Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ontluchten brandstoftank

Ontluchten brandstoftank 07 apr 2021 10:55 #1270968

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 256
Ik ben een ongebruikte aluminium watertank aan het omkatten tot brandstoftank voor mijn dieselkachel. Zo hou ik de brandstof voor de motor en de verwarming gescheiden. Het is een 150L tank die onder mijn navigatiehoek is ingebouwd, de aansluitingen zijn lastig bereikbaar. Inmiddels ben ik er in geslaagd een goede brandstof-bestendige vulslang aan te sluiten, en heb ik de koperen leiding naar de kachel omgeleid naar de tank.
Nu zit ik nog met de ontluchting. Dat is nu een PVC slang, die via via in de grijswater-opvangbak uitkwam. Van hetzelfde aansluitpunt een slang naar dek trekken is praktisch onmogelijk.

Ik vroeg me af of het simpeler op te lossen is:
- een afsluitdop in de vuldop aan dek die tegelijk een beluchtingsventiel heeft - maar wel waterdicht is.. -. Ontluchting tijdens tanken lukt wel denk ik, niet te zwaar vullen ineens.
- of een 'snuffertje' direct op de tank met een ventieltje plus een filtertje dat de diesellucht wegvangt.

Er over doordenkend, realiseer ik me dat ik dus alleen een ventiel nodig heb dat opent als er onderdruk ontstaat, dus als de kachel in gebruik is. Het ventiel zuigt dus even lucht aan, misschien dat een filter niet nodig is. Als het schip op een oor ligt mag er natuurlijk geen diesel uit lopen.

Ik heb al zitten snuffelen op het web maar nog niet gevonden of zoiets bestaat.
Laatst bewerkt: 07 apr 2021 11:18 door samvh.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten brandstoftank 07 apr 2021 10:59 #1270971

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1189
Volgens mij worden ont-/beluchtingsventielen toegepast bij/boven de brandstoftank van een auto.
Hoef je enkel nog de geur weg te leiden naar buiten.
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten brandstoftank 07 apr 2021 18:39 #1271133

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 579
Ik heb de ontluchting van een dieseltank hoog in de bakskist laten uitkomen. Bedoeling was destijds om die naar buiten te voeren, maar tijdelijk had ik een propje wc papier in het uiteinde van de slang gedaan. En zo zit het nog steeds...

Diesellucht is niet merkbaar, en het propje laat genoeg lucht door om de motor probleemloos te laten draaien. Bij het vullen haal ik het propje even weg, Als er kans is op overvullen hang ik de slang tijdelijk in een lege jerrycan. Na afloop weer een vers propje erin. KISS en bijkomend voordeel: nooit zeewater of condens via de ontluchting
Laatst bewerkt: 07 apr 2021 18:41 door jmarinis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten brandstoftank 08 apr 2021 04:54 #1271200

samvh schreef :
Er over doordenkend, realiseer ik me dat ik dus alleen een ventiel nodig heb dat opent als er onderdruk ontstaat...

Er ontstaan ook drukverschillen als gevolg van temperatuurschommelingen. Membraanpompje laat door richting kachel: je wilt niet dat daar onbedoeld brandstof in komt bij steigende temperatuur (ongeacht of de kachel brandt). Tank moet vrij kunnen ademen dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten brandstoftank 08 apr 2021 05:36 #1271204

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3546
Let op dat de houdbaarheid van de huidige standaard diesel wordt aangegeven met 6 maanden, pas de hoeveelheid diesel in de tank dus aan op het te verwachten verbruik. Koper (zoals je aangeeft het materiaal van de leiding vanaf de tank) is een katalysator voor bederf van de standaard diesel. De keuze voor GTL of HVO heeft in deze situatie de minste nadelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.337 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl