Marcowerf schreef :
Het zeiljacht ''Starnakel''
In 1949 gebouwd uit cortenstaal naar ontwerp van Baron van Hoëvell.
Ze is 10,6m lang en 2,85 breed bij 1,85m diep, ze was het eerste in Nederland gebouwde schip met een mast-toptuigage. Een ander vrij opmerkelijk gegevens is dat het schip geen spanten heeft en uit slechts 3mm staal gebouwd is.
Een mooie boot en een bijzonder verhaal.
Wel een verhaal dat vragen oproept.
CorTen staal werd voor het eerst in 1932 gemaakt, zo vermeldt Wikipedia. In de VS. Productie in Europa zou zijn gestart in 1959. Wat ik er zelf van weet, is dat toepassing in de bouwsector in Nederland een vrij recente zaak is. Dat start ergens in de jaren '70 of '80 vermoed ik.
Als de boot in Nederland is gebouwd is het gebruik van CorTen staal dus zéér bijzonder.
Zo mogelijk nog aparter is dat de boot spantloos is. Of dat betekent dat de boot spantloos is gebouwd moet ernstig worden betwijfeld. Dat is eigenlijk alleen voorstelbaar bij een multiknikspant. Desondanks is dit schip zo rond als rond maar kan zijn. Het lijkt me totaal onmogelijk een dergelijke ronde vorm te bouwen zonder spanten als referentie. Misschien is de boot 'in 'een spantenraam gebouwd.
Het lijkt erop dat de boot gelast is. Zonder spanten is het vrijwel onmogelijk om dan een strak casco te bouwen. Als het schip al die jaren spantloos heeft rondgevaren ligt het er bovendien opmerkelijk strak bij. Misschien zit er een ton plamuur op, maar dan heeft het goed gehouden.
In theorie zou het schip op spanten gebouwd kunnen zijn, waarbij die er naderhand weer zijn uitgehaald, maar logisch is dit niet. Er moet namelijk nog een volledige intimmering in zo'n stalen casco en waar maak je die aan vast met een volledig gladde romp aan de binnenzijde?
Ook is het in theorie mogelijk dat een romp uit tweezijdig gekromde platen volledig 'zelfdragend' is, zoals de meeste polyester rompen dat ook zijn, maar dat een boot van 10,60 m dat al is bij een plaatdikte van 3 mm is moeilijk voorstelbaar.
Kortom: een bijzonder geval, waarvan het interessant zou zijn meer details van de bouw te kennen. Welke werf heeft het schip gebouwd? Bestaan de originele bouwtekeningen nog? Enz., enz.
Waard om nadere research naar te doen, lijkt mij.
--
stegman