Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Mijlpaal

Re: Mijlpaal 05 juni 2012 08:09 #291277

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
Herman schreef :

1 ding vraag ik me nog af, Henny: Je hebt de romp nu gekeerd, maar wil je niet eerst de buitenkant plamuren en strak zetten? Of doe je dit rechtop? Of rol je de boot nog eens om?

volgens mij is het handig voor het plamuren het dek te voorzien van buitenlaminaat. :blink:
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijlpaal 05 juni 2012 09:05 #291308

Beste Herman, dat was inderdaad ook het oorspronkelijke plan. Maar ik heb ondervonden dat het schuren aan de omgekeerde romp heel lastig gaat. Door de rompvorm kun je er slecht bij en de steiger met overhang die je daar bij nodig hebt geeft te veel mee (althans mijn bouwsel) dus je kunt je niet goed afzetten.

Het plan is nu om de romp op de grond te leggen en om te rollen, waarvoor ik de kussens van ons oude bankstel nog bewaard heb om de romp op te leggen. Dat zal wel pas na de winter zijn schat ik zo.

Ik houd mij aanbevolen voor een monster compoflex. Stuur maar op svp (naar mijn factuuradres) en alvast bedankt. Het idee om de carbon beams toch wel te gaan injecteren krijgt overigens steeds meer gestalte :) Zeker als compoflex mij aanspreekt. Maar ik zal zo wie zo ook nog een rol groen gaas bestellen. Daar ben ik nu weer helemaal doorheen.

Gary heeft natuurlijk gelijk. Eerst moet het laminaat van het dek er nog op. Dat wordt de volgende injectie klus. Alvorens ik zo ver ben zullen eerst de volgende zaken nog gedaan moeten worden:

- mock-up routing van het lopend want maken
- daar waar beslag komt het schuim vervangen door HD schuim
- uitvogelen hoe de overloop van de zelfkerende fok komt te lopen
- beslissing nemen over ja of nee gebogen grootschoot overloop
- beslissing nemen over ja of nee giek op dek ipv. aan de mast
- het schuim wegfrezen t.p.v. de ramen zodat hier een mooi sponningtje met het buitenlaminaat gemaakt kan worden waar de ramen dan vrijwel vlak met de romp in gaan passen.

Na de injectie van het dek wordt het tijd om de hele boel af te bakken. Ik hoop hiervoor nog een staartje van de zomer te kunnen benutten. Ik heb voor dat doel nog een hele partij HWC met 10 cm PS bewaard. Dit was in de verkeerde kleur besteld en alvorens dat marktplaats op gaat bouw ik er eerst nog een oven van B)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 05 juni 2012 09:25 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijlpaal 05 juni 2012 09:25 #291315

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Noballast schreef :
- beslissing nemen over ja of nee gebogen grootschoot overloop

Ja! Ik heb ook een hele goede reden: het ziet er zo racy uit B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijlpaal 05 juni 2012 09:28 #291316

Pjetrow schreef :
Noballast schreef :
- beslissing nemen over ja of nee gebogen grootschoot overloop

Ja! Ik heb ook een hele goede reden: het ziet er zo racy uit B)

Klopt, maar dan moet je het wel een beetje sexy kunnen bouwen :unsure:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 05 juni 2012 09:37 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijlpaal 05 juni 2012 10:08 #291332

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
Gebogen of niet, zo breed mogelijk. De breedte van je middenromp is absoluut ontoereikend. Zelf heb ik zitten denken aan het monteren van de overloop op een losse beam die je voor transport / inklappen weg kunt nemen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijlpaal 05 juni 2012 11:16 #291351

Ik neem aan dat je met een flink uitgbouwd grootzeil gaat varen, dus ik zou denk ik voor een zo lang mogelijke overloop gaan die gebogen word in de traal van de giek lengte. Op die manier heb je geen neerhouder meer nodig en heb je zo ongeveer de ultime controle over je grootzeil.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijlpaal 05 juni 2012 11:47 #291361

Ja dat klopt. Een neerhouder gaat niet werken. 3Noreen vaart standaard met een bulletalie die ongeveer aan het eind van de achterste beam is bevestigd. Dat werkt simpel en goed, maar moet wel steeds naar het ander boord verzet worden bij afkruisen of overstag. Een gebogen overloop is dan wel mooi, bijzonder handig maar ook gecompliceerd om te maken. De beams zijn opklapbaar en dat moet wel mogelijk blijven. Zoiets als op onderstaand plaatje. De blauwe overloop is het oorspronkelijk ontwerp, 3m. breed. De rode is het gebogen alternatief. Hoe heten die lijntjes ook al weer waar je de overloopkar mee fixeerd? Iemand een goed idee hoe dat bij zo'n gebogen overloop werkt en zonder dat die dwars over de kuip lopen.



Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 05 juni 2012 11:55 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijlpaal 05 juni 2012 11:53 #291364

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Ik zou daarvoor eens naar de Banque Populaire tri kijken.
Volgens mij stond er laatst in de seahorse een artikel over in waarin dat ook besproken werd.
Ik geloof dat ze gewoon een soort haakjes/stompjes hadden waar de overloop lijn achter bleef hangen zeg maar zodat deze mee rond liep met de overloop.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijlpaal 05 juni 2012 12:43 #291382

Slecht te zien op deze foto's, maar je ziet hier de geleide schijfjes die ze gebruik(t)en op ORMA 60's.





Hennie, ik heb een slordige 1300 detail foto's van deze boot, mocht je interesse hebben kan ik die best even voor je op de mail zetten?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijlpaal 05 juni 2012 12:46 #291385

Deze foto is wat duidelijker mbt tot de rolletjes:

Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijlpaal 05 juni 2012 12:47 #291386

Erikdejong schreef :
Hennie, ik heb een slordige 1300 detail foto's van deze boot, mocht je interesse hebben kan ik die best even voor je op de mail zetten?

Helemaal top Erik, alvast bedankt (We Transfer?)

edit: zo ben ik ook heel benieuwd naar de bevestiging van de giek op het dek. Ik kan het zelf bedenken, maar toch beter goed gejat dan slecht bedacht

Waarom vind ik dat nu zo belangrijk? Simpel vanwege het feit dat door de draaibare mast alles wat bij de halshoek uit de giek komt (outhaul, smeerreep, grootschoot) niet in lijn blijft met de blokken aan dek. Betekent dus dat die lijnen op de giek moeten blijven (niet handig) en dat de grootschoot op een andere wijze gevoerd moet worden. Voordeel van wel de giek aan de mast is meer ruimte voor een vaste buiskap en de draaibare mast kan zelfkerend zijn met een positieve druk vanuit de giek.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 05 juni 2012 12:58 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijlpaal 05 juni 2012 12:48 #291387

Ze zijn onderweg.

Henny, zo ongeveer alle details van de boot staan op de foto, inclusief mastvoet, slangenkuil, stopperbanken, vliegende leiogen, boegspriet, rollers, wegneembare stagen alles, alles, alles. Foto's zijn aan het "transferren" as we speak.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 05 juni 2012 13:12 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijlpaal 06 juni 2012 06:20 #291605

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
Is het nu zo dat er bij het systeem op de foto's 2 aparte lieren nodig zijn om de overloop te bedienen ? :unsure:
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijlpaal 06 juni 2012 10:57 #291722

In dit geval hebben ze dat inderdaad wel ja, maar die lieren worden ook voor andere functies gebruikt. De Brossard heeft ongeveer 60 trimlijnen waarvan je voor 46 een lier nodig hebt. Toch staan er slechts 8 lieren op die boot (zeg ik even uit mijn hoofd, het kunnen er 10 zijn). In dit geval hebben ze SB en BB gescheiden mbt tot de bediening. Op mijn monohull heb ik echter hetzelfde systeem, maar daar bedien ik de overloop en de schoot met een en dezelfde lier.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 06 juni 2012 11:01 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijlpaal 06 juni 2012 11:56 #291739

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
Erikdejong schreef :
In dit geval hebben ze dat inderdaad wel ja, maar die lieren worden ook voor andere functies gebruikt. De Brossard heeft ongeveer 60 trimlijnen waarvan je voor 46 een lier nodig hebt. Toch staan er slechts 8 lieren op die boot (zeg ik even uit mijn hoofd, het kunnen er 10 zijn). In dit geval hebben ze SB en BB gescheiden mbt tot de bediening. Op mijn monohull heb ik echter hetzelfde systeem, maar daar bedien ik de overloop en de schoot met een en dezelfde lier.

Het is dat ik me een voorstelling probeer te maken hoe manoeuvres uitgevoerd worden met zo'n systeem. Een van de moeilijkere manoeuvres met een multi is gijpen bij het afkruisen. Het theoretische voordeel van een gebogen rails moet dan niet verloren gaan doordat de handeling niet snel genoeg uitgevoerd kan worden. Het zeil moet in de korte periode van schijnbare windstilte van boord wisselen. Met een gebogen rail kan dat met weinig of geen twist in het zeil. De 2 lieren zijn dan denk ik ook noodzaak. En kun je die niet door klaplopers vervangen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijlpaal 06 juni 2012 12:02 #291742

Klopt, gijpen met dat ding is inderdaad niet gemakkelijk. Je hebt geen achterstag en moet dus ook bakstagen van een kant lossen en de andere aantrekken.
Met een goed team aanboord gebruik je alle lieren tijdens een gijp en gaat het proces in ongeveer 1 tot 1.5 minuut. Als je solo vaart daarentegen duurt een gijp al snel 20 tot 25 minuten en word vaak zelfs de gennaker weggehaald, dan het grootzeil midscheeps gezet, bakstagen gewisseld, koers veranderd, grootzeil weer uitgevierd en gennaker weer gezet.

Voor teamzeilen is twee lieren voor de overloop inderdaad erg handig, maar voor solozeilen (wat meestal het geval is met deze boten) maakt het niet veel evrschil of je nu een of twee lieren hebt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijlpaal 06 juni 2012 12:33 #291760

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
Kan er dan de conclusie getrokken worden dat bij short handed zeilen zo,n gebogen rails weinig of geen voordeel oplevert? Hou ik mijn boot lekker KISS.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijlpaal 06 juni 2012 12:44 #291770

Het voordeel van de gebogen rail is een veel optimalere zeilstand met minder lijnen. Ik zie niet waarom dat voor shorthanded moeilijker zou zijn als bij fully-crewed.
Overigens heb je voor een gebogen rail ook niet meer lijnen nodig als dat je voor een rechte rail zou hebben.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijlpaal 23 juni 2012 18:22 #296204

Even een tussenstand m.b.t. de dek lay-out.

Ik heb een mock-up van de dek layout gemaakt en daarbij een aantal beslissingen genomen. Waar ik mij zorgen over maakte was de uitlijning van de lijnen (reeflijnen, grootschoot, onderlijkstrekker) die uit de giek naar de keerblokken aan dek lopen. Bij het draaien van de mast gaat het mis met de uitlijning, vandaar mijn gedachte om de giek aan dek te zetten. Ik heb een model van de mast en giek gemaakt en er lijkt mij genoeg ruimte in de lijnen te zitten om dit op te vangen. Op de fotos die ik van Erik heb gekregen lijkt dat ook geen probleem te zijn. Eerlijk gezegd zag ik wel een beetje op tegen de complicaties om de giek op het dek te zetten, dus ik ben blij dat deze nu toch gewoon aan de mast kan komen.

Onderstaand foto is een deel van de mock-up, met een steigerpijp als giek, mdf overloop voor de fok, koffiebekers als keerblokken en een multiplex mastprofiel. De overloop van de keerfok is in het midden recht en gebogen aan de einden





Ik kom hierdoor ook tot de ontdekking dat de geplande overkapping en garage voor het schuifluik te breed is ontworpen waardoor er te weinig ruimte voor de stoppers over blijft. Dat ga ik dus wat smaller maken, overigens wel met dezelfde breedte van het schuifluik (en gelijk aan 3Noreen, een F36) Op de voorgrond de lier met daarvoor de stoppers.

Onderstaand het ontwerp van de lijnen organisatie naar de kuip. Globaal alles voor de mast aan stuurboord en alles achter de mast aan bakboord. Zijn hier nog bepaalde regels voor, zo ook voor de kleuren van de lijnen? Wat is een handige afstand tussen lier en stoppers? Wat is de maximale hoek van de lijn tussen stopper en lier?



Voor de oplettenden: de fokkeschoot en rail is dubbelop ivm. de al aanwezige keerfok. Die fokkeschoot gaat er in eerste instantie ook niet komen maar ik moet wel rekening houden dat dit wel mogelijk moet blijven. Overal waar iets aan dek moet worden geschroefd, wordt het schuim vervangen door HD schuim.

De volgende uitdaging wordt de gebogen grootschoot overloop.

Wordt vervolgd ....
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijlpaal 24 juni 2012 11:25 #296323

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Ziet er goed uit! Goede planning is hierin natuurlijk heel belangrijk!

Wat mij valt, er zijn wat keerblokken die 'voor' de exit van de lijn aan de giek/mast zitten (de binnenste 3 aan bb bijvoorbeeld)
Als je de zogenaamde 'wrap angle' kleiner houdt zal er minder wrijving ontstaan en bovendien zijn de krachten op de organiser dat beter.

Daarnaast heb je aardig wat stoppers naast elkaar, dus zou je lier aardig wat afstand moeten hebben tov de stoppers om een gunstige hoek te hebben. Wat je tegenwoordig veel op grote race jachten ziet is een organiser achter de stoppers zodat de uitgaande hoek bij de stopper altijd goed is.

Succes en groeten.
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijlpaal 24 juni 2012 12:22 #296328

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
trotti schreef :
Wat je tegenwoordig veel op grote race jachten ziet is een organiser achter de stoppers zodat de uitgaande hoek bij de stopper altijd goed is.
Ja, klopt. Alternatief: ik zag laatst ook ergens een foto van 2 liggende schijfjes, op een paar cm afstand van elkaar gemonteerd (zeg maar een soort halfopen schildpadblokjes), waar de lijn van stopper naar lier tussen kon worden gelegd. Dan heb je geen hele organiser meer nodig wat weer ruimte scheelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijlpaal 24 juni 2012 12:30 #296329

De maximale hoek van de lijn tussen de stoppers en de lier staat vermeld in de documentatie hier van. Bij de Lemar Rope Clutches D2 is dit bijvoorbeeld 15 graden ten op zichten van de midden lijn. Dit bepaald dus ook de minimale afstand tussen de lier en de stoppers, kleinere afstand betekend grotere hoek. Voor de lieren wordt een hoek opgegeven ten opzichte van horizontaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijlpaal 25 juni 2012 15:46 #296636

Ja bedankt. Ik kon dat in eerste instantie niet vinden, maar nu zie ik bij de Spinlock XT serie 10 graden staan. Das niet zo veel :(
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijlpaal 25 juni 2012 20:28 #296751

Dat is inderdaad niet zo veel, maar de minimale afstand van 16cm voor drie (zijkant lier uitlijnen op middelste) of het dubbele 32,2cm voor 5 is denk ik nog wel te doen.

Anders is misschien een soort losse schijf op het dek een optie:


Desnoods twee naast elkaar met een bar er overheen:
www.spinlock.co.uk/en/organise...-of-twf-winchfeeders
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijlpaal 26 juni 2012 10:20 #296891

Je kunt ook je stopper verspringen, dat scheelt ook al snel 40% in de breedte. Die organizers zijn mooi, maar ook vreselijk duur als je de juiste breeksterkte wilt hebben. Voor organizers en losse schijven moet je ook weer extra gaten in je dek maken met bijbehorende risico's van inwateren etc op de lange duur.

Kijk eens of je verspringen kunt en of je eventueel afstand tussen lier en stopper kunt maximaliseren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl