Tsja, polyester krimpt behoorlijk, en scheurt bij uitharding in dikke delen. Maar als ik het goed begrijp, dan zit de gietijzeren kiel in een polyester kiel. Dan zou je aan de buitenkant geen roest moeten zijn. Ik meen me te herinneren dat ik dat wel zag? Kan ook wat porositeit in de polyester zijn.
Je kan "op hoop van zegen" de boel goed laten drogen, en nagieten met epoxyhars, met lage viscositeit en lange uithardingstijd.
Over je wantputtingen: Let op 2 dingen: Construeer e.e.a zodanig dat de vezel belast wordt op een manier waarin het goed is: trek. Dus UD over de "kapstok" hangen en dan e.e.a. vastlamineren aan de wand.
Je kan wel de kapstok eerst tegen de wand zetten, en er dan rijkelijk overheen lamineren, maar dan belast je het laminaat op de manier waarop het het minst sterk is: afpelsterkte. Je trekt de wantputting dan in het slechte geval tussen de lagen door, als een soort kaasschaaf. (uiteraard in het extreme geval, maar toch...)
En dan het tweede punt: Je refereert aan het gebruik van koolstof. Dat kan ik niet aanraden, tenzij je de hele putting uit koolstof maakt. 2 redenen: galvanische corrosie, en een reden die moeilijker uitleggen is, daarom een vergelijking:
Koolstof is te vergelijken met staal, glas met elastiek. Stel dat ik nu een staaldraad heb die 1000 kg kan dragen, en een elastiek dat ook 1000 kg kan dragen. Beide knoop ik aan een oog, met daaraan een gewicht van 2000 kg. Kan ik dat nu optillen? Nee dus. Eerst zal de staaldraad breken, dan het elastiek.
Het mengen van koolstof en glas is dus een optie die veel denkwerk vereist.
Ik zou voor de eenvoud gewoon glas UD nemen. (
www.polyestershoppen.nl)
Over je relief: Ik zou dan 200 grams woven roving nemen. Een glasweefsel is zodanig fijn van structuur, dat je deze slechts met veel werk en ervaring gelijkmatig krijgt. Iets teveel hars en je structuur is weg. Woven Roving is grover, en derhalve vergevingsgezinder. Ik zou het proberen horizontaal aan te brengen, dan heb je geen overlappen.
Wat je ook kan doen is DD lak smeren, en na 5 minuten nog eens narollen, desnoods met een structuurroller. Dit deden we met open boten aan de binnenkant, werkte prima.