Wadloper schreef :
Dat is een nuance die we nog niet eerder zagen, of vergis ik me?
Ik ben objectief in de te geven informatie, maar duidelijk in de keuzes die ik voor mezelf maak.
Wadloper schreef :
Ik heb een tank met een kijkglas (een doorzichtige slang, voornameijk om te kunnen zien wat het niveau in de tank is), dus verkleuringen zijn zichtbaar. Normaal tank ik altijd GTL, waarvan ik begrepen heb dat daarmee geen of minder problemen spelen qua aantasting van koper en messing.
Tot op heden heb ik dan ook nog niks gemerkt van verkleuringen of andere ongerechtigheden. Ook niet toen er tussetijds een mengsel van Engelse diesel en GTL in zat. De Engelse B7 is inmiddels wel volledig opgestookt, denk ik.
.
Het blootgestelde oppervlak van slangtules in bv een RVS tank is relatief klein. Het echte probleem vormen de leidingen als de daar aanwezige diesel 100% koper ziet.
Wadloper schreef :
Het 'andere' messing (twee slangtules) ligt nu een dag in m'n jampotje. Ik zal te zijner tijd melden hoe het eruit ziet.
Die proef heb ik ook al eens gedaan, zelfs GTL geeft interactie met verkleuring. Ik heb daarover destijds contact gehad met Salland olie, die mijn waarneming bevestigden. (Ik zoek de reactie op en zal die plaatsen). Er vindt echter geen degeneratie van de GTL plaats. Synthetische diesel zoals GTL is simpeler qua samenstelling dan EN590, en heeft verder vele voordelen die hier uitgebreid aan de orde zijn geweest.
De significantie van verkleuring is betrekkelijk : het geeft aan dat er interactie is tussen diesel en metaal, maar zegt nog weinig over de gevolgen zoals de ernst van de aantasting van het metaal en het kwaliteitsverlies van de diesel.
edit : Uit 2015 :
zeilersforum.nl/index.php/foru...ngen?start=50#683543
Bij verdere interesse zie
Diesel Fuel Oxidation Stability: A Comparative Study 2013-01-2678
En uit de 2019 studie 'Assessing the impact of FAME and diesel fuel composition on stability and vehicle filter blocking' :
Results and Discussion
Effect of FAME on fuel degradation
It is well documented that the inclusion of FAME within EN590 diesel has led to a reduction in the stability of the blend. Studies have shown that increasing the degree of unsaturation leaves FAME susceptible to oxidation via a radical mechanism.[4, 7] Recent studies assessing the oxidation stability of diesel and biodiesel blends using a PetroOxy device (as per ASTM D7545 and EN16091) have concluded that the addition of 10% FAME (RME) reduced the induction period of the blend by 2.6 times (at 403K) compared with the baseline B0 diesel fuel indicating that FAME had a significant detrimental effect on the oxidation stability of the fuel.
En deze Braziliaanse studie :
Influence of Fatty Acid Methyl Ester Composition, Acid Value, and Water Content on Metallic Copper Corrosion (2019)
www.scielo.br/scielo.php?scrip...03-50532019000801751
'Despite the advantages of biodiesel over diesel, biodiesel is significantly more susceptible to degradation, which often makes it more corrosive than diesel.The degradation of biodiesel is mainly due to auto-oxidation reactions, moisture absorption, and the attack of microorganisms during the storage and use of biodiesel'