Tony2920 schreef :
Mijn vraag was ook, is er daarbij ook nog een verschil tussen een direct gekoelde motor,
(waarbij die koolstofafzetting vermoedelijk groter is),
en een indirect gekoelde motor,
(waar ik hoop het probleem minder acuut is).
Volgens mij maakt het voor de uitlaatgas temperatuur weinig verschil of je een direct of indirect gekoelde motor hebt. Dat heeft eerder konsekwenties voor kalkafzetting in je koelsysteem.
Tony2920 schreef :
Mijn huidige werkwijze is, bij terugkomst naar de haven om de 2 a 3 tochtjes, mijn motor wat eerder te starten en na 5 a 10 minuten een stuk van minstens 5 minuten op vol vermogen te varen.
Mag ik er van uitgaan dat deze werkwijze voldoende is, of zou het toch beter zijn om af en toe eens die procedure ook uit te voeren?
Lijkt mij prima, zo lang je geen klachten hebt zou ik me er niet te zenuwachtig over maken. Ten opzichte van een automotor zijn de omstandigheden in de boot meestal ongunstiger. Yanmar geeft aan dat roken en verlies aan vermogen symptomen zijn van interne vervuiling. Zo lang je daar geen last van hebt, valt het allemaal wel mee.
Het gebruik van GTL levert volgens Shell een schonere verbranding en minder roetvorming, en zou theoretisch wellicht minder koolafzetting geven. Maar dit is wat mij betreft eerder een gevoelsmatige dan een praktisch bewezen stelling.