Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dieseltank filteren

Dieseltank filteren 01 mrt 2024 07:28 #1543987

Tenzee,

WAAROM geen gefilterde diesel? Wat mankeert daaraan, graag goed onderbouwde uitleg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank filteren 01 mrt 2024 10:23 #1544016

Iemand nog een bakkie echte filter koffie ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank filteren 01 mrt 2024 10:35 #1544017

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 364
Nee, dat laat de olie niet door, dan gaat mn cholesterol omlaag!
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank filteren 01 mrt 2024 20:26 #1544145

  • Tenzee
  • Tenzee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
Saeftinghe schreef :
Tenzee,

WAAROM geen gefilterde diesel? Wat mankeert daaraan, graag goed onderbouwde uitleg.

Een gefundeerde, onderbouwde uitleg waarom gefilterde diesel nooit in mijn brandstoftank komt, kan ik je helaas niet geven. Ik noem het graag buikgevoel, gezond boerenverstand of “better safe than sorry”.
Mijn motortje draait maximum 50 uurtjes per jaar, maar ik wil er op die momenten echt op kunnen vertrouwen. Daarom wordt de amper gebruikte impeller toch jaarlijks vervangen, en de motorolie -ziet er nog nieuw uit -wordt afgetapt en gaat naar het containerpark.
En voor mij dus ook brandstof van goede kwaliteit (< weg-brandstofstation) te verkiezen boven DIY gefilterde diesel!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank filteren 01 mrt 2024 20:32 #1544147

Zoals ik al ergens eerder zei , bootjes mensen en motoren klikker de klik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank filteren 01 mrt 2024 20:55 #1544148

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7622
Tenzee schreef :
Saeftinghe schreef :
Tenzee,

WAAROM geen gefilterde diesel? Wat mankeert daaraan, graag goed onderbouwde uitleg.

Een gefundeerde, onderbouwde uitleg waarom gefilterde diesel nooit in mijn brandstoftank komt, kan ik je helaas niet geven. Ik noem het graag buikgevoel, gezond boerenverstand of “better safe than sorry”.
Mijn motortje draait maximum 50 uurtjes per jaar, maar ik wil er op die momenten echt op kunnen vertrouwen. Daarom wordt de amper gebruikte impeller toch jaarlijks vervangen, en de motorolie -ziet er nog nieuw uit -wordt afgetapt en gaat naar het containerpark.
En voor mij dus ook brandstof van goede kwaliteit (< weg-brandstofstation) te verkiezen boven DIY gefilterde diesel!!!

Tja het buikgevoel.
Motortje draait ook maximaal 50 uurtjes per jaar, en ik wil er ook op kunnen vertrouwen.
Olie ververs ik elk jaar, maar brandstoffilter mag rustig 2 jaar blijven zitten. Gefilterde diesel, ja graag. En impellor kijk ik meer naar de draaiuren dan naar de ouderdom.
Verse diesel haal ik wel bij een wegpomp, omdat ik maar 20 ltr per jaar verbruik kan dat met een jerrykan. Moest ik meer als 50 ltr nodig heb zal ik het wel aan een drijvende pomp tanken.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank filteren 01 mrt 2024 21:30 #1544151

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8391
Als Tenzee op deze manier een gerust gevoel heeft, dan is dat prima voor mij.

Niet iedereen is een dieselmonteur, niet iedereen is een ankerexpert, niet iedereen is... en dus zoeken we allen naar een manier om, ondanks onze (irreële) bezorgdheden, toch maximaal te kunnen genieten van onze hobby.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank filteren 01 mrt 2024 21:39 #1544153

Tenzee,

Inderdaad ontbreekt het aan onderbouwing en een buikgevoel is zeker geen gezond boerenverstand wat dat besluit motiveert.

Filteren lijkt me nooit verkeerd, schone brandstof wordt er niet beter of slechter van maar wanneer je kunt filteren vóór het de tank in gaat scheelt dat enorm veel werk.

Dat gaat bijna zonder moeite door in kannen aan boord te brengen.
Je kunt zien hoe schoon of vuil het is,
Wanneer je dan door de beluchtingsslang aanzuigt een stukje van de bodem af en een filtetje om die die slang dan valt het vuil van het filtertje weer terug op de bodem en kun je het heel simpel verzamelen de hoeveelheid is zichtbaar, makkelijk af te voeren en gelijktijdig heb je het voordeel dat je nooit op woelige zee met een kan in een trechter te moeten schenken waar eventueel aanwezig vuil mee de tank in gaat

Ik heb na 20 jaar de niveau meter er eens uitgehaald (zit boven het diepste punt van de tank), daaronder lag ietsje zwarte troep, te verwaarlozen.

Maar in de kannen lag soms veel vuil, sterk afhankelijk van waar de brandstof vandaan kwam. Dat ging door een filter in een volgende kan en de rommel ging in een flesje naar het het vuil.
Filters aan de motor heb ik dit jaar maar eens vervangen, grof en fijnfilter nog helemaal schoon, dat zie je pas als ze eraf zijn en de nieuwe waren al aangeschaft.
Laatst bewerkt: 01 mrt 2024 21:41 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank filteren 01 mrt 2024 21:59 #1544154

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8175
Tenzee schreef :
Saeftinghe schreef :
Tenzee,

WAAROM geen gefilterde diesel? Wat mankeert daaraan, graag goed onderbouwde uitleg.

Een gefundeerde, onderbouwde uitleg waarom gefilterde diesel nooit in mijn brandstoftank komt, kan ik je helaas niet geven. Ik noem het graag buikgevoel, gezond boerenverstand of “better safe than sorry”.
Mijn motortje draait maximum 50 uurtjes per jaar, maar ik wil er op die momenten echt op kunnen vertrouwen. Daarom wordt de amper gebruikte impeller toch jaarlijks vervangen, en de motorolie -ziet er nog nieuw uit -wordt afgetapt en gaat naar het containerpark.
En voor mij dus ook brandstof van goede kwaliteit (< weg-brandstofstation) te verkiezen boven DIY gefilterde diesel!!!

Ik had deze vraag ook. Mede omdat ik net een paar liter diesel uit de bilge gevist heb. Daarover later elders meer. Die kan onderweg vanalles opgepikt hebben.

Diesel die uit de tank komt, via een pompje en een waterafscheider gefilterd is, is niks slechter dan wat er al in de tank zat.

Als de pomp geschikt is voor diesel, zal hij niet al te veel metaaldeeltjes toevoegen, water en andere shit haal je er uit. Je voegt geen ellende toe hierdoor. Dus: waarom niet. Het gaat hier niet om hobby diesel, maar om het reinigen van "echte" diesel die al in de tank zit.

Het buikgevoel waar je t over hebt, heeft in de coronacrisis rampzalige effecten gehad. Daar ben ik op tegen. Dat heeft niks te maken gezond boeren verstand. Gezond (niet boeren, sorry, gezien de laatste protesten weinig respect voor) verstand, betekent dat je je documenteert. uitzoekt heo het zit, en op basis daarvan een gewogen beslissing neemt.

Een diesel is wat dat betreft ook anders dan een benzine motor. Diesel vergt maar een paar dingen van de brandstof: Geen vaste deeltjes, niet al te veel water, niet al te laag vlampunt. Dat is het. Meer niet. Je motortje loopt prima op sla-olie van de AH. Echt waar.

Hoef je met benzine niet te proberen.

MBT je andere items: rubber wordt hard, en kan breken onder invloed van water. Zeker als het weinig beweegt. Dus tenminste jaarlijks goed controleren van een impeller is inderdaad nodig. Olie verzuurt onder invloed van vocht en te kort lopen. Dus zeker bij 50 uur per jaar, is vervangen aan te raden.

Vooraf excuses voor de scherpte van deze reaktie. Blijkbaar moet ik ongesteld worden of zo. Doet van de inhoud niks af.
Laatst bewerkt: 01 mrt 2024 22:05 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank filteren 01 mrt 2024 23:23 #1544161

Het huis wat wij gekocht hebben kwam met een standaard Alaska/amerikaans gebruik van honderden tonnen schroot op het erf. Een van de grotere items was aan kiepwagen (een 10 wieler). Dat ding stond al 40 jaar in het bos op het erf geparkeerd en bomen groeide door de bumper en de ramen heen. Dit voorjaar de stoute schoenen maar aangetrokken en het ding uitelkaar slopen om zo af te kunnen voeren naar de schroothoop. Twee grote tanks hingen onder het chassis, de gaten erin geroest. Na de steunen losgeslepen te hebben bleken beide tanks bijna helemaal vol te zitten. In eerste instantie dacht ik aan regenwater vanwege de grote gaten die in de bovenkant geroest zaten. Bleek toch voor 80% diesel te zijn. Ik heb het in enkele olie drums gepompt en er zat bijna 300 liter in, ook een hoop roeststof en water. De buurman kwam langs en vroeg wat ik met de diesel ging doen. Gezien het meer dan 40 jaar oud is wilde ik het niet in de boot motor gebruiken, kachel zou ik nog wel doen, maar ik heb een gecombineerde tank dus dat was niet praktisch. Hij vroeg of hij het mocht hebben. Dat mocht uiteraard. Hij heeft het gefilterd en daarna in zijn eigen vrachtwagen gebruikt, 75% aangelengd met schone nieuwe diesel. Na iedere tankbeurt een paar jerrycans met gefilterde diesel erbij. Hij is zelf een monteur en doet dat vaak om gratis diesel te krijgen. Zou mij een stapje te ver zijn om het in een commonrail diesel te gebruiken, maar hij doet het al 20 jaar zo.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank filteren 02 mrt 2024 08:24 #1544178

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
In die 20-40 jaar oude diesel had nog zwavel, ik denk dat daar niet heel veel mis mee was. Misschien wat bruin.
Ik heb ooit gehoord dat Begin 90er jaren er ook enorm veel diesel vrij uit Russische opslagen, wat daar ook 15+ jaar in gezeten had.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank filteren 02 mrt 2024 20:28 #1544311

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
In 17 jaar 8000 liter verbruikt (schatting).
Overal en nergens getankt:
Geheveld uit roestige vaten op Galapagos
Uit tanks op vervallen haventjes in de Pacific.
Kortom, het rook als diesel, dus het was diesel.
Weer thuis toch maar eens de tank opengemaakt, benieuwd als ik was na alle spookverhalen.
Tsja, wat zal ik zeggen. Er lagen inderdaad wat zwarte vlekjes maar na opslurpen van het laatste restje was gelijk alle vervuiling verdwenen.
Dat openmaken was dus voor niks.
Nou, toch niet helemaal: de pakking van het mangatdeksel was aan vervanging toe. Toch tevreden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank filteren 02 mrt 2024 21:43 #1544327

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8391
Als je veel motort zal je geen last krijgen van dieselbacteriën.
De filters doen de rest.

Ook tijdens onze sabbatical buiten seizoen overal en nergens dubieus getankt op de Med.
Maar ook veel verstookt...
Nergens last van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank filteren 02 mrt 2024 22:31 #1544333

Calidris schreef :
In die 20-40 jaar oude diesel had nog zwavel, ik denk dat daar niet heel veel mis mee was. Misschien wat bruin.
Ik heb ooit begrepen dat de smeermiddelen die aan diesel worden tegevoegd (om brandstofpompen te smeren) na verloop van tijd zijn werking verliest. Dit is dan ook bijna het enige verschil met diesel voor de kachel en diesel voor in een motor: de smerende werking. Ik heb zelf ook wel 10 jaar oude diesel gebruikt, 40 jaar is toch nog wel iets anders denk ik, zeker als het bloot heeft gestaan aan de open lucht en er ook het eea heeft kunnen verdampen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank filteren 03 mrt 2024 08:02 #1544347

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Was de zwavel niet de smering?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank filteren 03 mrt 2024 08:35 #1544353

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
Net gelezen. Zwavel voorkomt o.a. algengroei. Zwavel is een bestanddeel in ruwe olie en het is kostbaar om dat verwijderen. Maar omdat het een vereiste om zure regen tegen te gaan is onze diesel en zware olie prijs omhoog gegaan omdat de zwavel verwijderd moest worden.Reden voor reders om z.g. scrubbers(uitlaat gassen wasser) in de uitlaten van de motoren te plaatsen zodat ze toch nog zwavel houdende brandstof mogen verstoken. Idem voor electriciteit centrales.
Laatst bewerkt: 03 mrt 2024 08:45 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank filteren 03 mrt 2024 10:52 #1544378

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7622
Ronaldl schreef :
In 17 jaar 8000 liter verbruikt (schatting).
Overal en nergens getankt:
Geheveld uit roestige vaten op Galapagos
Uit tanks op vervallen haventjes in de Pacific.
Kortom, het rook als diesel, dus het was diesel.
Weer thuis toch maar eens de tank opengemaakt, benieuwd als ik was na alle spookverhalen.
Tsja, wat zal ik zeggen. Er lagen inderdaad wat zwarte vlekjes maar na opslurpen van het laatste restje was gelijk alle vervuiling verdwenen.
Dat openmaken was dus voor niks.
Nou, toch niet helemaal: de pakking van het mangatdeksel was aan vervanging toe. Toch tevreden.

Het zou zo maar kunnen dat op je op verschillende locaties nog "ouderwetse", "Vuile", milieubelastende diesel hebt getankt. Met zwavel en andere stoffen die er tegenwoordig bij ons allemaal worden uitgehaald. Dat deze bestanddelen de diesel beter houdbaar en minder onderhevig aan biologische afbraak maken is al langer bekend.
Misschien dat je daardoor ook geen last krijgt van diesel problemen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank filteren 03 mrt 2024 16:12 #1544433

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1688
Voor bacteriën in je brandstoftank heb je 3 items nodig:
- Bacteriën (die krijg je voornamelijk van biodiesel die in je diesel zit wanneer je tankt)
- water (zit altijd een beetje van in de diesel of in de tank als condens)
- temperatuur (onder warme omstandigheden meer bacteriën groei)
Wanneer je nu in staat bent om een van deze drie items er uit te halen of te elimineren, heb je veel minder kans op bacteriën in je tank. Ik verwacht niet dat ze in de Pacific en de Galapagos bezig zijn met biodiesel. Dus dan krijg je de bacterie ook niet binnen en zal je minder problemen hiermee hebben.
Ik gebruik al jaren anti bacteriën dopes en dat werkt tot nu toe prima.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank filteren 03 mrt 2024 16:44 #1544442

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8391
Bacteriën komen niet "van" biodiesel. (Biodiesel is trouwens een verzamelnaam voor vele vormen brandstoffen).
Bacteriën zitten overal en hou je niet buiten.
De verminderde zwavel in diesel zorgt er wel voor dat, als aan de andere voorwaarden voldaan is, de bacteriën koloniën kunnen vormen.
Hetzelfde doe jij door biocides toe te voegen.

Als tussendoortje maak ik zelf wijn. Om het materiaal zo kiemvrij mogelijk te maken, gebruikt ik sulfiet.
Hier heb je héél weinig van nodig.
Vraag me af of dit ook in diesel zou werken...
Laatst bewerkt: 03 mrt 2024 16:48 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank filteren 03 mrt 2024 16:54 #1544445

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13603
krijg je koppijn diesel van..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank filteren 03 mrt 2024 17:02 #1544447

Het blijft toch gek dat de 1 heel veel last heeft en de ander gewoon niks.

Ik filter de diesel bij het tanken filter zit in de vulhals , dat wel wat er niet in komt hoeft er later ook niet uit .

Verder al bijna 7 jaar geen spoor van wat an ook te bekennen in de rvs diesel tank , voeg ook niets toe aan welke stof dan ook.

Ook tank ik nooit helemaal vol , beetje hier beetje daar en weer een beetje daar , antiek worden kan dus niet .

Heb nu 27% in de tank zitten , eerste stop is straks Mallorca en dan richting Menorca kans is groot tis een zeilboot dat er niets bij in hoeft . pas bij 10% ga ik eens een pomp zoeken en ik weet al een beetje hoeveel we gaan varen en dat gaat er ongeveer in .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank filteren 03 mrt 2024 17:37 #1544449

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8175
Jeroen-Pion schreef :
Het blijft toch gek dat de 1 heel veel last heeft en de ander gewoon niks.

Ik filter de diesel bij het tanken filter zit in de vulhals , dat wel wat er niet in komt hoeft er later ook niet uit .

Dit is de juiste strategie.

Als je dan ook nog eens zorgt dat er gewoon geen water in de tank komt, ben je volgens mij al een heel eind. Een waterafscheider in de vulhals zou ook al veel schelen.

Dat is simpel te doen door te zorgen dat de afdicthing van de tankdop goed dicht is. Door de jaren heen, en zeker na dat condens proefjes van BK lang geleden, geloof ik niet meer zo in dat condens verhaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank filteren 03 mrt 2024 17:48 #1544451

Ik heb dan weer wel in de regen mensen zien tanken , dop los slang erin en binnen wachten tot ie afslaat .

Hoe komt dat water nu toch in de tank ...... ??? :whistle: :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank filteren 03 mrt 2024 17:53 #1544453

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8175
Jeroen-Pion schreef :
Ik heb dan weer wel in de regen mensen zien tanken , dop los slang erin en binnen wachten tot ie afslaat .

Hoe komt dat water nu toch in de tank ...... ??? :whistle: :whistle:

In mijn geval: half gare afdichtring en dan 3 uur lang t gangboord door de zee trekken. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank filteren 03 mrt 2024 17:55 #1544455

Goed punt! Op mijn todo lijst staat “o-ringen water en brandsstof vuldop vervangen”. Toch maar eens doen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl