Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Nog een roerblad.. Etap 28i dit keer.

Nog een roerblad.. Etap 28i dit keer. 21 aug 2015 06:46 #653702

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Strak werk, Roel!
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een roerblad.. Etap 28i dit keer. 21 aug 2015 07:29 #653717

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1006
Ziet er goed uit! Nu nog de vaartest
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een roerblad.. Etap 28i dit keer. 23 aug 2015 11:27 #654073

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3206
is polyesterbouw nu zwaarder dan houtbouw?

even wat roeren gewogen:
Dehler varianta, in het polyester roer zit geen schuim maar wel een best stuk hardhout:
polyester 9.7
hout-epoxy 10 kg

gewogen zonder beslag

roer clever:
polyester 10 kg
hout-epoxy 8.4


Ook hier blijkt de theorie weerbarstiger dan de praktijk.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een roerblad.. Etap 28i dit keer. 23 aug 2015 19:58 #654220

Dus een houten roer is zo gek nog niet. En het zou me niets verbazen als een roer van vol okume-hechthout stijver is, en dus dunner en lichter uitgevoerd kan worden, dan een roer van polyester met een kern van schuim.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een roerblad.. Etap 28i dit keer. 23 aug 2015 21:56 #654248

Gelcoat is zwaar en polyester is nog zwaarder.

We hadden het toch over een schuim/epoxy laminaat vs multiplex/epoxy.
Wel appels met appels vergelijken !

Overigens meestal nix mis met een multiplex roer, het is alleen maar wat zwaarder.

Wil je echt licht maar stijf dan zijn er nog wel andere mogelijkheden.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een roerblad.. Etap 28i dit keer. 23 aug 2015 22:08 #654249

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18123
Op een steekproef van 2 is het niet mogelijk om daar definitieve conclusies aan te verbinden. Ik denk dat je wel kunt zeggen dat je best veel moeite moet doen om een blad significant lichter te bouwen dan een hout-epoxy blad. Bijvoorbeeld wat Noballast doet in het draadje 'roerblad 2.0'.

Bedenk ook dat een RVS roerkoning al een flink deel van het totale gewicht uitmaakt. Een lichtgewicht blad om een RVS roerkoning heeft dan ook niet zo veel zin lijkt me.

@Krullevaar: de dikte van het blad wordt vrijwel nooit bepaald door de gewenste sterkte. Wel door het gewenste NACA profiel en de dikte van de roerkoning (bij een doorgestoken roer).

Overigens was het doel van TS om het roerblad niet zwaarder te maken dan het oude blad, en dat is prima gelukt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een roerblad.. Etap 28i dit keer. 24 aug 2015 07:22 #654298

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3206
met 2 metingen kan je wel testen of een theorie houdbaar is. Of zal ik er nog 100 bouwen om een valide meting te krijgen? Van het winter een doorgestoken roer bouwen met een beste roerkoning, ik zal er verslag van doen en ze beide wegen.

Wat topic starter doet had ik vooraf niet voor mogelijk gehouden: deze bouwwijze gebruiken en zonder een hele uitgebreide werkplaats tot een prachtig eindresultaat komen. Wat noballast doet met zijn roer 2.0 is in mijn ogen het doe-het-zelf stadium wel een beetje voorbij; professionele werkplaats en al een hele boot ervaring met bouwen. En dito resultaat.

Kostentechnisch blijft hout-epoxy toch wel interresant; in het roer van de clever zit iets meer dan 100 euro materiaal, in dat van de varianta 180.

Noballast schreef :
Wil je echt licht maar stijf dan zijn er nog wel andere mogelijkheden.
Wel eens over gehad om een schuim-carbon roer te bouwen. We gaan het zien...


Gr Rob
Laatst bewerkt: 24 aug 2015 07:26 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een roerblad.. Etap 28i dit keer. 24 aug 2015 08:35 #654326

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18123
roblisto schreef :
met 2 metingen kan je wel testen of een theorie houdbaar is. Of zal ik er nog 100 bouwen om een valide meting te krijgen? Van het winter een doorgestoken roer bouwen met een beste roerkoning, ik zal er verslag van doen en ze beide wegen.
Nog 100 bouwen hoeft niet hoor, je hoeft mij echt niets te bewijzen :) Ik doel meer op het feit dat een ander misschien meer of minder laminaat zal gebruiken, en ook zijn de originele roerbladen van verschillende boten/bouwers anders van gewicht. Ik kijk uit naar je verslag van het doorgestoken roerblad.
Wat topic starter doet had ik vooraf niet voor mogelijk gehouden: deze bouwwijze gebruiken en zonder een hele uitgebreide werkplaats tot een prachtig eindresultaat komen.
Zonder meer. Ik ben ook zeer onder de indruk, al blijf ik kritisch over deze bouwwijze bij het bouwen van een enkel blad. Naar mijn mening is het maken van een mal alleen zinvol als je het blad meerdere malen wilt maken, zoals Noballast doet of wanneer je de mallen of de bladen wilt gaan verkopen (zoals TS van plan is).
Kostentechnisch blijft hout-epoxy toch wel interessant
Eens, al zullen de materiaalkosten voor de meeste zelfbouwers niet eens de belangrijkste afweging zijn.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een roerblad.. Etap 28i dit keer. 24 aug 2015 12:26 #654423

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
roblisto schreef :
Kostentechnisch blijft hout-epoxy toch wel interresant; in het roer van de clever zit iets meer dan 100 euro materiaal, in dat van de varianta 180.

Even rekenen met mijn roerblad: Als ik dit in hout had gebouwd dan had ik het volgende nodig gehad.

Multiplex, 92mm op het dikste punt. 1,27 meter hoog, ca 60cm breed. Opgebouwd uit 12mm platen zit je dan al op 220 euro aan hout (twee platen). Met dikkere platen kom je er niet goedkoper (30mm * 3 is te weinig, 40mm*2 ook). 1x 40mm en 1x 6mm zou kunnen en de minste lijm betekeken: 260 euro.

Goede watervaste lijm voor die oppervlakken: ca 1kg (5m2) D4 constructielijm op PU basis voor opbouw iuit 12mm platen en veel minder bij een keuze voor 40+6mm. Maar van Bison alleen per 5kg verkrijgbaar: EUR 110.

Weefsel: bij mijn roer zou je voor een laag ca 1,3m2 netto nodig hebben, zo'n 2,5m2 bruto als je het uit een geheel wilt. Als je twee laagjes lamineert, 45 graden gedraaid en een bi-axiaal weefsel pakt dan heb je daar 5m2 van nodig: EUR 50.

Dan de epoxy. Zeg 1,5kg voor die twee laagjes: EUR 30.

Om de roerkoning goed en vullend te verlijmen aan het houten roerblad heb je een vullende epoxylijm nodig. 30 euro.

Totaal: 440 euro.

Voor onder de 400 euro aan materiaalkosten kan ik ook een tweede roer in de mal bouwen volgens dezelfde constructiewijze. Dus voordeliger is het niet als de mal er al is.

Het bouwen van de mal heeft mij inderdaad ook nog ca 300 euro gekost. En ik heb "ruim" besteld en heb dus ca 250 euro te veel materiaal ingekocht. Maar goed, dat komt wel weer op aan andere zaken, epoxy is lang houdbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een roerblad.. Etap 28i dit keer. 24 aug 2015 12:31 #654426

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Laatste update: hij is er gisteren met success onder gegaan, boot in het water.

Met z'n tweeen gezwommen maar vooraf wel het roer nog extra verzwaard met lood om het meeste drijfvermogen te compenseren. Ook had ik het anker op de bodem gelegd en een lijn vastgemaakt aan het roerblad om hem vanaf de onderkant naar de bodem te kunnen trekken.

De eerste poging zonder anker en een persoon in het water lukte niet. Maar na het anker erbij gelegd te hebben en met z'n tweeen in het water ging het uiteindelijk vlot en eenvoudig.

Toen 'ie d'r eenmaal een stuk inzat heb ik onder water het harnasje met lood en lijnen er weer afgeknoopt en toen het roer verder omhoog gelaten en de helmstok er weer aangezet. Het vaart weer helemaal top! Gisteren ook een mooi windje om te testen en 7,1 knoop aangetikt met rif. Onder helling ook weer prima bestuurbaar zonder direct uit het roer te lopen.

Oftewel: project zeer geslaagd.

Mocht een Etap 28i bezitter met roerschade dit ooit lezen: ik bewaar de mal en er valt altijd iets te regelen.

Wat mij betreft een goed einde aan een leuk en leerzaam project.
Laatst bewerkt: 24 aug 2015 12:33 door roelb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een roerblad.. Etap 28i dit keer. 24 aug 2015 12:31 #654427

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3206
je roer is ook eens stuk groter dan de twee die ik daar heb staan. En dus kom je dan ook duurder uit. Ik lijm de platen trouwens met iets ingedikte epoxy aan elkaar; dat heb je dan toch in huis. En het scheelt ook wel als je vantevoren uitrekent welk deel van het roer dik moet zijn en daar meer platen op elkaar plakt. Ilcigno heeft zijn roer zo opgebouwd. Maar 92 mm blijft een dik pakket multiplex.

Ik blijf zeggen: een prachtig resultaat. Heel benieuwd naar de eerste proefvaart.
edit: we postten tegelijk; gefeliciteerd met het resultaat.

Gr Rob
Laatst bewerkt: 24 aug 2015 12:33 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een roerblad.. Etap 28i dit keer. 24 aug 2015 12:36 #654428

Moderatoren!!!!!!!!! Ik wil een like-button! Een hele grote!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een roerblad.. Etap 28i dit keer. 24 aug 2015 12:41 #654431

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18123
Zelfs voor het plaatsen van je roerblad kies je een bijzondere methode. Ik heb nog nooit gehoord van iemand die dat deed met de boot in het water, de meesten (inclusief ikzelf) kiezen er toch voor om dat op het land in de kraan te doen. Het zal ook afhangen van het soort water waar je boot in ligt, een beetje schoon en helder water is toch wel een vereiste lijkt me. Ook een hele goede conditie lijkt me noodzakelijk voor de meeste boten. Ik vind het duiken onder de boot toch best een hele inspanning vergen, zelfs met lood, wetsuit, vinnen en masker. Zal misschien aan mij liggen :S

Maar goed, het is je gelukt en het resultaat is een fijn zeilende boot. Daar gaat het toch om, proficiat!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een roerblad.. Etap 28i dit keer. 24 aug 2015 12:52 #654435

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8135
roelb schreef :
roblisto schreef :
Kostentechnisch blijft hout-epoxy toch wel interresant; in het roer van de clever zit iets meer dan 100 euro materiaal, in dat van de varianta 180.

Even rekenen met mijn roerblad: Als ik dit in hout had gebouwd dan had ik het volgende nodig gehad.

Multiplex, 92mm op het dikste punt. 1,27 meter hoog, ca 60cm breed. Opgebouwd uit 12mm platen zit je dan al op 220 euro aan hout (twee platen). Met dikkere platen kom je er niet goedkoper (30mm * 3 is te weinig, 40mm*2 ook). 1x 40mm en 1x 6mm zou kunnen en de minste lijm betekeken: 260 euro.

Goede watervaste lijm voor die oppervlakken: ca 1kg (5m2) D4 constructielijm op PU basis voor opbouw iuit 12mm platen en veel minder bij een keuze voor 40+6mm. Maar van Bison alleen per 5kg verkrijgbaar: EUR 110.

Weefsel: bij mijn roer zou je voor een laag ca 1,3m2 netto nodig hebben, zo'n 2,5m2 bruto als je het uit een geheel wilt. Als je twee laagjes lamineert, 45 graden gedraaid en een bi-axiaal weefsel pakt dan heb je daar 5m2 van nodig: EUR 50.

Dan de epoxy. Zeg 1,5kg voor die twee laagjes: EUR 30.

Om de roerkoning goed en vullend te verlijmen aan het houten roerblad heb je een vullende epoxylijm nodig. 30 euro.

Totaal: 440 euro.

Voor onder de 400 euro aan materiaalkosten kan ik ook een tweede roer in de mal bouwen volgens dezelfde constructiewijze. Dus voordeliger is het niet als de mal er al is.

Het bouwen van de mal heeft mij inderdaad ook nog ca 300 euro gekost. En ik heb "ruim" besteld en heb dus ca 250 euro te veel materiaal ingekocht. Maar goed, dat komt wel weer op aan andere zaken, epoxy is lang houdbaar.
Alle lof voor je aanpak. Zeer professioneel.
Mijn roer (Dehler Duetta 94 (dus iets groter dan jou boot)) heb ik opgebouwd uit 10 lagen Okuome door en door 10mm dik (totaal 90mm dik blad).
Hiervoor had ik 3 platen nodig. €190 (Pontmeyer)
3kg epoxy €55
Diverse toevoegmiddelen €20
10m^2 160gr/m^2 keperweefsel (uiteindelijk maar ca 5m^2 gebruikt) €66

Totale kosten:
Ca €330.
www.zeilersforum.nl/index.php/...hler-duetta-94-koezt
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 24 aug 2015 12:52 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een roerblad.. Etap 28i dit keer. 24 aug 2015 12:54 #654437

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Nee joh, duiken is nergens voor nodig. Het gat van de hennegatskoker zit bij mijn boot onder de kont, net boven de waterlijn en kun je gewoon met gestrekte arm bij als je achter de boot ligt.

Het roer had nog ongeveer 2kg positief drijfvermogen na het lood.

Uiteindelijk heb ik gewoon de roerkoning tegen de ingang van de hennegatskoker gehouden. Dan ligt het roerblad dus eerst vlak op het water. Rob (mijn hulp gisteren) heeft het roerblad toen onder water geduwd terwijl ik zorgde dat de roerkoning niet wegschoot. Uiteindelijk heb je dan dus het roer bijna verticaal onder de boot en dan is het een kwestie van het roer tussen de benen nemen jutteren totdat het recht genoeg zit, de roerkoning in de hennegatskoker schiet en de rest is appeltje-eitje.

Voordeel is dat mijn roerkoning helemaal bovenaan maar iets van 40mm doorsnee is. Onderaan uiteindelijk 54mm. Het onderste lager is dus veel groter dan de bovenkant van de roerkoning en hij schiet er makkelijk in. Het roer wil zelf alleen maar naar boven, dus met een beetje jutteren komt 'ie vanzelf helemaal.

Voor de laatste 2mm moesten we er trouwens nog wel een stropje onderslaan om daar vanaf boven aan te kunnen trekken. Tegelijkertijd de kop erop, bout erin en vastzetten.
Laatst bewerkt: 24 aug 2015 12:55 door roelb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een roerblad.. Etap 28i dit keer. 24 aug 2015 12:59 #654438

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
roelb schreef :
roblisto schreef :
Kostentechnisch blijft hout-epoxy toch wel interresant; in het roer van de clever zit iets meer dan 100 euro materiaal, in dat van de varianta 180.

Even rekenen met mijn roerblad: Als ik dit in hout had gebouwd dan had ik het volgende nodig gehad.

Roel je hoeft helemaal niks te bewijzen. We hebben dacht ik al vastgesteld dat het functie kan hebben om je roerblad te bouwen zoals jij dat hebt gedaan: als je serieproduktie kan maken voor mensen met meer geld dan tijd.
Multiplex, 92mm op het dikste punt. 1,27 meter hoog, ca 60cm breed. Opgebouwd uit 12mm platen zit je dan al op 220 euro aan hout (twee platen).

Want als je dan wat wilt bewijzen ga je aanvechtbaar rekenen, bijvoorbeeld.
De prijs die je noemt zal misschien opgaan voor Bruynzeel hechthout, maar dat is in een geval als dit overkill. Een plaat prima okumé multiplex van 12 mm kost om en nabij de € 60,-
Goede watervaste lijm voor die oppervlakken: ca 1kg (5m2) D4 constructielijm op PU basis voor opbouw iuit 12mm platen en veel minder bij een keuze voor 40+6mm. Maar van Bison alleen per 5kg verkrijgbaar: EUR 110.

Die lijm heb je niet nodig. Lijmen doe je met de epoxyhars die je gebruikt voor het lamineren van het glasweefsel. Die dik je in tot lijm. Voor hetzelfde bedrag heb je 5 kg hars met harder. Daarmee kun je alles lijmen en lamineren wat nodig is.
Weefsel: bij mijn roer zou je voor een laag ca 1,3m2 netto nodig hebben, zo'n 2,5m2 bruto als je het uit een geheel wilt. Als je twee laagjes lamineert, 45 graden gedraaid en een bi-axiaal weefsel pakt dan heb je daar 5m2 van nodig: EUR 50.

Met 5 m2 160 gr. keperweefsel (meer dan voldoende voor een massief houtenroer) € 30,-
Dan de epoxy. Zeg 1,5kg voor die twee laagjes: EUR 30.

Dat hadden we al. Meer is niet nodig. Wel wat vulmiddel om er lijm van te maken: 200 gram aerosil: € 20,-
Om de roerkoning goed en vullend te verlijmen aan het houten roerblad heb je een vullende epoxylijm nodig. 30 euro.

Niet nodig: alles wat daarvoor nodig is hebben we al.
Totaal: 440 euro.

Mijn totaal: € 280,-
Voor onder de 400 euro aan materiaalkosten kan ik ook een tweede roer in de mal bouwen volgens dezelfde constructiewijze. Dus voordeliger is het niet als de mal er al is.

Ik kom tot een andere conclusie. Of die mal er nu is of niet.
Je markt zijn de mensen die meer geld dan tijd hebben, of de handvaardigheid missen om zelf een hout-epoxy roer te maken.
Laatst bewerkt: 24 aug 2015 13:03 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een roerblad.. Etap 28i dit keer. 24 aug 2015 13:07 #654445

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8135
lodewijk stegman schreef :

Mijn totaal: € 280,-
Koezt schreef :
Heel dicht bij elkaar Stegman. Ik had (en heb nog steeds) ca 5m^2 glas over á €30. Die zitten nog in de €330 die ik aan mijn roer heb gespendeerd.

Neemt niet weg dat het blad dat Roel gemaakt heeft een prachtig blad is.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 24 aug 2015 13:08 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een roerblad.. Etap 28i dit keer. 24 aug 2015 13:10 #654446

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
Koezt schreef :
Neemt niet weg dat het blad dat Roel gemaakt heeft een prachtig blad is.

Dat blijft zonder meer staan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een roerblad.. Etap 28i dit keer. 24 aug 2015 13:12 #654449

Inderdaad wel mijn complimenten voor de professionele aanpak wijze van Roelb. Daar wil ik helemaal niets aan te kort doen maar ik vindt alle reacties op de ontstane discussie toch ook wel interessant.
Ik had alleen niet begrepen dat het de bedoeling is eventueel meerdere roeren uit de gemaakte mallen te halen.

Sowieso vindt ik alle project-beschrijvingen zeer leer- en lezenswaardig. Mede door alle op- en aanmerkingen er omheen leren we allemaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl