Het noodlot heeft toegeslagen aanboord. Dit in de vorm van een falende oliepomp die de olie niet goed door de motor verdeeld heeft met als gevolg en vastgelopen krukas.
De boot ligt momenteel in Ilulissat, West-Groenland met een vliegveld op 10 minuten van de boot.
Ik heb de afgelopen dagen geprobeerd om hemel en aarde te bewegen en de motor hier te vervangen of te reviseren, maar dat blijkt niet mogelijk tegen realistische tijdsschema's.
Vervangende motoren hebben 6 tot 8 weken levertijd en dan nog eens 4 weken transport om ze op Groenland te krijgen, bestaande blokken passen niet of moeten verbouwd worden, en hebben eveneens dezelfde transport tijd, er zijn geen blokken in de omgeving beschikbaar die in de boot zouden passen wat vermogen en of maten betreft. Revisie van de bestaande motor is wel mogelijk, maar het boor- en draai-werk om de nieuwe maat zuigers en lagerschalen te passen, kan hier niet gedaan worden. Dat zou inhouden dat alles opgestuurd moet worden naar Denemarken, dan zeer precies gecommuniceerd wat er gedaan moet worden, en dan vervolgens alles terug sturen en hopen dat het allemaal past. Dat is me te link en gaat ook twee maanden duren.
De beslissing is dus gevallen om de boot zonder motor terug te zeilen van Groenland naar Canada. 1750 mijl kortst mogelijke weg, met mist en ijsbergen op de weg. Niet het meest plezierige tochtje, maar wel avontuurlijk.
Ik heb allerlij mogelijke scenario's afgewogen en daar zijn oplossingen voor beschikbaar, dus de risico's zijn te overzien en voor mij aanvaardbaar. Ik heb dus ook geen behoefte aan verhalen en adviezen van doemdenkers, dus neem niet de moeite om dat op te schrijven.
Ik plan om op 29/30 Juni te vertrekken (volgende week dus) maar ben een beetje flexibel daarin. De tocht zou normaliter een week of twee duren, maar er is vaak weinig wind op dit traject, en we zullen de boot regelmatig moeten bijleggen tijdens slecht zicht of tijdens de donkere uurtjes om zeker te zijn dat we niet tegen ijsbergen of grawlers aanvaren. Ik reken dus op 3 weken, maar dat zouden er ook best 4 kunnen worden (al is dat laatste redelijk onwaarschijnlijk). Onderweg zijn er eigenlijk geen mogelijkheden om af te stappen en naar huis te vliegen. Dus als je aanboord bent, dan ben je voor de hele reis aanboord.
De stroomvoorzieneing is allemaal geen probleem, dus stuurautomaat, radar, verlichting, communicatie apperatuur etc. zijn allemaal gewoon te gebruiken.
Zoals het nu lijkt ga ik alleen. Maar als er iemand zin heeft om mee te gaan zou ik dat best kunnen waarderen. Dus het aanbod om opstappers mee te nemen staat vanaf nu open. Eerder als de 29ste vertrekken kan niet, enkele dagen later is bespreekbaar, maar niet al te veel later.
Vliegtickets van Nederland naar Groenland alsmede tickets van Halifax weer terug naar nederland zouden voor eigen rekening komen. De rest is aanboord voorzien en is voor mijn rekening (voor gebruik van het satcom systeem word wel bijdrage in de kosten verwacht als er behoefte is om dat te gebruiken). Zeilpakken, zwemvesten, handoeken, lakens etc. zijn allemaal in ruime mate aanwezig dus het is mogelijk om licht te reizen.
Richtprijs voor een vlucht naar Groenland is ongeveer €800, deze gaan via Reykjavik en Kangerlasuak, of via Kopenhagen en dan Kangerlasuak.
Ticket van Halifax naar Amsterdam is ongeveer €400, en kan via Frankfurt, via Reykjavik, via Londen, of via diverse steden in Noord Amerika.
Als je mee wilt laat me dat dan aub per PB weten. Ik zal niet zeer snel reageren. Internet is lastig te verkrijgen in Groenland, dus ik ben slechts iets van 10 minuten per dag online.
Hier moeten we eerst doorheen (sleepje is al geregeld):
Bijlage IMG_2920.JPG niet gevonden