Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Motorfundatie repareren

Motorfundatie repareren 05 jan 2023 19:24 #1450149

  • rg33
  • rg33's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 315
Nachtvlinder schreef :
Oja nog een vraag: de ruimte tussen de balken en zijwanden is maar ~4 cm; zal ik het laminaat door laten lopen de bocht om, dus stukje omhoog langs het zijpaneel? Kan geen kwaad denk ik?
Kan je proberen, maar meerdere scherpe bochten op korte afstand in 1 stuk weefsel is vaak lastig. Lijkt me hier ook een gepriegel om twee bochten te maken op de bodem van een spleet van 4 cm. Dan makkelijker om het lamineren op te delen (en tussendoor te laten drogen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 05 jan 2023 19:47 #1450157

Dat kan ik mij voorstellen. In 2x dan maar - en nu wél peelplyen om amineblush zorgen te voorkomen ;)

Labirinth om motor lucht vrij aan te laten zuigen en geluid zoveel mogelijk te dempen is in de maak. Deze komt op de achterwand van de straks verder hermetisch afgesloten motorkist. Doorlaat is 80x100 mm; de buitenbocht en bodem beplak ik dan met een absorberend materiaal.



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 05 jan 2023 20:34 #1450178

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1307
Peelply scheelt sowieso heel veel afwerk werk later, je krijgt een stuk strakker eindproduct. Ik vond het eerst altijd te duur, maar sinds ik het een keer geprobeerd heb ben ik bekeerd. Scheelt denk ik wel een factor 10 in schuurtijd, ook als je trucjes met een extra laag met microballons gebruikt....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 05 jan 2023 21:01 #1450190

Wat achtergrond. Heel leerzaam om geen peelply te gebruiken :lol:







Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 05 jan 2023 21:11 #1450192

Gewoon lekker gaan soppen joh ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 05 jan 2023 21:25 #1450202

Pannesponsje en azijnzopje mee, dan neem ik de fillets (meer is het nog niet tenslotte) even af voor verder te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 05 jan 2023 22:14 #1450212

Pas maar op dat het middel niet erger is dan de kwaal. Goed laten drogen dan iig.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 06 jan 2023 17:11 #1450400

De fillets waren mooi hard geworden, maar ik kon niet vaststellen of er een waslaagje op zat. Het leek stroef te voelen (maar niet wasachtig of vettig). Voor de zekerheid met een pannensponsje met azijnwater opgeruwd, daana nagespoeld en gedroogd.

Helaas bleek dat weefsel dat ik nog had slechts restjes in onhandige maten en te weinig oppervlak te zijn. Dus wéér naar Polyservice; ik kreeg van holtere het advies keper-weefsel te kopen en dit onder 45 gr te verknippen, omdat dit makkelijker de bocht om gaat dan "gewoon" weefsel onder 90 gr.

Van de 280 gram variant een plakkaat van 9 lagen voorgeknipte in de kuip op een plaat hout benat en ontlucht en dit in één keer aangebracht. Best eng om met zo'n natte lap in je handen naar binnen te klimmen. Niet uitgegleden of gedrupt gelukkig.

Het is lastig dit weefsel maat-vast te houden - als je het optilt raakt het al uit vorm. Sommige lagen uit het plakkaat werden dus iets te groot, waardoor ik toch nog in nat laminaat moest knippen.

BB is klaar nu - ik heb het plakkaat opgerold neergelegd en naar het schot toe (naar beneden rollend met de ontluchttongsroller) langzaam uitgerold. De fillet van het schot is nu ook meegenomen; dat ging wel goed eigenlijk.

SB ga ik beter op maat knippen.

Redelijk tevreden - de witte vlekjes langs de zijkant is niet volledig weggeschuurde gelcoat.

Laatst bewerkt: 06 jan 2023 18:39 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 06 jan 2023 17:20 #1450401

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5186
ik lamineer m'n lapjes altijd op plastic, dan kun je het fatsoenlijk optillen zonder dat het uit vorm raakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 06 jan 2023 18:07 #1450408

Nuttige tips (niet alleen deze) :) Op maat knippen gaat denk ik ook beter met een rekvrij plastic vel in plaats van een vervormbaar weefsel denk ik…

SB wordt een makkie ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 13 jan 2023 17:56 #1451863

SB moet dus nog en ik heb dit weekend tijd daar eventueel aan te werken. Maar het wordt rotweer om het glaspakket in de kuip voor te bereiden en te benatten. Nat en veel wind. Binnen in de boot geen ruimte en geen zin in glas overal…

Nu woon ik op 20 minuten afstand… Is het een idee dit knip en benatten van het glaspakket thuis aan de droge en tochtvrije keukentafel te doen en het “pregpakket” mee te nemen?

Ik gebruik de snelle (vanaf 4 grC) harder en kan het thuis even flink laten afkoelen (10 grC ofzo). Is dat een handig idee? Hoe zou ik het pakket kunnen transporteren?
Laatst bewerkt: 13 jan 2023 18:04 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 13 jan 2023 18:27 #1451871

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16863
Wacht een weekje en zoek een ander klusje :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 13 jan 2023 18:39 #1451875

Dankje. Geduldig hier niet aan werken dus ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 29 jan 2023 08:30 #1455163

Omdat de nieuwe motorsteunen in hoogte verstelbaar zijn, hebben deze een grotere inbouwhoogte dan de oude steunen. Daardoor is de fundatie lager geworden.

Bij de achterste steunen is de afstand tussen de fundatie en het vlak het kleinst. Moet nog meten, maar ik schat tussen 3 en 4 cm (bij de rode cirkel ongeveer):



Idee was om alle motorsteunen vast te zetten met (8 mm diam) houtdraadbouten. De achterste worden dan echter wel erg kort; ook is een deel van de lengte van zo’n bout glad en draagt dus niet bij aan de houdkracht. Voorbeeld 35 mm lengte:


Als alternatief zou ik een stokschroef kunnen inlijmen; maar dan dan moet motor incl. dempers daar overheen getild worden; dat lijkt mij erg onhandig…



Zouden ingelijmde rampa moeren een oplossing zijn? In M8 (staal) vind ik deze met tot 30 mm lengte; in RVS tot 18 mm. Ik zou dan naar staal neigen; de bout dan in het kopervet om vastroesten te voorkomen. Dat geeft een veel betere houdkracht dan een 35 mm lange houtdraadbout lijkt mij?



Bij voorste steunen speelt dit niet.
Laatst bewerkt: 29 jan 2023 08:39 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 29 jan 2023 09:10 #1455178

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15014
Mijn motor heeft in het verleden met houtdraadbouten (niet)vast gezeten. Werkt zich dus los. En die waren langer (8x50mm) dan jij wilt gebruiken.
Er bestaan ook rampamoeren die je met een inbussleutel kunt indraaien. Die zijn beter recht er in te draaien. Voor zover ik weet niet RVS.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 29 jan 2023 09:26 #1455181

Dankje. Ja dat zag ik ook, die inserts die je met een inbus kunt indraaien. Ik snap dat niet helemaal; je hebt al voorgeboord namelijk. Dan kán zo'n rampamoer toch niet z'n eigen gang gaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 29 jan 2023 09:28 #1455182

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16863
De eerste paar mm wel en dan gaat het fout :evil:

Rampa achtigen in messing/rvs zijn best lastig te krijgen.
Laatst bewerkt: 29 jan 2023 09:30 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 29 jan 2023 09:32 #1455185

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16863
Zoek eens op dak en gevelschroeven bij het rvs paleis,
Is dat iets?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 29 jan 2023 11:03 #1455218

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15014
Plaatje van een reguliere rampamoer en één die je met een inbus er in draait.

Je boort voor in de diameter van de rampamoer minus de houtdraad. Bij een reguliere rampamoer loopt de draad tot het einde. Doordat het een grove draad is ligt hij scheef als je hem in het voorgeboorde gat steekt. Dus als je gaat draaien dan behoudt hij die scheve stand. Bij die met een inbus aansluiting is het eerste stukje zonder draad. Samen met de inbussleutel kun je hem dan recht voor het gat houden als je hem er in begint te draaien.
Als je een paar honderd van die dingen er in gedraaid hebt dan weet je goed het verschil. Een timmerman die weet wat die aan het doen is monteert vleugelpamelles met rampamoeren. ;)


dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 29 jan 2023 12:11 #1455238

Dankje :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 29 jan 2023 15:00 #1455275

Ook ooit zoiets gedaan. Sleuven een paar cm onder de bovenzijde gemaakt. Paste een moer, volgring en steeksleutel in. Dus met bouten, geen houtdraadbouten.
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 29 jan 2023 15:01 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 29 jan 2023 15:07 #1455279

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16863
Goed idee!
Misschien nog gemakkelijker is een rond gat boren, van opzij, dwars door de fundering en een ronde moer (as met draad) erin. Even goed mikken wel maar veel gemakkelijker omdat die niet meedraait :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 29 jan 2023 15:48 #1455285

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Overigens zijn die houtdraaibouten er ook met inbus ipv zeskantkop.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 29 jan 2023 16:04 #1455290

holtere schreef :
Goed idee!
Misschien nog gemakkelijker is een rond gat boren, van opzij, dwars door de fundering en een ronde moer (as met draad) erin. Even goed mikken wel maar veel gemakkelijker omdat die niet meedraait :)

Dat is wel een mooie oplossing. Als je er nog bij kunt.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 29 jan 2023 16:16 #1455293

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15014
Noballast schreef :
holtere schreef :
Goed idee!
Misschien nog gemakkelijker is een rond gat boren, van opzij, dwars door de fundering en een ronde moer (as met draad) erin. Even goed mikken wel maar veel gemakkelijker omdat die niet meedraait :)

Dat is wel een mooie oplossing. Als je er nog bij kunt.

Denk je ? M8 bout. Rond 16mm pennen
Nachtvlinder schreef :
Toen gaan meten de wiggen uit de mahonie balk gezaagd met zo’n 5 mm reserve:
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.205 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl