Het kan wel de bedrading zijn want de boordspanning kan laag zijn bij laag toerental omdat de alternator niet goed draait. Dus als er een grote weerstand naar aarde is in de oliedruk sensor kan die het prima doen op 13.5V maar niet op 12V. Ik heb dat wel eens meegemaakt.
Makkelijk te testen: zet alle gebruikers af, kijk bij welk toerental het alarm NET afslaat.
Zet dan alle gebruikers aan. Als hij dan begint te piepen is het een elektrische probleem.
Ik ga er vooralsnog van uit dat de TS weet welk lampje van de oliedruk en welke van de lader is
.
Wat ik zou doen:
Eerst elektrische problemen uitsluiten (zie boven) dan:
- Controleren of je toerental niet te laag staat (check specs in boekje).
- Kijken of er zeker de juiste olie in zit, eventueel vervangen. Goed kijken of er geen koelvloeistof in de olie zit (witte sludge aan je peilstok).
- Oliefilter vervangen.
Als het probleem dan niet over is: extern oliedruk meten. Is die ok > sensor vervangen.
Is die niet ok:
- Oliepomp (laten reviseren)
Als dat allemaal niet helpt dan moet je blok naar een specialist want dan is er iets naars aan de hand, slecht lager, scheurtje, lekke pakking, verstopping.
Ik had overigens een auto uit 1963 dit hetzelfde had en daar heb ik ietsje dikkere olie in gedaan en toen was het weg. Nog jaren in gereden, verkocht, voor zover ik weet doet hij het nog altijd.
Met slecht sluitende lagers kan een blok nog best lang draaien als je er voor zorgt dat hij genoeg smering krijgt. Zolang het niet erger wordt..
Heeft het blok ooit zonder olie gedraaid of te heet gelopen?
Tony2920 schreef :
gURBe schreef :
Dag allen,
Als ik mijn motor (1GM10) start dan blijft bij stationair en lage toerentallen het waarschuwingspiepje van de oliedruk zachtjes doch irritant piepen. Vanaf pak 'm beet 25% vermogen zwijgt hij weer.
Het oliepeil heb ik uiteraard gecheckt, verder ook diverse aansluitingen/stekkertjes nagelopen maar nog niets kunnen vinden.
Heeft iemand een idee? Is het toch de bedrading, de oliedruksensor of wellicht iets anders?
Burney
Ik vrees dat het niet de bedrading zal zijn, aangezien het verminderd bij hoger toerental.
( indien de bedrading er voor iets tussen zit, zou ik verwachten dat dit steeds hetzelfde blijft onafhankelijk van het toerental, want je veranderd niets aan de bedrading.)
Dus blijft er een slecht werkende sensor of een probleem met de oliedruk over.
Meten van oliedruk lijkt me de beste volgende stap om het probleem te bepalen.
Hoe lang geleden heb je het oliefilter (laten) vervangen, is er toen het juiste gebruikt.
Het is niet de meest voor de hand liggende oorzaak, maar het is de moeite waard om het even na te kijken.