Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel''

Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 16 dec 2012 11:17 #347560

Het zeiljacht ''Starnakel''

In 1949 gebouwd uit cortenstaal naar ontwerp van Baron van Hoëvell.
Ze is 10,6m lang en 2,85 breed bij 1,85m diep, ze was het eerste in Nederland gebouwde schip met een mast-toptuigage. Een ander vrij opmerkelijk gegevens is dat het schip geen spanten heeft en uit slechts 3mm staal gebouwd is.

In 1952 is ze verkocht aan de KMJC waar ze tot rond 1980 voer. Daarna is ze met haar 3e eigenaar rond de wereld gegaan. De vorige eigenaar heeft er een nieuwe motor (Nanni 29pk) ingezet en de houten kajuit vervangen door een stalen kajuit.

Momenteel ligt ze in een loods waar ik haar restaureer en klaar maak voor lange reizen.










Bijlage DSC_0946.jpg niet gevonden











Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Laatst bewerkt: 16 dec 2012 11:42 door Starnakel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het zeiljacht ''Starnakel'' 16 dec 2012 11:23 #347563

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12605
Het is een schoonheid van het zuiverste water. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het zeiljacht ''Starnakel'' 16 dec 2012 11:37 #347569

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Meer foto's, meer foto's! Hier krijg je nooit genoeg van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het zeiljacht ''Starnakel'' 16 dec 2012 11:38 #347571

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2156
Schitterend!
Ook wel bijzonder is dat men zo vlak na de oorlog zo'n schip in Cortenstaal kon maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het zeiljacht ''Starnakel'' 16 dec 2012 11:38 #347572

Haha, ik zal wat meer voor je uploaden!
Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het zeiljacht ''Starnakel'' 16 dec 2012 13:42 #347632

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7064
Mooi klassiek jacht. Prachtige lijnen. Uit de tijd dat ze nog brede dekken maakten. Hoe heeft het dunne Cortenstaal zich gehouden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het zeiljacht ''Starnakel'' 16 dec 2012 13:57 #347635

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1865
Prachtig! Hou ons op de hoogte!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het zeiljacht ''Starnakel'' 16 dec 2012 14:03 #347636

Het cortenstaal is gemiddeld rond de 2,5 mm. In de romp heb ik geen slechte plekken kunnen vinden, de KMJC heeft het schip altijd zeer goed onderhouden. Het onderwaterschip heb ik kaal gehaald en opgebouwd met 5 lagen Amerlock (epoxy coating)
Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 16 dec 2012 14:27 #347643

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6096
Stond die boot niet recentelijk op o.a. Marktplaats?


Mooie boot!

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 16 dec 2012 15:40 #347674

  • Waronne
  • Waronne's Profielfoto
Wat een geweldig mooi schip!!!!!

De lijnen van het schip word je gewoon vrolijk van!

Succes met de restauratie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 16 dec 2012 16:13 #347690

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6113
Zo, die zit mooi in de epoxy. Netjes. Prima schuur ook om in te werken.
Wat wordt het vaarwater?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 16 dec 2012 16:50 #347701

Het vaarwater wordt komend jaar de Noordzee. Op langer termijn zou ik graag de wereld rond gaan met dit schip.
Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Laatst bewerkt: 16 dec 2012 16:51 door Starnakel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 16 dec 2012 19:08 #347744

Mooi scheepje zeg, mooie lijn en zeeg,
Maar voor mij niet geheel onbekend, ik heb een baron van hoevel in onderhoud
zelfde typische kontje
en de lengte is gelijk enkel de diepgang niet deze heeft een kiel/midzwaard



Enne we willen meer plaatjes.

Groeten Dyon.
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 16 dec 2012 19:25 #347750

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Wat heeft mr van Hoëvell mooie dingen gemaakt!
In Almere ligt een kleintje voor een prikkie te koop. (Ik heb er geen belang bij)





Wanneer wordt er mee gevaren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 16 dec 2012 20:27 #347760

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28029
Marcowerf schreef :
Het zeiljacht ''Starnakel''
In 1949 gebouwd uit cortenstaal naar ontwerp van Baron van Hoëvell.
Ze is 10,6m lang en 2,85 breed bij 1,85m diep, ze was het eerste in Nederland gebouwde schip met een mast-toptuigage. Een ander vrij opmerkelijk gegevens is dat het schip geen spanten heeft en uit slechts 3mm staal gebouwd is.
Een mooie boot en een bijzonder verhaal.
Wel een verhaal dat vragen oproept.
CorTen staal werd voor het eerst in 1932 gemaakt, zo vermeldt Wikipedia. In de VS. Productie in Europa zou zijn gestart in 1959. Wat ik er zelf van weet, is dat toepassing in de bouwsector in Nederland een vrij recente zaak is. Dat start ergens in de jaren '70 of '80 vermoed ik.
Als de boot in Nederland is gebouwd is het gebruik van CorTen staal dus zéér bijzonder.
Zo mogelijk nog aparter is dat de boot spantloos is. Of dat betekent dat de boot spantloos is gebouwd moet ernstig worden betwijfeld. Dat is eigenlijk alleen voorstelbaar bij een multiknikspant. Desondanks is dit schip zo rond als rond maar kan zijn. Het lijkt me totaal onmogelijk een dergelijke ronde vorm te bouwen zonder spanten als referentie. Misschien is de boot 'in 'een spantenraam gebouwd.
Het lijkt erop dat de boot gelast is. Zonder spanten is het vrijwel onmogelijk om dan een strak casco te bouwen. Als het schip al die jaren spantloos heeft rondgevaren ligt het er bovendien opmerkelijk strak bij. Misschien zit er een ton plamuur op, maar dan heeft het goed gehouden.
In theorie zou het schip op spanten gebouwd kunnen zijn, waarbij die er naderhand weer zijn uitgehaald, maar logisch is dit niet. Er moet namelijk nog een volledige intimmering in zo'n stalen casco en waar maak je die aan vast met een volledig gladde romp aan de binnenzijde?
Ook is het in theorie mogelijk dat een romp uit tweezijdig gekromde platen volledig 'zelfdragend' is, zoals de meeste polyester rompen dat ook zijn, maar dat een boot van 10,60 m dat al is bij een plaatdikte van 3 mm is moeilijk voorstelbaar.

Kortom: een bijzonder geval, waarvan het interessant zou zijn meer details van de bouw te kennen. Welke werf heeft het schip gebouwd? Bestaan de originele bouwtekeningen nog? Enz., enz.
Waard om nadere research naar te doen, lijkt mij.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 16 dec 2012 20:41 #347763

Het schip is gebouwd door Hitters & Proost in Hertogenbosch.
Ik sta er ook van te kijken dat het allemaal stijf genoeg is maar cortenstaal is wel sterker dan ''normaal'' staal omdat het een legering is. Misschien dat ze daarom geen spanten heeft? In het scheepvaartmuseum ligt de volledige documentatie en het lijnenplan. Ik zal daar binnen kort eens naartoe.

In het boek ''zeilen voor zeemanschap'' uitgegeven door de KMJC wordt ook beschreven dat het schip een keer op een strekdam gelegen heeft. De deuk hiervan is er weer uit geslagen maar zo zit het schip vol met deuken, overigens heb ik de romp weer volledig strak getrokken met plamuur.
Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 16 dec 2012 22:16 #347774

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Tjonge Marco, hier heb je toch iets heel bijzonders in handen.
Wat een mooi schip! Ben heel erg benieuwd naar jouw verder onderzoek.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 17 dec 2012 07:11 #347803

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7064
Over de toepassing van Cortenstaal kan ik nog melden dat ik in 1972 al een monumentaal kunstwerk heb laten maken, waarbij de beeldhouwer Frans de Wit koos voor dit staal. Het werk staat bij het belastinggebouw in Zutphen. Het staal was toen al een paar jaar op de markt.
Dat dit schip spantloos zou zijn gebouwd verbaast mij ook. Zitten er soms wat meer schotten in? De verstaging moet toch goed kunnen aangrijpen en zonder wrangen en wegering kun je niet afbouwen. Ben erg benieuwd naar de nadere gegevens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 17 dec 2012 07:50 #347811

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28029
Marcowerf schreef :
Het schip is gebouwd door Hitters & Proost in Hertogenbosch.
Ik sta er ook van te kijken dat het allemaal stijf genoeg is maar cortenstaal is wel sterker dan ''normaal'' staal omdat het een legering is. Misschien dat ze daarom geen spanten heeft? In het scheepvaartmuseum ligt de volledige documentatie en het lijnenplan. Ik zal daar binnen kort eens naartoe.
De 'Ten' in CorTen staat inderdaad voor 'Tensile' waarmee men aangaf dat het staal hogere spanningen aankon dan het toenmalige, normale 'pisbakkenstaal'.
In het boek ''zeilen voor zeemanschap'' uitgegeven door de KMJC wordt ook beschreven dat het schip een keer op een strekdam gelegen heeft. De deuk hiervan is er weer uit geslagen maar zo zit het schip vol met deuken, overigens heb ik de romp weer volledig strak getrokken met plamuur.
Ja, dat verklaart veel. Die 3 mm staal is ongetwijfeld sterk genoeg, maar volledig strak blijft zo'n romp niet, na 60 jaar varen.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 17 dec 2012 08:42 #347837

lodewijk stegman schreef :
Marcowerf schreef :
Het schip is gebouwd door Hitters & Proost in Hertogenbosch.
Ik sta er ook van te kijken dat het allemaal stijf genoeg is maar cortenstaal is wel sterker dan ''normaal'' staal omdat het een legering is. Misschien dat ze daarom geen spanten heeft? In het scheepvaartmuseum ligt de volledige documentatie en het lijnenplan. Ik zal daar binnen kort eens naartoe.
De 'Ten' in CorTen staat inderdaad voor 'Tensile' waarmee men aangaf dat het staal hogere spanningen aankon dan het toenmalige, normale 'pisbakkenstaal'.
In het boek ''zeilen voor zeemanschap'' uitgegeven door de KMJC wordt ook beschreven dat het schip een keer op een strekdam gelegen heeft. De deuk hiervan is er weer uit geslagen maar zo zit het schip vol met deuken, overigens heb ik de romp weer volledig strak getrokken met plamuur.
Ja, dat verklaart veel. Die 3 mm staal is ongetwijfeld sterk genoeg, maar volledig strak blijft zo'n romp niet, na 60 jaar varen.

--
stegman

Ik weet niet waar jij je kennis over Corten staal vandaan hebt maar op de nederlandse Wiki staat toch iets anders:
nl.wikipedia.org/wiki/Cortenstaal
De sterkte is met 355N/mm2) inderdaad ongeveer hetzelfde als normaal rvs maar minder dan de normale staalsoorten die beginnen bij ongeveer 500 N.mm2.
Voor zover ik weet komt CorTen ook van Corrosion resistant en Tenacity ofwel sterkte .Dat laatste is dus een beetje vreemd want zo sterk is het niet eens. Betekent niet dat het niet roest maar roest gaat niet verder. Vandaar het gebruik voor kunstwerken en , ongeschilderd, in de architectuur. Bij mij in de buurt staan ook een poaar kunstwerkjes in Overschild die van dat materiaal zijn gemaakt.
Overigens werden al langer geleden al visserschepen van corten staal gebouwd in o.a. Engeland.
Ad

"Kunst" van Corten Staal
Laatst bewerkt: 17 dec 2012 08:55 door Delphi32. Reden: wiki-url gefixt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 17 dec 2012 09:24 #347848

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28029
Yellow Boat schreef :
lodewijk stegman schreef :
De 'Ten' in CorTen staat inderdaad voor 'Tensile' waarmee men aangaf dat het staal hogere spanningen aankon dan het toenmalige, normale 'pisbakkenstaal'.
Ik weet niet waar jij je kennis over Corten staal vandaan hebt maar op de nederlandse Wiki staat toch iets anders:
nl.wikipedia.org/wiki/Cortenstaal
De sterkte is met 355N/mm2) inderdaad ongeveer hetzelfde als normaal rvs maar minder dan de normale staalsoorten die beginnen bij ongeveer 500 N.mm2.
Voor zover ik weet komt CorTen ook van Corrosion resistant en Tenacity ofwel sterkte .Dat laatste is dus een beetje vreemd want zo sterk is het niet eens.
Ik weet niet wat jij beschouwd als 'pisbakkenstaal', maar spul dat 500 N/mm2 kan opnemen noem ik niet zo. Je vergeet even dat CorTen staal zijn origine heeft in de jaren 30 en 40. 'Normale staalsoorten' zoals jij ze noemt, haalden toen niet veel meer dan 250 N/mm2. In hetzelfde wikipedia-artikel dat je citeert staat overigens niet dat 'Ten' van tenacity komt..

Je zit weer een beetje te zeuren, Ad.
(Delphi32) Dat is dus niet de bedoeling.

--
stegman
Laatst bewerkt: 17 dec 2012 10:19 door Delphi32.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 17 dec 2012 10:46 #347876

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
In de lichtreclame gebruikten we CorTenstaal ook als "voorgeroest maar niet doorroestend" materiaal. De gevelbelettering van Restaurant de Bokkedoorns is er van vervaardigd, we hebben de letters toen eerst een paar maanden op het dak van de productiehal laten roesten voordat we ze op locatie monteerden.


En Baron van Hoevell's ontwerpen verdienen wat mij betreft meer eer en aandacht dan ze nu krijgen, want ook dit is een heel fraai ontwerp!
Laatst bewerkt: 17 dec 2012 10:48 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 17 dec 2012 10:50 #347877

lodewijk stegman schreef :
Ik weet niet wat jij beschouwd als 'pisbakkenstaal', maar spul dat 500 N/mm2 kan opnemen noem ik niet zo. Je vergeet even dat CorTen staal zijn origine heeft in de jaren 30 en 40. 'Normale staalsoorten' zoals jij ze noemt, haalden toen niet veel meer dan 250 N/mm2. In hetzelfde wikipedia-artikel dat je citeert staat overigens niet dat 'Ten' van tenacity komt..

Je zit weer een beetje te zeuren, Ad.
(Delphi32) Dat is dus niet de bedoeling.

--
stegman

Ik neem toch aan dat we het hebben over de materialen die nu berkrijgbaar zijn , ook al gaat het hier over een oud schip. Een feit s gewoon dat normaal scheepsbouw staal sterker is dan Corten en dat is ook nu nog zo.
Je kunt natuurlijk best nog die zwakekre staalsoort krijgen ( de Gamma en co. liggen er vol mee) maar dat gebruikt een zinnig mens niet meer voor een schip.

En dat laatste heb ik gewoon niet gezien. :lol: :P
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 17 dec 2012 11:06 #347886

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28029
lodewijk stegman schreef :
Je zit weer een beetje te zeuren, Ad.
(Delphi32) Dat is dus niet de bedoeling.
Nee, dat is niet de bedoeling.
Maar wat Ad flikt is ook niet bedoeling, lijkt me. Ad leest slecht. Ik heb het heel duidelijk over "het toenmalige pisbakkenstaal" en Ad gaat dat vergelijken met de huidige "normale" staalkwaliteit, die overigens helemaal niet zo normaal is, met 500 N/mm2, maar dit terzijde.

En daar wordt dan door Ad de beoordeling "Ik weet niet niet waar jij je kennis over CorTen staal vandaan hebt" aangehangen.
Een diskwalificatie die inderdaad subtieler is dan "je zeurt een beetje", maar feitelijk gemener, wat nog wordt verergerd doordat Ad de plank feitelijk volledig misslaat. Heel vervelend gedoe, dus. En als het nou de eerste keer was, dan kom je daar nog wel overheen, maar Ad heeft er een patent op.

Hoe het ook zij: Ad komt ermee weg; ik ben de gebeten hond. Vooruit dan maar weer.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 17 dec 2012 11:08 #347888

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Rustig aan zeg...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.219 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl