Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Domper zijn DOMP in groot onderhoud

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 09 feb 2016 14:57 #704318

Misschien moet je ook nog eens in dit PDFje kijken wat ik wel eens vaker heb geplaatst.

Bijlage:

Bestandsnaam: Galvanicco...on-4.pdf
Bestandsgrootte:210 KB

Daar kun je ook zien hoe een anode eigenlijk werkt.
En nogmaals , een anode beschermt tegen zogenaamde galvanische corrosie die veroorzaakt wordt door een electrisch geleidende verbinding tussen twee verschillend edele metalen ie beide in een eveneens geleidende vloeistof ( water dus) zijn ondergedompeld ( of als dat water er langs stroomt zoals in een motor).Als er dus onder water geen verschillende metalen voorkomen en/of deze niet electrisch geleidend verbonden zijn kan galvanische corrosie simpelweg niet voorkomen en zijn anodes niet nodig.

Roesten is een heel ander chemisch proces en heeft niks met anodes te maken en voorkom je eigenlijk alleen door een goede , damp en waterdichte en intakte verflaag.
Het is overigens wel mogelijk ijzer en staal tegen roest te beschermen met een zogenaamde kathodische ( eigenlijk het tegenovergestelde van anodische) bescherming waarbij o.a. op het te beschermen metaal een bepaalde kleine spanning wordt gezet.
Dat wordt bijv. wel toegepast bij stalen damwanden en ook bijv. op boorplatforms of onderwaterfunderingen van windmolens.
Overigens is het soms die kathodische bescherming die , vooral bij stalen schepen , zeer ernstige en snelle corrosie kan veroorzaken als je je ligplaats er vlakbij hebt en er een electrisch geleidende verbinding bestaat tussen die damwand en je schip, bijv. via een aardleiding.
Vandaar ook dat er in een , zeker permanente , walaansluiting altijd een galvanische scheiding moet worden opgenomen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 09 feb 2016 15:04 #704321

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Pffffffff,
Daar ben ik dus mooi klaar mee ik had die anodes dus niet hoeven verwisselen.
Wat moet ik dus doen om die galvanische scheiding te maken?
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 09 feb 2016 18:23 #704371

Hoi Rob,

Daarvoor heb je een scheidingstrafo nodig. Die heb ik vorig jaar geïnstalleerd. Werkt perfect (denk ik :blink: )
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 09 feb 2016 19:32 #704402

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Ridder Allard schreef :
Hoi Rob,

Daarvoor heb je een scheidingstrafo nodig. Die heb ik vorig jaar geïnstalleerd. Werkt perfect (denk ik :blink: )

Leon-Marc,
Dat heb ik ff bekeken dat zijn die zelfde dingen alleen kleiner die in de bouw gebruikt worden, nou weet ik dat ook weer.
Maar dat laat ik eerst wel ff zitten als de boot in de haven ligt worden de accu's opgeladen gehouden door de zonnepanelen en we liggen alleen 's avonds met vakantie aan de walstroom en als we een weekeinde weggaan.
Dus daar kan ik wel ff zonder.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 10 feb 2016 09:33 #704515

Laatst bewerkt: 10 feb 2016 09:34 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 10 feb 2016 11:55 #704536

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Toch nog ff het volgende.
De walstroom die ik op mijn boot heb maakt in het geheel geen contact met de boot. Het is net of er een verlengsnoer aan boord ligt. Wel voor de zekerheid een zekering en een aardlek schakelaar er tussen.
Dan moet dat bij mij toch helemaal geen probleem geven.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 10 feb 2016 12:14 #704540

domper schreef :
Toch nog ff het volgende.
De walstroom die ik op mijn boot heb maakt in het geheel geen contact met de boot. Het is net of er een verlengsnoer aan boord ligt. Wel voor de zekerheid een zekering en een aardlek schakelaar er tussen.
Dan moet dat bij mij toch helemaal geen probleem geven.

Waarmee is die walstroom dan wel verbonden?
Ik neem even aan (ook) met een acculader?
Daar bestaat dan een verbinding via de accumin naar de motor massa enz.
Bij een foutje in aanluitingen van de walstroominstallatie op de wal ( wat heelaas nogal een voorkomt in jachthavens :evil: ) kan ook lekstroom naar het schip lopen.
En als je de boel zou hebben aangelegd zoals de CE dat tegenwoordig vereist zit ook de aarde van de walstroom aan die Motormassa én aan alle andere metalen delen van de boot ( de hele boot dus).
Tenzij jij op je Domp een volledig massavrije aanleg van motor en 12 volt systeem hebt zoals dat meestal op aluminium jachten wordt gedaan ( staat ook wel wat over in op : www.mastervolt.nl/elektrolyse/ ), maar dat waag ik bij dit toch vrij oude schip te betwijfelen.
Ad
Laatst bewerkt: 10 feb 2016 12:18 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 10 feb 2016 12:42 #704548

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Ad wat ben je snel.
Ik de aarde vd walstroom dus niet aan de motor gelegd. Ik heb een elektrotechnische opleiding gehad heel lang geleden maar dat leek mij niet goed. Heb je daar wat over. Daar staat vast niets over in de NEN 1010 als ik mij dat nog kan herinneren.
Accu lader heb ik er niet veel aan en mijn accu's worden door de motor en de zonnepanelen opgeladen en dat gaat goed.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 10 feb 2016 12:50 #704549

Ok.
Dan kan er eigenlijk weinig mis gaan wat trouwens wel bewezen wordt dor die onaangetaste anodes want die zouden dan allang weg zijn geweest. :ohmy:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 10 feb 2016 13:12 #704554

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Hier een leuk artikel gevonden over walstroom.
Misschien heeft iemand er iets aan.
Bijlagen:
Met de vriendelijke groet Pieter.
Laatst bewerkt: 10 feb 2016 13:13 door domper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 10 feb 2016 22:42 #704732

Goed artikel Rob!
Nog een vraag van mijn kant aan de specialisten...(pik ff jouw draadje :whistle: )
Ik heb alles keurig volgens de norm geïnstalleerd alleen zit ik nog met de massa van mijn 12 volt in mijn maag. Alle massa's van het 12 volt systeem komen samen bij de shunt weerstand van de accumonitor. Via die weerstand komen de draden dan aan de massa van de accu.
Maar moet ik dat punt (aan de kant van de shunt waar alle massa's samen komen) nu verbinden aan de massa van het schip? En moet dan mijn aarde van de secundaire kant van de trafo daar dan ook bij aangesloten worden? Of de kant van de accu aan massa vh schip? Ben heel benieuwd! Kan er nergens iets over vinden....
Want hoe laag ohmig de shunt ook ik is, er zal een spanningsverschil overheen staan, anders kan de accumonitor niets meten.
Hopelijk is mijn vraag duidelijk genoeg...


Groetjes,
Léon-Marc
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 12 feb 2016 16:22 #705215

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Léon-Marc,
Je krijgt nog geen antwoord ik denk dat je ff een nieuw topic moet openen.
Ik ben weer behoorlijk bezig geweest.
Nadat ik het ondewaterschip in een primer van Sikkens gezet had kreeg ik een primer.





Schijnt epoxy in te zitten dus dat er ook maar op.
Vandaag maar de Tenco er overheen gezet, begint het eindelijk wat de lijken.





En naar aanleiding van een vraag van mij is mijn Delphi filter met waterafscheiding binnen gekomen.
Dat lijkt mij geen overbodige luxe.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Laatst bewerkt: 12 feb 2016 16:28 door domper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 16 feb 2016 22:53 #706464

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Vandaag maar een begin gemaakt met een hoes die over mijn dakluik komt.
Ik vind het toch zonde om mijn mooie teak aan weer en wind over te leveren.
Eerst maar eens naar de Action geweest om touw op te halen. het is rommel maar wordt toch niet aan de buitenlucht blood gesteld, dus een hele euro uitgegeven voor 15 meter.
En begonnen met de tunnel.


En die vervolgens om het op maat geknipte doek genaaid


En de bovenkant ziet er nu zo uit.


Morgen maar eens verder met de zijkanten.
Met deze kou wordt schilderen toch niets en dit houdt je weer van de straat.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 16 feb 2016 23:01 #706466

Mooi Rob!
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 17 feb 2016 08:50 #706503

domper schreef :
Vandaag maar een begin gemaakt met een hoes die over mijn dakluik komt.
Ik vind het toch zonde om mijn mooie teak aan weer en wind over te leveren.

Ik neem wel aan dat het een goed ademende stof is anders kan het middel erger zijn dan de kwaal vanwege vocht/condens wat opgesloten zit op je mooie teak.
Vergelijk maar met een volledig gesloten dektent zonder voldoende ventilatie.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 17 feb 2016 11:09 #706545

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Ik neem wel aan dat het een goed ademende stof is anders kan het middel erger zijn dan de kwaal vanwege vocht/condens wat opgesloten zit op je mooie teak.
Vergelijk maar met een volledig gesloten dektent zonder voldoende ventilatie.
Ad

Ik neem aan dat dat goed komt.
De stof komt bij een zeilmaker vandaan en hij weet waar het voor is, du maw ik neem aan dat hij het juiste heeft meegegeven.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Laatst bewerkt: 02 apr 2016 22:56 door ilCigno. Reden: quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 17 feb 2016 11:18 #706548

domper schreef :
De stof komt bij een zeilmaker vandaan en hij weet waar het voor is, du maw ik neem aan dat hij het juiste heeft meegegeven.

Dat zullen we dan maar aannemen hoewel ik ( deels door schade en schande) geleerd heb dat weten beter is dan geloven bij veel leveranciers.... :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 17 feb 2016 11:24 #706550

Laatst bewerkt: 17 feb 2016 11:24 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 17 feb 2016 11:38 #706555

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 17 feb 2016 12:03 #706559

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Nachtvlinder schreef :
Ja als ik een zeilmaker niet meer kan geloven wie dan wel :evil: :whistle: ;)
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 17 feb 2016 13:38 #706579

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
denk toch dat er iets van lucht tussen de kap en het hout moet zitten anders geeft t denkelijk toch wel een probleem. door de opstaande rand kan water niet weglopen en wordt het een langdurig natte plek die uiteindelijk toch naar beneden toe vocht doorlaat. Minstens iets van afstandstukjes ertussen en liefst ook het doek zo bol mogelijk zodat er minimaal water in blijft staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 17 feb 2016 14:12 #706594

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
HPV schreef :
denk toch dat er iets van lucht tussen de kap en het hout moet zitten anders geeft t denkelijk toch wel een probleem. door de opstaande rand kan water niet weglopen en wordt het een langdurig natte plek die uiteindelijk toch naar beneden toe vocht doorlaat. Minstens iets van afstandstukjes ertussen en liefst ook het doek zo bol mogelijk zodat er minimaal water in blijft staan.

Ja lijkt inderdaad erg mooi die tunnel maar er kan inderdaad water achter blijven staan. Als ik hem er in het voorjaar bij de loods er op doe zal ik er water op spuiten en kijken of ik hier en daar iets tussen de tunnel kan weg knippen.
Hmmmmmm niet aan gedacht alle mooi is hoeft niet functioneel te zijn.
Ach zal de laatste niet zijn die ik maak. ik heb ook bij het luik wat beginners fouten gemaakt dus een nieuwe zit eigenlijk al in de planning als i volgend jaar weer binnen staat en heb er niet zoveel werk aan, dat ik eens wat anders kan doen, aan verfraaiing.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 18 feb 2016 13:03 #706794

Bij het niet gebruiken van onze teakhouten tuintafel span ik er een doek van water dichte stof over. Om geen water op het doek te laten staan, leg ik, hoe simpel, in het midden van de tafel een blokje hout zodat het doek op afschot ligt.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 18 feb 2016 13:20 #706799

Belerion II schreef :
Bij het niet gebruiken van onze teakhouten tuintafel span ik er een doek van water dichte stof over. Om geen water op het doek te laten staan, leg ik, hoe simpel, in het midden van de tafel een blokje hout zodat het doek op afschot ligt.

Prima , zolang die doek van ademende stof is gemaakt of je rondom een spleet open laat zodat het hout kan ademen.Dus dat keeld wat groter maken dan de tafel.
En zeker als het hout na een wat minder droge dag nat is geworden nooit direct afdekken maar eerst op laten drogen.
Doe je dat allemaal niet , dan moet je er niet van opkijken als er na verloop avn tijd schimmel of rot ontstaat, ook bij teakhout.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Domper zijn DOMP in groot onderhoud 18 feb 2016 14:59 #706816

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Prima , zolang die doek van ademende stof is gemaakt of je rondom een spleet open laat zodat het hout kan ademen.Dus dat keeld wat groter maken dan de tafel.
En zeker als het hout na een wat minder droge dag nat is geworden nooit direct afdekken maar eerst op laten drogen.
Doe je dat allemaal niet , dan moet je er niet van opkijken als er na verloop avn tijd schimmel of rot ontstaat, ook bij teakhout.
Ad

Ik zal hem er ook nooit opleggen als het geregend heeft of dat het luik nat is.
IK moet wel zeggen dat ik hem dik in de blanke lak heb. Dus hij moet wel tegen een stootje kunnen.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Laatst bewerkt: 02 apr 2016 22:57 door ilCigno. Reden: quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl