Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Domper zijn DOMP in groot onderhoud

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 25 nov 2015 15:11 #684951

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
off topic maar in relatie tot het vorige bericht:

Na het werk nog even aan te de klus, beugeltjes maken: te moe en ongeconcentreerd. Gevolg: vinger tegen de slijptol aan, nog zo'n dun schijfje ook. Pees doorgesneden, een half jaar in een spalk gelopen, en een blijvend kromme en stijve vingertop.

Moraal: Beste collega klussers, ga alleen geconcenteerd en veilig aan het werk met de slijptol ... neem de apparatuur serieus ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 25 nov 2015 17:38 #684968

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1234
Ik vind de optelling van je accu's vrij gevaarlijk. Je loop het risico dat het hoeklijn een keer tegen de polen aan komt waardoor er sluiting ontstaat.
Ik heb 2x iets dergelijkscmee gemáakt. 1x een steeksleutel tussen de poolen. Dit liep letterlijk met een sisser af. En 1x sluiting in de startmotor. Accu geëxplodeerd. Ik zat er nog geen meter vanaf. Behalve een poosje behoorlijk doof heb ik het er goed vanaf gebracht. Maar di had ook heel anders kunnen aflopen!domper schreef :
Roel,
Daar heb ik ook aan zitten denken, maar als je naar Friesland of de randmeren op gaat zijn daar hele mooie ligplaatsen zonder voorzieningen, dus ik wil hem voor de zekerheid nog er in laten zitten je weet maar nooit. Wel aan en porta potti zitten denk trouwens.

Hendri,
Je kunt daar wel gelijk in hebben, ik ben al een tijd niet in de kajuit geweest, die zit dicht ivm stof. En slim zoals ik ben is dat ook weer een lastige plaats van monteren dus daar gebruik ik mijn jongste slanke zoon van 17 voor. Dus moet toch zelf ff kijken.

Vandaag de planken onder de luiken in de kuip er maar eens uitgehaald.
De originele vieze blauw-groene kleur zit er nog op en natuurlijk verschrikkelijk smerig.
Dus maar flink aan het schuren geweest en in de grondverf gezet.
Onder het luik aan bakboord zit een soort schommel voor een grote accu, maar dr moeten er twee van 100 A in, en dat gaat natuurlijk niet.
Dus maar van hoekstaal een beugel gelast die daar weer op kan.
En.......... natuurlijk weer eens een keer met de slijptol in mijn linker wijsvinger gehakt dus was het feest vandaag verder over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 25 nov 2015 23:34 #685012

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Beste Christer,
Dit is niet lullig bedoeld maar heb je wel eens onder je motorkap gekeken?
Daar zit je accu op de zelfde manier vast.
Aan beide zijkanten onder en boven las ik nog een stuk hoekstaal. In de onderste tap ik m8 draad,
en dan neem ik een stuk m8 draadeind waar ik boven op een vleugelmoer las zodat ik de bovenkant op het onderste rek kan vast zetten zodat de accu's geen kant meer op kunnen, en heerlijk kunnen schommelen zonder er af te vallen.
Ik zal er morgen aan denken daar een foto van te maken.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 26 nov 2015 07:37 #685023

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1234
domper schreef :
Beste Christer,
Dit is niet lullig bedoeld maar heb je wel eens onder je motorkap gekeken?.

Helaas te vaak
Daar zit je accu op de zelfde manier vast.

Ik ben blij dat de auto's die bij mij mij op de oprit staan de accu's toch anders gemonteerd zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 26 nov 2015 08:28 #685028

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8135
CMO schreef :
domper schreef :
Beste Christer,
Dit is niet lullig bedoeld maar heb je wel eens onder je motorkap gekeken?.

Helaas te vaak
Daar zit je accu op de zelfde manier vast.

Ik ben blij dat de auto's die bij mij mij op de oprit staan de accu's toch anders gemonteerd zijn.

Ik ook....
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 26 nov 2015 08:34 #685030

  • TimoDino
  • TimoDino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
Wellicht een goed idee om je frame op zijn minst zo goed mogelijk te isoleren.
De aangegeven risico's zijn best plausibel te noemen.
Dompkruiser 770 "GISZMO"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 26 nov 2015 12:29 #685066

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1234
Je kan het frame ook gewoon omdraaien. zetje de accus in het frame en trek je er een spanbandje over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 26 nov 2015 13:44 #685076

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Ik weet niet hoe jullie over veiligheid denken, maar dit is wel erg ver gezocht.
Dr zit een frame onder van hoekstaal 40x40 waar de accu's exact in passen, en daar boven op komt een frame van hoekstaal dat aan de onderste wordt vast gemaakt met draad einden.
Dat het bij een auto met kleine hoekstaaltjes vast zit mag de pret niet drukken. zoals ik het maak is het veel beter, of denken jullie soms dat mijn lassen breken, of de m8 bouten doormidden gaan, en het frame loskomt en tegen de polen aan komt.


Ik zou het natuurlijk ook zo kunnen doen maar met twee zware accu's weet ik niet of dit zo zal gaan houden
Met de vriendelijke groet Pieter.
Laatst bewerkt: 26 nov 2015 13:45 door domper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 26 nov 2015 13:48 #685077

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Vandaag niet zoveel gedaan.
Ik heb een aantal planken die onder de luiken zitten maar eens geschuurd en in de grondverf gezet.
Het leuke is dat de aantekeningen van de bouwers er nog op staan aan de achterkant.
Het was ook nodig zoals jullie op de foto zien de drek komt er bijna af.


Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 26 nov 2015 14:45 #685086

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1234
het risico wat ik zie is dat er met het monteren van het bovenste frame iets fout gaat waardoor het frame op beide polen komt te liggen: BOEM !!
afstand tussen het frame en de polen zijn niet meer dan een cm of 2. Op de foto van de auto al snel 10 cm.

maar gelukkig mag je zelf weten hoe je e.e.a vasgt zet. ;-) Ik heb 2x sluiting bij een accu mee gemaakt en onderschat het gevaar hiervan niet (meer)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 26 nov 2015 15:20 #685089

Hé Rob,
Heb je nou je onderwaterschip al ingesmeerd met iets? Zo niet, dan raad ik je aan de tip van Mephisto op te volgen. In een vorig leven had ik een boot met stalen kiel, die heb ik laten stralen, vervolgens ouderwetse menie erop en daarna in de silverpaint (van Werdol meen ik, maar andere merken zijn vast ook goed). Echt een aanrader, spul blijft superstrak, geen aangroei en -mits je de ondergrond strak hebt- ook erg glad.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 26 nov 2015 15:54 #685090

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Hans,
Ik heb het hele onderwater schip zo goed als mogelijk schoon geschuurd, dwz alle roest met de TERCOO schijf onderhanden gehad en verder alles wat er goed uit zag glad glad geschuurd.
Daarna heb ik het geheel in de gekookte lijnolie gezet.
Het is ondertussen al zo goed als droog, maar heb de tijd en ondertussen zal ik eens kijken wat de eerste laag gaat worden die er op gaat.

Christer,
Ik weet er alles van en waarschuw ook altijd geen gereedschap op de accu te leggen. Door schade leert men zal ik maar zeggen het is mij ook meer als een keer gebeurt. Puur leg maar ff naast je neer
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 26 nov 2015 19:43 #685116

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Hen3 schreef :
domper schreef :
Eigenlijk niet zo gek, maar die toevoer slang zit natuurlijk weer op een onmogelijke plaats.

Hoezo? Die komt toch bij de pomp op je wc uit? Je kunt 'm daar loshalen en er antivries in laten lopen. Desnoods druk je er even een andere slang bij in als hij te kort is.

Hendri,
Ik heb een foto gemaakt van die WC kun je eens zien hoe dat bij mij zit.

Die donkere slang tussen alles in dat is hem, die wil maar moeilijk los. Misschien beter om er een nieuwe in te zetten die lekker soepel is.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 27 nov 2015 17:27 #685238

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Vandaag maar eens verder gegaan met de beugel voor de accu's.
Daar waar de startmotor kabels op de polen komen heb ik voor de zekerheid op jullie aandringen toch maar een stuk uit het hoeklijn gehaald.



Verder de kleine hoeklijntjes er aan gelast en er draadeinden voor gemaakt.



En ook maar het geheel op de "schommel"gelast.

Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 02 dec 2015 20:26 #686377

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Ben van alles wat aan het doen dus niet echt de moeite om een foto van werkzaamheden te plaatsen.
Maar toch wil ik deze nog ff plaatsen van onze honden die geen koude kont willen hebben op het beton en een wat warmere plek gevonden hebben
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 03 dec 2015 22:11 #686644

hahahaha :laugh: , slim!
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 12 dec 2015 15:31 #688861

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Maar weer ff een update.
Het was ff stil van mijn kant maar dat houd niet in dat ik niets gedaan heb.
Ben iedere dag druk bezig oa. met schuren schuren en nog eens schuren.
Heb ondertussen de bedrading geheel vernieuwd dat was allemaal rommel en diverse kabels doordat er in de loop van tijd van alles bij kwam.
De jongste zoon is onder in de boot gekropen (ik kom daar van zijn leven niet) en we hebben overal kabelgoten gemaakt en nieuwe draden getrokken.
De diesel tank lekte en gemaakt en van nieuwe slangen voorzien.



Na weer ingebouwd te hebben belt mijn oudste zoon dat hij wel een nieuwe tank maat van rvs.
Jongste haalt meet veel moeite de tank er weer uit voor de maten, krijg ik te horen dat het niet meer hoeft omdat het bedrijf waar hij werkt failliet is gegaan.
Tank weer ingebouwd en nu krijg ik weer te horen dat hij toch nog een tank kan maken, dus er maar weer uit.
Hij neemt gewoon een rvs buis die hij aan de zijkant dichtlast.



En laat gelijk wat rvs koppelstukken zien die hij er op kan lassen, hier wat voorbeelden.




Dit wordt de toevoer naar het dek.

Ondertussen ook maar vast de waterlijn een eerste laag gegeven, zodat die ondergrond voorlopig lekker kan drogen.

Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 12 dec 2015 15:58 #688877

Lijkt de tank nu zo groot?, indien ja zou ik nu mooi de kans nemen om een tankje op maat te maken zodat vuiling e.d. net en makelijk afgetapt kunnen worden.
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 12 dec 2015 18:45 #688914

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Valt mee.
3.14 x (14x14) x 63 = 38 liter

Ik heb trouwens dat bovenste rek voor de accu's vast te zetten ook maar aangepast.
Al die opmerkingen hier zaten mij toch niet lekker.


Daar waar de accu polen komen heb ik nu alles weggesneden.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 12 dec 2015 19:17 #688924

Goed bezig! Mooie tank en verstandig van die accubakhouder!
Succes!
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 14 dec 2015 10:13 #689194

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Er komt vorm in de nieuwe tank.


Met de vriendelijke groet Pieter.
Laatst bewerkt: 14 dec 2015 10:15 door domper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 14 dec 2015 12:51 #689222

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 835
Nu je de tank nog aan het maken bent: doe jezelf (en eventuele volgende eigenaren) een plezier en zorg voor een goede aftap met bezinkbakje op het laagste punt van de tank.
Of anders toch minstens voor een stukje buis met een eenvoudig los te draaien moer aan de bovenzijde van de tank lassen net boven het diepste punt, zodat je via deze eenvoudig te openen toegang op het diepste punt diesel (of water/vuil/bacterierommel) kunt wegzuigen en deze toegang tevens als peilstokopening kunt gebruiken. Stukje buis hoog genoeg laten doorsteken zodat de moer ruim boven het dieselniveau blijft en dus maar weinig hoeft af te dichten en altijd geopend kan worden.

En ja, dat kan natuurlijk ook via de vulopening, maar die slang krijg je na een tijdje amper meer los en na demonteren vrijwel niet meer dieseldicht vast. En uiteraard kun je een klein tankje in geval van nood ook gemakkelijk uitbouwen, maar even snel een dieselmonster nemen is toch een stuk gemakkelijker B) .
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 14 dec 2015 13:51 #689230

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Olav,
Je heb helemaal gelijk dat aftap punt komt er nu wel in.
Om het niveau te meten heeft zoon lief een mooie manier gevonden.
Hij gebruikt nl de vlotter uit een gastank uit een auto en de ledjes die normaal onder het dashboard zitten komen nu op mijn paneel in de kajuit.
Echt nodig is het niet de motor gebruikt maar 1 liter per uur maar het is wel makkelijk op te weten hoeveel er ongeveer in zit.
Nu tankte ik na iedere vaart de tank weer vol voor de zekerheid.

Dit kraantje komt er trouwens weer onderin zodat eventueel vuil niet naar de motor gaat maar onderin blijft liggen.

Met de vriendelijke groet Pieter.
Laatst bewerkt: 14 dec 2015 13:55 door domper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 14 dec 2015 14:32 #689236

domper schreef :
Olav,

Dit kraantje komt er trouwens weer onderin zodat eventueel vuil niet naar de motor gaat maar onderin blijft liggen.

Heb je dan geen groffilter/waterafscheider?
Overigens vraag ik me af of de afvoer een stukje boven de bodem te laten wel een goed idee is.
Vuil wat mee gaat naar het groffilter wordt daar uiteraard afgevangen en een filter wissel je heel wat makkelijker uit dan dat je een tank schoonmaakt.
Bovendien houd je zo al snel een laagje water onder in de tank wat de vorming van acteriesludge bevordert. Die groeien nl vooral op de grenslaag tussen water en diesel.
En ook water hoort , als het al in de diesel komt wat eigenlijk op den duur altijd gebeurt , eerder in de waterafscheider dan in de tank , nietwaar?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 14 dec 2015 14:49 #689240

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Ad daar heb je helemaal gelijk in, daarom was de oude tank ook lek. Daar is wie weet hoelang water onderin blijven staan en daarom doorgeroest.
En nee er zit helemaal geen brandstof filter. Misschien dat er een klein filtertje op de motor zit waar de brandstof de pomp in gaat. Ik weet het niet zal eens in de manual loeren.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.239 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl