Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: VP MD5C loopt heet aan

VP MD5C loopt heet aan 06 juni 2025 14:44 #1630047

  • Anesti
  • Anesti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 139
Onze oude Volvo Penta Md5C heeft al een tijdje last dat deze te warm wordt, allereerst al eens de thermostaat verwijderd.
Vorig jaar heb ik de Md5C een spoelbeurt gegeven met Starbrite en een eigen brouwsel (van YB, dacht ik) om de koelkanalen proberen te ontkalken. Daarover heb ik gemengde gevoelens of dat gelukt is. Namelijk als de leiding/kanaal vooraan verstopt is, komt de ontkalker niet verder en neemt het water de weg van de minste weerstand en gaat er via de uitlaat uit. Dan spoel je niet echt goed de kanalen door.
Nu zie ik de temperatuur weer oplopen richting 110gr C...
Volgens het manual gaat het koelwater er (voor ons) aan de achterkant in door het blok en er dan via de uitlaat uit. Dat lijkt een gesloten systeem.




Is het ook mogelijk om bij de thermostaat een slang aan te sluiten bij de thermostaatkoppeling om gerichter door het blok te spoelen? Eventueel met enige druk om het vuil/kalk eruit te persen?
Zie afbeelding onder bij de twee blauwe pijlen een aansluiting maken en dan het blok spoelen? Of loop je dan risico om iets kapot te maken?

Bijlagen:
Etap 26
Laatst bewerkt: 06 juni 2025 14:47 door Anesti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD5C loopt heet aan 06 juni 2025 15:36 #1630051

"Dat lijkt een gesloten systeem." ...nee het is een open systeem. Een gesloten systeem pompt het koelmiddel rond en "hergebruikt"het weer nadat deze is terufg gekoeld door een warmtewisselaar. Jij hebt gewoon een buitenwaterkoeling.

110 graden is veel te heet, buitenwaterkoeling thermostaat heeft maximale opening al bij 65 graden.
Spoelen wat jij gedaan hebt met allerhande oplosmiddelen...nee dat zal bij deze oude motoren met liters buitenwater deels werken. Dit omdat in buitenwater vaste delen zitten dit in je cilinderblok gaan bezinken oa zand en dat is niet oplosbaar met oplosmiddelen.

Aan de zijkant van je cilinder zit een aftapkraan. de logica is dat als je deze opendraaid het koelwater daardoor naar buiten komt en afgetapt kan worden. In de practijk bij deze oude machientjes is dat er zoveel prut achter zit dat er door het aftapkraantje vrijwel geen water meer doorkomt.
Je zou kunnen proberen om het kraantje eruit te schroeven en dan met een lasdraadje door te prikken. Zelf buig ik er wat "wokkels" in met draadje en zet deze dan in een boormacine om zo de troep eruit te schrapen. Daarna zet ik de perslucht spuit erop om de troep in beweging te krijgen in de cilindermantels. Dit doe ik dan bij een draaiende motor aangesloten op een watervat zodat het koelwater de opgevblazen delen den mee kan nemen naar buiten. Let wel het is en blijft een lapmiddel omdat de gaten waar je loelwater door moet niet heel erg groot zijn en er altijd weer vaste prut in je blok achterblijft na het doorblazen. In iedergeval tegen redelijk lage kosten kun je er weer een poos tegenaan. Structuele oplossing is om de cilinder te demonteren en schoon te krabben (je hebt een natte cilinderbus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD5C loopt heet aan 06 juni 2025 15:43 #1630054

Citaat ‘Dat lijkt een gesloten systeem.’

Maar dat is het niet, hier is sprake van een open systeem. Het koelwater wordt van buitenboord aangezogen, wordt door de motor geleid en verlaat via de natte uitlaat weer het systeem. Bij een gesloten systeem is er sprake van een circulerend koelmiddel dat op enigerlei wijze wordt gekoeld.

Citaat ‘ Is het ook mogelijk om bij de thermostaat een slang aan te sluiten bij de thermostaatkoppeling om gerichter door het blok te spoelen?’

Daarbij is van belang zeker te weten dat er geen koelwater in de cilinder zal komen vanuit de uitlaatbocht. Door de motor in werking te laten zijn waardoor er overdruk is vanuit de uitlaat.
Deelnemer vanaf 21 augustus 2008, www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD5C loopt heet aan 06 juni 2025 16:19 #1630055

  • Anesti
  • Anesti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 139
Ik heb me iets verkeerd uitgedrukt, ik begrijp dat het een open koelwater systeem is. Aangezogen water via het blok en de uitlaat weer naar buiten.
Ik bedoelde waar het koelwater het blok ingaat en weer (via de thermostaat) uitkomt. Of dat een gesloten systeem/kanaal is, waar dus druk op gezet kan worden. Ik vraag me af of het koelwater via de thermostaat (2) naar binnengaat en er onder uitkomt (1) of juist andersom, maar daarvoor moet ik de werking van thermostaat controleren welke kant hij opgaat. Maar die is dus al verwijderd.

Het kraantje kom ik nagenoeg niet bij, dat zit aan de onderzijde van het blok. In de Etap 26 ligt het blok onder de kuip in motorruimte. :blush:

Ik dacht om de leidingen te demonteren en dan bij pijl 1 naar pijl 2 te spoelen door het blok met heet water, azijn o.i.d. of lucht.


Etap 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD5C loopt heet aan 06 juni 2025 17:01 #1630067

Eerste stap, thermostaat verwijderen en dan nog eens laten lopen en meten. Blijft de motor op max 70 graden, dan is je thermostaat defect. Blijft de motor heenlopen dan spoelen en blazen met draaiende motor ZONDER thermostaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD5C loopt heet aan 06 juni 2025 17:06 #1630068

Anesti schreef :
Ik bedoelde waar het koelwater het blok ingaat en weer (via de thermostaat) uitkomt. Of dat een gesloten systeem/kanaal is, waar dus druk op gezet kan worden.

Nee dat is niet gesloten.
De uitlaatkleppen van de cylinders zitten erbij.
Met een beetje pech blaas je onder druk water de cilinders in.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD5C loopt heet aan 06 juni 2025 18:16 #1630078

"e

Offline
Gebruiker
Berichten: 27927

Anesti schreef :
Ik bedoelde waar het koelwater het blok ingaat en weer (via de thermostaat) uitkomt. Of dat een gesloten systeem/kanaal is, waar dus druk op gezet kan worden."

Zou je kunnen doen maar dan de krukas zo draaien dat de zuiger op bdp staat met gesloten kleppen.
Is niet zonder risico's je moet dan wel weten waar je mee bezig bent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD5C loopt heet aan 06 juni 2025 19:41 #1630090

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8863
Het enige wat gaat werken, is de cilinder en kop verwijderen en mechanisch schoonmaken.

Het spijt me. Er is geen andere werkende oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD5C loopt heet aan 07 juni 2025 07:27 #1630137

  • Anesti
  • Anesti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 139
Nee dat is niet gesloten.
De uitlaatkleppen van de cylinders zitten erbij.
Met een beetje pech blaas je onder druk water de cilinders in.

Bedankt, dit bedoelde ik. Het is geen dicht/gesloten kanaal dor het blok.

@Optimaal: De thermostaat is al enige jaren terug verwijderd, die zit er al niet meer in.

Ik ga gewoon nog eens proberen met Starbrite o.i.d. goed door te spoelen.
Mechanisch reinigen zou dan de volgende stap zijn, maar ja, dan moet de motor eruit en dat lijkt me zo voor de zomer niet zo wenselijk.

Verder heb ik hier ook nog inspiratie: zeilersforum.nl/index.php/arti...u-80/282-zf-kalktest
Etap 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD5C loopt heet aan 07 juni 2025 09:23 #1630156

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4099
Als het thermostaat er al jaren niet in zit kun je wel stellen dat de koelwater ruimtes nu helemaal vol zitten met "ketelsteen". Dat bouwt zich langzaam op zodat er steeds minder koelwater door de motor circuleert waardoor de temperatuur steeds hoger wordt. Dus maar uitzuren als dat nog lukt.
Laatst bewerkt: 07 juni 2025 09:24 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD5C loopt heet aan 07 juni 2025 09:52 #1630164

  • bereboot
  • bereboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Ik had iets gelijkaardigs voor met een md11c.
Na lang alles proberen, uiteindelijk de cilinderwanden uit het blok laten persen (met 800 kg druk, dus zelf niet te doen). Dit zat echt vol met ketelsteen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD5C loopt heet aan 07 juni 2025 10:22 #1630175

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8863
bereboot schreef :
Ik had iets gelijkaardigs voor met een md11c.
Na lang alles proberen, uiteindelijk de cilinderwanden uit het blok laten persen (met 800 kg druk, dus zelf niet te doen). Dit zat echt vol met ketelsteen!

Zelfde hier.

Uiteindelijk had ik een improvisatie met 3x M12 draad einden nodig om beweging in de bus te krijgen.

Dan heb je t over stevig wat meer dan 800kg. Je moet een beetje handig zijn, maar t kan wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD5C loopt heet aan 07 juni 2025 10:23 #1630177

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8863
Anesti schreef :

Verder heb ik hier ook nog inspiratie: zeilersforum.nl/index.php/arti...u-80/282-zf-kalktest

www.apexengineeringproducts.co...DLYME-SDS-112020.pdf

Rydlyme is een mengsel met zoutzuur er in. Kan prima werken, maar inderdaad zeer goed spoelen. Vergeet niet zaken waar het in en op terecht gekomen is, zeer goed te spoelen. Ik kan niet helemaal goed inschatten wat voor bubbels er precies vanaf komen, maar als t naar chloor begint te ruiken: Wegwezen.

Als het water er uit verdampt, krijg je geconcentreerd zoutzuur. Dat is wel degelijk mens-onvriendelijk.
Laatst bewerkt: 07 juni 2025 10:26 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD5C loopt heet aan 07 juni 2025 10:33 #1630179

Is zo’n motor nog een revisie waard, of wordt het tijd deze te eren voor z’n inzet al die decennia en afscheid te nemen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD5C loopt heet aan 07 juni 2025 11:11 #1630192

  • Anesti
  • Anesti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 139
Tja, de motor is natuurlijk allang afgeschreven... maar tuft ons nog wel elke week de haven in en uit!

En doordat de thermostaat er al een paar jaar uit is, zullen de kanalen vol met kalk en vuil zitten. Daarom heb ik ook het gevoel dat de ontkalker niet ver genoeg het systeem in gaat en deze dus kan reinigen.

Hoeveel geld wil je er nog instoppen? Een andere motor geeft weer nieuwe problemen (uitdagingen), fundatie, steunen, elektriek, saildrive etc.
Heb al eens met de gedachte gespeeld om er een bbm achter te hangen maar weet niet of de spiegel daarop berekend is.

Wellicht komende winter de motor maar eens op de kant zetten en rustig bekijken. Nu eerst het water op!
Etap 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD5C loopt heet aan 07 juni 2025 17:09 #1630253

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8863
Anesti schreef :
Tja, de motor is natuurlijk allang afgeschreven... maar tuft ons nog wel elke week de haven in en uit!

En doordat de thermostaat er al een paar jaar uit is, zullen de kanalen vol met kalk en vuil zitten. Daarom heb ik ook het gevoel dat de ontkalker niet ver genoeg het systeem in gaat en deze dus kan reinigen.

Hoeveel geld wil je er nog instoppen? Een andere motor geeft weer nieuwe problemen (uitdagingen), fundatie, steunen, elektriek, saildrive etc.
Heb al eens met de gedachte gespeeld om er een bbm achter te hangen maar weet niet of de spiegel daarop berekend is.

Wellicht komende winter de motor maar eens op de kant zetten en rustig bekijken. Nu eerst het water op!

Is ook nog niet nodig. Kop en eventueel cilinder trekken, is genoeg. Kost je een stapeltje pakkingen. Mototje lekker laten zitten. Behalve koeling zijn die bijna onverwoestbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD5C loopt heet aan 07 juni 2025 17:42 #1630260

Is niet voor niets een V blokje dus waarschijnlijk weig ruimte omdat aan boord te doen. Gezien de werkzaamheden gewoon uitbouwen en thuis of elders de werkzaamheden (laten) doen. Gaandeweg komen er altijd werkzaamheden bij die je vooraf niet hebt gezien
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD5C loopt heet aan 07 juni 2025 20:54 #1630293

  • JB1280
  • JB1280's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 115
Die cilinderbus gaat er niet zo makkelijk uit is mijn ervaring: Volvo penta MD5C zuiger verwijderen

Ik vermoed eigenlijk dat je koelproblemen voornamelijk aan de cilinderkop te wijten zijn. In het blok zelf zitten geen koelkanalen. Rondom de cilinderbus is het een ruimte de volledig volstaat met koelwater.

Normaal gezien gaat de koelwater flow van impeller via ontluchter naar het thermostaathuis. Bij dichte thermostaat direct door naar de uitlaat. Wordt de motor warm dan gaat de thermostaat open en kan er ook water door de kop en blok lopen. Het water komt dan retour via het leidinkje rechtsonder weer terug in het thermostaat huis. Bij jou is de thermostaat verwijderd, maar de weg van de minste weerstand is direct naar de uitlaat. Mocht er een verstopping oid zijn, zal er geen of nauwelijks flow door kop/blok zijn.
Ik heb zelf ook eens koel alarm gehad, toen bleek het retourleidinkje tpv de aansluiting in de kop geblokkeerd te zijn door stukjes ketelsteen. Dat verwijderd en geen alarm meer gehad.

Wil je het echt goed doen, dan zou je het hele blok uit elkaar moeten halen, maar mijn advies zou voorlopig zijn om de kop de demonteren en hiervan de koelkanalen (laten) reinigen/ontkalken. Van het blok de 3 gaten ruimen met de hand met een 8mm boor en met een schroevendraaier of ijzerdraad oid te controleren of de mantel dichtgeslipt zit. je zou er zo'n 12-15 cm in moeten kunnen komen.

Laatst bewerkt: 07 juni 2025 21:19 door JB1280.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD5C loopt heet aan 15 juni 2025 08:07 #1631437

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15954
De Optimaal schreef :
Is niet voor niets een V blokje dus waarschijnlijk weig ruimte omdat aan boord te doen. Gezien de werkzaamheden gewoon uitbouwen en thuis of elders de werkzaamheden (laten) doen. Gaandeweg komen er altijd werkzaamheden bij die je vooraf niet hebt gezien

Helemaal eens met dit advies. Hoewel eruit takelen natuurlijk niet vanzelf gaat is dat met een kettingtakel aan je giek en dubbele val naar de top van je mast om de giek weer te steunen goed te doen.
Vanaf daar kan je niet alleen overal goed bij, maar heb je gelijk alle kans je motorruimte te kuisen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD5C loopt heet aan 17 sept 2025 14:56 #1650564

  • Anesti
  • Anesti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 139
Al rondstruinend op ZF kwam ik nog een ander draadje tegen over motorontkalken, zie zeilersforum.nl/index.php/foru...6911-motor-ontkalken
Hierin stond de tip om te spoelen met een oplossing van 30% zoutzuur en water (1/4)
Vorig weekend de motor gespoeld met een oplossing van zoutzuur en demi water, nachtje laten staan en de volgende dag weer gespoeld.
Dit kwam eruit!



Wat een vies spul. :blink:
Helaas nog niet de gelegenheid om een lang stuk op de motor te testen. Dat komt nog.
Etap 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD5C loopt heet aan 17 sept 2025 18:55 #1650624

mooi dat je er nog zoveel troep uit hebt gekregen....ik vraag me alleen wel af of dat je het fijnzand wat in je koelwater van buiten is meegekomen en zich heeft opgestapeld in je koeling er ook uit hebt gekregen. zand is nl niet oplosbaar in zoutzuur.
Laatst bewerkt: 17 sept 2025 18:55 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD5C loopt heet aan 17 sept 2025 20:55 #1650632

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29190
De Optimaal schreef :
mooi dat je er nog zoveel troep uit hebt gekregen....ik vraag me alleen wel af of dat je het fijnzand wat in je koelwater van buiten is meegekomen en zich heeft opgestapeld in je koeling er ook uit hebt gekregen. zand is nl niet oplosbaar in zoutzuur.

Maak nou eerst eens even aannemelijk dat er fijn zand in het koelsysteem van Anesti zit. Waar moet dat zand vandaan komen als hij niet bij elk ritje met z'n kiel door het zand veegt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD5C loopt heet aan 18 sept 2025 06:18 #1650655

nooit op rievieren gevaren ? regelmatig als het flink stroomt komt er best veel zand mee die je motor dan ook opzuigt.

In de VP, Bukh en renault blokjes met directe koeling kom ik bij demontage naast kalk en roest ook best wel wat zand tegen,..zeker als de motoren al op leeftijd zijn en nog nooit gespoeld of gedemonteerd zijn geweest. Dus aannemelijk hoef ik het niet te maken, ik ken de geschiedenis van TS zijn blokje niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD5C loopt heet aan 18 sept 2025 08:25 #1650672

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29190
De Optimaal schreef :
nooit op rievieren gevaren ?

Wat denk je? Ik woon In Dordrecht en kom daar ook regelmatig met de boot. En als ik daar niet ben vaar ik op de Oosterschelde, of ander Zeeuws stromend water.
Ik val ook regelmatig droog, dus ik weet wel een beetje waar ik over praat, qua zand en slib.
regelmatig als het flink stroomt komt er best veel zand mee die je motor dan ook opzuigt.

Het meeste stromende water in Nederland stroomt niet sneller dan 2 - 3 knopen. Bij die snelheid wordt misschien wel zand verplaatst, maar dat gebeurt over de bodem. Het komt niet in de buurt van de koelwaterinlaat.
Het enige dat hoger komt is fijn slib. Maar ook dat warrelt eigenlijk alleen maar op als je schroef op minder dan een halve meter van de bodem komt en tegen de tijd dat het omhoog komt, ben je zelf al voorbij.
Dat slib is zo fijn en licht dat, zelfs als het in je koelwatercircuit komt, het daar niet blijft hangen, maar gewoon, zwevend in het koelwater, weer via de uitlaat naar buiten komt.
In de VP, Bukh en renault blokjes met directe koeling kom ik bij demontage naast kalk en roest ook best wel wat zand tegen,..zeker als de motoren al op leeftijd zijn en nog nooit gespoeld of gedemonteerd zijn geweest. Dus aannemelijk hoef ik het niet te maken, ik ken de geschiedenis van TS zijn blokje niet

Dat mag zo zijn, maar ik blijf het vrij raadselachtig vinden.
Laatst bewerkt: 18 sept 2025 08:27 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD5C loopt heet aan 18 sept 2025 08:33 #1650674

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14600
zegt de motor specialist...

geloof Pim nu maar, heeft meer sleutel ervaring
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl