Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Polyvalk: AF verwijderd, nieuwe AF of gelshield?

Polyvalk: AF verwijderd, nieuwe AF of gelshield? 24 mrt 2019 08:56 #1031999

  • fokkeh
  • fokkeh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 306
Hi! wij hebben 2 jaar geleden een polyvalk gekocht met onbekende onderhoudshistorie, komt uit jaar 1999. De romp liet bij AF vernieuwen in voorjaar steeds veel stukken los wat frustratie gaf, dus heb nu met een Gelplace vacuum schraper de romp voor 90% kaal gemaakt. Ik kom dan op "wit", wat volgens mij gewoon de originele lak van de romp is. Hier en daar schraap je ook wel wat "wit" mee, maar ik zie nergens de originele constructie oid. De romp heeft ook geen osmose.

Mijn beeld nu: Laatste stukjes weghalen, en dan korrel 180 op de machine, licht opschuren, ontvetten met international cleaner en dan 2 lagen AF erop.

Alternatief idee wat ik op veel plekken lees is: Nu de AF er toch af is, zet hem in 5 lagen Gelshield. Niet echt mijn voorkeur, kost veel tijd en heb ook andere klusjes lopen :) Wat is jullie advies?
Optima 106 uit 1989
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk: AF verwijderd, nieuwe AF of gelshield? 24 mrt 2019 09:10 #1032004

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
fokkeh schreef :
Hi! wij hebben 2 jaar geleden een polyvalk gekocht met onbekende onderhoudshistorie, komt uit jaar 1999. De romp liet bij AF vernieuwen in voorjaar steeds veel stukken los wat frustratie gaf, dus heb nu met een Gelplace vacuum schraper de romp voor 90% kaal gemaakt. Ik kom dan op "wit", wat volgens mij gewoon de originele lak van de romp is. Hier en daar schraap je ook wel wat "wit" mee, maar ik zie nergens de originele constructie oid. De romp heeft ook geen osmose.

Mijn beeld nu: Laatste stukjes weghalen, en dan korrel 180 op de machine, licht opschuren, ontvetten met international cleaner en dan 2 lagen AF erop.

Alternatief idee wat ik op veel plekken lees is: Nu de AF er toch af is, zet hem in 5 lagen Gelshield. Niet echt mijn voorkeur, kost veel tijd en heb ook andere klusjes lopen :) Wat is jullie advies?

Schuren, dun laagje Primocon aan brengen als hechtprimer en dan 1 of 2 dunne laagjes AF aanbrengen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk: AF verwijderd, nieuwe AF of gelshield? 24 mrt 2019 09:16 #1032007

  • fokkeh
  • fokkeh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 306
Thanks! Heb afgelopen jaren ook steeds Primocon gebruik, omdat de ondergrond niet bekend was. Moet dat ook op kale polyesterverf? Sluit dat ook nog af tegen vocht oid? Begreep ook wel dat nut en noodzaak van primocon soms wat betwist wordt..
Optima 106 uit 1989
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk: AF verwijderd, nieuwe AF of gelshield? 24 mrt 2019 09:30 #1032016

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5886
gelshield mag (of moet zelfs) nat op nat
neem afwisselend grijs en groen
waar je mee eindigt maakt niet uit, op de kleur na
5 lagen haal je op 1 dag
is ook preventieve osmose bescherming
volgens mij kan je het zonder ondergrond op je boot zetten

antifauling moet je niet teveel smeren, het afbladderen is een standaard probleem
probeer eens een jaar zonder
anders is 1 laag genoeg
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk: AF verwijderd, nieuwe AF of gelshield? 24 mrt 2019 10:15 #1032034

  • fokkeh
  • fokkeh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 306
Maar lijkt gel shield jou nodig?
Optima 106 uit 1989
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk: AF verwijderd, nieuwe AF of gelshield? 24 mrt 2019 11:52 #1032081

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
fokkeh schreef :
Thanks! Heb afgelopen jaren ook steeds Primocon gebruik, omdat de ondergrond niet bekend was. Moet dat ook op kale polyesterverf? Sluit dat ook nog af tegen vocht oid? Begreep ook wel dat nut en noodzaak van primocon soms wat betwist wordt..

Nee dient alleen als hechtlaagje. Afsluiten tegen vocht moet je iets met twee componenten gebruiken. Maar als je bij de boot van 19 jaar oud nog geen osmose ziet is dat niet nodig.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk: AF verwijderd, nieuwe AF of gelshield? 24 mrt 2019 12:04 #1032086

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7420
fokkeh schreef :
Maar lijkt gel shield jou nodig?

Lees dit draadje van 2016 eens door.

Primocon is niet echt een goed product voor jou huidige toestand. ( tot op de gelcoat kaalgehaald )
Eigenlijk is het een hechtlaag voor op staal, maar wordt dikwijls ook gebruikt als tussenlaag als er nog oude AF op zit en men nieuwe wil zetten zonder alles kaal te halen.

Ik ben op het ogenblik oog bezig mijn onderwaterschip ( dufour2800 8 X 3 mtr ) te behandelen.
Schrapen is klaar schuren ben ik nog bezig.
Daarna ga ik met plamuur de beschadigingen behandelen, en de romp zo strak mogelijk proberen te krijgen. Vervolgens moet er nog een eindlaag op komen.
Vermoedelijk Ijmopox HB primer. Om de hele romp goed waterdicht te krijgen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk: AF verwijderd, nieuwe AF of gelshield? 24 mrt 2019 13:22 #1032105

Beste Fokkeh,
Anti-foulings baseren hun werking meestal op gif. Daarom groeit er niks op.
Het is al heel lang bekend dat al dat gif van al die bootjes een flinke impact hebben op de kwaliteit van de flora en fauna in het water, zeker in en rond jachthavens.
Ik heb al lang geleden besloten dat ik geen anti-foulings meer wil verwerken.

Zeker bij een valkje is AF echt niet nodig: elk jaar even de boot op het droge, en schoon is Kees! Eventueel halverwege het seizoen een keertje rond je bootje zwemmen en met een borstel of spons in de weer gaan.
Behalve het milieu spaar je daarmee ook je portemonnee, want de meeste AF's zijn knap duur.

Groet!
Wim.
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 24 mrt 2019 13:24 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk: AF verwijderd, nieuwe AF of gelshield? 26 mrt 2019 20:40 #1032915

  • fokkeh
  • fokkeh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 306
Heb nog niet echt goede conclusie kunnen trekken, gif ben ik mee eens, maar heb nog grote pot staan en zonder AF gaat aangroei wel hard natuurlijk. Dit jaar waren stukken afgevallen en had behoorlijke slakken erop zitten..

Zoals ik nu lees: Gelcoat is in principe gewoon goed en dicht, zie nergens polyester of zo. Je krapt hier en daar wel zeer dunne delen eraf bij verwijderen AF. Er is geen osmose en kans dat dat nog komt lijkt dan ook klein bij boot van 19 jaar oud.

Dus: opschuren en 2 dunne laagjes AF?
Optima 106 uit 1989
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk: AF verwijderd, nieuwe AF of gelshield? 26 mrt 2019 21:20 #1032934

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
1x per jaar op de kant en schoon spuiten/krabben.
Zonodig in het water de waterlijn schoon borstelen/krabben.
Moet echt genoeg zijn. AF op een polyvalk is echt onzin.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk: AF verwijderd, nieuwe AF of gelshield? 27 mrt 2019 07:09 #1032967

  • fokkeh
  • fokkeh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 306
Maar hij kan er ook niet met kale gelcoat in toch? Dus hoe zou ik hem dan nu moeten afwerken? Wil graag wat hoger dan waterlijn afwerken. Ligt op open water dus krijg al snel hele baard langs de waterlijn van mos
La Mavare schreef :
1x per jaar op de kant en schoon spuiten/krabben.
Zonodig in het water de waterlijn schoon borstelen/krabben.
Moet echt genoeg zijn. AF op een polyvalk is echt onzin.
Optima 106 uit 1989
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk: AF verwijderd, nieuwe AF of gelshield? 27 mrt 2019 08:19 #1032988

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5886
je moet er idd. wat mee, een kaalgehaald owschip ziet er niet uit tenslotte
ik heb geen idee of een boot met kale gelcoat het water in mag.
wat ik wel weet, is dat AF geen enkele bescherming biedt, behalve een beetje tegen aangroei

ik zou er gelschield opzetten, kan je gelijk hoger opzetten
alleen ff informeren of er een hechtlaag onder moet
de AF vergeten

ik heb 10 jaar geleden mijn boot in de gelschield gezet, en afgewerkt met 1 laag AF
na die tijd heb ik nog maar 1 x AF gesmeerd
met de kennis van nu had ik er helemaal geen AF opgezet trouwens

er zijn ook goede resultaten bereikt met coppercoat, zie het draadje van il C
maar daar heb ik geen ervaring mee
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk: AF verwijderd, nieuwe AF of gelshield? 27 mrt 2019 08:43 #1032992

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 799
Je schrijft dat je met een schraper de AF hebt verwijderd tot op de gelcoat. Gelcoat is in principe de dampdichte laag over het laminaat. Als je de gelcoat ook hebt verwijdert (schrapen, schaven, slijpen of schuren) dan is het nodig om een nieuwe dampdichte laag op je laminaat te zetten Daarvoor kun je Gelshield gebruiken. Gelshield is een epoxy met kleurtjes (grijs en groen) die je nat in nat over elkaar heen schildert (grijs-groen-grijs-groen ect.). De kleuren zijn er om te kunnen zien dat je overal de volgende laag aangebracht hebt.

Als ik je goed begrijp zit je niet op het laminaat en daarom is een gelshiellaag niet nodig. Zoals hiervoor al vermeld is is AF wel mogelijk, maar vrij "over the top" voor een polyvalk. Wat ja zou kunnen overwegen is de onderkant grof opschuren, plamuren met epoxy (want afkrabben geeft soms diepe krassen of happen uit je gelcoat) net zolang totdat je tevreden bent en daarover een 2k lak op je boot zetten.

Maar ook lak heeft als nadeel dat je het op gegeven moment wilt herhalen (kan beschadigen). Misschien kun je gewoon je boot schuren (eerst grof), daarna steeds fijner (1000-3000-6000) en tot slot met pasta polijsten en in de wax.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk: AF verwijderd, nieuwe AF of gelshield? 27 mrt 2019 20:42 #1033236

  • fokkeh
  • fokkeh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 306
Dank allen! Ik ga morgen even rustig het CC topic doorlezen en zal het sowieso onder AF gaan proberen. Plan lijkt nu te zijn: laatste stukjes verwijderen, reinigen, schuren, epoxyplamuur en dan 2 laag 2K lak. Ik ga vrijdag even bij de zeilwinkel buurten om mij over typen verf/plamuur te laten adviseren..
Optima 106 uit 1989
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk: AF verwijderd, nieuwe AF of gelshield? 28 mrt 2019 11:51 #1033407

Voor een Valkje kun je ook helemaal geen AF gebruiken. De Valken van zeilscholen en verhuurbedrijven hebben ook geen AF. Geen extra kosten en geen gedoe. Af en toe uit het water halen en met hogedrukspuit schoonspuiten. Vanaf de kant kun je al een groot deel van de onderkant met een bezem bereiken. In de zomer een keer onder de boot duiken voor extra check en schoonmaak. Ow ja, en veel varen ... . Wordt weleens vergeten, maar dat werkt nog het beste tegen aangroei.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk: AF verwijderd, nieuwe AF of gelshield? 28 mrt 2019 19:00 #1033501

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7420
Dezefilmpjes van polyestershoppen geven volgens mij een goed voorbeeld hoe je dit zou kunnen doen.
Eerst AF schrapen, dat heb je al gedaan, dan schuren, ook dat heb je achter de rug.
Dan strak maken met epoxyplamuur,zowel om een zo strak en vlak mogelijk onderwaterschip te krijgen.
En dan 1 of meer lagen epoxyverf voor het helemaal glad te krijgen.
Daarna kan je nog AF zetten indien nodig, of een laag epoxy verf met je gewenste kleur.

Je kan die werkwijze ook met producten van een andere leverancier uitvoeren, ofze aanpassen waar je denkt dat iets voor jou anders of beter kan.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk: AF verwijderd, nieuwe AF of gelshield? 30 mrt 2019 19:03 #1033868

  • fokkeh
  • fokkeh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 306
Tony2920 schreef :
Dezefilmpjes van polyestershoppen geven volgens mij een goed voorbeeld hoe je dit zou kunnen doen.
Eerst AF schrapen, dat heb je al gedaan, dan schuren, ook dat heb je achter de rug.
Dan strak maken met epoxyplamuur,zowel om een zo strak en vlak mogelijk onderwaterschip te krijgen.
En dan 1 of meer lagen epoxyverf voor het helemaal glad te krijgen.
Daarna kan je nog AF zetten indien nodig, of een laag epoxy verf met je gewenste kleur.

Je kan die werkwijze ook met producten van een andere leverancier uitvoeren, ofze aanpassen waar je denkt dat iets voor jou anders of beter kan.

Thanks! Fijne club wel dat polyestershoppen. Ik ga na het schuren aan de slag met Epoxyplamuur, zet er dan 1 laag HB coating op en dan 1 of 2 lagen DD lak. Dat maar eens jaartje kijken of hoe het bevalt zonder AF :)
Optima 106 uit 1989
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk: AF verwijderd, nieuwe AF of gelshield? 30 mrt 2019 19:34 #1033879

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 799
fokkeh schreef :
Ik ga na het schuren aan de slag met Epoxyplamuur, zet er dan 1 laag HB coating op en dan 1 of 2 lagen DD lak. Dat maar eens jaartje kijken of hoe het bevalt zonder AF :)
+1 ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk: AF verwijderd, nieuwe AF of gelshield? 31 mrt 2019 08:15 #1033946

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5886
ff geleend van polyester shoppen:

Hoogwaardig twee-componenten polyester DD lak voor verfraaiing en bescherming van polyester, epoxy, PVC, metaal en hout. Deze Double Coat 2 componenten lakverf staat bekend om de kleurvastheid, de hoge krasvastheid en het lange glansbehoud. Daarnaast biedt deze lak een langdurige UV bestendigheid. Deze lakken zijn zeer geschikt om bijvoorbeeld uw polyester boot een nieuwe kleur te geven. De lak geeft een zeer hoge glans en een professioneel resultaat.

Ook na langere tijd (enkele jaren) laat de lak zich goed polijsten waardoor eventuele beschadigingen en krassen eenvoudig kunnen worden gecorrigeerd. Double Coat DD lak wordt boven de waterlijn gebruikt. Voor onderwatercoatings kunt u kijken bij onze bootonderhoud producten. Voor het aanbrengen de ondergrond goed voorbereiden (eventueel ZF primer of HB Coating aanbrengen, schuren tot korrel 280 of 320 en ontvetten met ontvetter).

ff doorlezen, maar daar staat het:
dd wordt boven de waterlijn gebruikt
klik je ff door, op onderwater systemen dan kom je op primocon en gelshield uit
waarom die dd lak?
wat mis ik?
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk: AF verwijderd, nieuwe AF of gelshield? 31 mrt 2019 11:35 #1033998

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 799
TonMitz schreef :
ff doorlezen, maar daar staat het:
dd wordt boven de waterlijn gebruikt
klik je ff door, op onderwater systemen dan kom je op primocon en gelshield uit
waarom die dd lak?
wat mis ik?
In veel gevallen plamuur je de onderkant (epoxy) en breng je meerdere lagen Gelshield aan. In principe is dan je ows dampdicht. Eveneens in vele gevallen gaat daar een AF op, tegen je weet wel… Er zijn niet zo veel schepen die tussen deze twee lagen een laklaag zetten (kan/mag wel natuurlijk), vrij zinloos.

Fokkeh laat nu de AF voor wat het is, dan is Gelshield niet echt de eindlaag waarmee je in het water wil liggen (toch niet helemaal dampdicht én niet zo strak/glad). Primocon is een primer voor onder AF, dus ook dat is niet de eindlaag. Beide producten zijn echter wel lager in aanschafprijs.

2K DD lak is duurder (daar staan goede eigenschappen tegenover) en wordt doorgaans gebruikt voor romp/opbouw, maar dat wil niet zeggen dat het niet ook gebruikt kan worden voor het ows. Zo iets?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk: AF verwijderd, nieuwe AF of gelshield? 31 mrt 2019 15:33 #1034052

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5886
volgens polyester shoppen is dd lak voor boven water
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk: AF verwijderd, nieuwe AF of gelshield? 31 mrt 2019 16:47 #1034080

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2086
Hi,

Wat een gezwets hier weer... :S :S

DD-lak hoort niet onder water, daar kan het helemaal niet tegen. Garantie voor een dure teleurstelling dus.

Veel zeilscholen en verhuurders gebruiken inderdaad helemaal geen AF, gewoon dik in de was zetten, veel varen en af en toe een keer extra schoonmaken. En een heftige poetsbeurt aan het eind van het seizoen. Been there, done that.

Als er al AF op deze boot heeft gezeten, zou ik dat weer doen. Na krabben en schuren is het oppervlak veel ruwer dan de originele gelcoat, dus dan wordt het een vieze bende.
Ik begrijp dat TS dit op een koopje wil doen, en dat mag natuurlijk. In dat geval zou ik 2 lagen Primocon als primer smeren en daarna een zo goedkoop mogelijke AF. De Primocon is puur als primer; niet volledig dampdicht, maar als er nu geen osmose is, dan valt dat straks ook wel mee.

In elk geval géén DD onder water gaan smeren, dat hoort daar niet...

Gr, Arent

Edit: Ik zie nu dat Douwe in de allereerste reactie het enige juiste advies al heeft gegeven...
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 31 mrt 2019 16:56 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk: AF verwijderd, nieuwe AF of gelshield? 31 mrt 2019 21:03 #1034157

  • fokkeh
  • fokkeh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 306
Zoveel mensen, zoveel meningen, ik zie door bomen het bos niet meer. Kosten zijn het probleem niet voor AF, want heb nog hele pot staan in de juiste kleur. Oneffenheden moeten wel uit de romp van het krabben. Primocon heb ik afgelopen jaren gebruikt, prima spul, maar wie zegt mij nu dat dit uberhaupt nodig is als ik een kale romp heb? Ik dacht dat Primocon alleen noodzakelijk was wanneer je niet zeker weet wat er momenteel op je onderwaterschip zit?

@Tonmitz, heb Polyestershoppen nu per mail gevraagd wat zij van DD lak op onderwaterschip vinden :)
Arent schreef :
Hi,

Wat een gezwets hier weer... :S :S

DD-lak hoort niet onder water, daar kan het helemaal niet tegen. Garantie voor een dure teleurstelling dus.

Veel zeilscholen en verhuurders gebruiken inderdaad helemaal geen AF, gewoon dik in de was zetten, veel varen en af en toe een keer extra schoonmaken. En een heftige poetsbeurt aan het eind van het seizoen. Been there, done that.

Als er al AF op deze boot heeft gezeten, zou ik dat weer doen. Na krabben en schuren is het oppervlak veel ruwer dan de originele gelcoat, dus dan wordt het een vieze bende.
Ik begrijp dat TS dit op een koopje wil doen, en dat mag natuurlijk. In dat geval zou ik 2 lagen Primocon als primer smeren en daarna een zo goedkoop mogelijke AF. De Primocon is puur als primer; niet volledig dampdicht, maar als er nu geen osmose is, dan valt dat straks ook wel mee.

In elk geval géén DD onder water gaan smeren, dat hoort daar niet...

Gr, Arent

Edit: Ik zie nu dat Douwe in de allereerste reactie het enige juiste advies al heeft gegeven...
Optima 106 uit 1989
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk: AF verwijderd, nieuwe AF of gelshield? 03 apr 2019 05:02 #1034648

  • fokkeh
  • fokkeh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 306
Antwoord van Polyestershoppen op vraag over DD-lak :)

U kunt de DD lak gebruiken maar dan zou u elke dag na het varen de boot uit het water moeten halen. Daarom adviseren wij antifouling omdat de boot dan gewoon in het water kan blijven liggen.

Voor boven de waterlijn kunt u gewoon de ZF primer gebruiken en daarna de DD lak eroverheen smeren of spuiten. U kunt met epoxy en glasweefsel de oneffenheden weg werken, glasweefsel zorgt voor een stevigere hars laag.

Ik hoor graag van u als u verdere vragen heeft.
Optima 106 uit 1989
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk: AF verwijderd, nieuwe AF of gelshield? 03 apr 2019 08:59 #1034701

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
fokkeh schreef :
Antwoord van Polyestershoppen op vraag over DD-lak :)

U kunt de DD lak gebruiken maar dan zou u elke dag na het varen de boot uit het water moeten halen. Daarom adviseren wij antifouling omdat de boot dan gewoon in het water kan blijven liggen.

Voor boven de waterlijn kunt u gewoon de ZF primer gebruiken en daarna de DD lak eroverheen smeren of spuiten. U kunt met epoxy en glasweefsel de oneffenheden weg werken, glasweefsel zorgt voor een stevigere hars laag.

Ik hoor graag van u als u verdere vragen heeft.

Je ziet hoeveel kennis hier op het ZF is.
Hier is dezelfde boodschap al geventileerd die "Polyestershoppen" ook geeft
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.300 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl