prima, zo lang je geen klachten hebt zou ik me er niet te zenuwachtig over maken. Ten opzichte van een automotor zijn de omstandigheden in de boot meestal ongunstiger. Yanmar geeft aan dat roken en verlies aan vermogen symptomen zijn van interne vervuiling. Zo lang je daar geen last van hebt, valt het allemaal wel mee.
Het gebruik van GTL levert volgens Shell een schonere verbranding en minder roetvorming, en zou theoretisch wellicht minder koolafzetting geven. Maar dit is wat mij betreft eerder een gevoelsmatige dan een praktisch bewezen stelling.
Laatst bewerkt: 02 juli 2019 04:29 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"racing" (ontkolen) dieselmotor. 02 juli 2019 11:23 #1060067

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1335
CeesS schreef :
Vertaling van de Yanmar manual tekst :
Jij bent een slechte vertaler hoor. Je geeft een eigen draai aan het verhaal, waarschijnlijk gebaseerd op ervaring en kennis.
:lol:
www.wsv.zeil'n'nzoep'n.nl
Laatst bewerkt: 02 juli 2019 11:23 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"racing" (ontkolen) dieselmotor. 03 juli 2019 05:23 #1060257

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3120
@ Gijper: de beste stuurlui staan aan wal. Wat is er mis aan de vertaling ? De strekking is volledig in lijn met de boodschap die Yanmar geeft in hun verhaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"racing" (ontkolen) dieselmotor. 03 juli 2019 11:55 #1060356

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1335
Jij schrijft "de motor op maximum toerental brengen" maar dat lees ik nergens in het bewuste stukje Engelse tekst.
Het zou best kunnen dat ze dat wel bedoelen.
Het gaat mij om "low speed position" en "high speed position". Ik weet niet hoe ik dat moet vertalen. Ik zou Yanmar moeten bellen om te vragen wat ze precies bedoelen.

P.S. ik heb mijn Australische neef om raad gevraagd.

P.S. 2
Q. What means "racing the engine"?
A. It means revving the engine up to the high end and down again.
Not necessarily right to the top.
But like revving a motorbike.
Q. It's not necessary to get the rpm-limiter working?
A. Don't think so.

Je hoeft dus niet tot de max tpm te gaan volgens hem. Mijn neven zitten in de autobusiness en hebben Engels als moedertaal.
De beste vertaling die ik nu zelf kan verzinnen is "vijf keer vol gas geven".
www.wsv.zeil'n'nzoep'n.nl
Laatst bewerkt: 03 juli 2019 12:47 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"racing" (ontkolen) dieselmotor. 03 juli 2019 18:36 #1060475

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5516
@ Gijper:
Heb je je neef ook de context van het onderwerp erbij vermeld.
Namelijk het ontkolen van een lang langzaam draaiend dieseltje.
Dat kan wel een verschil maken, tegenover het even op toeren brengen van een benzinemotor.

Het vijf keer vol gas geven lijkt me ook niet helemaal hetzelfde als de beschrijving in de engelse tekst.
Motor ontkoppelen en dan 5 keer volledig gas geven en terug naar stanionair komen lijkt me iets beter aan de beschrijving te beantwoorden. Het is namelijk de bedoeling dit niet heel snel te doen, zoals bij een motorfiets maar eerder in een tempo van een paar seconden naar vol gas, en dan weer in een paar seconden naar stationair.
Tenminste zo lees ik die tekst.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 03 juli 2019 18:40 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"racing" (ontkolen) dieselmotor. 04 juli 2019 06:18 #1060562

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3120
@Gijper : als je de tekst goed had gelezen, had je gezien dat in dat gedeelte van het Yanmar handboek precies wordt uitgelegd wat zij met 'racing the engine' bedoelen. Daar zijn dus geen Australische neven voor nodig, die waarschijnlijk nog nooit een Yanmar scheepsdiesel hebben gezien, laat staan het manual hebben gelezen.

En als je enig begrip van de Engelse taal zou hebben, zou je begrijpen dat als gesproken wordt over the low position en the high position, hiermee respectievelijk de stationaire en maximum stand van de bediening wordt bedoeld. In tegenstelling tot a low postion en a high position, waarbij de exacte stand niet wordt aangegeven.

Verder vind ik het knap lullig dat je mensen die de tijd en moeite nemen om iemands vraag inhoudelijk te beantwoorden, op een manier die niets toevoegt meent te moeten corrigeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"racing" (ontkolen) dieselmotor. 04 juli 2019 10:35 #1060627

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1335
CeesS schreef :
maximum stand van de bediening wordt bedoeld.
Je herhaalt wat mijn neef zei en wat ik zei; het gaat om vol gas geven, niet om het toerental.
op een manier die niets toevoegt
Jammer dat je het zo ziet.
Tony2920 schreef :
Heb je je neef ook de context van het onderwerp erbij vermeld.
Namelijk het ontkolen van een lang langzaam draaiend dieseltje.
Ik broed op een kort en bondige vraag die ik hem kan voorleggen maar zoals dit draadje bewijst is dat niet zo eenvoudig.
www.wsv.zeil'n'nzoep'n.nl
Laatst bewerkt: 04 juli 2019 10:44 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"racing" (ontkolen) dieselmotor. 04 juli 2019 11:08 #1060640

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ennnnnn daar gaat weer een enigszins nuttig draadje tenonder aan de ego’s van het zeilersforum... pffff

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"racing" (ontkolen) dieselmotor. 04 juli 2019 11:15 #1060643

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1335
Gijper schreef :
Jij bent een slechte vertaler hoor.
Dat neem ik terug maar het twistpunt over wat ze precies bedoelen blijft :S
www.wsv.zeil'n'nzoep'n.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"racing" (ontkolen) dieselmotor. 04 juli 2019 14:51 #1060697

Wat is het idee van die Neef? Dat Engels zijn moedertaal is, of heeft ook meer dan een gemiddelde ervaring/kennis van dieselmotoren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"racing" (ontkolen) dieselmotor. 04 juli 2019 16:13 #1060727

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 476
Let's stick to the subject please: Racing diesel-engines.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"racing" (ontkolen) dieselmotor. 04 juli 2019 18:06 #1060767

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5516
zapp schreef :
Let's stick to the subject please: Racing diesel-engines.

Ja graag, het gaat mij om inzicht en kennis te verkrijgen, of dit nu van iemand zijn neef of zijn grootmoeder komt, dat zal mij een biet zijn.

En er zal waarschijnlijk wel een verschil zijn tussen het "racing" bij een bromfiets, dan wel voor het ontkolen van een diesel.

Tenminste daar ga ik van uit.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"racing" (ontkolen) dieselmotor. 04 juli 2019 19:33 #1060800

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3120
Tot u toe is de enige leverancier informatie over roet/koolopbouw in de dieselmotor die hier voorbij is gekomen, van Yanmar. In hun documentatie wordt aangegeven hoe het probleem ontstaat en hoe je het voorkomt en/of oplost. Kort door de bocht : af en toe je diesel flink laten werken.

Hoe gaan andere merken hiermee om ? Wordt hetzelfde probleem ook in andere manuals beschreven, en welke oplossing wordt er aanbevolen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"racing" (ontkolen) dieselmotor. 04 juli 2019 19:57 #1060812

  • Etap28i
  • Etap28i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Om de verwarring misschien nog groter te maken. Ook moderne (auto)motoren hebben baat bij een goede belasting. Dat houdt in dat bij warme motor een stevige belasting gedurende langere tijd moet worden volgehouden. Het constant toepassen van het zg. “Nieuwe rijden” zorgt in meerder situaties voor vervuiling en overmatige slijtage. Dus bij warme motor is het met regelmaat gedurende enige tijd een zwaardere belasting voor de motor, ook een ingelopen motor, alleen maar goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.287 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl