Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Corrosie of kalk aanpakken voor zomertocht?

Corrosie of kalk aanpakken voor zomertocht? 20 juni 2023 11:04 #1488138

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4517
Bij het maken van een noodstartvoorziening op onze Volvo Penta D2-55 viel mijn oog op de aansluiting van de uitlaat en boilerslang op het motorblok. De monteurs die vorig jaar preventief onze saildrive manchet hebben vervangen hebben hier niets over opgemerkt en ik betwijfel of het in de tussentijd is veranderd.











Wat zie ik hier: corrosie, kalkaanslag, ...? Ik zie dezelfde witte aanslag aan de voorzijde bij de aansluiting op de warmtewisselaar. We krijgen geen motortemperatuur alarm, er lekt geen koelwater of koelvloeistof bij de motor en ook de hoeveelheid koelwater uit de uitlaat lijkt niet verminderd. Kortom, alles functioneert zoals het moet.

Wat me niet helemaal lekker zit is het omgebogen plaatje van de boilerslang (corrosiedruk?), maar het kan zijn dat dit al langere tijd zo zat.

1. Wat zie ik hier precies?
2. Is dit iets om vóór onze zomertocht naar de Scilly eilanden aan te pakken, of lekker laten zitten omdat alles functioneert?
3. Wat zijn de risico's dat deze ogenschijnlijk kleine klus (demonteren, inspecteren, reinigen en terugplaatsen) ontaardt in een 'had ik het maar tot na de zomer uitgesteld' karwei?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 20 juni 2023 11:06 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie of kalk aanpakken voor zomertocht? 20 juni 2023 11:12 #1488142

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8325
Aangezien het lijkt op te zetten, vermoed ik alu oxide.

Dat kàn doorgaan en dat kàn gaan lekken.

Kalkaanslag zet niet uit. Dat slaat neer op de plekken waar water heet is. Maar verder niet.

Los daarvan: je motor ziet er BELACHELIJK schoon uit. Daarom valt dit op. Ik vermoed zomaar dat er heel veel motoren volstrekt tevreden rondpruttelen waar dit nog veel erger in zit.

Ik kan me voorstellen dat je lekker niks doet.
Laatst bewerkt: 20 juni 2023 11:13 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie of kalk aanpakken voor zomertocht? 20 juni 2023 11:40 #1488162

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15157
Drie vraagjes om te snappen wat er te zien is.

Waar dient de geel/zwarte slang voor ?
Is de uitgebogen plaatje niet een pakking ?
Zijn het aluminium of gietijzer gietstukken ? Magnetisch ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie of kalk aanpakken voor zomertocht? 20 juni 2023 12:27 #1488173

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4517
Dank voor je reactie Joop. Je bevestigt me in het gevoel dat ik hier vóór onze zomertocht niet mee aan de slag hoef (geen koelingsproblemen, alles functioneert op dit moment prima).

3Noreen schreef :
Drie vraagjes om te snappen wat er te zien is.

Waar dient de geel/zwarte slang voor ?

Koelwaterslang naar of van boiler. Onze boiler kan zowel met motorwarmte (koelwater) als elektrisch warm water maken.

3Noreen schreef :
Is de uitgebogen plaatje niet een pakking ?

Ja, daar lijkt het inderdaad op als ik de parts manual er op na sla:



Maar wat betekent dat concreet? Het nut van de pakking rond de boiler aansluiting is me ook niet helemaal duidelijk. Temeer daar er achter het uitgebogen pakkingplaatje nog een flensrandje o.i.d. op het blok lijkt te zitten.

3Noreen schreef :
Zijn het aluminium of gietijzer gietstukken ? Magnetisch ?

Ik ben momenteel niet aan boord dus kan dat niet testen, maar de VP D2-55 is een gemariniseerde Perkins diesel. Lijkt me dat dat gewoon een gietijzeren blok is? Zou de aluminiumoxide (als dat het inderdaad is) van een onderdeel binnenin het blok kunnen komen?

Ik heb te weinig ervaring om dit soort verschijnselen goed te kunnen duiden.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 20 juni 2023 12:31 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie of kalk aanpakken voor zomertocht? 20 juni 2023 12:48 #1488181

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15157
Hans V schreef :

Koelwaterslang naar of van boiler. Onze boiler kan zowel met motorwarmte (koelwater) als elektrisch warm water maken.
Zou die slang bestand moeten zijn voor temperaturen van ±80o Lijkt me optimistisch. Als die slang faalt dan heb je een probleem. Koelvloeistof in de bilge en geen koeling. Been there done that.

Hans V schreef :

Ja, daar lijkt het inderdaad op als ik de parts manual er op na sla:

Maar wat betekent dat concreet? Het nut van de pakking rond de boiler aansluiting is me ook niet helemaal duidelijk. Temeer daar er achter het uitgebogen pakkingplaatje nog een flensrandje o.i.d. op het blok lijkt te zitten.

Kan goed een aluminium pakking zijn. Verklaart het aluoxide. Controleren door een heel klein beetje van de rand te schrapen.

Als de blok delen inderdaad gietijzer zijn zou ik me geen zorgen maken.

Misschien meenemen als je heel voorzichtig wilt zijn.

-Nieuwe slangpilaar voor geel zwarte slang met flens die op de pakking afsluit.
-Vloeibare pakking
-nieuwe pakking
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 20 juni 2023 12:54 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie of kalk aanpakken voor zomertocht? 20 juni 2023 13:19 #1488192

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4517
3Noreen schreef :
Hans V schreef :

Koelwaterslang naar of van boiler. Onze boiler kan zowel met motorwarmte (koelwater) als elektrisch warm water maken.
Zou die slang bestand moeten zijn voor temperaturen van ±80o Lijkt me optimistisch. Als die slang faalt dan heb je een probleem. Koelvloeistof in de bilge en geen koeling. Been there done that.

Slang is af werf (Dufour) zo gemonteerd dus zal officieel aan de specs voldoen. Variant van deze slang?
EDIT: Nu ook Bram waarschuwt denk ik er over om de boilerslangen misschien toch maar preventief te vervangen. Zijn inderdaad point of faillure voor de hele motor.

3Noreen schreef :
Kan goed een aluminium pakking zijn. Verklaart het aluoxide. Controleren door een heel klein beetje van de rand te schrapen.

Ga ik doen zodra ik weer aan boord ben.

3Noreen schreef :
Misschien meenemen als je heel voorzichtig wilt zijn.

-Nieuwe slangpilaar voor geel zwarte slang met flens die op de pakking afsluit.

x2: Aansluiting van de andere boilerslang op het blok kan ook falen.[/quote]
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 20 juni 2023 14:49 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie of kalk aanpakken voor zomertocht? 20 juni 2023 13:20 #1488193

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7588
Het motortype ken ik niet. Echter de constuctie komt op meer Volvo motoren voor. De verbinding in het blok bestaat uit een koperen pijpje voorzien van een kraag met een afdichting van een speciale rubberring, zodat er geen contact is met het gietijzeren motoronderdeel.

Het ophangoog is dan alleen bedoeld om het pijpje op te vangen.

Het lijkt mij een aluminium pakking, die wat is geen corroderen.

Mogelijk is de "tuinslang" wat te kort door de bocht en trekt aan het pijpje.

De "tuinslang" in ieder geval met degelijke hitte bestendige rubberslang vervangen.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie of kalk aanpakken voor zomertocht? 20 juni 2023 13:39 #1488198

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4517
brambo schreef :
De "tuinslang" in ieder geval met degelijke hitte bestendige rubberslang vervangen.

Zoiets als deze of deze?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 20 juni 2023 13:44 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie of kalk aanpakken voor zomertocht? 20 juni 2023 14:02 #1488205

Dit zijn hele fijne slangen en door de constructie zijn ze soepel maar knikken niet zo snel.Andere slangen zullen wellicht ook prima zijn ik heb goede ervaring met deze slang .

boiler slang

Met vetus erop :

boiler slang
Laatst bewerkt: 20 juni 2023 14:03 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie of kalk aanpakken voor zomertocht? 20 juni 2023 14:30 #1488216

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4517
Jeroen-Pion schreef :
Dit zijn hele fijne slangen en door de constructie zijn ze soepel maar knikken niet zo snel.Andere slangen zullen wellicht ook prima zijn ik heb goede ervaring met deze slang .

boiler slang

Met vetus erop :

boiler slang

Er gaat motor koelvloeistof door de slangen, geen drinkwater. Geen idee of dat nog speciale eisen aan de slangen stelt (naast hittebestendig)?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 20 juni 2023 14:30 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie of kalk aanpakken voor zomertocht? 20 juni 2023 14:33 #1488219

Het moet tegen de additieven in het koelvloeistof kunnen EPDM is ongevoelig voor deze stoffen.

Dus je kunt hier prima koelvloeistof doorheen laten lopen, geen enkel probleem.
Hittebestendigheid is superieur !

Zie wat vetus zegt in de link die ik je gaf ;

Vetus boilerslang
Slang voor drinkwater en koelvloeistoffen. Bestand tegen temperaturen van -30 tot +130°C. Zeer geschikt voor gebruik bij boilers en ander heet water transport. Ø 13 of 16 mm.
Laatst bewerkt: 20 juni 2023 14:34 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie of kalk aanpakken voor zomertocht? 20 juni 2023 14:39 #1488223

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15157
Ik had van die blauwe gebruikt. Ging goed totdat er een zwaar object klem kwam te zitten tussen slang en deel van de boot. De boiler hangt ± 1,2 meter van de motor vandaan. Bij 80o zijn ook die blauwe slangen een stuk soepeler. :S
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie of kalk aanpakken voor zomertocht? 20 juni 2023 14:45 #1488225

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4517
Jeroen-Pion schreef :
Het moet tegen de additieven in het koelvloeistof kunnen EPDM is ongevoelig voor deze stoffen.

Dus je kunt hier prima koelvloeistof doorheen laten lopen, geen enkel probleem.
Hittebestendigheid is superieur !

Zie wat vetus zegt in de link die ik je gaf ;

Vetus boilerslang
Slang voor drinkwater en koelvloeistoffen. Bestand tegen temperaturen van -30 tot +130°C. Zeer geschikt voor gebruik bij boilers en ander heet water transport. Ø 13 of 16 mm.

Ah, mooi!

De slang die er nu op zit (af werf) is mogelijk deze. Ook EPDM, gaat wat minder hoog in maximale temperatuur, maar is iets totaal anders dan de tuinslang waar het op lijkt.

Maar vast vervangende slang inkopen kan geen kwaad. Betere specs (temp & druk) kan nooit kwaad.

EDIT: 3Noreen heeft mindere ervaringen met de blauwe slang zie ik...
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 20 juni 2023 14:51 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie of kalk aanpakken voor zomertocht? 20 juni 2023 14:51 #1488228

ik vind ze koud al behoorlijk soepel en toch stevig , ik wist het wel !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie of kalk aanpakken voor zomertocht? 20 juni 2023 14:52 #1488229

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4517
3Noreen schreef :
Ik had van die blauwe gebruikt. Ging goed totdat er een zwaar object klem kwam te zitten tussen slang en deel van de boot. De boiler hangt ± 1,2 meter van de motor vandaan. Bij 80o zijn ook die blauwe slangen een stuk soepeler. :S

Wat heb je er nu op zitten?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie of kalk aanpakken voor zomertocht? 20 juni 2023 15:25 #1488245

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15157
Hans V schreef :
3Noreen schreef :
Ik had van die blauwe gebruikt. Ging goed totdat er een zwaar object klem kwam te zitten tussen slang en deel van de boot. De boiler hangt ± 1,2 meter van de motor vandaan. Bij 80o zijn ook die blauwe slangen een stuk soepeler. :S

Wat heb je er nu op zitten?

Beetje overdreven. Grootste gedeelte vervangen met koperen leidingen. Twee stukjes voor de beweging van de motor slang. Eén daarvan is nog zo'n blauwe de ander een dikwandige radiator slang. Verder twee afsluiters om de boiler van de motor te kunnen loskoppelen.


dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie of kalk aanpakken voor zomertocht? 20 juni 2023 15:34 #1488250

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4517
3Noreen schreef :
Hans V schreef :
3Noreen schreef :
Ik had van die blauwe gebruikt. Ging goed totdat er een zwaar object klem kwam te zitten tussen slang en deel van de boot. De boiler hangt ± 1,2 meter van de motor vandaan. Bij 80o zijn ook die blauwe slangen een stuk soepeler. :S

Wat heb je er nu op zitten?

Beetje overdreven. Grootste gedeelte vervangen met koperen leidingen. Twee stukjes voor de beweging van de motor slang. Eén daarvan is nog zo'n blauwe de ander een dikwandige radiator slang. Verder twee afsluiters om de boiler van de motor te kunnen loskoppelen.

Is die zwarte radiatorslang (waar heb je die vandaan?) degelijker dan de blauwe slang?

Koperen leidingen is fraai maar gaat'm bij ons aan boord niet worden.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 20 juni 2023 15:34 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie of kalk aanpakken voor zomertocht? 20 juni 2023 15:39 #1488251

Hans , alle fatsoenlijke slangen zijn tegenwoordig van epdm , zwart is meestal rubberen buitenkant, de blauwe sliconen achtig iets makkelijker schoon te maken en sommige vinden het wat mooier.

Elke fatsoenlijke slang van epdm kan >130 graden aan , er zit wat verschil in dikte tussen die uit jouw linkje en die van vetus die ik je stuurde slechts 0,7 mm 5mm vs 4,3 mm

ALLe epdm slangen zijn voor heet water of koelvloeistof , en soepel en hebben de eigenschap netjes rond open te blijven staan in een bocht en worden niet ovaal.

Die radiateur slangen zou ik laten voor wat het is je 2e link zijn prima slangen !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie of kalk aanpakken voor zomertocht? 20 juni 2023 15:57 #1488260

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15157
Hans V schreef :
Is die zwarte radiatorslang (waar heb je die vandaan?) degelijker dan de blauwe slang?

Koperen leidingen is fraai maar gaat'm bij ons aan boord niet worden.

Zoals ik al opmerkte overdreven. De slang komt uit de bak met overcompleet. Niet geschikt voor drinkwater. Maar blijft beduidend stijver. Ik wil dat die slang niet doorzakt.
Ik leert je lesjes en houdt de trauma's.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie of kalk aanpakken voor zomertocht? 24 juni 2023 03:41 #1489170

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4517
@3Noreen: Mooi gemaakt. Was het niet nog net wat logischer geweest om de afsluiters aan de motorzijde te monteren? Nu ligt bij een (weliswaar onwaarschijnlijke) breuk van de slangen alsnog je koelvloeistof in de bilge?

De slangen die bij ons voor het boiler circuit zijn gebruikt blijken Thermidor EPDM slangen te zijn (-40°C tot +100°C / kort 120°C, 15 bar werkdruk). Ik ga iets dikwandiger reserveslang meenemen maar vervangen stel ik nog even uit. Slangen lijken nog in goede conditie (visueel geïnspecteerd) en in principe qua specs toereikend voor de toepassing.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 24 juni 2023 03:43 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie of kalk aanpakken voor zomertocht? 24 juni 2023 09:49 #1489202

  • gmdv
  • gmdv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 242
Mede door dit draadje met het commentaar van Yellow Boat over epdm koelwaterslang heb ik ooit gekozen voor deze slang: Olie en koelwaterslang 13mm SEA 100 R4.

Kost wel een paar centen, maar goed bestendig en ook redelijk soepel. Mijn oude epdm slang naar de boiler liep een stukje over de bodem. Daar helaas wel in aanraking gekomen met wat motorolie en volledig poreus geworden over kort stukje. Meermaals op zoektocht geweest om de oorzaak van lekkage van koelwater te vinden. Koud was hij gewoon dicht. De slang zag er zo op het oog nog best goed uit.
Laatst bewerkt: 24 juni 2023 13:06 door gmdv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie of kalk aanpakken voor zomertocht? 24 juni 2023 11:39 #1489212

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4517
Dank voor de waarschuwing. Ik dacht zelf vooral aan plots scheuren van de koelwaterslang, maar poreus worden door olie in de motorruimte is duidelijk ook een risico.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie of kalk aanpakken voor zomertocht? 24 juni 2023 16:14 #1489232

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1828
Een paar dingetjes:
Dat witte spul is denk ik wat achterblijft wanneer je koelvloeistof een beetje lekt en de vluchtige bestandsdelen verdampen. In de gaten houden.
Die "plaat" die los lijkt te zitten , lijkt zoals ik het kan zien een pakking te zijn.
Zal bij mijn D2-55 van het weekend even kijken of dat vergelijkbaar is.
Ook op mijn D2-55 zit exact dezelfde zwart/gele slang op dezelfde wijze gemonteerd.
Lijkt wel af Volvo te zijn. Ik heb me er ook over verwonderd, maar het blijkt wel te functioneren.
Dat je motor "belachelijk" schoon is, ben ik het niet mee eens en is in mijn beleving heel normaal.
Wanneer je dit gewoon een beetje bij houd kun je dus snel afwijkingen constateren en groteren problemen voor zijn. een vuile motor is juist abnormaal naar mijn mening.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie of kalk aanpakken voor zomertocht? 25 juni 2023 08:14 #1489312

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15157
Hans V schreef :
@3Noreen: Mooi gemaakt. Was het niet nog net wat logischer geweest om de afsluiters aan de motorzijde te monteren? Nu ligt bij een (weliswaar onwaarschijnlijke) breuk van de slangen alsnog je koelvloeistof in de bilge?

Relatief zware afsluiters aan een motor hangen aan een koppeling lijkt me niet goed. Op zijn minst dient er dan een extra ondersteuning voor de kogelkraan te komen. Anders lijkt me materiaalmoeheid door trillen van de motor een risico.
Bij de manier waarop de boiler aan mijn motor aangesloten is komt het koelmiddel terug van de motor na de warmtewisselaar. Dus het koelmiddel wordt niet gekoeld. Bij een volledig op temperatuur boiler mis je dan een deel van de koelcapaciteit. Het idee bij die kranen is ook om in geval dat de motor te warm wordt de koelcapaciteit door het afsluiten van de boiler maximaal te maken. Tot nu toe is dat niet nodig gebleken.

PS een enigszins vettige motor voorkomt ook galvanische corrosie daar waar verschillende materialen tegen elkaar aan gemonteerd zijn. Bijvoorbeeld alu pakkingen tegen gietijzer.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 25 juni 2023 08:24 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie of kalk aanpakken voor zomertocht? 28 juni 2023 14:50 #1490068

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4517
Reed schreef :
Die "plaat" die los lijkt te zitten , lijkt zoals ik het kan zien een pakking te zijn.
Zal bij mijn D2-55 van het weekend even kijken of dat vergelijkbaar is.

Is inderdaad een pakking (volgens parts manual). Zit dat bij jou op dezelfde manier?

Reed schreef :
Ook op mijn D2-55 zit exact dezelfde zwart/gele slang op dezelfde wijze gemonteerd.
Lijkt wel af Volvo te zijn. Ik heb me er ook over verwonderd, maar het blijkt wel te functioneren.

De af Volvo / af Dufour werf slang voldoet formeel aan de specificaties, zij het dat het niet zo'n dikwandige slang is.

Wij hebben inmiddels na de heads-up van forumlid gmdv besloten om oliebestendige SAE 100 R4 slang als toekomstige vervanging aan te schaffen, mocht de huidige slang eerste tekenen van verval gaan vertonen of als ik toe ben aan een nieuw klusje (wat het eerst komt). Voor de motor is het essentieel dat deze slangen naar en van de boiler niet gaan lekken, vandaar maar wat pro-actieve actie...
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 28 juni 2023 20:20 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl