Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Motorfundatie repareren

Motorfundatie repareren 23 okt 2022 15:59 #1432197

De motorfundatie van mijn boot vind ik maar slecht gebouwd. Blijken meer Grindes “last” van te hebben (niet echt last want ze varen er gewoon mee ;))



-Spantje bij krul loopt door onder horizontaal deel fundatie
-Spantje bij kruis niet
-Bij gearceerd deel is iets hards onder het horizontale deel gelamineerd. Voelt als hout met paar laagjes glas, loopt tot huid door.
-Aan achterkant dus niets (SB wél!)
(die kronkelige lijn die op een scheur lijkt is viltstift…)

In 40 jaar Buckken is dit gebeurd:
Bij voorste steun:


Midden tussen steunen:


Bij achterste steun:


Daar laminaat ook gekraakt:


Stuurboord nauwelijks iets aan de hand. Rechtse schroef!

Om niet van scratch af te hoeven te beginnen en uitlijn issues te krijgen wil ik de vertikale wanden laten staan. Dat wordt ook de hoogte referentie. Horizontale delen afzagen. Deze wanden naar buiten toe opbouwen met multiplex vormstukken “vol en zat” in ingedikte epoxy. Moet zowel huid als bestaande fundatie raken. Eventueel met wat draadstangen er doorheen. Afwerken met lagen glas. Houten latten komen te vervallen. De extra hoogte die daardoor ontstaat is voor reserve en de lagen glas die om de bestaande wand buigen. Uitlijnen met shims; deze worden meegeleverd bij een set nieuwe motorsteunen. Steunen komen dan met houtdraadbouten in het kopse multiplex (dat voelt niet lekker trouwens).

Gaat dat werken? Andere ideeën, tips?

PS: die stukken hout bij die arceringen zijn niet origineel. Ik vermoed dat daar deze luikjes voor zijn gemaakt, ooit…
Laatst bewerkt: 23 okt 2022 17:01 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 23 okt 2022 16:12 #1432203

Houtdraadbouten in kops multiplex zou niet mijn voorkeur hebben, maar mogelijk is het eigenlijk geen probleem. Kun je er geen moer (evt zo’n verlengmoer, die zijn lekker lang) of een los stuk rond staal dat je van de zijkant door-en-door in het multiplex inschuift met een draadgat (misschien lastig uitleggen, je ziet dit soort constructies vaak wat lichter uitgevoerd in meubels als haakse verbinding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 23 okt 2022 16:21 #1432205

Huidige steunen zaten met zelfborgende moeren vast. Al deze bout-/moer ombinaties kon ik makkelijk ronddraaien: de moeren draaiden mee. Door de trillingen is denk ik wat ruimte in de houten lat ontstaan. Dit krijgt flink op z’n donder dus. Waren ook (geen verstand van) zwarte “8” bouten gebruikt. Geen bouwmarkt bouten bedoel ik. Het zou mij niet verbazen als je deze bouten op moment moet vastzetten. In hout lijkt mij dat inderdaad geen goed plan.

Stalen hoekijzer aan vertikaal deel bouten en in constructie verwerken? Als het klaar is schroefdraad voor de steunen tappen daarin? In plaats van met zelfborgende moeten Loctite deze borging laten doen?
Laatst bewerkt: 23 okt 2022 16:23 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 23 okt 2022 16:25 #1432207

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1294
Houtdraadbouten in kops hout gaat niet goed werken heb ik helaas in de praktijk ervaren. Ik zou stroken multiplex stapelen en lijmen met epoxylijm bv. 700 van Polyservice tegen de bestaande vertikale fundatie. Stalen strips weer boven op de fundatie en in de fundatie verankeren met een aantal bouten en rondmoeren [maar dan wel langer als op het plaatje]

Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Laatst bewerkt: 23 okt 2022 16:28 door Zeilvis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 23 okt 2022 16:25 #1432208

Als je bouten op moment vast gaat zetten, zou ik dat dan niet in zelf-getapte draad doen. Dan liever gewoon in een goed passend gat, ring eronder en (goede) moer. Getapte draad gebruik ik alleen voor niet-kritische toepassingen of als het echt niet anders kan (geen ruimte / toegang vanaf de onderkant)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 23 okt 2022 16:26 #1432209

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4752
Het is toch best te doen de huidige maatvoering over te nemen? Dan kun je relatief eenvoudig een malletje maken om buiten de boot (thuis in de garage?) een mooie nieuwe motorfundatie in elkaar te plakken. paar plaatjes metaal er in waar je in kan tappen voor de motorsteunen. Dan hou je het werk in de boot beperkt tot meten, slopen en inlamineren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 23 okt 2022 16:28 #1432210

Zó waren de steunen er aan toe…

Vóór niet zo veel aan de hand:


Áchter is de persing zich aan het loswerken geweest: een vettige drap van verbrand en verkruimeld rubber:



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 23 okt 2022 16:33 #1432213

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 614
Wanneer die fundatiekokers hol zijn, kun je daar met een gatenboor wel een ruim gat in boren zodat je er aan de binnenzijde een ring en moer door kunt aanbrengen. Wanneer ze massief of gevuld zijn kun je er ook draadeinden in verlijmen met epoxy.
Staat van de motorsteunen is serieus belangrijk. Daar maak en breek je het goed functioneren van de motor-schroefas mee. en bovendien het comfort (geluid en trillingen) Let op de hardheid Shore geloof ik.
Die vervorming komt ook omdat die Buck-jes zo achterlijk zwaar en lomp zijn in verhouding tot het vermogen wat er uit komt. Maar goed dat had ik in het vorige draadje al aangegeven.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 23 okt 2022 16:36 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 23 okt 2022 16:49 #1432219

Dank voor de inzichten.

Niet oplappen maar uitslijpen en nieuw maken dus?

Ik vraag mij af hoe ik dit betrouwbaar op kan meten; de hoogte mag straks hooguitvenkele millimeters (shim bereik, steunen zijn niet verstelbaar…) te laag zijn. Te hoog mag echt niet. De uitlijning wás, ondanks de verzakking, goed.

Met de schroefasflens als referentie en (redelijk leesbare) maattekeningen: hoe zou ik vanaf een kaal vlak moeten gaan ontwerpen? Mockup van de motorsteunen t/m flens keerkoppeling? Kan dat precies genoeg worden?
Laatst bewerkt: 23 okt 2022 16:50 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 23 okt 2022 17:00 #1432226

Maak een mal van redelijk stijve latjes. Het boutpatroon is je referentie maat. Schroef (of bout) stukjes hout op de plekken die bekend zijn en je referentie vormen. Ga vervolgens met stijve latjes een skelet maken. Ik gebruik zelf een 'glue gun' voor dat soort dingen, van die plastic staafjes die door een apparaatje gesmolten worden en dan vrij snel opdrogen. Je bouwt als het ware een mal van je motor helemaal tot aan de flens van je schroefas. Hoogte fixatie kun je doen door steun latten te maken naar het vlak of naar de vloer van de kuip. Dit hele geraamte moet je er uit kunnen halen tijdens het maken van de nieuwe fundatie en je moet ook het natuurlijk ook weer terug kunnen plaatsen voor het tussentijds meten.

Over het algemeen maak je een motorfundatie tussen de 5 en 20mm te laag. Tijdens het uitlijnen van de motor gebruik je dan vulplaatjes om de motor op de jusite hoogte te krijgen. Houd er rekening mee dat je met de hoeveelheid vervorming die je nu op je fundatie hebt, de motor waarschijnlijk slecht stond uitgelijnd.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 23 okt 2022 17:06 #1432227

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3236
Reed schreef :
Die vervorming komt ook omdat die Buck-jes zo achterlijk zwaar en lomp zijn in verhouding tot het vermogen wat er uit komt. Maar goed dat had ik in het vorige draadje al aangegeven.
Het is niet (alleen) de verhouding gewicht/vermogen maar gewicht/sterkte fundering. En die is zodanig dat ik de rotzooi er kompleet uit zou slopen en aan beide kanten massieve stukken hout (wat JRomkes ook schrijft) zou bevestigen en die ook aan de zijkant vast te lijmen.
Ik denk dat die aanpak minder werk is dan met stukken multiplex en draadeinden op het bestaande door te bouwen en zal een sterker resultaat opleveren.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 23 okt 2022 17:12 #1432228

Dank, ook Erik: klinkt heel bruikbaar.

zeekraal: je bedoelt opbouwen vanaf de schotten naar binnen toe? Die ruimte daar tussen (nu…) is nutteloos en valt gereedschap enzo in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 23 okt 2022 17:18 #1432231

Je zou ook eerst een mal kunnen maken van je motor en keerkoppeling. Dat kan een eenvoudige mal zijn van multiplex waarin de gaten voor de dempers exact zijn gepostioneerd en natuurlijk de flens voor de schroefas. Je kan dan met de dempers op de juiste positie de nieuwe fundatie bepalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 23 okt 2022 17:22 #1432233

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4752
wat Erik zegt, latjes en smeltlijm, haha. Je kan rondom het vlak van je fundatie ook op de romp/omgeving aftekenen, door er een lineaal op te leggen en die vervolgens tegen de romp te schuiven. Een nieuwe fundatie kun je vervolgens bijwerken, tot je met de lineaal rondom alle lijnen weer raakt. samen met je malletjes van je boutgaten kun je dan je motor op hetzelfde vlak weer terug plaatsen. En ook de motorfundatie iets lager maken is een prima idee. Een vulplaatje druk je er zo tussen, als je je best doet zijn die allemaal van gelijke dikte, in het ergste geval druk je er verschillende diktes tussen.
als controle kun je ook een plaatje multiplex op je fundatie leggen, en er een andere tegenaan lijmen(5 min. epoxy ideaal), die vlak tegen de flens van je schroefas valt.

edit: je kan zo zelfs een ruwe mal van je vlak tpv je motor maken, met bijvoorbeeld mengstokjes en smeltlijm de vorm overnemen, die overnemen op multiplex, en er vervolgens dun multiple op schroeven.
Laatst bewerkt: 23 okt 2022 17:26 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 23 okt 2022 17:22 #1432234

Zoals JRomkes zegt. Kun je ook een ander type en makkelijker afstelbare motorsteunen toepassen
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 23 okt 2022 17:25 #1432235

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13968
Je gaat die motor toch niet op hout zetten...
Dat krijgt altijd ruimte en blijft nooit lang heel.
Een mooi stalen frame erin lamineren misschien wel rvs voor het gemak van het (niet) afwerken.
Je kunt dat spul prachtig perfect op maat laten komen en thuis monteren en wat Romkes al zegt, in de boot vastzetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 23 okt 2022 17:26 #1432236

Te zwaar. Ik zou lekker met epoxylaminaat gaan kleien.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 23 okt 2022 17:28 door Noballast. Reden: Typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 23 okt 2022 17:30 #1432238

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13968
Flauwekul natuurlijk voor die paar stroken hoekprofiel.
Van epoxy moet dat dubbeldik en gezeur om lekker te kunnen vastbouten.
Reken ook maar eens het verschil in kosten en werk uit.
Laatst bewerkt: 23 okt 2022 17:30 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 23 okt 2022 17:33 #1432240

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4752
holtere schreef :
Je gaat die motor toch niet op hout zetten...







Van deze staan de motoren ook op hout :silly:
Wel in een epoxy/koolstof laminaat, maar toch...

in ieder geval, de keuze is reuze, en het is ook maar wat je zelf goed ligt qua materialen. Maar zo veel mogelijk buiten de boot werken is wel het meest comfortabele;)
Laatst bewerkt: 23 okt 2022 17:34 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 23 okt 2022 17:35 #1432241

Als je toch aan het ontwerpen gaat dan zou ik gelijk het ontwerp aanpassen zodat je minder last hebt van trillingen en geluidshinder.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 23 okt 2022 17:36 #1432242

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13968
Van deze staan de motoren ook op hout :silly:
Wel in een epoxy/koolstof laminaat, maar toch..
Kan ook geregeld worden :whistle:

Voor het gewichtsargument zou ik eerder een vervanger zoeken voor die Bukh.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 23 okt 2022 17:37 #1432243

holtere schreef :
Flauwekul natuurlijk voor die paar stroken hoekprofiel.
Van epoxy moet dat dubbeldik en gezeur om lekker te kunnen vastbouten.
Reken ook maar eens het verschil in kosten en werk uit.

Het klopt niet, zo’n frame inlamineren. Brrr
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 23 okt 2022 17:41 #1432244

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6199
In mijn Victoire stond een Solé Mini en die is vervangen door een Farymann 15W. Daarvoor is een nieuwe fundatie en ophanging gemaakt. De fundatie is gemaakt van twee hardhouten balkjes en de ophanging bestaat uit beugels van Allpa. Zeer professioneel gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 23 okt 2022 17:46 #1432245

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13968
Noballast schreef :
holtere schreef :
Flauwekul natuurlijk voor die paar stroken hoekprofiel.
Van epoxy moet dat dubbeldik en gezeur om lekker te kunnen vastbouten.
Reken ook maar eens het verschil in kosten en werk uit.

Het klopt niet, zo’n frame inlamineren. Brrr
Inlamineren kan op veel manieren, schroeven kan ook.
X-yachts en een hoop anderen doen dat overigens ook wel hoor, complete kielconstructies.
Laatst bewerkt: 23 okt 2022 17:47 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 23 okt 2022 17:56 #1432247

holtere schreef :
Noballast schreef :
holtere schreef :
Flauwekul natuurlijk voor die paar stroken hoekprofiel.
Van epoxy moet dat dubbeldik en gezeur om lekker te kunnen vastbouten.
Reken ook maar eens het verschil in kosten en werk uit.

Het klopt niet, zo’n frame inlamineren. Brrr
Inlamineren kan op veel manieren, schroeven kan ook.
X-yachts en een hoop anderen doen dat overigens ook wel hoor, complete kielconstructies.

Appels met peren vergelijk. Er worden ook hele fames ingelamineerd waar kiel, mast en verstaging aan vast zitten. Is onderdeel van het ontwerp en constructie, op elkaar afgestemd dus.
Het gaat hier om een motorfundatie in een polyester bakje. Daar ga je toch niet ineens een stalen frame inlamineren. Boompje bij het beestje houden, laminaat, hout of een combi. Dat klopt.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.402 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl