Enkele weken terug ook een nieuw roer moeten maken.
Met een heel andere benadering dan men hier aanhangt.
Een kleine schade, van een jaar of 5 oud, aan de onderkant gaf geen enkel probleem, laat maar zitten zo lang het niet hindert.
Maar eind mij voor de tweede keer een windhoos meegemaakt.
Deze keer kreeg ik hem vol over me heen,geankerd in een smal stuk rivier met aan beide zijden rotsen.
Precies middenin geankerd, rondje gedraaid aan de ketting, beide kanten vrij, een hete dag, 48º, schijnt dat dan windhozen makkelijk kunnen ontstaan.
Nou er kwam er een over.
In enkele seconden aan een snaarstrakke ketting naar de rechter oever, daar werd niets geraakt, maar ik draaide door naar de linkeroever.
Daar bleek dat er toch een paar meter te veel ketting stond.
Het roer komt juist tussen een paar grote rotsen klem te zitten.
Vallend water, nog zo´n halve meter te gaan.
Het is inmiddels weer vrijwel windstil.
Het roer lijkt nog gewoon te werken, het schudt een beetje en loopt ook net tegen de romp aan.
Er moet dus wat gebeuren.
Droog gezet tegen een muurtje, en jawel best wel wat schade, maar er kan nog wel gevaren worden.
Het onderlager is een naald lager. Ik durf het roer niet in ´t water liggend te demonteren, de naalden zouden wel eens kunnen verdwijnen. Met een glijlager ooit wel gedaan, ging prima.
Een aantal werven bezocht, alleen de duurste kwam in aanmerking.
Afspraak gemaakt en een constructiebedrijf benadert, waar ik zelf het één en ander kon doen.
Polyester en schuim van de roerkoning afhalen was nog het meeste en onaangenaamste werk.
Het schuim en polyester was van uitstekende kwaliteit.
De schade van 5 jaar geleden was herkenbaar, vuil zover als ´t water naar binnen kon, nergens het schuim verder beschadigt dan de oorspronkelijk schade.
De nieuwe schade viel ook reuze mee, maar dat merkte ik pas toen het werk deels gedaan was.
Al die negatieve verhalen over schuim werden duidelijk gelogenstraft.
ETAP gebruikte zeker de beste kwaliteit die op de markt was. Een kenmerk van ETAP overigens, goede kwaliteit materiaal gebruiken.
Met de roerkoning naar het constructie bedrijf. Om 09.00 daar aangekomen om 15.00 uur vertrokken met een nieuw roer.
Een plaat Inox 1,5 mm, 316, dat wel.
Geknipt, gezet, Met puntlasjes tegen de veren bevestigd, boven en onder een plaatje in de profiel vorm erop.
Alles dichtgelast en klaar.
Terug op de werf schuren, primer en antiefouling erop.
Bij tewaterlating even wat hoger opgetild, roer gemonteerd en klaar.
Er zal nu een berg commentaar komen dat Inox niet deugt, maar ik kan 4 roeren maken vaar de prijs van één polyester exemplaar.
Na een jaar of 8 á 10 zal er best hier en daar wat spleet corrosie zijn, maar dat is simpel met een las apparaatje te repareren terwijl de boot een getijde droog staat.
Dat is ook de reden dat de plaatdikte 1,5 mm is. Kan ik nog met de elektrode lassen, 1 mm niet meer.
Buiten dat ik toch voor deze oplossing zou kiezen, ik heb hier niet de beschikking over een werkplaats waar ik dagenlang met mallen en polyester in de weer kan zijn. En ik verafschuw het werken met polyester, met Inox ben ik heel wat handiger.
En het door Spanjaarden laten maken, geen haar op m´n hoofd die daar aan zou denken, het duurt tien keer te lang is vele malen te duur en kwaliteit is er ver te zoeken.
In Portugal ken ik geen polyesterverwerkende bedrijven binnen redelijke afstand, daar zou ik het wel aandurven.