Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Pieper piept (een beetje)

Pieper piept (een beetje) 01 juli 2020 18:57 #1180810

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Het kan ook de oliepomp zijn die te weinig leverd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 01 juli 2020 20:00 #1180827

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
even met een mechanische olie druk meter testen wat de oliedruk is.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 01 juli 2020 20:07 #1180831

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 384
Weet je zeker dat het niet het laadstroomlampje is? Soms, als je met te weinig toeren start, begint de dynamo niet met laden en geeft hij een alarm. Dat gebeurt bij mijn VP 2003 bijvoorbeeld - die moet je altijd met wat gas starten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 01 juli 2020 20:43 #1180840

Kan alles zijn van kapotte sensor tot begin van losse krukas lagers (= motorrevisie)

Het kan ook nog dat je stationair toerental veel te laag staat.? Hoeveel toeren draait ie?

succes ermee
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 02 juli 2020 06:42 #1180921

  • TomS
  • TomS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 398
Draait je impeller wel goed in het huis?
Is de aanzuiging van oppervlaktewater wel helemaal vrij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 02 juli 2020 06:46 #1180923

TomS schreef :
Draait je impeller wel goed in het huis?
Is de aanzuiging van oppervlaktewater wel helemaal vrij?

Wat heeft dat met het lampje van de oliedruk te maken??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 02 juli 2020 06:48 #1180924

Tilikum schreef :
Weet je zeker dat het niet het laadstroomlampje is? Soms, als je met te weinig toeren start, begint de dynamo niet met laden en geeft hij een alarm. Dat gebeurt bij mijn VP 2003 bijvoorbeeld - die moet je altijd met wat gas starten.

Mijn 1GM10 doet precies hetzelfde. Voor de zekerheid: brandt je olielampje tijdens die piep of wellicht toch het lampje van de accu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 02 juli 2020 06:50 #1180927

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7689
Bas van Dijk schreef :
TomS schreef :
Draait je impeller wel goed in het huis?
Is de aanzuiging van oppervlaktewater wel helemaal vrij?

Wat heeft dat met het lampje van de oliedruk te maken??

Ik denk niets.
Dat heeft te maken met iemand die de vraag niet goed heeft gelezen en alleen reageert op het zacht piepen van de zoemer.
Dat kan gebeuren als de koeling niet voldoende is, en het temperatuuralarm net wel net niet afgaat.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 02 juli 2020 06:51 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 02 juli 2020 06:56 #1180928

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7689
gURBe schreef :
Dag allen,

Als ik mijn motor (1GM10) start dan blijft bij stationair en lage toerentallen het waarschuwingspiepje van de oliedruk zachtjes doch irritant piepen. Vanaf pak 'm beet 25% vermogen zwijgt hij weer.
Het oliepeil heb ik uiteraard gecheckt, verder ook diverse aansluitingen/stekkertjes nagelopen maar nog niets kunnen vinden.
Heeft iemand een idee? Is het toch de bedrading, de oliedruksensor of wellicht iets anders?

Burney

Ik vrees dat het niet de bedrading zal zijn, aangezien het verminderd bij hoger toerental.
( indien de bedrading er voor iets tussen zit, zou ik verwachten dat dit steeds hetzelfde blijft onafhankelijk van het toerental, want je veranderd niets aan de bedrading.)
Dus blijft er een slecht werkende sensor of een probleem met de oliedruk over.
Meten van oliedruk lijkt me de beste volgende stap om het probleem te bepalen.

Hoe lang geleden heb je het oliefilter (laten) vervangen, is er toen het juiste gebruikt.
Het is niet de meest voor de hand liggende oorzaak, maar het is de moeite waard om het even na te kijken.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 02 juli 2020 07:00 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 02 juli 2020 07:03 #1180929

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7689
Tilikum schreef :
Weet je zeker dat het niet het laadstroomlampje is? Soms, als je met te weinig toeren start, begint de dynamo niet met laden en geeft hij een alarm. Dat gebeurt bij mijn VP 2003 bijvoorbeeld - die moet je altijd met wat gas starten.

Dan lijkt het tijd om de alternator te laten nakijken.
Lijkt erop dat die minder presteert, kan iets eenvoudig zijn als versleten koolborstels.
Laatst gehad met mijn wagen, alternator lade de accu niet meer bij.
Naar revisie bedrijf gebracht, 5 euro onderdelen 50 euro werkuren. In plaats van 200 euro vervangalternator.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 02 juli 2020 07:28 #1180938

Het kan wel de bedrading zijn want de boordspanning kan laag zijn bij laag toerental omdat de alternator niet goed draait. Dus als er een grote weerstand naar aarde is in de oliedruk sensor kan die het prima doen op 13.5V maar niet op 12V. Ik heb dat wel eens meegemaakt.

Makkelijk te testen: zet alle gebruikers af, kijk bij welk toerental het alarm NET afslaat.
Zet dan alle gebruikers aan. Als hij dan begint te piepen is het een elektrische probleem.

Ik ga er vooralsnog van uit dat de TS weet welk lampje van de oliedruk en welke van de lader is :-).

Wat ik zou doen:
Eerst elektrische problemen uitsluiten (zie boven) dan:

- Controleren of je toerental niet te laag staat (check specs in boekje).
- Kijken of er zeker de juiste olie in zit, eventueel vervangen. Goed kijken of er geen koelvloeistof in de olie zit (witte sludge aan je peilstok).
- Oliefilter vervangen.

Als het probleem dan niet over is: extern oliedruk meten. Is die ok > sensor vervangen.
Is die niet ok:

- Oliepomp (laten reviseren)

Als dat allemaal niet helpt dan moet je blok naar een specialist want dan is er iets naars aan de hand, slecht lager, scheurtje, lekke pakking, verstopping.

Ik had overigens een auto uit 1963 dit hetzelfde had en daar heb ik ietsje dikkere olie in gedaan en toen was het weg. Nog jaren in gereden, verkocht, voor zover ik weet doet hij het nog altijd.
Met slecht sluitende lagers kan een blok nog best lang draaien als je er voor zorgt dat hij genoeg smering krijgt. Zolang het niet erger wordt..

Heeft het blok ooit zonder olie gedraaid of te heet gelopen?

Tony2920 schreef :
gURBe schreef :
Dag allen,

Als ik mijn motor (1GM10) start dan blijft bij stationair en lage toerentallen het waarschuwingspiepje van de oliedruk zachtjes doch irritant piepen. Vanaf pak 'm beet 25% vermogen zwijgt hij weer.
Het oliepeil heb ik uiteraard gecheckt, verder ook diverse aansluitingen/stekkertjes nagelopen maar nog niets kunnen vinden.
Heeft iemand een idee? Is het toch de bedrading, de oliedruksensor of wellicht iets anders?

Burney

Ik vrees dat het niet de bedrading zal zijn, aangezien het verminderd bij hoger toerental.
( indien de bedrading er voor iets tussen zit, zou ik verwachten dat dit steeds hetzelfde blijft onafhankelijk van het toerental, want je veranderd niets aan de bedrading.)
Dus blijft er een slecht werkende sensor of een probleem met de oliedruk over.
Meten van oliedruk lijkt me de beste volgende stap om het probleem te bepalen.

Hoe lang geleden heb je het oliefilter (laten) vervangen, is er toen het juiste gebruikt.
Het is niet de meest voor de hand liggende oorzaak, maar het is de moeite waard om het even na te kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 02 juli 2020 07:30 #1180941

I know... :evil:
Tony2920 schreef :
Bas van Dijk schreef :
TomS schreef :
Draait je impeller wel goed in het huis?
Is de aanzuiging van oppervlaktewater wel helemaal vrij?

Wat heeft dat met het lampje van de oliedruk te maken??

Ik denk niets.
Dat heeft te maken met iemand die de vraag niet goed heeft gelezen en alleen reageert op het zacht piepen van de zoemer.
Dat kan gebeuren als de koeling niet voldoende is, en het temperatuuralarm net wel net niet afgaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 02 juli 2020 07:55 #1180959

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8314
De pieper gaat niet af voor laag voltage. De pieper gaat af voor oliedruk of temperatuur.

Bij laag toerental is de oliedruk minder: de pomp draait langzamer. Het gebruik blijt hetzelfde.

De oliedruk wordt bepaald door de opbrengst van de pomp en de tegendruk die wel of niet geleverd wordt door de lagers. Meer bepaald: de krukas en big-end lagers.

De oorzaak voor het te laag zijn van ed oliedruk, kunnen de volgende oorzaken zijn:
1: Het los zitten van het oliezeefje, waar de peilstok in zit,
2: Te laag oliepeil,
3: versleten oliepomp,
4: versleten lagers.

Dus.

Eerst maar eens 1 e 2 zeker stellen.

Daarna oliepomp.

Als je daar niks vindt....

Oei.

EDIT:

Denk er aan dat het oliedruk alarm ergens onder 1 bar af gaat. De normale smeerdruk is iets van 6 bar! Dus als dat af gaat, is er ECHT iets aan de hand.
Laatst bewerkt: 02 juli 2020 15:04 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 02 juli 2020 15:01 #1181109

  • gURBe
  • gURBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 284
Dank voor jullie antwoorden en hulp allemaal, ik zie dat er best veel dingen zijn die ik zal moeten checken. Komend weekend maar eens stapsgewijs testen.
Ik laat het weten zodra ik iets gevonden heb.
Sailing: The most expensive way to get somewhere for free
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 02 juli 2020 15:22 #1181121

Je kunt, als je je motor nog stationair durft te laten draaien om dit alarm te reproduceren, testen of het in de bedrading zit door het contact in de sensor kort te sluiten en te openen. Werkt het goed bij deze simulaties, dan blijft over dat het OF in de sensor zit, OF je daadwerkelijk een oliedrukprobleem hebt... In dat geval dus met een losse drukmeter testen als vervolgstap.
Laatst bewerkt: 02 juli 2020 15:23 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 02 juli 2020 15:36 #1181126

  • gURBe
  • gURBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 284
Nachtvlinder schreef :
Je kunt, als je je motor nog stationair durft te laten draaien om dit alarm te reproduceren, testen of het in de bedrading zit door het contact in de sensor kort te sluiten en te openen. Werkt het goed bij deze simulaties, dan blijft over dat hey OF in decsensor zit, OF je daadwerkelijk een oliedrukprobleem hebt...

Thanks, even een vraag: Hoe sluit ik het contact kort met draaiende motor? Sensor er uit draaien => dan spuit de olie toch uit de opening? Plug in de opening?
En het kortsluiten zelf?

(Ik weet inmiddels wel wat van diesels maar dit probleem is nieuwland voor mij)
Sailing: The most expensive way to get somewhere for free
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 02 juli 2020 15:48 #1181130

Connector van sensor trekken en draadbrug over contacten in connector om kort te sluiten. Heb je slechts 1 contact dan met draadbrug kortsluiten naar massa.
Laatst bewerkt: 02 juli 2020 15:49 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 02 juli 2020 16:40 #1181140

[quote="Tony2920" post=1180929
Naar revisie bedrijf gebracht, 5 euro onderdelen 50 euro werkuren. In plaats van 200 euro vervangalternator.[/quote]

Dat laatste hangt af waar je hem koopt , bijv. hier: ab-marineservice.com/product/d...ar-1g-2g-3g-12v-35a/ en het kan nog goedkoper: www.parts4engines.com/yanmar-1...ternator-12v-35-amp/
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 02 juli 2020 16:42 #1181141

Je kunt ook even de draadje van de olie druk schakelaar halen, het is geen sensor.

Als de motor uit is is de schakelaar gesloten.

Als de motor draait, is er olie druk en deze drukt de schakelaar open.

Multimeter op " piepen" 1 pen op het blok, blank ijzer dus, andere pen op de aansluiting op de schakelaar.

Als de motor niet draait hoor je een piep, als de motor draait hoor je als het goed is geen piep.

Deze schakelaars hebben dus een schakelcontactje en een veertje met een plaatje, het wil wel gebeuren dat de oude olie etc wat sticky wordt en hij niet meer soepel heen en weer beweegt.

Wel eens succes gehad ding in de diesel te weken en met een klein pennetje het plaatje heen en weer te bewegen, soms werkt het :) soms niet :(
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 02 juli 2020 21:14 #1181208

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7689
Yellow Boat schreef :
[quote="Tony2920" post=1180929
Naar revisie bedrijf gebracht, 5 euro onderdelen 50 euro werkuren. In plaats van 200 euro vervangalternator.

Dat laatste hangt af waar je hem koopt , bijv. hier: ab-marineservice.com/product/d...ar-1g-2g-3g-12v-35a/ en het kan nog goedkoper: www.parts4engines.com/yanmar-1...ternator-12v-35-amp/
Ad[/quote]

In mijn auto zat een zwaardere alternator dan 35 amp. De prijs net nog eens gecontroleerd komt rond de 200 euro uit voor een vervang alternator.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 02 juli 2020 21:25 #1181214

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 384
Tony2920 schreef :
Tilikum schreef :
Weet je zeker dat het niet het laadstroomlampje is? Soms, als je met te weinig toeren start, begint de dynamo niet met laden en geeft hij een alarm. Dat gebeurt bij mijn VP 2003 bijvoorbeeld - die moet je altijd met wat gas starten.

Dan lijkt het tijd om de alternator te laten nakijken.
Lijkt erop dat die minder presteert, kan iets eenvoudig zijn als versleten koolborstels.
Laatst gehad met mijn wagen, alternator lade de accu niet meer bij.
Naar revisie bedrijf gebracht, 5 euro onderdelen 50 euro werkuren. In plaats van 200 euro vervangalternator.

De alternator is twee jaar geleden vernieuwd (Ja, ik weet dat reviseren veel goedkoper is, maar ik stond op het punt om over te steken naar Engeland en had geen tijd meer om te wachten op een revisie). Maakte voor het piepen niets uit. Mijn volvo monteur zegt dat het wel meer voorkomt met deze motor en dat ik me er niet druk over moet maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 03 juli 2020 03:15 #1181231

Alarmen mag je nooit negeren. Niet voor je de oorzaak weet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 03 juli 2020 15:27 #1181436

  • gURBe
  • gURBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 284
Joop66 schreef :

De oliedruk wordt bepaald door de opbrengst van de pomp en de tegendruk die wel of niet geleverd wordt door de lagers. Meer bepaald: de krukas en big-end lagers.

De oorzaak voor het te laag zijn van ed oliedruk, kunnen de volgende oorzaken zijn:
1: Het los zitten van het oliezeefje, waar de peilstok in zit,
2: Te laag oliepeil,
3: versleten oliepomp,
4: versleten lagers.

Dus.

Eerst maar eens 1 e 2 zeker stellen.

Daarna oliepomp.

Als je daar niks vindt....

Oei.

Heb voor de zekerheid toch het oliepeil gecheckt; geen problemen (kon ik mij ook maar moeilijk voorstellen, anderhalve maand geleden olie en filter vervangen
Tevens een nieuwe oliedrukschakelaar gehaald, dan kan je dat uitsluiten ('slechts' €15,=)

Motor starten,na 3 seconden stopt het piepen. Probleem opgelost..........
Even gewacht, gestart.... hij piept weer :angry:
Beetje gas erbij en het is verdwenen, gas eraf en het begint weer :sick:

Het piepen is en was trouwens heel veel minder luid dan bijvoorbeeld het piepen wanneer je de motor uitzet. Je heb dan een luide indringende toon en dit is veel zachter geluid met onregelmatig volume (jankt een beetje)

@Joop66:
1] Waar vind ik het oliezeefje dat je noemt en hoe zet ik die weer op z'n plek?
2] Gaat het verhaal nu richting 'oei'?
Sailing: The most expensive way to get somewhere for free
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 03 juli 2020 15:41 #1181442

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7689
gURBe schreef :
Joop66 schreef :

De oliedruk wordt bepaald door de opbrengst van de pomp en de tegendruk die wel of niet geleverd wordt door de lagers. Meer bepaald: de krukas en big-end lagers.

De oorzaak voor het te laag zijn van ed oliedruk, kunnen de volgende oorzaken zijn:
1: Het los zitten van het oliezeefje, waar de peilstok in zit,
2: Te laag oliepeil,
3: versleten oliepomp,
4: versleten lagers.

Dus.

Eerst maar eens 1 e 2 zeker stellen.

Daarna oliepomp.

Als je daar niks vindt....

Oei.

Heb voor de zekerheid toch het oliepeil gecheckt; geen problemen (kon ik mij ook maar moeilijk voorstellen, anderhalve maand geleden olie en filter vervangen
Tevens een nieuwe oliedrukschakelaar gehaald, dan kan je dat uitsluiten ('slechts' €15,=)

Motor starten,na 3 seconden stopt het piepen. Probleem opgelost..........
Even gewacht, gestart.... hij piept weer :angry:
Beetje gas erbij en het is verdwenen, gas eraf en het begint weer :sick:

Het piepen is en was trouwens heel veel minder luid dan bijvoorbeeld het piepen wanneer je de motor uitzet. Je heb dan een luide indringende toon en dit is veel zachter geluid met onregelmatig volume (jankt een beetje)

@Joop66:
1] Waar vind ik het oliezeefje dat je noemt en hoe zet ik die weer op z'n plek?
2] Gaat het verhaal nu richting 'oei'?

Nee maar het doen van een oliedrukmeting lijkt me nu wel aan de orde.
De eenvoudige mogelijkheden heb je nu uitgesloten,
nu is het zaak te proberen vast te stellen wat er echt gebeurd.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 03 juli 2020 15:55 #1181447

Voor een paar tientjes schakelaar vervangen door eentje waarbij je de druk kan aflezen.
Dan een paar tientjes een oliedrukmetertje.
En dan weet je echt wat. Is de druk hoog genoeg, dan is het geen weggegooid geld, vast monteren, en zo kan je het in de toekomst in de gaten houden (altijd goed, maar zeker bij een oudere motor...






Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.223 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl