Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: brandstofpomp afstellen

brandstofpomp afstellen 27 jan 2013 17:30 #361905

hallo allemaal. ik ben momenteel bezig met het afstellen van de brandstofpomp. ik heb voordat ik hem gedemonteerd heb een streepje gezet en exact weer hetzelfde erop gezet. Alleen doet de motor het niet. Kan ik nog op andere wijze controleren dat de pomp goed zit? ik zag namelijk als ik in het inspectieluikje keek nummers en cyfers staan kan ik hier iets mee? cav pomp van een md7a alvast bedankt!!!!
Laatst bewerkt: 27 jan 2013 17:31 door nielsgargoski.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofpomp afstellen 27 jan 2013 19:17 #361964

  • henk4711
  • henk4711's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 37
Krijg je wel brandstof,mogelijk lucht in de leidingen.
Leiding aan de verstuiver een voor een loshalen en starten zodat daar in ieder geval brandstof komt.
Als je zeker weet dat de pomp exact het zelfde gemonteerd is.
Getallen die je ziet zijn dat "graden??"
Groeten Henk

Iedereen is goed in iets !!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofpomp afstellen 27 jan 2013 20:59 #362002

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Grote kans dat je pomp niet meer op tijd staat. Maar het kan ook zijn dat je diesel niet wil starten vanwege de koude.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofpomp afstellen 27 jan 2013 21:37 #362029

  • henk4711
  • henk4711's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 37
Dat kan je proberen door wat ether (koudstart) in je luchtinlaat/filter te spuiten tijdens het starten.Voorgloei instalatie controleren !!
Groeten Henk

Iedereen is goed in iets !!!
Laatst bewerkt: 27 jan 2013 21:39 door henk4711.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofpomp afstellen 27 jan 2013 21:45 #362034

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Ik start liever op remmenreiniger, dat vind ik wat vriendelijker dan ether. Die wijsheid heb ik van een monteur. Maar het is een goede tip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofpomp afstellen 27 jan 2013 22:00 #362044

  • henk4711
  • henk4711's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 37
Ether is wat schraal,moet ook niet te veel gebruikt worden.
Remmenreiniger heeft iedereen wel op de plank staan.
Zelfs met kruipolie kan het door de drijf gassen die daar in zitten.
Hou er maar eens een aansteker bij als je spuit.
Groeten Henk

Iedereen is goed in iets !!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofpomp afstellen 27 jan 2013 22:03 #362046

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De workshop manual geef aan hoe je de pomp oprijd moet zetten

Moge je deze niet hebben dan wil ik hem wel even opsturen via de mail


Mvg Fee
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofpomp afstellen 27 jan 2013 22:04 #362047

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Op wd40 kun je ook starten. Misschien wel de beste (nood)oplossing omdat wd40 nog wel wat smeert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofpomp afstellen 27 jan 2013 22:05 #362048

  • henk4711
  • henk4711's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 37
Ken de pomp zo niet,maar is het een mechanische of een electrische stop???
Groeten Henk

Iedereen is goed in iets !!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofpomp afstellen 27 jan 2013 22:17 #362051

Een diesel starten op butaan/propaan??? =drijfgas.

De ontstekingswaarde van diesel ligt ergens bij 270a 280º C

Benzine ligt al zoveel hoger dat een diesel er niet meer op lopen wil, ergens bij de 340ºC dacht ik.
En Butaan ligt ergens in de buurt van 400º C meen ik.

Er zal vast wel iemand hier zijn die exact de ontstekings temperaturen kent
Laatst bewerkt: 27 jan 2013 22:19 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofpomp afstellen 27 jan 2013 22:28 #362052

  • henk4711
  • henk4711's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 37
DE gloei instalatie zal dit zeer zeker bevorderen (als deze functioneerd)
Groeten Henk

Iedereen is goed in iets !!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofpomp afstellen 28 jan 2013 06:59 #362069

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6112
Die CAV pomp moet wel met tandwiel in de juiste stand gemonteerd worden. Heb je daar rekening mee gehouden bij demontage ( gemerkt)? Misschien staan er al merktekens op de distributie tandwielen, dat maakt monteren op de juiste stand dan als nog mogelijk. De verdeling achter het dekseltje is voorzover ik weet voor de fijn afstelling.

www.bluemoment.com/manuals/Vol...6A_MD7A_Workshop.pdf
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 28 jan 2013 07:09 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofpomp afstellen 28 jan 2013 07:39 #362075

Saeftinghe schreef :
Een diesel starten op butaan/propaan??? =drijfgas.

De ontstekingswaarde van diesel ligt ergens bij 270a 280º C

Benzine ligt al zoveel hoger dat een diesel er niet meer op lopen wil, ergens bij de 340ºC dacht ik.
En Butaan ligt ergens in de buurt van 400º C meen ik.

Er zal vast wel iemand hier zijn die exact de ontstekings temperaturen kent

Van deze getallen klopt alleen die van benzine.
Voor de andere kijk hier:
en.wikipedia.org/wiki/Flash_point
En voor o.a. butaan:
nl.wikipedia.org/wiki/Zelfontbrandingstemperatuur
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofpomp afstellen 28 jan 2013 09:50 #362116

Wanneer ik die links bekijk staan daar natuurlijk juist niet de stoffen in waar het om gaat.
In het rijtje Methaan tot Butaan mist precies Propaan.
En wanneer ik de serie bekijk; Methaan Ethaan een verschil van 22º en dan naar Butaan een verschil van 228º!?
Alleen propaan zit daar nog tussen.
Ik zou propaan 490º schatten en butaan op zo´n 460º

Op de andere site staan stoffen die een beïnvloedbaar ontstekings punt hebben.
Benzine staat er juist niet tussen.
Benzine is er in verschillende ontstekings temperaturen, afhankelijk van het octaan getal

Gasolie wordt daar gesteld op 280º- lijkt me juist.
GGasolie(diesel) is ook in verschillende ontstekings temperaturen (cetaangetal)

Jetfuel en diesel op 210º. Gasolie in een andere samenstelling meer voor vliegtuigen?

Ethanol op 363, lijkt me juist. Maar hoort niet bij de rest van het rijtje.

Er is op één van die sites een vraag hoe je waardering voor de informatie is!!?? Wat daarvan te denken?

Ik ga de moeite nemen om wat verder te zoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofpomp afstellen 28 jan 2013 10:07 #362121

de tandwielen staan uiteraard goed. als ik de verstuiverleiding los maak komt er ook brandstof doorheen. Ik denk dat ik de kleppen verkeerd gesteld heb. Dat is het enige waar ik nog mijn twijfels over heb. Vanavond ga ik er weer mee aan de gang. Bedankt tot zover. gr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofpomp afstellen 28 jan 2013 11:46 #362153

Yellow,
Ik heb wat rondgedwaald op internet, waar alle info te vinden zou moeten zijn. Moeilijk voor mij, want mijn logica loopt niet parallel met de logica die op het net geld.

Maar ik kan daar geen lijst met ontstekings temperaturen meer vinden.
Wel hier en daar wat over een bepaald produkt en ook niet consequent, het ene produkt heeft alle info, maar het andere weer niet.

Van propaan kan ik niets vinden, maar wat betreft butaan heb je gelijk, ontstekings temperatuur 287º
Uit een grijs verleden herinner ik me een heel regelmatig verloop van kookpunten, vlampunten en onstekingspunten van alkanen en alcoholen. Dat blijkt dus onjuist te zijn.

Van andere, samengestelde stoffen zoals benzine en diesel varieert het sterk.
Maar dat is te verwachten, die worden gefabriceerd met als doel een bepaalde verbrandings snelheid en ontstekings temperatuur.

Mijn interesse is gewekt en ik ga verder zoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofpomp afstellen 28 jan 2013 16:23 #362236

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13623
erg interessant allemaal,
maar volgens mij heeft de info over diesel"starters" (nog) niet met de vraag/het probleem van de TS te maken.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofpomp afstellen 28 jan 2013 17:07 #362256

  • Hinde
  • Hinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Ik heb voor een lijn(plunjer)pomp destijds de volgende methodiek gehanteerd:
- verwijder de inspuitleiding van de eerste cilinder
- verwijder het terugslagklepje uit de verstuiveraansluiting en zet de aansluiting weer in elkaar.
- schroef op de verstuiveraansluiting een pijpje met een elleboogje omhoog en weer naar beneden
- zet er iets van een opengesneden fles onder om de diesel op te vangen
- zoek het BDP voor de eerste cilinder op en draai de krukas plmn. 45 graden terug.
- bedien nu de hand(ontluchtings)pomp, er moet nu brandstof uit het pijpje komen.
- al pompend, draai de krukas naar het BDP
- op het moment dat er geen brandstof meer uit het pijpje komt is het inspuitmoment bereikt.
- dit gaat vrij abrupt dus probeer het een paar keer, op het moment dat het stromen over gaat in druppelen ben je er eigenlijk al.
Bovenstaande werkt goed voor een lijnpomp, of het ook voor een rotopomp werkt weet ik niet. Ik heb mijn MD11C zo afgesteld en dat is buitengewoon goed verlopen.

P.S. eventuele koude start e.d. uitschakelen en gas neutraal
Laatst bewerkt: 28 jan 2013 17:09 door Hinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofpomp afstellen 28 jan 2013 17:07 #362258

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
nielsgargoski schreef :
hallo allemaal. ik ben momenteel bezig met het afstellen van de brandstofpomp. ik heb voordat ik hem gedemonteerd heb een streepje gezet en exact weer hetzelfde erop gezet. Alleen doet de motor het niet. Kan ik nog op andere wijze controleren dat de pomp goed zit? ik zag namelijk als ik in het inspectieluikje keek nummers en cyfers staan kan ik hier iets mee? cav pomp van een md7a alvast bedankt!!!!
Normaal stel je af met een capillair op de nippel waar de persleiding naar de verstuiver op zit.
Brandstof handel op pomp op maximaal.
Motor tornen met hand.
Er moet nu brandstof verschijnen in het capillair op een bepaald aantal graden voordat de betreffend cilinder in de topstand staat( begin persen). Dit moment moet je vinden in de afstel gegevens van de motor.
Krukgraden zijn te vinden op het vliegwiel en een indicatie op het motorblok!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 28 jan 2013 17:11 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofpomp afstellen 28 jan 2013 17:19 #362266

  • Hinde
  • Hinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Zo een capillair, ook wel wilbar pijp genoemd, is niet iets wat je zo bij de hand hebt. De methode die ik beschreven heb is mij eens door een dieselmonteur van de hand gedaan en is met betrekkelijk eenvoudige middelen uit te voeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofpomp afstellen 28 jan 2013 21:24 #362389

  • henk4711
  • henk4711's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 37
Het systeem voor lijnpompen was een klein glazen buisje wat je erop schroefde.Dat noemde men afvloeien.Ik weet niet meer of er verschillende maten (opbrengst waren).Als de diesel overstroomde was het tijdstip op de voorgeschreven graden.Bij een roterende pomp zit er een stop aan de achterzijde,als je die er uit schroeft kan je daar een micrometer op/in plaatsen.Door deze eerst op het hoogste punt te draaien kan je deze instellen op de geven waarden/graden.Is al weer heel lang geleden hoop dat ik het goed omschreven heb.
Groeten Henk

Iedereen is goed in iets !!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofpomp afstellen 28 jan 2013 23:07 #362437

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Aardig beschreven hoor


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofpomp afstellen 28 jan 2013 23:15 #362438

  • henk4711
  • henk4711's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 37
Dank u,tja ben al aardig grijs.Helaas ook het verleden :woohoo:
Groeten Henk

Iedereen is goed in iets !!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofpomp afstellen 28 jan 2013 23:18 #362439

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ach grijs betekend wijsheid uhhmm dat straalt het uit tenminste :laugh:



Ik zal morgen even een handleiding in elkaar flansen


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofpomp afstellen 28 jan 2013 23:23 #362440

  • henk4711
  • henk4711's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 37
Ik wil niet beweren dat ik wijs ben,hooguit wat ervaring.
Nader de :woohoo: 69
Groeten Henk

Iedereen is goed in iets !!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl