Hallo allemaal het is weer tijd voor een update.
Afgelopen weken weer druk bezig geweest met allerlei klusjes.
De oude kit van het buitengland is verwijderd met behulp van heel veel breekmesjes, ze doen hun naam echt eer aan en braken natuurlijk allemaal.
Uiteindelijk was de beste manier schuren met een smal beiteltje en grof schuurpapier.
Het gland is gemonteerd met een ruime hoeveelheid kit en 2 lange draadeinden met daarop een moer gelast. De draadeinden waren nodig omdat ik een gewone bout niet door het onderste gat gepield kreeg.
Alsof er niks gebeurt is.
Het 12V verdeelkastje is gemonteerd en de huishoud accu's zijn aangesloten.
En ik heb m'n eerste 220V stopcontact gemonteerd op de plek waar voorheen de trekknop
zat voor het stil zetten van de oude motor.
Het probleem van de buitenbediening zat me toch niet lekker dus ik heb het geheel mee naar huis genomen en nog eens goed bekeken.
Dit was het probleem.
Ik heb dit opgelost door de as van de potmeter in te korten en in de as van de bedieningshendel een groot gat te boren waar het schroefdraad van de potmeter in past.
En dit was het, gewenste, resultaat.
En gemonteerd in de boot.
Afgelopen donderdag een afspraak gemaakt voor de tewaterlating om half tien de volgende dag. Dit was niet heel erg gunstig na mijn nacht dienst maar het moest maar.
Gelukkig was het deze keer wel prachtig mooi weer en verliep de tewaterlating zonder problemen.
Iedereen die stond te kijken of ik elektrisch wel vooruit zou komen was achteraf verbaasd over de stilte en het gemak waarmee ong. 5 ton in beweging kwam. met 10A verbruik op de meter konden ze me lopend niet meer bij houden.
Het was de bedoeling om ergens bij de werf langzij te gaan liggen om de generator in de machine kamer te zetten helaas kwam ik vast te zitten dus dan maar op het dek.
Op naar de eerste sluis. Nagenoeg windstil.
Met een behoorlijke snelheid en 16A op de klok.
Met behulp van m'n schoonvader was de sluisgang een makkie.
Op het markermeer stond ineens wel veel wind. Om mee te komen met de rest van de pleziervaart was 30 tot 50A verbruik nodig recht tegen de wind in.
Na ong. een uur rondjes draaien voor de Houtrib sluizen werd dit obstakel ook probleemloos genomen.
Daarna alleen nog de hoek om en we waren in de thuishaven. Wel eerst even aangelegd aan de meldsteiger om de generator in de machinekamer te zetten zodat ik niet helemaal voor gek sta als ik m'n box in vaar.
Ik heb toch uitlijn problemen die zich vooral uiten bij hogere toerentallen 50A en meer,gemeten vast in de box want amperage zegt niks over het toerental van de as. Ik heb tot 150A geprobeerd maar deze vermogens gaat het binnenlager niet overleven.
Ook moet ik de gebruiks aanwijzing van de accu monitor eens goed doorlezen want ik zie alleen het verbruik voor de rest blijft alles op 100% staan.
Al met al voldoet het elektrisch motoren bovenverwachting goed en kan ik nu al zeggen dat ik niet meer anders wil.
De motor is merkbaar krachtiger dan de oude diesel en nagenoeg geruisloos (uitlijning).
De boot remt nu ook gewoon direct op de motor terwijl voorheen lang van tevoren de motor in z'n achteruit gezet moest worden.
Wordt vervolgd