Tenzee schreef :
Saeftinghe schreef :
Tenzee,
WAAROM geen gefilterde diesel? Wat mankeert daaraan, graag goed onderbouwde uitleg.
Een gefundeerde, onderbouwde uitleg waarom gefilterde diesel nooit in mijn brandstoftank komt, kan ik je helaas niet geven. Ik noem het graag buikgevoel, gezond boerenverstand of “better safe than sorry”.
Mijn motortje draait maximum 50 uurtjes per jaar, maar ik wil er op die momenten echt op kunnen vertrouwen. Daarom wordt de amper gebruikte impeller toch jaarlijks vervangen, en de motorolie -ziet er nog nieuw uit -wordt afgetapt en gaat naar het containerpark.
En voor mij dus ook brandstof van goede kwaliteit (< weg-brandstofstation) te verkiezen boven DIY gefilterde diesel!!!
Ik had deze vraag ook. Mede omdat ik net een paar liter diesel uit de bilge gevist heb. Daarover later elders meer. Die kan onderweg vanalles opgepikt hebben.
Diesel die uit de tank komt, via een pompje en een waterafscheider gefilterd is, is niks slechter dan wat er al in de tank zat.
Als de pomp geschikt is voor diesel, zal hij niet al te veel metaaldeeltjes toevoegen, water en andere shit haal je er uit. Je voegt geen ellende toe hierdoor. Dus: waarom niet. Het gaat hier niet om hobby diesel, maar om het reinigen van "echte" diesel die al in de tank zit.
Het buikgevoel waar je t over hebt, heeft in de coronacrisis rampzalige effecten gehad. Daar ben ik op tegen. Dat heeft niks te maken gezond boeren verstand. Gezond (niet boeren, sorry, gezien de laatste protesten weinig respect voor) verstand, betekent dat je je documenteert. uitzoekt heo het zit, en op basis daarvan een gewogen beslissing neemt.
Een diesel is wat dat betreft ook anders dan een benzine motor. Diesel vergt maar een paar dingen van de brandstof: Geen vaste deeltjes, niet al te veel water, niet al te laag vlampunt. Dat is het. Meer niet. Je motortje loopt prima op sla-olie van de AH. Echt waar.
Hoef je met benzine niet te proberen.
MBT je andere items: rubber wordt hard, en kan breken onder invloed van water. Zeker als het weinig beweegt. Dus tenminste jaarlijks goed controleren van een impeller is inderdaad nodig. Olie verzuurt onder invloed van vocht en te kort lopen. Dus zeker bij 50 uur per jaar, is vervangen aan te raden.
Vooraf excuses voor de scherpte van deze reaktie. Blijkbaar moet ik ongesteld worden of zo. Doet van de inhoud niks af.