Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Domper zijn DOMP in groot onderhoud

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 14 dec 2015 15:36 #689256

Nou , een dieselmotor zonder fijnfilter ( dat is dus het filter wat op de motor en tussen opvoerpomp en hogedruk inspuitpomp zit) zou niet erg lang leven vrees ik.
De toleranties in de hogedrukpomp zijn dermate klein dat al heel fijne vuildeeltjes de pomp zouden vernielen. Om dat fijnfilter ( enkele microns) niet te snel te laten dichtslibben is een groffilter ervoor ( nou ja , grof is betrekkelijk , ongeveer 10-20 micron) eigenlijk een must.
En omdat ook water die hogerdrukpomp beschadigt door corrosie is ook een waterafscheider een must.
Beide zijn meestal samengevoegd in één filter.
Vroeger werden er inderdaad wel eens boten afgeleverd zonder groffilter/waterafscheider .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 14 dec 2015 15:37 #689257

Kun je de aftap niet op de kopse kant lassen (helemaal onderaan uiteraard) en de tank onder klein afschot plaatsen? Waterafscheider/groffilter is dan "de bezinkput", precies zoals dat hoort. Tank loopt altijd leeg dat filtersysteem in. Zorg in ieder geval dat de tank zelf niet het filter gaat worden!

Qua mangat-deksel: valt dat ook niet op die kopse kant te fabrieken? Net bóven die aftap? Volgens de foto die je postte kun jij (of je jongste zoon) daar aardig bij...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 15 dec 2015 12:52 #689453

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Maarten,
De aftapplug komt ook aan de kopse kant te zitten en een beetje op afschot.
Dat kan ook makkelijk omdat de diameter van de nieuwe tank iets kleiner is dan de originele dus hou een klein beetje ruimte over op de banden waar hij mee vast zit.
Een zgn mangat heeft niet echt veel zin. de tank is niet zo groot, en nu ik hem ieder jaar op de kant kan zetten dek ik dat ik hem dan ook leeg laat lopen.
Maar ik ga een kijken of ik er een brandstof filter tussen kan zetten. er zit zelfs geen oliefilter op mijn motor.
Zou zo'n plastic filter wat zijn om tussen de brandstofleiding te zetten. veel hoeft er niet door met een gebruik van ongeveer een liter per uur.

PS
Ik zal morgen nog eens goed kijken en wat foto's maken van die motor.
Het is een Farymann 1 cilinder en in de manual wordt er wel over gesproken maar .................

PS 2
Misschien weet Ad of Fer hier iets over
Met de vriendelijke groet Pieter.
Laatst bewerkt: 15 dec 2015 13:01 door domper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 15 dec 2015 13:21 #689463

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Wat ik betreffende een olie filter kan vinden het volgende

Alle 1 cilinder motoren, behoudens de K5 serie, zijn uitgerust met rollagers aan de krukas en drijfstang, dwz zuivere doop-spatsmering zonder olie-pomp of filter.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 15 dec 2015 13:52 #689478

Ik had het over een dieselfilter hoor.
Maar door verkeerd vertalen wordt diesel(olie) ook wel eens vertaald naar olie .
Ik meen dat er wat dat betreft ook een fout in de Farymann manual staat.
Want echt , een dieselmotor zonder (fijn)filter kan niet lang werken .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 15 dec 2015 15:01 #689495

domper schreef :
Zou zo'n plastic filter wat zijn om tussen de brandstofleiding te zetten. veel hoeft er niet door met een gebruik van ongeveer een liter per uur.

Ik zou zeker niet zo'n BBM in-line filtertje gebruiken mocht je dat bedoelen. Belangrijkste van een filter is niet wat er door gaat, maar dat ie filtert wat er niet doorheen mag gaan. Water en vuil dus! Heb je geen ruimte voor een standaard Delphi filter met water-opvang? Ideaal zijn ze niet, maar beter dan niets...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 15 dec 2015 15:09 #689496

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6993
Vergis je niet in de hoeveelheid diesel die per uur de tank verlaat. Die is vele malen meer dan het feitelijke verbruik, doordat de pomp het meeste weer terug naar de tank pompt. Je hebt toch ook een retourleiding? Overigens vaart mijn SAGA met Yanmar2GM20 al sinds 1993 zonder groffilter en zonder waterafscheider.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 15 dec 2015 15:27 #689502

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Jerry, Maarten en Ad,
Volgens mij heb ik er dus in het geheel geen diesel filter tussen net als Jerry zegt.
Maar het Delphi filter heb ik ff opgezocht en de prijs valt mij reuze mee dus ik denk dat ik die er wel tussen ga zetten.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 15 dec 2015 16:00 #689511

Wel die met het glaasje aan de onderkant nemen hé! Kost je iets meer hoogte, maar je hebt een indicatie of er water en/of sludge/bacterieslijm in je tank zit (zat!)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 15 dec 2015 16:40 #689524

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Yep die ook de bedoeling ik heb ruimte genoeg.
En voor 33 euro een stukje zekerheid kan ik nu ook niet over vallen.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 17 dec 2015 16:45 #690168

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Zo de tank is bijna klaar.




Bij de lassen is het nu nog blauw, door de hitte van het lassen, naar het zuren is dat weg.




Nu nog ff poetsen.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 17 dec 2015 17:30 #690175

Vraagje ,op het gevaar af dat ik voor miereneuker wordt aangezien :ohmy: ; heb je ook aan de binnenkant gebeitst en gepassiveerd ( ik neem aan dat je dat met "zuren" bedoelt).
Want ook aan de binnenkant zal de las verkleurd zijn tenzij je het hele vat geinertiseerd hebt.
Beits/passiveer je niet aan de binnenzijde dan kan er corrosie ontstaan zodra er water in de tank komt maar zeker omdat de tnk mmers ook , neem ik aan, via de ont/beluchtingsleiding altijd met de buitenlucht in contact staat.
Heelaas heb je geen handgat ingebouwd zodat beitsen/passiveren alleen nog kan door sproeien (bijv. met een plantenspuit met slang) of geheel vullen met beits en daarna met passiveervloeistof.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 17 dec 2015 17:41 #690177

Vloeibaar water loopt er natuurlijk meteen uit nu, aangezien de aftap op het kopschot geplaatst is, althans dat was TS van plan.

Waterdamp (stoom) geeft toch geen corrosie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 17 dec 2015 21:11 #690234

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Yellow Boat schreef :
Vraagje ,op het gevaar af dat ik voor miereneuker wordt aangezien :ohmy: ; heb je ook aan de binnenkant gebeitst en gepassiveerd ( ik neem aan dat je dat met "zuren" bedoelt).
Want ook aan de binnenkant zal de las verkleurd zijn tenzij je het hele vat geinertiseerd hebt.
Beits/passiveer je niet aan de binnenzijde dan kan er corrosie ontstaan zodra er water in de tank komt maar zeker omdat de tnk mmers ook , neem ik aan, via de ont/beluchtingsleiding altijd met de buitenlucht in contact staat.
Heelaas heb je geen handgat ingebouwd zodat beitsen/passiveren alleen nog kan door sproeien (bijv. met een plantenspuit met slang) of geheel vullen met beits en daarna met passiveervloeistof.
Ad

Ad een mierenneuker vind ik je zeker niet.
Maar ik begrijp er niets van.
De oude tank heeft er min 30 jaar in gezeten en heeft het al die jaren prima uitgehouden.
Nu heb ik er één van rvs en mag toch aannemen dat dat die niet roest als ik daar diesel in die en het zeker de jaren dat ik hopelijk nog plezier aan de boot kan hebben het zeker zal uithouden.
Zeker nu hij ieder jaar het water uit kan en en de bedoeling is dat ik de tank dan leeg laat lopen..

PS

Dat zuren is alleen gedaan omdat de heren dat mooier vinden zodat het blauw van het lassen weg is. Maar had van mij niet gehoeven.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Laatst bewerkt: 17 dec 2015 21:14 door domper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 17 dec 2015 22:47 #690258

Das een mooi tankje geworden!
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 18 dec 2015 09:38 #690314

Nachtvlinder schreef :
Vloeibaar water loopt er natuurlijk meteen uit nu, aangezien de aftap op het kopschot geplaatst is, althans dat was TS van plan.

Waterdamp (stoom) geeft toch geen corrosie?

Wel eens gehoord van condens?
En vergis je niet in de hoeveelheid zout wat er boven zeewater in de lucht zit bij wat meer wind en schuimkoppen.

@Domper;
Dat zuren mag jij dan hebben gedaan voor het uiterlijk, beitsen (wat jij zuren noemt neem ik aan) en passiveren doe je om verontreiniging door bijv. oxidatieproducten die in de lassen ontstaan ( en ook die blauwkleuring is een oxidatievorm) maar ook oppervlakkige besmettingen door ijzer (bewerken) van het rvs zelf weg te halen en daarna de gewenste chroomoxidelaag te herstellen door het te passiveren.Zonder een voldoende oxidelaag is rvs nl. helemaal niet roestvrij.
En juist die verontreinigingen zorgen voor corrosie in de vorm van pitting(putcorrosie) doordat de verontreiniging met het rvs een klein galvanisch elementje vormt.

De kant en klaar brandstoftanks die je kunt kopen zijn trouwens echt wel gebeitst en gepassiveerd hoor.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 18 dec 2015 10:28 #690323

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Oke Ad,
En wat zou ik er dan in moeten gieten om spoelen en dat te bewerkstellen denk je?
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 18 dec 2015 11:05 #690329

Beitsen doe je normaliter met een oplossing van o.a. fluorwaterstofzuur en passiveren meestal met 10 tot 30% salpeterzuur, afhankelijk van de temperatuur..
Maar dat is niet echt wat voor de DHZer want die spullen zijn erg gevaarlijk.
Daarom mogen ook alleen speciaal gecertificeerde bedrijven dat doen.
Het spul is trouwens wel te koop (www.lpmw.nl/beits-en-passiveermiddelen.aspx ) maar ik zou er zelf niet aan beginnen.
Alleen Pasta beitsen kun je eventueel ook zelf wel doen:http://www.lpmw.nl/Combi-beitsmiddel-pot-2-kg-P51.aspx of : www.multinal.com/behandelingen...F%2Fwww.google.nl%2F Maar ja , dat gaat zo lastig inwendig . Vandaar mijn opmerking over dat handgat.

Een beetje machinefabriek kan het misschien ook wel voor je doen m.b.v. sproeibeitsen.

Hier kun je er nog wat over lezen:
www.vecom-group.com/nl/dienste.../beitsen-passiveren/
Ad
Laatst bewerkt: 18 dec 2015 11:09 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 18 dec 2015 15:02 #690386

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Ok Ad ik heb dit doorgegeven.

Passiveren
Over het passiveren van roestvast staal bestaan nogal wat misvattingen. Na beitsen en volledig verwijderen van oxidehuid/ verontreinigingen, passiveert roestvast staal spontaan aan de lucht. Voorwaarde voor een goede passivatie is de kwaliteit van het spoelwater. Wij adviseren spoelwater te gebruiken met een maximum chloridegehalte van 50 mg/l. Indien mogelijk geniet het gebruik van gedemineraliseerd water de voorkeur. Na spoelen wordt een volledige passieve staat van het roestvast staal verkregen na 24 uur. Chemisch passiveren adviseren wij indien niet met een goede kwaliteit water nagespoeld kan worden of indien het object/onderdeel na spoelen niet in een schone atmosfeer de gelegenheid krijgt aan de lucht te passiveren. Er is nooit enig verschil in kwaliteit van oxidehuid aangetoond tussen chemisch passiveren en natuurlijk (aan de lucht) passiveren.

En dit is dus al gebeurt aan de buitenkant

Beitsen na de constructiefase verwijdert chroomverarmde zones en vreemd ijzer, herstelt de corrosiebestendigheid en brengt deze weer volledig terug naar het oorspronkelijke niveau van het basismateriaal.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 18 dec 2015 15:09 #690388

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Ook maar ff 2 beugels voor de marifoon antenne boven in de mast. Die moest een stukje opzij vanwege het vaantje dat daar in de rondte draait.
En gelijk maar één voor de boot van de boys.

Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 23 dec 2015 15:53 #691318

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Vandaag een gastank gekregen van een kennis die een sloperij heeft.
De vlotter eruit gehaald die ik in de dieseltank wilde hebben.



Maar nu komen die boys van mij met het idee om er iets in te zetten met drie staafjes, dat wordt bij hun op het bedrijf in machines gemaakt die de hele wereld over gaan om het niveau te controleren in tanks.
Geen idee wat het is ik laat mij maar verrassen.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Laatst bewerkt: 23 dec 2015 15:54 door domper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 23 dec 2015 20:30 #691413

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Iemand een idee wat er bedoeld wordt met die drie staafjes ik kan hier niets over op internet vinden.
Kan het ff niet aan schoonzoon vragen.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 23 dec 2015 21:39 #691431

Geen idee... Ben nu ook nieuwsgierig!
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 23 dec 2015 21:45 #691433

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Ja hij zei, in de industrie wordt een vlotter niet snel gebruikt daar die kan vastlopen enz.
Dat heb je bij die staafjes natuurlijk niet. Maar hebt maar 3 meldingen vol, half en bijna leeg.
Maar dat is voor mij voldoende.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 23 dec 2015 21:54 #691437

Dat is toch perfect! Gaat om de indicatie. Ik heb een benzinetank met in de vuldop een wijzer (vlottertje) werkt perfect!
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl