Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: renovatie en verbouw Hurley 22

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 20 sept 2010 05:37 #149882

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
Leuk om te lezen, ik zie het vervolg met plezier tegemoed.
Ik ben zelf met een refit van een Kelt800 bezig, dat doe ik wel in etappes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 20 sept 2010 18:14 #150126

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Inmiddels een kleine 100 foto's via "mijn album" op internet gezet :lol: . Nu eens kijken of ik er hier een paar geplaatst kan krijgen....

www.mijnalbum.nl/Album=6CWGE7V6

de bovenstaande fotolink werkt als ik er op klik maar hoe krijg ik nu de foto hier direct te zien? help ;-)
Laatst bewerkt: 20 sept 2010 18:37 door onlein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 20 sept 2010 19:12 #150138

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Op de site van MijnAlbum, links van je foto zie je staan "Link naar foto / album". Klik erop als je van de getoonde foto een link wilt. Krijg je "Kies hieronder welke link u wilt kopiëren" in beeld met 4 mogelijkheden, klik op het rondje bij "Foto op website of blog". Onderste tekstvak onder de foto bevat [ IMG].....[/ IMG], inhoud van dat tekstvak selecteren, kopiëren en hier in een post plakken. Post opslaan en plaatje bewonderen.

Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 20 sept 2010 19:18 #150140

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Bij mijnalbum weet ik dat niet, maar wat een fraaie stag heb je daar! Voor de rest kon het - gezien het verhaal - allemaal absoluut erger. Zo te zien heeft het meeste vooral een verfje en een poetsbeurt nodig.

De motor fundatie is wel wat meer werk, maar de schroefas ligt al klaar om er weer een mooi dieseltje in te schroeven. Zit die er (in onderdelen) nog bij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 20 sept 2010 19:28 #150152

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 20 sept 2010 19:42 #150157

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Wauwww, gelukt :-) dankjewel voor de snelle tip!
De schroefas zat er idd nog bij en heb die er inmiddels uitgehaald voor revisie. Koppelingen zijn helaas gelast, wat als nadeel heeft dat je de schroefas er alleen uit kan halen als de motor eruit is. Dat wil ik veranderen zodat de as er ook langs buiten uit kan. Hoop een leuke niet al te oude diesel te vinden, zo tussen de 10 en 15 pk, Yanmar of Volvo-Penta. Er heeft een Yanmar Yb ingezeten met liggende cilinder, vandaar de grove uitgezaagde binnenschaal...
In het algemeen valt het verder wel mee wat betreft het polyesterwerk, alhoewel als je het goed bekijkt wel te zien is dat ze al een aardige leeftijd en meerdere eigenaren achter de rug heeft, is gebouwd +/- 1968. De mast en verstaging hebben wel flink voor hun broek gekregen. Ik twijfel nog of ik er een nieuwe mast op zet. De huidige mast is voor een Hurley aan de korte kant, meterje extra en dus een wat hoger zeiloppervlak zou geen kwaad kunnen. Maar eerst de romp en interieur refitten!


binnenschaal grof weggezaagd


de schroefas
Laatst bewerkt: 20 sept 2010 19:58 door onlein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 20 sept 2010 19:54 #150166

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Je weet trouwens wel wat fotograferen is, er zitten best een paar fraaie (detail en andere) shots bij.

De instrumenten is een beetje vergane glorie, en die oogjes op de reling hebben een iets beter lasser nodig :)

Maar ze hebben wel wat, die oude Hurleys.

Afhankelijk hoeveel eisen je stelt gaat dit wel geld kosten trouwens... wat je er nooit meer uit krijgt. Maar dat geeft helemaal niks als je er jaren plezier van hebt, en dat komt wel goed denk ik.

Ik vraag me wel af of ie nou echt veel ruimer gaat worden van het weghalen van de bergruimte naast de banken... optisch in ieder geval, maar bergruimte is toch ook wel verdraaid handig af en toe.

Je pakt het in ieder geval grondig aan, je houdt zo alleen nog maar een kale romp over...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 20 sept 2010 19:58 #150169

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
10-15pk is al fors hoor, voor een 22.

In verband met het gewicht zou ik een leuke 1-cylinder zoeken, de tweepitters zijn een heel eind zwaarder, vooral Volvo Penta's... Yanmar weet ik zo niet.
Laatst bewerkt: 20 sept 2010 19:59 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 20 sept 2010 20:16 #150173

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Het is niet de eerste zeilboot die ik opknap, heb dus al het een en ander aan ervaring opgedaan. Had het liefst zelfs de opbouw eraf gehaald en de hele binnenschaal eruit om zodoende met een blanco romp feitelijk een nieuw boot op te bouwen. Maar daar heb ik helaas niet de accomodatie voor. wat de kosten betreft, dat gaat reuze meevallen... De aanschaf was minimaal en alleen al de zo goed als nieuwe Anderson lier was de aanschafprijs al waard. De grootste uitgaven worden de motor en tuigage, apparatuur en verder een paar platen hechthout, epoxy en verf. De zeilen zijn als nieuw gelukkig. Wat ruimte betreft, ik heb inmiddels het voortse gedeelte van de binnenschaal, watertank en toiletbak, eruit. Tussen de binnenschaal en de romp zat een ruimte van soms meer dan 10 cm. Door bijvoorbeeld de watertank rechtstreeks in de romp te maken win ik al 40 liter. Dat geldt ook voor de bergruimte onder de banken. Ik hoop binnen een budget van € 10.000,- te blijven, volledig uiterust. Daar heb ik geen nieuwe 22 voeter voor ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 20 sept 2010 21:37 #150200

  • bertje71
  • bertje71's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
Ik ga dit onderwerp met meer dan gemiddelde interesse volgen, Ik heb ook een engelse hurley bouwnummer 877 gebouwd door South Coast Marine Plymouth, waarvan binnenzijde "kaal" is en door omstandigheden (zeilklaar en zeilen is leuker dan klussen, en lichamelijk ongemak) nog niet aan het opknappen toegekomen. Ben wel al een keer bij marcel wezen kijken en zag er heel voortvarend uit. Ik ben ook zeer benieuwd naar je ideeen over het interieur.
Waarom draait de wind altijd, als je net lekker voor de wind gaat??
Laatst bewerkt: 20 sept 2010 21:38 door bertje71.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 20 sept 2010 21:49 #150204

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Voor 10k heb je geen nieuwe 22-voeter nee, maar wel drie andere Hurleys in vaarklare toestand.

Maar natuurlijk niet zo mooi als de jouwe straks is, met alles nieuw en indeling naar eigen smaak en inzicht. Ben benieuwd, volg het graag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 20 sept 2010 22:12 #150209

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Nu ik toch bezig ben maar gelijk de laatste stand van zaken met foto's!
De romp is aan de buitenkant voor een groot deel geschuurd. Over de gelcoat is een laag verf gezet en die moet eraf. Dan kan ik deze opnieuw schilderen met een 2 componentenlak (Epifanes?). Binnen is in de voorpunt en kajuit bijna alles wat eruit moet verwijderd, alleen nog de aanhechtingen op de romp vlak schuren en alle verf en schimmel verwijderen. Buiten nog een paar opgeschoefde geboute onderdelen eraf en dan blijft er alleen nog de polyester romp en binnenschaal over. Ondertussen in een paar vrije uurtjes een rvs anker gemaakt en het ondoorzichtige kompas weer leesbaar gemaakt. De winches uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en met zeewaterbestendig vet weer in elkaar gezet, draaien nu weer als een Tierelier met zo een heerlijk ratelend geluid! Uit de oude doos, van mijn eerste boot, nog een Shipmate RS 5700 gps, Sailor RT2048 marifoon (nog zonder Atis) en een Autohelm 1000 stuurautomaat boven water gehaald. Helaas mis ik de antenne van de gps en de hoorn van de marifoon. Wie zoiets nog heeft of weet te liggen, ik hou me aanbevolen!


schurennnn

nieuw rvs anker

winches

gps en marifoon

stuurautomaat

even poetsen met Belgom en yes.. weer een leesbaar komas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 21 sept 2010 20:05 #150448

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
die oude inboard, heb je die bij de koop erbij gekocht/gekregen?
Wellicht een optie om die weer in elkaar te zetten en terug te plaatsen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 21 sept 2010 20:11 #150452

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8014
onlein schrijft:
...Dan kan ik deze opnieuw schilderen met een 2 componentenlak (Epifanes?)....
De 2-c lak van epifanes is precies dezelfde 2-c lak als doublecoat van De IJssel en DD-lak van polyservice met een iets ander kleurenaanbod. prijs en verpakking. welke je neemt maakt dus niet uit. Kort gezegt: in de goede omstandigheden superspul dus zeker aan te raden.

Over je GPS: dat is een oudje. Ik heb hem hier ook liggen met repeater voor in de kuip. Ik heb incl. antenne en repeater er 65 euro voor betaald dus geef niet te veel uit voor een losse antenne.
Laatst bewerkt: 21 sept 2010 20:13 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 21 sept 2010 21:15 #150486

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Helaas, die meneer heeft hem verpatst.... Was op zich een leuk project geweest, alhoewel de liggende cilinder van een YB niet m'n voorkeur heeft in de Hurley, daar past een staande één of tweepitter beter in.

Wat betreft de gps, vind ik vast wel weer een antenne voor maar zal uiteindelijk wel een moderne gps/plotter worden danwel een laptopcombinatie. Verder zijn de huidige 2-componentenlakken super, kreeg van de werf een leuke korting aangeboden op Epifanes dus dat zal het wel worden.

Vandaag hard gewerkt aan de binnenzijde van de romp, aan het uitvogelen geweest hoe ik die binnenkant clean kan krijgen..schuren, afkrabben, slijpen... Zit een onbestendig verflaagje op en her en der glasvezelstrookjes waarmee interieur ingeplakt is. De laatste met beitelhakwerk al voor een groot deel verwijderd. maar dat schuren in zo een kleine ruimte, pfff, zag er 40 jaar ouder uit na een kwartiertje schuren en slijpen ;-)
Laatst bewerkt: 21 sept 2010 21:24 door onlein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 21 sept 2010 21:40 #150493

Hoe diep was die havenplaats wel niet? Alleen het topje van de mast nog zichtbaar... klinkt als een zotte haven.

Ziet er een leuk project uit, ik kijk al uit naar updates!
Er is een plaats waar het leven langzaam gaat,
Waar je zonder stress met de zon opstaat.
Er staat een huis op een strand,
Waar je niemand ziet.
Waarom wonen wij daar niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 22 sept 2010 05:44 #150530

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8136
Kan me voorstellen dat als de boot aan één kant vast ligt, deze bij het zinken kantelt over de kiel waardoor inderdaad de boot zelf onder water kan liggen en de mast nog maar deels boven water uitsteekt.
Normale jachthavens zijn inderdaad meestal niet 7 meter diep.

Verder veel succes.
Zal regelmatig even kijken wat de vorderingen zijn.

Erik Jan
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 22 sept 2010 18:21 #150729

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Inderdaad, de haven van Colijnsplaat is zeker geen 7 meter diep.. Heb het verhaal uit tweede hand dus zal wel "uitgediept" en met de nodige zeilerslatijn opgeblazen zijn ;-)
Vandaag zoveel mogelijk glasweefselstroken waar het interieur mee vast was gezet weggehakt. Toen ik dat in de buurt van de wandputting deed kwam er water tevoorschijn :-( Dus wanputtingbevestiging aan een ernstig onderzoek onderworpen en uiteindelijk ook los gemaakt. Blij dat ik het gedaan heb want stelde niet veel voor, stukje mahoniehout en een rvs stripje met twee boutjes en dat vastgeplakt met wat glasweefsel en hars, zie foto. Komen dus nieuwe rvs strippen voor, wat zwaarder en langer. Ook de geroeste strippen van de oude motorfundatie weggehaald, zaten half los.. Opvallend dat het polyester van de romp er romig uitziet en keihard is maar het polyester waarme diverse dingen vastgezet zijn wit is en zacht en niet echt super vastzat aan de romp. Nu nog de binnenkant van de romp kaal en schoon zien te krijgen tot op de harde romp zodat ik er een nieuw laagje glasmat met epoxy op kan zetten. al het een en ander met schuur- en slijpmachine geprobeerd maar pfff, stoffffff...


wandputting


hout was kleddernat


steun motorfundatie


Roomkleur is gezonde romp, wit is hars van inlgelammineerde delen en blauw en grijs is verf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 23 sept 2010 00:06 #150816

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Tja, polyester hecht niet zo goed aan uitgehard polyester, maar kennelijk heeft het toch decennia lang prima gezeten. Al kan het natuurlijk altijd NOG beter.

Een site waar dit me aan doet denken is Lackey Sailing. Ook hij hakt polyester rompen van binnen regelmatig compleet kaal, om alles 'bulletproof' helemaal nieuw te herbouwen, vele malen beter dan het serieschip ooit was. Met o.a. prachtige wantputting constructies en nog heel veel meer. Je bent alleen wel even bezig, als je die hele site wil lezen...

Deze man heeft er z'n beroep van gemaakt, om 'classic plastic' beter dan nieuw te restaureren c.q. te modificeren.
Laatst bewerkt: 23 sept 2010 00:08 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 23 sept 2010 06:40 #150834

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Wauww! Daar ben ik wel wat uurtjes mee zoet.
Ik moet zelfs oppassen.. Was gisteren aan het hakken en dacht, waarom niet de hele binnenschaal eruit? Nu ik die foto's zie van Lackey moet ik me echt beheersen haha. Bij m,'n eerste restauratieproject, een 22 voet oneoff ex-wedstrijdjachtje, en 20 jaar geleden, ben ik ook heel ver gegaan. Maar eindresultaat was dan ook een plaatje. Hoop ik nu weer te bereiken.
In ieder geval heel erg bedankt voor de link, ga ik van genieten en werkt inspirerend!
Inmiddels een flinke hoeveelheid West-epoxy ingeslagen, glasweefsel en hechthout. Epoxy hecht, als je polyester en hout goed voorbewerkt, uitstekend. Sta te popelen om daarmee te beginnen. Nu staat de Hurley nog buiten vanwege alle sloop en schuurwerk, zodra dat klaar is kan ik de loods in en gaan bouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 23 sept 2010 08:32 #150849

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Dat over al dat stof met die slijptol binnen in de boot komt me bekend voor. Al een paar verhalen gelezen van mensen die een verwaarloosde J-22 uit de jaren 80 gekocht hebben waar een nieuw hoofdschot in moest. Al het oude spul wordt er dan ook met de haakse slijper uigesloopt en steevast lees je dat ze het idee hebben in een paar uur tijd 10 jaar ouder geworden te zijn. Geen prettig klusje zo binnenin een boot, zorg dus voor hele goede persoonlijke bescherming!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 24 sept 2010 19:14 #151053

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Vandaag een paar uur geslepen en geschuurd in de voorpunt, stuurboordkant. Overall met capuchon aan, stofmasker en bril op en slijpen maar… Heb eerst gekeken wat het beste ging en dat is met een kleine slijptol met lamellenschijf.

Door een constante heen en weer beweging verdween de verf en de resten hars waarmee het interieur vastgezet was. De angst dat ik met de slijptol te snel te diep, happen in de romp, zou slijpen was ongegrond. De verf en (witte) hars zijn veel zachter dan het polyester van de romp en laten zich vrij gemakkelijk weg slijpen. Het vergt aandachtig slijpen maar is goed te doen. Kost ongeveer een anderhalf uur per m2. Het gaf een lading stof die ik elk kwartier weg heb gezogen zodat het niet te mistig werd binnen! Gelukkig stond de wind ook goed en waaide het met open kajuitingang en voorluik lekker door.

Na het slijpen met de roterende schuurmachine en korrel 80 nageschuurd en de romp ziet er nu weer fris en gezond uit.

Nog zo een 13 meter te gaan… geduld is daarbij onontbeerlijk! Want het is echt niet zo van dat doe ik “even”… Later komt er een paar lagen epoxy en glasmat overheen.
Ook nog een wandputting eruit gehakt, ook bij deze liep er water uit en jawel, kuisverrot.



Ook ontdekt dat de ballast in de kiel uit één blok staal bestaat, dacht eerst dat het ponsdoppen met cement zou zijn.

En nog een foto hoe de binnenschaal in de romp is vastgezet. Mag duidelijk zijn dat de binnenschaal weinig bijdraagt aan de constructieve stijfheid…

Wat een verloren ruimte trouwens…. Daar is meer mee te doen!
In ieder geval weer een productief middagje achter de rug en als ik dan naar het resultaat kijk geeft dat flink wat voldoening.

Wordt vervolgt :-)
Laatst bewerkt: 24 sept 2010 19:19 door onlein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 25 sept 2010 10:12 #151104

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Jouw boot is Lloyds gebouwd. Uit ervaring is deze boot minimaal 1,5 keer te dik tov niet Lloyds gebouwde boten. (toevallig ben ik net weer bezig een boot op verschillende manieren door te rekenen). In ieder geval hoef je voor de sterkte niet bang te zijn. Ik zou dan ook niet eens epoxy met glasweefsel aanbrengen, maar slechts een epoxycoating. (ecoProtect oid). Dat is ruim voldoende. Dit kan je doen zodra alle nieuwe interieurdelen zijn aangebracht.

De romp is gebouwd met voldoende aandacht voor het laminaat, maar de interieurdelen zijn er snel even ingesopt, waarschijnlijk niet eens ontlucht. Vandaar de witte uitstraling. (en teleurstellende sterkte...)

Verder dien je wel weer wat verstijvers terug te brengen in de romp, maar dat wist je al.

De liner heeft zo te zien geen bijdrage aan de constructie van de romp, dus als je wilt kan deze er helemaal uit. Voor Hurley was het een snelle manier om seriematig een interieur neer te zetten.

De wantputtingen, ondanks dat deze geruime tijd hebben gehouden, zou ik niet op dezelfde manier construeren. Ik zou een langere strip RVS voorzien van dwarsstrippen, welke aan de bovenkant zijn rondgeslepen. Hang over de dwarsstrippen glas UD band, en lamineer dit met epoxyhars in de boot. Je verspreid zo de krachten over een groot oppervlak, gebruikt voldoende materiaal om ruim onder de treksterktes van glas te komen, en onder de ILS sterkte (schuifsterkte van de verbinding tussen verschillende lagen glas)

De kiel heeft wel wat aandacht nodig, maar dat hangt af van de constructie. Is het een blok gietijzer wat in een polyester romp is gezet, of hangt er een brok ijzer onder een polyester romp? (met kielbouten en kit).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 25 sept 2010 21:40 #151200

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Herman, bedankt voor je tip! Lijkt me een heel goed plan die koolstof “bretels” . Had zelf in gedachten langere en zwaardere strips, rvs 40-4, te gebruiken en deze onderdeks te voorzien van een reeks gaten van 25 mm en ruim in te lamineren met koolstof-glas-epoxy. Dat ik de binnenwand van een laagje glasweefsel wil voorzien heeft ook een esthetische reden, wil geen gladde wand maar een beetje reliëf.
De ballast is idd een gietijzeren blok wat in de polyesterkiel is gelamineerd. De voorzijde is wat geroest omdat men aan de voorkant een stukje niet heeft afgewerkt met glas-polyester. Op de foto is die voorzijde goed te zien en daarvoor een met hars afgegoten stukje kiel. Die hars is gescheurd, zat geen weefsel in…en had geen afwatering naar de bilge. Dus water kon tussen de ballast en het polyester kruipen ;-) . Zal als ik eenmaal in de loods sta ook nog “proefboringen” maken om te onderzoeken wat de staat van de ballast en kiel is.
Uiteraard komen er ook weer versterkingsschotten en spanten. Het voordekt beweegt iets teveel en daarom een ligger van 40x 30mm ( 6x 5mm eiken latten), epoxy verlijmd, net voor het voorluik. Ter plaatse van de mast komt een spant met aan sb en bb schotten en ligger/wrang tot op de kiel. Onder de gangboorden komen kleine (kast-) schotjes ter ondersteuning. De scheg krijgt een stevige wrang want die kan ik nu zijdelings heen en weer bewegen waarbij de romp mee beweegt. In langsrichting komen er diverse versterkingen door o.a. de bedbodem in de voorpunt en kastbodems in de kajuit. Werk genoeg dus!

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renovatie en verbouw Hurley 22 26 sept 2010 17:52 #151276

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Tsja, polyester krimpt behoorlijk, en scheurt bij uitharding in dikke delen. Maar als ik het goed begrijp, dan zit de gietijzeren kiel in een polyester kiel. Dan zou je aan de buitenkant geen roest moeten zijn. Ik meen me te herinneren dat ik dat wel zag? Kan ook wat porositeit in de polyester zijn.

Je kan "op hoop van zegen" de boel goed laten drogen, en nagieten met epoxyhars, met lage viscositeit en lange uithardingstijd.

Over je wantputtingen: Let op 2 dingen: Construeer e.e.a zodanig dat de vezel belast wordt op een manier waarin het goed is: trek. Dus UD over de "kapstok" hangen en dan e.e.a. vastlamineren aan de wand.
Je kan wel de kapstok eerst tegen de wand zetten, en er dan rijkelijk overheen lamineren, maar dan belast je het laminaat op de manier waarop het het minst sterk is: afpelsterkte. Je trekt de wantputting dan in het slechte geval tussen de lagen door, als een soort kaasschaaf. (uiteraard in het extreme geval, maar toch...)
En dan het tweede punt: Je refereert aan het gebruik van koolstof. Dat kan ik niet aanraden, tenzij je de hele putting uit koolstof maakt. 2 redenen: galvanische corrosie, en een reden die moeilijker uitleggen is, daarom een vergelijking:
Koolstof is te vergelijken met staal, glas met elastiek. Stel dat ik nu een staaldraad heb die 1000 kg kan dragen, en een elastiek dat ook 1000 kg kan dragen. Beide knoop ik aan een oog, met daaraan een gewicht van 2000 kg. Kan ik dat nu optillen? Nee dus. Eerst zal de staaldraad breken, dan het elastiek.

Het mengen van koolstof en glas is dus een optie die veel denkwerk vereist.

Ik zou voor de eenvoud gewoon glas UD nemen. (www.polyestershoppen.nl)

Over je relief: Ik zou dan 200 grams woven roving nemen. Een glasweefsel is zodanig fijn van structuur, dat je deze slechts met veel werk en ervaring gelijkmatig krijgt. Iets teveel hars en je structuur is weg. Woven Roving is grover, en derhalve vergevingsgezinder. Ik zou het proberen horizontaal aan te brengen, dan heb je geen overlappen.

Wat je ook kan doen is DD lak smeren, en na 5 minuten nog eens narollen, desnoods met een structuurroller. Dit deden we met open boten aan de binnenkant, werkte prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl