Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Alan Pape 45 de afbouw

Alan Pape 45 de afbouw 22 nov 2015 12:34 #684114

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13624
leuk project!

heb het casco eerder langs zien komen op internet (ik meen Marktplaats)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alan Pape 45 de afbouw 22 nov 2015 13:04 #684127

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 472
Ja hij stond al enige tijd op MP, in eerste instantie dacht het een beetje onbereikbaar maar toen ik een aantal andere schepen heb bekeken en zag dat daar ook veel werk aanzet vond ik dit toch een betere koop. Hier hoef ik alleen maar op te bouwen en bij andere schepen kon ik eerst ook nog slopen en schoonmaken en dan opnieuw intimmeren, verder is de indeling en opbouw geheel mijn smaak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alan Pape 45 de afbouw 22 nov 2015 13:07 #684130

Veel succes man en 2 rechterhanden. Wat een joekel van een schip. We blijven je project zeker volgen.
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alan Pape 45 de afbouw 22 nov 2015 13:16 #684132

  • Wiking
  • Wiking's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 134
Mooi en gefeliciteerd! Ik heb er op de werf wel eens dromend naar staan kijken. Mooi project om te volgen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alan Pape 45 de afbouw 22 nov 2015 18:43 #684242

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
So beste klus! Gefeliciteerd met je boot! Heb je meer foto's? Altijd leuk even een kijkje te mogen nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alan Pape 45 de afbouw 22 nov 2015 18:47 #684248

Stoer project! Dat gaat je wel even van de staat houden. Zeewaardige en sierlijke romp; wat hoort er voor tuig op?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alan Pape 45 de afbouw 22 nov 2015 19:18 #684260

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12593
Leuk schip met een mooi kontje. :)
Wat zijn de afmetingen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alan Pape 45 de afbouw 22 nov 2015 20:18 #684287

  • thom301
  • thom301's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Prachtscheepje met een mooie lijn!
Sommigen hebben een spaarpot waar al hun zuurverdiende geld in verdwijnt...... Ik heb een boot.
'Do whatever floats your boat, as long as it doesn't sink mine.'

Facebook: Thom Vierhuizen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alan Pape 45 de afbouw 22 nov 2015 21:59 #684311

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 472
Albert 45 schreef :
Leuk schip met een mooi kontje. :)
Wat zijn de afmetingen?

totale lengte zonder boegspriet is 13,7m en de breedte is 4m.
genoeg leefruimte binnenin.
met boegspriet 15,3m

Inderdaad de lijn is prachtig van dit schip, daar viel ik eigenlijk ook voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alan Pape 45 de afbouw 22 nov 2015 22:57 #684326

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Proficiat met deze koop en heel veel succes met de verdere afbouw. Hou ons maar op de hoogte!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alan Pape 45 de afbouw 23 nov 2015 11:37 #684404

  • Tjurd
  • Tjurd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Mooie aankoop,

Heb hem vaak langs zien komen op marktplaats, stond volgens mij ook al enige tijd te koop. Ook een paar keer aan gedacht te gaan kijken. Leek me echter een iets te groot project.

Succes met de afbouw van dit prachtige schip, en post vooral veel foto's en verhalen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alan Pape 45 de afbouw 23 nov 2015 18:12 #684474

  • Sonnet
  • Sonnet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 74
Prachtig schip, dit topic ga ik zeker volgen! Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alan Pape 45 de afbouw 27 nov 2015 09:43 #685168

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 472
Dan nu de eerste puzzel: De brandstof voorziening!

Woensdag ga ik de motor ophalen om o.a. de nieuwe dynamo te monteren (24V 80A) en meteen even optisch opknappen, daarbij moet nu ook de brandstof voorziening gerealiseerd worden.

Gegeven is een hoofdtank in het kiel van ca 500 L en 2 tanks aan bak en stuurboord van ieder 250 L

Optie 1: diesel via een buis onder uit de kieltank aanzuigen en via een of twee filters naar de motor, retourleiding via stuur of bakbooord tanks. Tankontluchting ook via de stuur of bakboordtanks waar ook de vulopeningen komen, vraag is of er nog een opvoerpomp nodig is om de diesel onder uit de tank bij de motor te krijgen.

Optie2: een dagtank toevoegen en de diesel uit de grote tank eerst via een extra filter hier naar toe pompen en de brandstof toevoer van hieruit voeden.

Behalve de dieselmotor moet er ook een kachel worden aangesloten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alan Pape 45 de afbouw 27 nov 2015 10:44 #685179

Wellicht voor optie 3 gaan: 500 liter tank in kiel apart houden en als voorraad tank gebruiken bij grote reizen. Verder leeg bewaren dus (totaal 1000 liter in voorraad geeft veel te lange stilstand van de diesel imo, zelfs met gebruik van kachel)
de twee 250 liter tanks onderling verbinden zodat er vereffening onstaat (met afsluiter...) en aansluitingen op 1 vd tanks maken, dan maakt het niet uit welke.

Dan is er ook geen extra opvoerpomp nodig om diesel uit de kieltank naar de motor te krijgen, slechts pompje voor overpompen naar bak en stuurboord tanks.

Weet natuurlijk alleen niet hoe de kieltank is meegenomen in het totale ballast verhaal van het schip.
Laatst bewerkt: 27 nov 2015 10:46 door Stefanvanvee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alan Pape 45 de afbouw 27 nov 2015 10:50 #685182

Eh wij zijn heel blij met 1200 liter dieseltank hoor. Kachel in de winter kost bijna een tank vol.

Ik zou voor een dagtank gaan. Heel veilig. En dan met een dubbel omschakelbaar groffilter tussen dagtank en motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alan Pape 45 de afbouw 27 nov 2015 11:16 #685186

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Ik zou ook voor een dagtank gaan.

En naast de motor en kachel zou ik het brandstofsysteem ook voorbereiden op een kleine dieselgenerator.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alan Pape 45 de afbouw 27 nov 2015 11:26 #685188

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12593
Ik zou ook kiezen voor een dagtank.
Wel met een akoestisch laag niveau alarm, anders wordt het geheid een keer ontluchten op een moment dat je het net niet gebruiken kunt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alan Pape 45 de afbouw 27 nov 2015 11:30 #685189

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 804
Zeker voor de dagtank. Als opvoerpomp ga je naar de autosloop en voor een habbekrats koop je twee opvoerpompen. Een reserve
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alan Pape 45 de afbouw 27 nov 2015 12:06 #685199

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 472
OK ik ga voor de dagtank, er is genoeg ruimte in de machinekamer.
wellicht ook meteen het overhevelen van de kieltank naar de dagtank automatiseren middels een vlotter in de dagtank, wordt het nivo te laag start met pompen, bijna vol stop met pompen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alan Pape 45 de afbouw 27 nov 2015 12:09 #685200

Ratman schreef :
OK ik ga voor de dagtank, er is genoeg ruimte in de machinekamer.
wellicht ook meteen het overhevelen van de kieltank naar de dagtank automatiseren middels een vlotter in de dagtank, wordt het nivo te laag start met pompen, bijna vol stop met pompen.

Lijkt me op zee geen goede oplossing. Handmatig of een zelf te bedienen elektrisch pompje lijkt me een stuk beter. Niveaumetertje is wel handig ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alan Pape 45 de afbouw 27 nov 2015 12:42 #685205

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
Dagtank voorzien van kijkglas en overloop, geen automatische vlotters. Als die niet werken zit je met de gebakken peren.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alan Pape 45 de afbouw 27 nov 2015 15:16 #685219

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Een vlotter lijkt mij ook geen goed idee. Met iedere golf start en stopt de pomp, of je moet er weer een elektronische tijdsvertraging op bouwen. Niet handig voor een voorziening die een hoge betrouwbaarheid en beschikbaarheid moet hebben.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alan Pape 45 de afbouw 27 nov 2015 15:59 #685224

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 643
Fotooos..!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alan Pape 45 de afbouw 27 nov 2015 17:05 #685234

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12593
Voor de zekerheid zou ik, behalve een elektrisch pompje, ook een bypass maken met een vleugelpompje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alan Pape 45 de afbouw 01 dec 2015 07:23 #685986

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 472
Albert 45 schreef :
Voor de zekerheid zou ik, behalve een elektrisch pompje, ook een bypass maken met een vleugelpompje.

Ik ben constant bezig met denken van "wat als het stuk gaat", inderdaad wel prettig als je handmatig de diesel kan oppompen.

Ondertussen heb ik via marktplaats 4 stuks Enkes 26 lieren gescoord, mooie dingen zijn dat!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl