Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Motorfundatie repareren

Motorfundatie repareren 26 okt 2022 10:36 #1432817

zeekraal schreef :
Onderstaande contructie is:
Veel makkelijker in te meten, te construeren en veel sterker.


Klopt, maar ik ben hier wijs gemaakt dat met de (ingewikkelder, tijdrovender en duurdere - dat wel...) constructie met schuim en niet-paralelle dwarsverbanden de fundatie betere trillingsabsorptie kan (kan.. resultaat is onzeker) geven.

De keuze is reuze, zo langzamerhand.

Of zijn we inmiddels aan het over-engineeren? Jouw voorstel is het meest KISS :)
Laatst bewerkt: 26 okt 2022 10:40 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 26 okt 2022 11:14 #1432826

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1307
zeekraal schreef :
Nachtvlinder schreef :
7AC045C7-7F28-4CCD-B388-6C5C252E6A3E.jpeg[/attachment[/quote] Onderstaande contructie is: Veel makkelijker in te meten, te construeren en veel sterker. [url=https://postimg.cc/cKRT3vZ7][img]https://i.postimg.cc/cKRT3vZ7/IMG-2669.jpg[/img][/url][/quote] Ik zou de fundatie niet aan één zijde aan een schot van niet goed bekende kwaliteit vast willen maken. Je gaat er dan van it dat het schot sterk is en goed vast zit. Ik weet bij mijn boot al dat dat niet helemaal het geval is. Staat wel op de klussenlijst, maar toch... Daarnaast maak je de fundatie, die trilt, dan hard vast aan het schot waardoor dat als klankbord gaat werken. Je kan de motorkamer dan net zo goed niet meer gaan isoleren...[attachment=135982]7AC045C7-7F28-4CCD-B388-6C5C252E6A3E.jpeg[/attachment

Onderstaande contructie is:
Veel makkelijker in te meten, te construeren en veel sterker.


Ik zou de fundatie niet aan één zijde aan een schot van niet goed bekende kwaliteit vast willen maken. Je gaat er dan van it dat het schot sterk is en goed vast zit. Ik weet bij mijn boot al dat dat niet helemaal het geval is. Staat wel op de klussenlijst, maar toch...
Daarnaast maak je de fundatie, die trilt, dan hard vast aan het schot waardoor dat als klankbord gaat werken. Je kan de motorkamer dan net zo goed niet meer gaan isoleren...
Laatst bewerkt: 26 okt 2022 11:15 door HotSnail. Reden: toevoeging trilling schot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 26 okt 2022 11:24 #1432828

Met de schuine opstelling maak je het naar mijn mening over gecompliceerd. Overigens is het werken met composiet voor mij KISS maar ieder z’n ding. Twee balkjes op hoogte stellen, naadje opvullen en aflamineren. Begrijp niet wat daar niet KISS aan is, maar dat ligt vast en zeker aan mij.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 26 okt 2022 11:32 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 26 okt 2022 11:38 #1432830

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15014
Als je trillingen wilt verminderen zou ik eerste plaats bewezen maatregelen nemen. Dat zijn een stuwdruklager en zachtere motorsteunen. Deze constructie zoals je nu voorstelt kan ook best verkeerd uitpakken en juist extra trillingen veroorzaken. De schuin staande motorsteun wordt op buigen in de lengte richting belast door het gewicht van de motor. Omdat deze belasting een superpositie kent van de trillingen, wil je heel zeker weten dat de eigen frequentie van de steun ver weg licht van de primaire trilling. Daar zou ik helemaal niet zeker van zijn. De schuin staande motor steun is een voorgespannen boog door het gewicht van de motor.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 26 okt 2022 11:50 #1432832



Als ik voor “recht en haaks” ga, dan kan ik deze dwars-spantjes ook laten staan toch en daarop aansluiten?

Sterker nog, ik kan alle vertikale delen laten staan… Horizontale vlakken eraf zagen en aan buitenkant van resterende wanden gaan op bouwen. Geheel van extra laminaat voorzien.

Lijkt op hoe ze het bij die Duitse Bries gedaan hebben.

Anyway we gaan in cirkels inmiddels ;)
Laatst bewerkt: 26 okt 2022 13:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 26 okt 2022 12:44 #1432842

  • rg33
  • rg33's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 315
Ja, huidige fundatie iets verstevigen, en klaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 26 okt 2022 13:10 #1432847

Als je geen trillingen wil, neem je een motor die niet trilt. Al het overige zijn lapmiddelen.
Diesel is zo 2019.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 26 okt 2022 14:16 #1432861

Doet me denken aan de tijd dat ik als student motor reed en een motor met kickstarter en een rol gereedschap op de motor had en met vakanties een tent en slaapzak achterop. Kickstarter, gereedschap en dan ook nog je bagage achterop op vakantie ??? ik heb een creditcard en een knop om te starten......kickstarter,...kramperen...zooo jaren 70.....zei de jup tegen mij, haal de nog net niet zijn neus voor me op althans dat kon ik niet zien door zijn dure intergraalhelm glimmend en volgeplakt met dure merkstickers.
Nu weet ik even niet wie er nu daadwerkelijk meer plezier aan beleefde het hebben van een motor....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 26 okt 2022 15:33 #1432883

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3452
Nachtvlinder schreef :
zeekraal schreef :
Onderstaande contructie is:
Veel makkelijker in te meten, te construeren en veel sterker.


Klopt, maar ik ben hier wijs gemaakt dat met de (ingewikkelder, tijdrovender en duurdere - dat wel...) constructie met schuim en niet-paralelle dwarsverbanden de fundatie betere trillingsabsorptie kan (kan.. resultaat is onzeker) geven.

De keuze is reuze, zo langzamerhand.

Of zijn we inmiddels aan het over-engineeren? Jouw voorstel is het meest KISS :)

Zoals je ziet heb ik om de betrouwbaarheid van het zijschot te garanderen een extra laag multiplex getekend. Bovendien nog aan de buitenkant de hoek opgevuld met een extra lat. Met de funderingsbalk aan de binnenzijde maakt het niet uit of het schot goed vast zit. Dat is nu in orde.

Toch nog even kommentaar op de door jou getekende oplossing.
Trillingen zoveel mogelijk dempen! Mee eens, maar kijk eens goed naar jouw tekening.
De trillingen komen binnen bovenop de balk. Die krachten worden opgevangen in bevestiging van de balk op de huid. Das een aardige hefboom. Ik zal niet zeggen dat het stuk gaat maar als dat wel gebeurt, scheurt die verbinding daar los.
Als je toch vasthoud aan jouw tekening maak dan de balkjes boven in ieder geval zo breed dat je ze tegen het schot kunt lijmen.
Dan kan ook je gereedschap er niet meer tussen vallen. ;)
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 26 okt 2022 15:34 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 26 okt 2022 15:44 #1432889

Wat wil je bereiken met de hele excercitie?
Als je er werk in gaat stoppen wil je het natuurlijk zo goed mogelijk doen. Een motor aan de zijschotten bevestigen is 100% garantie op resonantie en dus extra geluidsoverlast. Dit is overigens wel een garantie dat je weinig motoruren gaat maken. De bestaande fundatie is in slechte staat met scheuren en weggezakte delen. Ik zou nooit en slechte fundatie gebruiken om een nieuwe te bouwen, zonde van het tijd en materiaal.

Deze motor heeft niet het eeuwige leven, een nieuwe fundatie wel. Als je die goed bouwd kan die ook voor een andere motor geschikt zijn als je ooit wilt overstappen. Deze motor is een echte schudder, een nieuwere motor is dat veel minder. Voor deze motor ga je van een geluidsdempende fundatie meer plezier hebben als wat je zou doen als er een nieuwere motor op komt.

Dus uiteindelijk is de vraag, wat is je doel?

Garanties op het resultaat zul je niet krijgen, maar ik kan je wel vertellen dat een opzichzelfstaande fundatie van schuim een wereld van verschil maakt tov een harde fundatie, zeker als die ook nog aan schotten vastgezet zal worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 26 okt 2022 15:47 #1432890

3Noreen schreef :
Als je trillingen wilt verminderen zou ik eerste plaats bewezen maatregelen nemen. Dat zijn een stuwdruklager en zachtere motorsteunen.
Steunen ben ik zeker met je eens, maar een stuwdruklager op een motor van 12pk is wat overdreven, dat kost een hoop tijd, ruimte en geld en heeft weinig tot gen effect.
Deze constructie zoals je nu voorstelt kan ook best verkeerd uitpakken en juist extra trillingen veroorzaken. De schuin staande motorsteun wordt op buigen in de lengte richting belast door het gewicht van de motor. Omdat deze belasting een superpositie kent van de trillingen, wil je heel zeker weten dat de eigen frequentie van de steun ver weg licht van de primaire trilling. Daar zou ik helemaal niet zeker van zijn. De schuin staande motor steun is een voorgespannen boog door het gewicht van de motor.
Deze constructie kan niet verkeerd uitpakken. De verhoudingen tussen lengte, breedte en dikte liggen zover buiten het risico gebied dat dit echt geen probleem is. De fundatie is dikker als deze hoog is aan de achterkant. Echt geen enkel probleem.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 26 okt 2022 16:56 #1432909

Ik heb nog wat onbeantwoorde vragen, los van welke methode het gaat worden:

Noballast zegt de prefab gelamineerde steunen met 3x 400 g 45/45 te lamineren
-hoe breed moet de overlap naar romp en fundatie ongeveer zijn?
-taperen (onderste laag het breedst) neem ik aan om hardspots te voorkomen?
-de geprefabde steunen óók 3x 400 g?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 26 okt 2022 17:02 #1432912

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1307
zeekraal schreef :
Zoals je ziet heb ik om de betrouwbaarheid van het zijschot te garanderen een extra laag multiplex getekend. Bovendien nog aan de buitenkant de hoek opgevuld met een extra lat. Met de funderingsbalk aan de binnenzijde maakt het niet uit of het schot goed vast zit. Dat is nu in orde.

Toch nog even kommentaar op de door jou getekende oplossing.
Trillingen zoveel mogelijk dempen! Mee eens, maar kijk eens goed naar jouw tekening.
De trillingen komen binnen bovenop de balk. Die krachten worden opgevangen in bevestiging van de balk op de huid. Das een aardige hefboom. Ik zal niet zeggen dat het stuk gaat maar als dat wel gebeurt, scheurt die verbinding daar los.
Als je toch vasthoud aan jouw tekening maak dan de balkjes boven in ieder geval zo breed dat je ze tegen het schot kunt lijmen.
Dan kan ook je gereedschap er niet meer tussen vallen. ;)

Als je de balkjes tot aan het schot laat lopen zullen ze weer trilling over gaan brengen naar het schot, wat je niet wil. En daarbij, je kan dan ze zijkant niet af lamineren, daar kan je niet meer bij omdat het schot in de weg zit.
Bij jou voorstel met het extra plaatje tussen schot en fundatie voegt het extra stuk plaatmateriaal imho niets aan sterkte toe, het enige waar je dat met significant lijmoppervlak aan vast kan zetten is het schot wat er al 40 jaar in zit en wat waarschijnlijk met één laag glas en polyesterhars aan de huid gelamineerd zit (zo zit het bij ons op een schip van dezelfde bouwer) Ik zie zelf dus niet wat voor versteviging die plaat geeft.
Voorstellen van Erik, Noreen en anderen zie ik meer in. Door het schuim hod je de mogelijkheid tot iets zijdelingse beweging, het schuim dempt zelf (schuim is een trillingsdemper, daarom zijn isolatie platen er van gemaakt). Afscheuren zal niet snel gebeuren door het grote lijmoppervlak wat je hebt, niet dat van het schuim op de huid maar van het glas laminaat wat vanaf de zijkant van de fundatie over de fillet op de bodem "gelijmd" zit. Dat is een oppervlak van motorfundatie lengte x een centimeter of 10, wat ruim voldoende moet zijn om de motor aan op te hangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 26 okt 2022 17:14 #1432917

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5185
Nachtvlinder schreef :
Ik heb nog wat onbeantwoorde vragen, los van welke methode het gaat worden:

Noballast zegt de prefab gelamineerde steunen met 3x 400 g 45/45 te lamineren
-hoe breed moet de overlap naar romp en fundatie ongeveer zijn?
-taperen (onderste laag het breedst) neem ik aan om hardspots te voorkomen?
-de geprefabde steunen óók 3x 400 g?


50 mm is in principe genoeg. om het makkelijk te houden kun je ze alledrie 50mm houden, een op 60 mm neerleggen, een op 50 mm, en een op 40. steunen zou ik iets meer doen, het is wat je fijn vind werken want het is al snel dik genoeg. 6 a 7 lagen zit je al snel op 5 mm dikte
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 26 okt 2022 17:15 #1432918

Dankje, helder.
Waar koop je dat schuim? Polyservice heeft alleen PU schuim in lichte varianten. Is dat de drukvaste variant die hier bedoeld wordt?

Laatst bewerkt: 26 okt 2022 17:16 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 26 okt 2022 17:20 #1432921

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5185
is wat lastig, je kan via r-g.de pvc schuim kopen, dat is waarschijnlijk het makkelijkste, anders kom je al snel bij groothandels uit. Bouwmeester in Amsterdam verkoopt ook wel corecellper plaat. Of er kurk in drukken, heeft ook nog iets dempende eigenschappen. Industriële kurk van kurk24 bijvoorbeeld.
Laatst bewerkt: 26 okt 2022 17:21 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 26 okt 2022 17:26 #1432926

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15014
je zoekt iets in de orde van 200kg/m2. Dat is rete duur. Tenzij je last hebt van een uitbuilende portemonnee zou ik je gewoon multiplex aanraden. Zoveel inwatering is op die plek niet te verwachten. Verder is een anderhalve kilogram ook niet het probleem. Blijft het vermeende dempend effect van schuim. Het is maar waar je in gelooft.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 26 okt 2022 17:41 #1432930

Terug bij af :laugh: :laugh:
Laatst bewerkt: 26 okt 2022 17:42 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 26 okt 2022 17:46 #1432931

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Ja ik zie 232 euro voor een plaat Gurit M200 van 15 mm dik. Is nog net iets goedkoper dan teakhout. Aan een restje heeft Nachtvlinder echter al genoeg denk ik? Toch als je geen restje scoort, lamineer maar misschien gewoon multiplex in als dat schuim zo duur is. Van geld dat je bespaart koop je de compressor voor je koelkast. Proost!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 26 okt 2022 17:51 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 26 okt 2022 18:11 #1432941

Vind ik nu wer een beetje een dooddoener, het heeft weinig met geloof te maken, is gewoon natuurkunde...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 26 okt 2022 18:32 #1432947

"Geloof" is niet veroordelend bedoeld Erik; ik geloof ook dat ik dat woord gebruikt heb iets terug.

Ik denk ook dat, wanneer zorgvuldig geengineereerd, een enigszins flexibele constructie bepaalde frequenties zal absorberen waar de dempers dat wellicht niet doen. Maar het type schuim, de exacte vorm en wanddikte van het laminaat zou daarbij wel eens heel veel invloed kunnen hebben. En juist die parameters kunnen we niet veel meer mee dan "op gevoel" schatten, toch?

Bij deze dempers en deze motor die al gegeven zijn, lijkt het resultaat mij "onzeker", en daarmee bedoel ik dat we niet aan kunnen geven wat het effect zal zijn. Verder denk ik dat (als ie niet te slap wordt), die flexibiliteit geen kwaad kan. Lijkt mij ook best een leuk project. Waar je wederom, net als bij de electra renovatie van afgelopen winter, niets van terug ziet ;) Maar de slechte verkrijgbaarheid en prijs zijn wel duidelijke minpunten voor mij. En ik had nog wat andere plannen deze periode die tijd en geld kosten, zoals Freek opmerkt...
Laatst bewerkt: 26 okt 2022 18:54 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 26 okt 2022 19:39 #1432968

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5185
je kan ook gewoon van mdf een malletje maken en de constructie hol/volglas maken, om er nog maar eens een optie in te gooien ;) met lijmflens en al :woohoo: uiteindelijk maakt het allemaal niet heel veel uit, die bukh gaat schudden en dat ga je voelen. Je gaat je kern vooral als vorm gebruiken, dus zoek iets wat je makkelijk kan verwerken en waar je makkelijk aan kan komen. Bij een zwakke kern, meer glas, bij een sterke kern wat minder. Als die motor maar op de goede plek staat en ook goed vast.
Laatst bewerkt: 26 okt 2022 19:45 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 27 okt 2022 10:04 #1433087

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3452
Nu is aandacht voor trillingen best nuttig maar bang maken gaat toch wat te ver. :laugh:
Ik ben ooit op mijn huidige boot met een oude VP begonnen. Nog uitgerust met een dynastart waar ik zelf een wisselstroomdynamo op heb gezet om een beetje stroom te kunnen draaien. Nu ken ik een Buck niet uit de praktijk maar dit was ook een aardige klompendanser. Toch nooit last van trillingen gehad en zeker niet zodanig dat ik mij dat herinner. Wel van het lawaai. De enige trilling voelde je bij de laatste paar omwentelingen bij stoppen van de motor.
Toen ik na een jaar of vijf tegen een 3GM30 aanliep was het lagere geluidsnivo dan ook wat opviel. Niet iets wat met trillingen te maken heeft.

Dan nog een argument. Eigenlijk het sterkste tot nu toe in dit topic. ;)
Mijn echtgenote was van mening dat een motor nooit genoeg lawaai kan maken. Des te minder n.l. de drang om hem te starten. Moet er bij zeggen dat ze de 3GM30 toch wel een verbetering vond.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 27 okt 2022 10:04 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 27 okt 2022 11:25 #1433105

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1777
Voor de pompopstelling in (grote) gemalen werkte ik andersom.
Eerst de pomp opstellen op draadeinden en dan de fundatie er onder gieten.

Hier zou je dat ook kunnen doen.
De oude fundatie gebruiken als giet-mal, de motor opstellen op draadeinden en dan opvullen met epoxy.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 27 okt 2022 11:46 #1433108

Alvast een referentie gemaakt voor huidige hoek en hoogte. De hoogte straks verrekenen met de nieuwe hogere dempers en dan ontbrekende vullatten.



Lengte-positionering steunen overgenomen op hulplatten; breedte-plaatsing opgemeten.



Ik ga straks een bovenkant wegzagen; eens kijken hoe dat gaat en hoe de staat daaronder is om op verder te borduren met ingepakt hardhout… Helemaal weg kan altijd nog, maar ik denk dat dit plan een goede kosten/baten verhouding geeft.
Laatst bewerkt: 27 okt 2022 11:48 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.201 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl