Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Bukh DV10 groter onderhoud

Bukh DV10 groter onderhoud 20 okt 2022 19:36 #1431426

Deze winter ga ik deze motor van haar plek halen om in elk geval makkelijk kleppen te kunnen stellen en de motorruimte luchtdicht en goed geïsoleerd te maken. Ook kan ik dan goed bij de doorgeslagen stopmagneet.

Dit biedt een ook uitgelezen kans in een never-ending spiraal te raken :( Op zoek naar wat realisme dus…

Ik heb alvast een paar vragen:

Trillingsdempers zijn in elk geval ouder dan 11 jaar. Motor trilt (gevoelsmatig) niet overmatig. Steunen zijn duur; is het raadzaam/nodig/gunstig deze preventief te vervangen?

Kan pakking kleppendeksel opnieuw gebruikt worden?

Vliegwiel (dat scheelt 30 kg hijsen…) kan met 6 “high tensile” inbusbouten verwijderd worden. Ik lees hier en daar (maar niet in de workshop manual) dat deze eenmalig gebruikt mogen worden. Hoe zit dit?

Motorruimte wordt straks zoveel mogelijk luchtdicht maar heeft wel verbrandingslucht nodig. Hoe maak/koop ik een stil labirinth systeem dat wel lucht doorlaat maar goed geluud dempt?

Wat zijn nog meer slimme dingen om straks, als ik er goed bij kan, te doen?
Laatst bewerkt: 20 okt 2022 19:44 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 groter onderhoud 20 okt 2022 20:06 #1431434

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Nachtvlinder schreef
Wat zijn nog meer slimme dingen om straks, als ik er goed bij kan, te doen?

Open deur eigenlijk: even een compressie meting en een verstuiver test zodat je een algemene indruk hebt van de conditie van het motortje. Op basis van de uitkomst al dan niet de motor een toprevisie geven. Ook rubber keerringen nauwgezet inspecteren en indien nodig vervangen ( ik denk bij jou niet nodig) Als ie er weer in gaat wil je hem minstens tien jaar daar kunnen laten. Zelfde geld om zelfde reden voor die keerkoppeling, even zorgvuldig inspecteren en eraan doen wat nodig is.

Toen ik 18 was heb ik een vakantie gehad met de tsjotters van Heeg. Moederschip was een Fries jachtje genaamd de Reidfomp met eenzelfde Bukh die de tsjotters trok als we niet konden zeilen. In dat bootje kon je om de hele motor heen komen na verwijderen van de motor kist… dat is bij die Grinde met zijn zelflozende kuip zonder motorluik niet zo, heel zeewaardig maar een boel gewring en gekruip met sleutelen.


Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 20 okt 2022 20:16 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 groter onderhoud 20 okt 2022 20:58 #1431445

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1397
Nachtvlinder schreef :
Trillingsdempers zijn in elk geval ouder dan 11 jaar. Motor trilt (gevoelsmatig) niet overmatig. Steunen zijn duur; is het raadzaam/nodig/gunstig deze preventief te vervangen?

Kan pakking kleppendeksel opnieuw gebruikt worden?

Als je trillingsdempers, ik noem ze motorsteunen, wel vervangt, maar de kleppendekselpakking niet, doe je aan een rare vorm van zuinigheid, denk ik!
Anderzijds: als de kleppendeksel pakking netjes is, niet scheurt als je 'm losneemt, kan ie natuurlijk terug. Is het een papieren, rubberen of kurken? De eerste dicht misschien de 2e keer niet meer zo goed af (maar kan wel), de rest hoogstwaarschijnlijk nog wel god.

Die motorsteunen, tja, ik zou ze laten zitten.

Nachtvlinder schreef :
Vliegwiel (dat scheelt 30 kg hijsen…) kan met 6 “high tensile” inbusbouten verwijderd worden. Ik lees hier en daar (maar niet in de workshop manual) dat deze eenmalig gebruikt mogen worden. Hoe zit dit?

Meestal zijn dit inderdaad 'strekbouten'. Maar ik weet niet of dat specifiek bij een Bukh zo is. Anderzijds: zijn ze duur? Als ze niet te duur zijn: vervang ze. Je moet ze erg hard aantrekken, en als ze breken zitten er afgebroken bouten in je krukas. Dat is klote.
Nachtvlinder schreef :
Motorruimte wordt straks zoveel mogelijk luchtdicht maar heeft wel verbrandingslucht nodig. Hoe maak/koop ik een stil labirinth systeem dat wel lucht doorlaat maar goed geluud dempt

Is ook mijn vraag! Ik volg!
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 groter onderhoud 20 okt 2022 20:59 #1431446

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6030
Misschien een volgende open deur, is er geen motorluik of luikje te realiseren in de kuip.

Bij mij heeft dat een nut want dan kan ik er nog niet bij, misschien bij een grinde wel.

Het is toch wel verdomd lekker als je er goed bij kan en hem zo door het luik omhoog kan hijzen of kleppenstellen of onderhoud plegen, ik moet mij ook als een slangmens ontwikkelen om ergens bij te kunnen.
je word er handiger in dat wel.

wel leuke motoren zo een Bukh, ze zien er onverwoestbaar eenvoudig uit.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 20 okt 2022 21:01 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 groter onderhoud 20 okt 2022 21:37 #1431452

Nachtvlinder schreef :

Trillingsdempers zijn in elk geval ouder dan 11 jaar. Motor trilt (gevoelsmatig) niet overmatig. Steunen zijn duur; is het raadzaam/nodig/gunstig deze preventief te vervangen?

Raadzaam; wellicht, afhankelijk hoe goed je bij de steunen kan als alles weer terug ingebouwd zit. Als je er echt heel slecht bij kan, is het overwegen waard…

Nodig; ik ben niet zo van alles maar preventief vervangen, behalve als je veel schade voorkomt, en de investering niet zo groot is. Motorsteunen zijn best kostbaar. Eerst maar eens demonteren en goed inspecteren lijkt me. Kijken of het rubber geen (haar) scheuren bevat, erg uitgedroogd is en of ze erg ingezakt zijn.
Kijken of the schroefdraad van de steun nog goed is, zodat ze goed in te stellen zijn (uitlijning keerkoppeling flens met schroefas. En daarna een beslissing nemen.

Gunstig: goedkoop zijn goede steunen niet. Zorg wel dat je dezelfde hardheid steunen koopt als je ze vervangt (en tevreden bent met huidige demping..)

Als de boot uit het water is, goed opletten dat je het (exact) uitlijnen van de motor doet als de boot weer in het water ligt (behalve bij een homokineet, die mag juist niet exact in lijn staan…)

Pakkingen vervang ik meestal wel. Heb er een hekel aan als alles schoongemaakt is, en aangehaald, en dan lekt dat ding wat olie. Weer alles loshalen, schoonmaken om de pakking te vervangen…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 groter onderhoud 20 okt 2022 21:58 #1431455

Nachtvlinder schreef :

Vliegwiel (dat scheelt 30 kg hijsen…) kan met 6 “high tensile” inbusbouten verwijderd worden. Ik lees hier en daar (maar niet in de workshop manual) dat deze eenmalig gebruikt mogen worden. Hoe zit dit?

Ik zou het vliegwiel lekker laten zitten.

Als je het eraf haalt, dan de voorspan bouten zeker vervangen, voor dezelfde hoge treksterkte bouten.
En dan kruislings goed aanhalen met een goede momentsleutel.
Het is niet zo’n geweldige constructie vind ik. Bouten niet genoeg voorspannen: zit het vliegwiel te los, worden de bouten op vermoeiing belast en scheuren ze af.
Bouten te vast is ook niet goed, materiaal overbelast en gaat het ook mis.

Handleiding zegt 8,5 kgm (83 Nm) max voorspannen. (Prachtige handleiding trouwens, met handgemaakte tekeningen erin…)

bukh.dk/upload_dir/docs/FAQ/Bu...H%20DV%2020%20ME.pdf

Motor gaat er met een kettingtakel uit neem ik aan? (Dan maakt die 30kg extra niet uit).
Zou dan niet van alles los halen als het niet hoeft. Voordat je het weet sleutel je de motor kapot.
Ik zou wel de bouten ff checken met een momentsleutel, dan zie je gelijk of ze allemaal nog netjes vast zitten (en niet stiekem eentje een probleem heeft)


(Ketting takel mag je wel van me lenen als je die niet hebt. Ideaal om heel precies en rustig te hijsen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 groter onderhoud 20 okt 2022 23:04 #1431457

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4226
Ter inspiratie,

in opname studios wil je geen airco/luchtinstallatie geluiden tijdens
de registratie.
Dit wordt dan gebruikt om deze uit te sluiten.




A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 groter onderhoud 21 okt 2022 05:02 #1431462

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Sjoerd schreef
Motor gaat er met een kettingtakel uit neem ik aan? (Dan maakt die 30kg extra niet uit).
Zou dan niet van alles los halen als het niet hoeft. Voordat je het weet sleutel je de motor kapot.

Dit ben ik helemaal met Sjoerd eens. Indien er niks lekt bij dat vliegwiel en deze goed vast zit en de krukas geen speling heeft kan ie blijven zitten. Eerst kijken en meten met deze motor als wel blijkt dat de compressie niet goed is of de verstuiver niet goed dan dat herstellen. Onnodig dingen loshalen is niet handig bij een oude diesel de krttingtakel tilt de motor wel uit de fundering en hij moet er toch met de mastentakel uit anders kan het slecht zijn voor de mast.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 21 okt 2022 05:04 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 groter onderhoud 21 okt 2022 06:14 #1431473

Dank voor de reacties!

De vorige eigenaar heeft nog wat gespit in zijn administratie en vond deze rekeningen:





Verstuiver en brandstofpomp dus recent rereviseerd. Cylinderkop óók!

-Ik hoef dus geen kleppen te stellen
-Verstuiver laten testen ook niet
-Motor rookt niet en start goed; dan zal de compressie wel goed zijn toch?
-Motorsteunen alleen inspecteren
-Anode koelsysteem vervangen

Terechte waarschuwing vliegwiel denk ik: staan ook een paar horrorverhalen online waar ie is losgelopen. Bouten zijn nieuw te bestellen en momentsleutel heb ik. Reden waarom ie er af zou móeten is als ik het (directe) koelsysteem zou willen ontkalken. Achter het vliegwiel is een flens in het blok geschroefd, met tussen blok en vliegwiel een haakse bocht (komt slang vanuit impellerpomp op). Andere kant flens een 10 cm lang pijpje met gaatjes om koelwater onderin koelmantel te verdelen. Om die uit de motor te trekken zou vliegwiel in de weg zitten:



Boot heeft alleen in vakanties op zout gevaren en thermostaat is met cylinderkoprevisie vernieuwd
>> nuttig om systeem te ontkalken?
Laatst bewerkt: 21 okt 2022 06:22 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 groter onderhoud 21 okt 2022 06:21 #1431476

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6030
Zo das lekker en 2021...dat scheelt een hoop werkzaamheden en geld.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 21 okt 2022 06:24 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 groter onderhoud 21 okt 2022 06:24 #1431477

Ja. De redenen om de motor naar voren te schuiven worden steeds kleiner. Achter de motor geklommen (met iets minder souplesse dan Holly Windhippy maar het lúkt) lijkt het erop dat, na losmaken uitlaatslang van uitlaatbocht, de stopmagneet er naar achteren uit kan.
Laatst bewerkt: 21 okt 2022 06:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 groter onderhoud 21 okt 2022 06:28 #1431480

Lijkt erop of er goed gezorgd is voor dit motortje, daar heb je geluk mee en is fijn!

Als de kop eraf is geweest, zie je ook de koelkanalen. Ik verwacht wel dat ie bekeken zijn, en zou nu niet zomaar gaan ontkalken (kan wel, met schoonmaakazijn, en goed naspoelen..)

Met deze motor zou ik helemaal niks loshalen, behalve:

1: impeller deksel goed controleren op inslijtgroeven. Ingesleten = omdraaien of vervangen
2: motorsteunen controleren
3: flexibele koppeling controleren

Verder normale beurt (olie verversen, oliefilter vervangen, luchtfilter checken(schoonmaken) als je die hebt, impeller vervangen, eventueel keerkoppeling olie vervangen)

En motor ruimte en motor lekker schoonmaken.

De rest lekker laten zitten, if is ain’t broke, don’f fix it ;)

En schroefasgland checken (eventueel vervangen als het een watergesmeerde is, bij vetgesmeerd nieuw koord erin, dat is allemaal veel makkelijker met de motor eruit…

Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 groter onderhoud 21 okt 2022 06:31 #1431482

Eens!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 groter onderhoud 21 okt 2022 11:16 #1431596



In de kruipolie gezet. Hoe werkt dit?

Splitpen? Niet te zien aan onderkant:




Die beugel doet iets…
Laatst bewerkt: 21 okt 2022 11:28 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 groter onderhoud 21 okt 2022 11:24 #1431599

Borgmoer losdraaien. En dan trek/duwkabel met schroefdraad uit de clevis draaien?
Laatst bewerkt: 21 okt 2022 11:25 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 groter onderhoud 21 okt 2022 11:30 #1431602

Ik kan die kern toch niet verdraaien? Dan zou ie bij de afstandsbediening ook los moeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 groter onderhoud 21 okt 2022 11:41 #1431605

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1308
Aan de hand van de foto's zou ik gokken dat de pen aan het klepje vast zit. Kan je het clipje heen en weer draaien en draait de pen dan mee?
Als het beweegt kan je dan met de clip de pen er uit trekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 groter onderhoud 21 okt 2022 12:29 #1431625

Tien punten voor jou! Nu de andere nog…


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 groter onderhoud 21 okt 2022 14:31 #1431669

Andere pen doe ik later als ik er goed bij kan. Muurvast. En als ik niet oppas komt er een braampje aan.

Anyway hij is er uit! Spruit die naar voren trekt is te kort gemaakt. Nu zaakje opnieuw “riggen”…




Laatst bewerkt: 21 okt 2022 16:29 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 groter onderhoud 21 okt 2022 17:28 #1431724

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Nachtvlinder schreef :


In de kruipolie gezet. Hoe werkt dit?

Splitpen? Niet te zien aan onderkant:




Die beugel doet iets…

Splitpen is niet nodig, het clipje wat je los hebt gemaakt borgt het pennetje .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 groter onderhoud 21 okt 2022 19:56 #1431767

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6662
Nachtvlinder schreef :
-Ik hoef dus geen kleppen te stellen
Dat zou nou het enige zijn dat ik wel even zou controleren. Als het motortje ingebouwd zit, kan je daar niet zo lekker meer bij, en nu is het een kwestie van even het klepdeksel eraf, en opmeten hoe de speling is.
Stellen is misschien niet nodig, maar als er iets niet goed geborgd is bij die koprevisie, kan er in die twee jaar nog veel verloop zijn. Controleer je nu, dan ben je grotere schade nog voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 groter onderhoud 21 okt 2022 20:33 #1431781

Dank!
Kost een pakking wellicht, is te overzien. Elke 150 uur zegt schema, wel doen dus?



Ik lees in de workshop manual dat, wanneer de kop is aangehaald, dit na 25 uur nogmaals moet. Uit de rekening blijkt dat dit niet is gebeurd. Dat nu doen, of onzin?
Laatst bewerkt: 21 okt 2022 21:34 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 groter onderhoud 21 okt 2022 20:38 #1431782

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Wel doen, dan zijn er geen rekbouten gebruikt.
Daarna wel kleppen stellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 groter onderhoud 21 okt 2022 20:50 #1431785

Met Makkie eens.

Nog een keer aanhaken kan geen kwaad. (Kruislings, met een goede momentsleutel, maar dat snap je wel…)

En daarna kleppen stellen (controleren) ook niet. Juist wel handig om een keer te oefenen als je er goed bij kan. Kleppendeksel pakking kost je de kop niet als hij niet meer te gebruiken is (maar hij is zo vers, dat er een grote kans is dat ie misschien gewoon nog wel goed is en te hergebruiken is. Geen kritische pakking, niet zoals een koppakking).

Motor ziet er nog netjes uit trouwens…
Laatst bewerkt: 21 okt 2022 20:51 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 groter onderhoud 21 okt 2022 21:30 #1431794



Bij warme motor gaat niet lukken! Wel doen bij koude motor?


PS: koeling is uiterts eenvoudig: dat bakje daar links stroomt van onder naar boven door, als de thermostaat opent…
Laatst bewerkt: 21 okt 2022 21:37 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl