Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Domper zijn DOMP in groot onderhoud

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 04 feb 2016 15:01 #702802

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 835
Zoute ligplaats: zink.
Zoete ligplaats, vakanties ook wel eens op zout: aluminium.
Zoete ligplaats en niet meer dan 7 dagen per jaar op zout: magnesium (magnesium lost in zout bijna op als bruistabletten).
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 04 feb 2016 17:18 #702844

Ik heb van die stratenmakers-rubberkniebeschermers, absoluut aan te bevelen!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 04 feb 2016 19:49 #702890

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Olav bedankt dat is duidelijk.

Hans, ja die ken ik .Ik heb een werkbroek met van die dingen er in. Maar ja met schilderen moest ik zo nodig mijn overall aan. En met mijn spier problemen is het afzien. En nu moeten er nog twee lagen op.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 04 feb 2016 23:13 #702953

Hoi hoi,

Ik zit mij af te vragen welke primer jij nu op het onderwaterschip hebt gezet.
M.b.t. de lak kan ik je een advies geven; doe er nog minimaal twee lagen op! Per jaar slijt er minimaal één a twee lagen af. Ook al zit je er niet eens op. Daarbij is het ook nog eens veel makkelijker te onderhouden in de toekomst. Ieder jaar met een waterproof schuurpapiertje even licht opschuren en weer een laagje aanbrengen. ;)

Succes!
P.s., wordt erg mooi!
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 04 feb 2016 23:21 #702954

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
anodes hoeven alleen maar van een onedeler metaal te zijn als wat je wil beschermen.

zink werkt in de praktijk prima op zowel zoet als zout.

als er zink op zat zou ik dat er weer gewoon onder zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 05 feb 2016 00:55 #702959

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Dr zit nu zink op en al 7 jaar ga ik er met de rost borstel over om het ff schoon te maken.
Zoals ik het kan zien zit het er waarschijnlijk al vanaf de werf op en is niet noemenswaardig aangetast.
Als ik dat bij andere zie komt dat bij die van mij niet goed.

Er komt over de primer Tencopal en als ik goed geïnformeerd ben komt daar nog een laag Tencopal brons of zoiets over
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 05 feb 2016 15:01 #703057

Mmm, voor dat schilderen onder de boot gebruik ik altijd een (laag) krukje, zoiets als een ouderwets melkkrukje , en schilder dan met een lange "bokkepoot" of , met name bij de antifouling , met een roller met lang handvat of op een bezemsteel.
Hoef je nooit boven je hoofd te werken.
Aan dat laatste heb ik sowieso een hekel want ik heb zo'n dikke 30 jaar geleden een keer een plek antifouling op mijn hoofd gekregen en daarna duurde het jaren voor de kale plek weer aangroeide. En dat is geen broodje aap :ohmy:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 05 feb 2016 17:15 #703090

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Ja Ad,
Daar heb je gelijk in zal ik bij de volgende laag ook eens proberen.
Maar ik was ook nog niet van plan, maar de pot brande in mijn handen en moest ik natuurlijk proberen. En dan ga je door.
Hier nog een paar foto's van de anodes.
Zoals jullie zien is er weinig mee gebeurt in al die jaren.



Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 05 feb 2016 17:18 #703091

deze anode werkt dus niet....
geleiding naar de huid wel goed?
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 05 feb 2016 17:36 #703097

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Ja dat neem ik aan want ze zitten op de huid gelast.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 05 feb 2016 17:43 #703098

Dat is wel bijzonder...
het zijn vervang exemplaren... zou je ieder jaar daar een anode wegslijpen en een nieuwe lassen?
Zitten toch vaak gebout lassen zou moeten geleiden idd...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 05 feb 2016 17:45 #703099

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Ja Hans,
En daarom denk dat ze er zelfs vanaf de werf al op zitten.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 05 feb 2016 18:37 #703110

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Als ik er nu bouten op las zal ik dat doen van rvs of gewoon staal.
Rvs dat in aanraking komt met staal roest ook maar hoever??
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 06 feb 2016 08:37 #703185

domper schreef :
Als ik er nu bouten op las zal ik dat doen van rvs of gewoon staal.
Rvs dat in aanraking komt met staal roest ook maar hoever??

Rvs bouten tussen de anode en de stalen scheepshuid lijkt me minder verstandig.
Want dan heeft de anode in ieder geval genoeg te doen om het staal te beschermen tegen die rvs bouten.

Overigens kon het wel eens zo zijn dat weliswaar de anode goed met de stalen scheepshuid is verbonden , echter niet via scheepshuid en eventueel de motormassa, mett een edeler metaal zoals schroefas of schroef maar ook bijv. een bronzen huiddoorvoer die geisoleerd is t.o.v. de stalen scheepshuid.
En als de anode geen verbinding heeft met het edelere metaal zal hij niet kunnen werken en dus ook niet "verslijten"
En zitten er helemaal geen edelere metalen aan het onderwaterschip die een electrisch geleidende verbinding hebben met de scheepshuid ,bijv. omdat de huiddoorvoeren va kunststof zijn , dan zijn anodes helemaal niet nodig.
Ter toelichting dit pdfje wat ik een keer voor de Engelse Leisure club heb gemaakt:

Bijlage:

Bestandsnaam: Galvanicco...on-3.pdf
Bestandsgrootte:210 KB

I.p.v. de getekende huiddoorvoer kun je dus ook elk ander voorwerp van een edeler metaal dan staal onder/in contact met water denken.
Ad
Laatst bewerkt: 06 feb 2016 08:41 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 06 feb 2016 16:19 #703307

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Oké AD,

Zal eer Maandag maar een naar de winkel hier en kijken wat ze hebben.
Dus maar gewone stalen bouten gebruiken. Ach goed in de verf en dan krijg je ze altijd wel weer los denk ik.
Wat je hele verhaal betreft, heb ik geen idee van. Ik zet er wel aluminium op, baat het niet schaad het niet zeg ik maar.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 06 feb 2016 16:21 #703308

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Vandaag maar eens de waterlijn en de bovenste lijn van binnen en van buiten maar in de laatste laag gezet.
Kan het zondag lekker drogen. Maandag zien we wel weer.

Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 06 feb 2016 16:45 #703313

Uhhhh... Juist niet in de verf! Ze moeten elektrisch goed contact maken met de anodes! Ik heb er ook bouten ondergelast (RVS) indertijd. Bij mij zaten er helemaal geen anodes onder toen ik de boot kocht. De anodes werken echt wel nu. Ik heb aluminium gekocht (Baars anodes). Succes!
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 06 feb 2016 17:23 #703320

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Ridder Allard schreef :
Uhhhh... Juist niet in de verf! Ze moeten elektrisch goed contact maken met de anodes! Ik heb er ook bouten ondergelast (RVS) indertijd. Bij mij zaten er helemaal geen anodes onder toen ik de boot kocht. De anodes werken echt wel nu. Ik heb aluminium gekocht (Baars anodes). Succes!

Ik bedoel over de moer en het stukje staal dat er buiten steekt. Als dat verrot krijg je de moer er nooit meer af. Maar misschien is het verstandiger om een nieuwe weer vast te lassen een beter contact krijg je nooit denk ik.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 07 feb 2016 09:23 #703508

Denk maar niet dat een beetje verf echt helpt.Water zal altijd een weg vinden onder de verf waar deze ophoudt.
Kun je beter het schroefdraad dun insmeren met een beetje siliconenvet of eventueel molycotevet . Dan komt die moer na jaren altijd wel weer los.
Overigens het beste een veerring onder de moer zetetn , dan loopt de moer niet vanzelfs los als de anode een beetje "wegsmelt".
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 07 feb 2016 16:47 #703695

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Yellow Boat schreef :
Denk maar niet dat een beetje verf echt helpt.Water zal altijd een weg vinden onder de verf waar deze ophoudt.
Kun je beter het schroefdraad dun insmeren met een beetje siliconenvet of eventueel molycotevet . Dan komt die moer na jaren altijd wel weer los.
Overigens het beste een veerring onder de moer zetetn , dan loopt de moer niet vanzelfs los als de anode een beetje "wegsmelt".
Ad

Ad dat vet heb ik.
Maar denk je ook niet dat als ik er een nieuwe op las dat het contact beter is?

Trouwens nu we het er toch over hebben.
Hoe zwaar zou i moeten zijn voor mijn boot? Ik denk dat een kilo te zwaar is.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Laatst bewerkt: 07 feb 2016 17:05 door domper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 07 feb 2016 21:45 #703770

Hoi Rob,

Ik heb onder mijn boot vier klompjes aluminium van 0,8 kg per stuk onder de boot gedaan. Kijk maar eens op de website www.baarsanode.nl
Is een reken tooltje op die website. Ik heb de HE020.

Mbt het advies van Yellow, helemaal eens. Veerring en twee moeren, kan de boel niet los. Ik smeer er meestal wat vaseline op. Verder geen verf.

Laatste tip, plak de anodes zo op de boot dat ze elkaar theoretisch zouden kunnen zien en dat ze ook je schroef kunnen zien. Moet goed komen ;)
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 08 feb 2016 00:40 #703787

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Leon-Marc,
Man das een mooie website ik heb marktplaats al afgestruint maar op e-mails reageert niemand.
En de twee winkels hier in de buurt vragen het dubbele.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 09 feb 2016 11:00 #704241

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Ik heb ze binnen.
Ga er zelf maar gaten in boren, is een kleine moeite.
Mijn vrouw is ook aan het zoeken gegaan en heeft ze besteld bij bootschappen.nl die was weer 7 euro goedkoper als alles wat we gevonden hebben.



Ik mag dan wel zeuren over 7 euro en menigeen zal mijn voor gek verklaren, maar zoek alles maar eens uit bij elkaar.
Zo wil ik graag een automatische vetpot hebben om de as te smeren zodat ik dat niet vergeet.
Zoeken bij diverse leveranciers en er zit soms meer dan 20 euro verschil tussen.
En ga zo maar door dr moet nog veel meer komen.

De oude er af gehaald en daar zat volgens mij voor 30 jaar roest achter,

Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 09 feb 2016 12:09 #704272

Over roest gesproken.
Besef wel dat anodes niet tegen roest helpen.
Roest is een onoplosbaar reactieproduct van ijzer met zuurstof en water wat ontstaat op het ijzeroppervlak. . Bij galvanische corrosie lost ijzer op in water en reageert daar met water (OH-) tot ijzerhydroxide wat vervolgens neerslaat en naar de bodem zakt.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 09 feb 2016 14:20 #704306

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Yellow Boat schreef :
Over roest gesproken.
Besef wel dat anodes niet tegen roest helpen.
Roest is een onoplosbaar reactieproduct van ijzer met zuurstof en water wat ontstaat op het ijzeroppervlak. . Bij galvanische corrosie lost ijzer op in water en reageert daar met water (OH-) tot ijzerhydroxide wat vervolgens neerslaat en naar de bodem zakt.

Ad

Ad,
Nu snap ik er niets meer van, weet niet beter dan dat een anode tegen roest is. verklaar je aub nader waarom doen we die dingen er dan onder.

Ik heb er vanmiddag in ieder geval bouten op gelast en als alles klaar is kunnen ze er onder.

Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.216 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl