wybeslot schreef :
Hele boot zit in de DD-coat (dacht ik), die kan slecht tegen voortdurend onder water zijn.
@FMJ, bovenstaande is de reden, DD-lak is niet bedoeld om continue onderwater te zijn. Het is dus niet om het hout te beschermen, maar om de verf te beschermen.
@Apea,
Dat van het schuifluik klopt ja, de rechter achterhoek heb ik al eens gerepareerd toen we de boot kochten, maar deze reparatie heeft maar een paar jaar goed voldaan omdat we toch telkens op het luik gaan staan, omdat het luik sterk genoeg was en het nooit nat werd heb ik er verder niet veel aandacht aan besteed. Met wat epoxy en klemmen zal het goed te verhelpen zijn.
De kuiprand achter kan ik me niet meer voor de geest halen, maar je zult ongetwijfeld gelijk hebben! Het zal met ingedikte epoxy op te lossen zijn. het is een beetje een vreemde constructie met twee vertikale plaaten die met zeer weinig contact oppervlak aan elkaar gelijmd zijn. In het verleden is die wel vaker losgekomen net voor de keerblokken op de kuiprand. Ik dacht dat het nu allemaal goed zat, maar blijkbaar toch nog een plekje dat los heeft weten te komen. Dat is wel iets dat goed aangepakt moet worden omdat het een dichte ruimte is daaronder, drogen doet het niet dus het zal wel goed dicht moeten zijn!
Dan het beslag, de rail in de kuip zweeft tussen de banken, daar zit verder niets onder odmat de rails stijf genoeg is. Er horen twee kleine (grijze) kelmmetjes op het verticale deel van de kuiprand te zitten om de overloop lijn te bedienen. Het aluminium plaatje is een voetplaat voor het ratelblok met draaiende klem voor de gootschoot.
De twee keerblokken op de hoek van de spiegel waren origineel voor de spinnaker, maar die zijn later in gebruik gesteld als keerblokken om de achterstag naar de kuiprand te leiden. Op de kuiprand zitten twee houten "schijven" met ratelende keerblokken erop voor de genua schoot. Wij voeren de schoot altijd naar het liertje op het dak, de schoot gaat dus diagonaal door de kuip heen. op het ahcterschot zitten/horen twee gele klemmetjes die gebruikt worden om de schoot vast te zetten. Op de houten schijf zitten/horen twee blauwe klemmetjes te zitten die bedoeld zijn om de achterstag mee vast te zetten, de achterstag is dus aan beide kanten van de boot te bedienen.
Verder moeten er op de "brug" over het schuifluik twee aluminium klemmetjes zitten die uitgelijnd zitten tussen de liertjes en de mastvoet, deze zijn voor de genua en de grootzeilval.
Op de houten mastvoet moet een blokje zitten (BB kant) waar de genua val doorheen gaat.
in het gangboord, precies naast het achterschot van de kuip zitten twee opstaande blokken waar de genua schoot doorheen gaat. Het leioog is een ring die aan een elastiek aan het onderwant hangt (+/- 120cm boven dek) en die met twee touwtjes bediend word, een vertikale en een horizontale barberhauler. De horizontale heeft een keerblokje op de voorste hoek van de kajuit zitten, voor het BB leioog zit deze aan SB en voor het Sb leioog aan BB. de klemmetjs om de horizontale bediening vast te zetten zitten aan de zijkanten van "de brug". De vertikale lijnen bestaan uit een keerblokje dat aan de gaffel van de spanner van het hoofdwant getakeld zit en die word met een rode lijn (verjongt naar wit aan beide einden) bediend, de klemmen zitten op de zijkant van de kajuit opbouw, precies boven de kuiprand nog achter het achterschot. De rode bedieningslijn is een lange doorlopende lijn voor zowel BB als SB, dit ivm het aan loef zitten als je het wilt bedienen, doordat het een doorlopende lijn is kun je er aan loef ook bij komen. Het klinkt ingewikkeld, maar als je aan boord bent wijst het allemaal voor zicht denk ik. Ik zal proberen even door wat foto's te zoeken of ik er toevallig wat van heb vastgelegd, al denk ik het haast niet.