Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Mijn motor en ik begrijpen elkaar niet

Mijn motor en ik begrijpen elkaar niet 06 mei 2024 07:17 #1557768

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1045
Vrijdag had ik een probleem met de motor (Lombardini ldw 1003).
Ik had al meer dan een uur op 1500 toeren tegen harde wind in gevaren.
Eén keer hoorde ik een klein hik-upje (toerendipje van een kwart seconde).
Maar verder geen problemen.

Vervolgens weer een tijd gezeild maar het laatste stuk moest gemotord worden.
Wind schuin van voren, behoorlijke golven (af en toe het buiswater over de boot).
Ineens zakt het toerental flink in, gelijk de gashandel teruggenomen en met minder gas ging het weer goed.
Maar nauwelijks voorgang en dus sturing meer dus gas er toch weer een beetje op.
Steeds met wat meer gas zakte het toerental in.
Ik was bang voor afslaan en zat in een smal stuk dus ik durfde het niet aan om te kijken wat er gebeurde als ik het gas niet terug zou nemen.

Met veel moeite (af en toe net met 1kn) de haven gehaald.

In de box heb ik de motor niet uitgezet maar op 1500 toeren in z'n vooruit laten draaien.
Behalve enkele kleine hik-ups geen dramatisch zakken van de toeren meer.
Ook het toerental nog even opgevoerd maar dat ging ook goed.

Dit geeft geen vertrouwen in omstandigheden waar de motor het gewoon moet doen.

Maar wat kan dit gedrag nou veroorzaken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn motor en ik begrijpen elkaar niet 06 mei 2024 07:33 #1557772

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6778
Een brandstof probleem!
Als ik moet gokken in je tank en dan water. Bij slingeren komt water mee je motor in en daar doet ie het slecht op. In de box bij rustig schip geen water, dan werkt het goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn motor en ik begrijpen elkaar niet 06 mei 2024 07:34 #1557773

  • RC1989
  • RC1989's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Klinkt als een brandstof tekort, op lage vermogens nog (net) genoeg flow maar op hoge vermogens te veel restrictie waardoor de motor niet genoeg brandstof naar de cilinder(s) krijgt. Ik zou dus beginnen met een rondje filter(s).
Dehler Delanta 80 AK
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn motor en ik begrijpen elkaar niet 06 mei 2024 07:36 #1557774

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8145
Idd.Lijkt een brandstofprobleem. Check je tank en filters op dieselbug. Check op water.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn motor en ik begrijpen elkaar niet 06 mei 2024 07:41 #1557776

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 575
En kijk niet alleen naar het filter, maar blaas vanaf het filter de aanzuigleiding door naar de tank.

Uit eigen ervaring weet ik dat klonterige drab de leiding kan blokkeren. Check daarna ook zeker de inhoud van de tank, die moet gewoon helder zijn.

Er moet dan ook ontlucht worden, controleer dan of alle ontluchtingsplekken goed afsluiten en er geen valse lucht wordt aangezogen.
Laatst bewerkt: 06 mei 2024 07:42 door RickVis2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn motor en ik begrijpen elkaar niet 06 mei 2024 07:54 #1557779

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18188
Zoals gezegd, typische symptomen van een brandstof toevoerprobleem. Ofwel door verstopping (door rommel in je diesel), ofwel door lucht (ergens een luchtlekje door bijvoorbeeld een scheurtje in een slang of pakking van je brandstoffilter).

Wat niet te doen: je motor laten lopen en denken / hopen dat het probleem zich vanzelf opgelost heeft. Been there, got the T-shirt.

Wel doen: systematisch alle mogelijke oorzaken onderzoeken en wegstrepen. Je brandstofsysteem van tank tot verstuivers nalopen. Tank reinigen (kan je er in kijken?), slangen desnoods vernieuwen, nieuwe pakkingen in het filterhuis etc.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn motor en ik begrijpen elkaar niet 06 mei 2024 08:17 #1557788

lschip schreef :

Maar wat kan dit gedrag nou veroorzaken?

Denk je dat 'ie het expres doet?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn motor en ik begrijpen elkaar niet 06 mei 2024 08:32 #1557793

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1045
Baasklusje schreef :
lschip schreef :

Maar wat kan dit gedrag nou veroorzaken?

Denk je dat 'ie het expres doet?

Daar lijkt het wel op, echt pestgedrag, precies wanneer het écht niet uitkomt.
Laatst bewerkt: 06 mei 2024 08:33 door lschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn motor en ik begrijpen elkaar niet 06 mei 2024 08:41 #1557795

lschip schreef :

Daar lijkt het wel op, echt pestgedrag, precies wanneer het écht niet uitkomt.

Dat is altijd zo met dingen.
Een lekke band heb je alleen als je je fiets nodig hebt, en een lamp gaat kapot als het donker is.

Maar dus even nadenken wat er nog meer gebeurt als het echt niet uitkomst.
Klotsgolven? Rollen of stampen? Beetje lege tank?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn motor en ik begrijpen elkaar niet 06 mei 2024 08:58 #1557800

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1045
De tank is flink vol (90 liter tank, ik denk nog zo'n 50 liter erin).

Het lijkt vooral bij rollen en stampen
Daarom heb ik ook gedacht aan waar rooiedirk aan dacht (water / rommel). Maar nog niet kunnen controleren.
Is ook wat lastig want de tank is een rond rvs vat met als grootste gat het gat waar de brandstofmeter in zit.

Ik heb inmiddels ook een backup tank maar nog niet aangesloten. Misschien moet ik die maar eens aansluiten en de grote tank leegmaken (kijken wat er uit komt).

Maar lastig te testen want dan moet je wel weer flink rollen en stampen. Dat kan niet altijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn motor en ik begrijpen elkaar niet 06 mei 2024 10:13 #1557814

  • mim
  • mim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 275
Ik heb dit ook eens gehad, met een schone tank (heb je enig idee over de toestand in je tank - belangrijk veiligheidsdingetje om dat regelmatig te controleren). Bij mij was het een lekje in het membraaan van de dieselopvoerpomp. Daardoor zoog het ding wat lucht aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn motor en ik begrijpen elkaar niet 06 mei 2024 10:18 #1557815

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 428
Aan de aanzuigleiding een filtertje maken van muggengaas 10x10 cm en met spanbandje vast zetten maak het een beetje bol zodat het oppervlakte wat vergroot. Vuil wat zo groot is dat het de aanzuigleiding kan verstoppen heeft dan geen kans meer. Buiten mogelijke verstoppingen in het brandstof systeem controleer ook dat er zeker geen lucht in komt. Dit kan door verouderde brandstof slangen komen, filters en hun behuizing of een probleem met de voordruk pomp. Hou het brandstof systeem simpel, hoe minder tussenstukjes, kranen, enz hoe minder kans op problemen. BV een extra noodtank (backup tank), of een extra filter of zo, kan een goede oplossing lijken maar verhoogt de kans op mogelijke problemen.
Laatst bewerkt: 06 mei 2024 10:20 door Zeerover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn motor en ik begrijpen elkaar niet 06 mei 2024 10:20 #1557816

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1045
Nee, ik weet onvoldoende van de staat van de tank. Het is lastig te inspecteren.

Maar het lijkt zich vooral voor te doen bij rollen en stampen. Eigenlijk heb ik geen problemen in rustig vaarwater. Alleen als het spannender wordt begint het probleem zich te manifesteren.
Dus ik zou dan inderdaad denken aan water/rommel in de tank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn motor en ik begrijpen elkaar niet 06 mei 2024 10:25 #1557817

Als het kan een schone jerrycan met diesel en daarop varen.
Als dat goed gaat, weet je waar het aan ligt.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn motor en ik begrijpen elkaar niet 06 mei 2024 10:43 #1557820

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6127
Probleem met vervuilde tank oplossen is de enige weg te gaan.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn motor en ik begrijpen elkaar niet 06 mei 2024 10:52 #1557823

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3642
Je motor heeft geen mensen kennis gestudeerd en jij geen motoren kennis ;)
Laatst bewerkt: 06 mei 2024 10:52 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn motor en ik begrijpen elkaar niet 06 mei 2024 11:25 #1557832

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18188
Zeerover schreef :
Aan de aanzuigleiding een filtertje maken van muggengaas 10x10 cm en met spanbandje vast zetten maak het een beetje bol zodat het oppervlakte wat vergroot.
Dit is geen verstandige aanpak. Als er vuil in je diesel zit wil je dat kunnen zien in je filter, niet diep verstopt in je tank. Dit nog los van de mogelijkheid dat deeltjes van het muggengaas loskomen. Het algemene advies is om in de tank zelf geen filters e.d. te plaatsen en als die er zijn deze te verwijderen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn motor en ik begrijpen elkaar niet 06 mei 2024 12:09 #1557835

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1748
Weet je zeker dat je tank meer dan 1/2 vol was? In onze Staverse Jol zit ook zo'n cylindrische tank, waarbij ik er vorig jaar tijdens nogal extreem rollen, een situatie waarin ik terecht kwam door een keten van onnozelheden, erachter kwam dat de motor uitviel door het aanzuigen van lucht. Ik denk dat de tank toen nog ongeveer 1/4 vol was. Gelukkig is de motor zelfontluchtend waardoor het leed beperkt was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn motor en ik begrijpen elkaar niet 06 mei 2024 12:12 #1557836

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1045
ilCigno schreef :
Zeerover schreef :
Aan de aanzuigleiding een filtertje maken van muggengaas 10x10 cm en met spanbandje vast zetten maak het een beetje bol zodat het oppervlakte wat vergroot.
Dit is geen verstandige aanpak. Als er vuil in je diesel zit wil je dat kunnen zien in je filter, niet diep verstopt in je tank. Dit nog los van de mogelijkheid dat deeltjes van het muggengaas loskomen. Het algemene advies is om in de tank zelf geen filters e.d. te plaatsen en als die er zijn deze te verwijderen.
Don't worry, ik kan er niet eens bij door dat kleine gaatje. Dus dat wordt hem niet.
Ik heb een tweede tank die ik ga aansluiten. Dan weet ik zeker dat de diesel schoon is.
Maar het is lastig (of niet) te testen zolang het prettig weer is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn motor en ik begrijpen elkaar niet 06 mei 2024 12:14 #1557837

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1045
Knar schreef :
Weet je zeker dat je tank meer dan 1/2 vol was? In onze Staverse Jol zit ook zo'n cylindrische tank, waarbij ik er vorig jaar tijdens nogal extreem rollen, een situatie waarin ik terecht kwam door een keten van onnozelheden, erachter kwam dat de motor uitviel door het aanzuigen van lucht. Ik denk dat de tank toen nog ongeveer 1/4 vol was. Gelukkig is de motor zelfontluchtend waardoor het leed beperkt was.
Ja, ik weet vrij zeker dat de tank nog flink vol is. Maar ook dat ga ik checken.
Ik weet niet of mijn motor zelfontluchtend is, volgens mij niet want ik kan hem met een pompje ontluchten. Dus dan kan het geen aanzuiging van lucht uit de tank zijn want dat doet hij het al gauw helemaal niet meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn motor en ik begrijpen elkaar niet 06 mei 2024 12:28 #1557842

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18188
Uiteindelijk is er maar één afdoende oplossing en dat is in de tank een opening maken voor inspectie en reiniging. Dat is in sommige situaties een hoop werk (zie dit draadje met mijn ervaringen) maar alle andere mogelijkheden zijn uitstel van executie helaas.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn motor en ik begrijpen elkaar niet 06 mei 2024 12:36 #1557843

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1045
ilCigno schreef :
Uiteindelijk is er maar één afdoende oplossing en dat is in de tank een opening maken voor inspectie en reiniging. Dat is in sommige situaties een hoop werk (zie dit draadje met mijn ervaringen) maar alle andere mogelijkheden zijn uitstel van executie helaas.
Ja, maar dat is dus wel lastig met een cylindervormige tank. Daar heb ik al eens een vraag over gesteld maar daar bleken niet echt oplossingen voor. Dus mogelijk moet ik de tank vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn motor en ik begrijpen elkaar niet 06 mei 2024 14:22 #1557863

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Mogelijk heb je er wat aan als je een waterafscheider / voorfilter monteert als je die nog niet hebt. Als je er een hebt met een doorzichtige onderkant kun je heel snel zien of het foute boel is. Je kunt dan vuil, water en lucht zien. Alle drie die zaken horen niet thuis in je brandstof. Of slechts in zeer geringe mate.
Als zo'n voorfilter na een half uur varen al vuil is weet je dat je er niet aan ontkomt om de tank schoon te maken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn motor en ik begrijpen elkaar niet 06 mei 2024 15:39 #1557885

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29289
Of je lucas/cav filter andersom aansluiten zoals CeesS beschreven heeft.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn motor en ik begrijpen elkaar niet 06 mei 2024 18:06 #1557936

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8238
lschip schreef :
De tank is flink vol (90 liter tank, ik denk nog zo'n 50 liter erin).

Het lijkt vooral bij rollen en stampen
Daarom heb ik ook gedacht aan waar rooiedirk aan dacht (water / rommel). Maar nog niet kunnen controleren.
Is ook wat lastig want de tank is een rond rvs vat met als grootste gat het gat waar de brandstofmeter in zit.

Ik heb inmiddels ook een backup tank maar nog niet aangesloten. Misschien moet ik die maar eens aansluiten en de grote tank leegmaken (kijken wat er uit komt).

Maar lastig te testen want dan moet je wel weer flink rollen en stampen. Dat kan niet altijd.

Lijkt erg op mijn verhaal. Zoek "Snotverdulleme". Zoals Timo IlCigno zegt: Been there, done that, not worth it.

Tot nu toe inderdaad zo'n CAV/Lucas filter er in, en daarvoor nog een doorzichtig inline dingetje wat direct de ergste zut uit de lang haalt. Zal wel weer niet veilig zijn, maar dat zal dan wel. je ziet wel meteen wat er aan de hand is.

Spoiler: Bij mij ging t ook nog mis mèt zo'n Lucas filter: de banjo in de aanvoer zat vol met snot. Dus als je zo'n filter neemt: Aanluiten met grote gaten: rechte of gebogen koppeling of zo. Geen Banjo, en misschien ook geen knietje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl