Ik maak mij bij de voorgestelde methode(n) wel zorgen hoe de werking van het staal tov het plexiglas opgevangen gaat worden. Zoals gezegd lijkt de kitnaad mij vrij dun, al zijn het maar kleine ruitjes natuurlijk. Is het de bedoeling dat de schroeven, zoals de tekening aangeeft, strak door zowel het staal als het kunststof gaan? Dan is er geen ruimte voor werking en zullen de schroeven een puntbelasting op de ruiten geven. Dat kan tot verdergaande scheurtjes leiden.
Anders dan de gebruikelijke profielen of peesrubbers een idee: gaatjes dichtlassen en de ruiten uitwendig op het staal bevestigen met 3M VHB tape. Flush lukt dan niet meer, al kun je de randen van de ruiten wel netjes afschuinen natuurlijk. Kunststof, zeker als je Lexaan kiest, kan bij deze grootte veel dunner zijn dan jij tekent: ik heb (voor een iets afwijkende grootte) voor 4 mm Lexaan gekozen. Dat gaat nu reeds 4 seizoenen probleemloos...
Moet het echt flush, dan zou ik tenminste
overwegen om de ruiten vanaf de binnenkant te monteren op deze manier: randje ter dikte staal+lijmnaad wegfrezen. Tussen staal en ruitjes laat je dan 2 mm vrij wat je, na uitharding lijmnaad, volzet met kit. Je hebt dan ruimte om werking op te vangen voorzien. Voordeel van een schroefloos systeem is dat je nooit spanningsconcentraties kunt krijgen.
Vanaf binnenkant zal je wellicht een onprettig gevoel geven. Reken jouw situatie eens na anders, bij de berekening van mijn systeem (
eerder draadje) stond ik versteld van de sterkte van VHB. Mits de hechting goed is natuurlijk... Wat en of er iets tussen staal en VHB moet staat op de application notes van 3M van dit VHB systeem.
Zonder schroeven dus: