Ik ben een ongebruikte aluminium watertank aan het omkatten tot brandstoftank voor mijn dieselkachel. Zo hou ik de brandstof voor de motor en de verwarming gescheiden. Het is een 150L tank die onder mijn navigatiehoek is ingebouwd, de aansluitingen zijn lastig bereikbaar. Inmiddels ben ik er in geslaagd een goede brandstof-bestendige vulslang aan te sluiten, en heb ik de koperen leiding naar de kachel omgeleid naar de tank.
Nu zit ik nog met de ontluchting. Dat is nu een PVC slang, die via via in de grijswater-opvangbak uitkwam. Van hetzelfde aansluitpunt een slang naar dek trekken is praktisch onmogelijk.
Ik vroeg me af of het simpeler op te lossen is:
- een afsluitdop in de vuldop aan dek die tegelijk een beluchtingsventiel heeft - maar wel waterdicht is.. -. Ontluchting tijdens tanken lukt wel denk ik, niet te zwaar vullen ineens.
- of een 'snuffertje' direct op de tank met een ventieltje plus een filtertje dat de diesellucht wegvangt.
Er over doordenkend, realiseer ik me dat ik dus alleen een ventiel nodig heb dat opent als er onderdruk ontstaat, dus als de kachel in gebruik is. Het ventiel zuigt dus even lucht aan, misschien dat een filter niet nodig is. Als het schip op een oor ligt mag er natuurlijk geen diesel uit lopen.
Ik heb al zitten snuffelen op het web maar nog niet gevonden of zoiets bestaat.