Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Restauratie 'de Emma' S-spant uit 1947

Restauratie 'de Emma' S-spant uit 1947 25 feb 2019 20:19 #1024583

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
bleekerMaritiem schreef :

Met dit ontwerp komt de passing nog steeds heel nauw. Ik zou het plexiglas minder diep infrezen, slechts ter dikte van het staal. De buitensponning kan dan de naad afdekken en de passing is veel minder kritisch.

Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 25 feb 2019 20:20 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie 'de Emma' S-spant uit 1947 25 feb 2019 20:38 #1024595

Dank voor het bericht. Deze optie heb ik ook afgewogen, alleen leek het mij mooi als het raam wat minder naar binnen viel, ook voor de afwatering. Onderaan kan ik de trimlijst iets rond vijlen om te zorgen dat er geen water in de naad blijft staan.
Qua passing zal het goed komen denk ik, alles zal CNC gesneden worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie 'de Emma' S-spant uit 1947 02 mrt 2019 16:26 #1025856

De oplossing van Il Cigno lijkt mooier, minder kit in het zicht. Overigens wil kit zijn werk kunnen doen dan toch minimaal 3mm dik, liever nog 4mm
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie 'de Emma' S-spant uit 1947 02 mrt 2019 16:51 #1025863

Ik maak mij bij de voorgestelde methode(n) wel zorgen hoe de werking van het staal tov het plexiglas opgevangen gaat worden. Zoals gezegd lijkt de kitnaad mij vrij dun, al zijn het maar kleine ruitjes natuurlijk. Is het de bedoeling dat de schroeven, zoals de tekening aangeeft, strak door zowel het staal als het kunststof gaan? Dan is er geen ruimte voor werking en zullen de schroeven een puntbelasting op de ruiten geven. Dat kan tot verdergaande scheurtjes leiden.

Anders dan de gebruikelijke profielen of peesrubbers een idee: gaatjes dichtlassen en de ruiten uitwendig op het staal bevestigen met 3M VHB tape. Flush lukt dan niet meer, al kun je de randen van de ruiten wel netjes afschuinen natuurlijk. Kunststof, zeker als je Lexaan kiest, kan bij deze grootte veel dunner zijn dan jij tekent: ik heb (voor een iets afwijkende grootte) voor 4 mm Lexaan gekozen. Dat gaat nu reeds 4 seizoenen probleemloos...

Moet het echt flush, dan zou ik tenminste overwegen om de ruiten vanaf de binnenkant te monteren op deze manier: randje ter dikte staal+lijmnaad wegfrezen. Tussen staal en ruitjes laat je dan 2 mm vrij wat je, na uitharding lijmnaad, volzet met kit. Je hebt dan ruimte om werking op te vangen voorzien. Voordeel van een schroefloos systeem is dat je nooit spanningsconcentraties kunt krijgen.

Vanaf binnenkant zal je wellicht een onprettig gevoel geven. Reken jouw situatie eens na anders, bij de berekening van mijn systeem (eerder draadje) stond ik versteld van de sterkte van VHB. Mits de hechting goed is natuurlijk... Wat en of er iets tussen staal en VHB moet staat op de application notes van 3M van dit VHB systeem.



Zonder schroeven dus:
Laatst bewerkt: 02 mrt 2019 17:27 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie 'de Emma' S-spant uit 1947 15 mei 2019 19:51 #1046391

Goedenavond allemaal!

We zijn nog steeds druk met al het laswerk. Er blijven maar dingen bij komen.. We gaan rustig door en ooit komt het wel af.


Ik ben nu bezig met de roerconstructie en daar moeten wat bussen voor gedraaid worden. Ik ben op zoek naar iemand die dit voor/met mij kan doen. Is er iemand op het forum die mij kan helpen? :)

Binnenkort weer een uitgebreide update, zodra het dek vrij van gaten is.

Groetjes Sjoerd

sailingyachtemma.com
Laatst bewerkt: 15 mei 2019 20:11 door bleekerMaritiem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie 'de Emma' S-spant uit 1947 15 mei 2019 20:01 #1046397

@Nachtvlinder en Noballast

Bedankt nog voor de input! zonder buitensponning er in plkken heb ik ook over nagedacht maar de buitensponning draagt ook bij aan het klassieke uiterlijk van de boot. dus die wil ik er wel graag bij hebben

Moet de kitrand ook 3-4 mm zijn wanneer het geklemd wordt? ik dacht alleen wanneer je moet vertrouwen op de lijm als hier alle kracht op komt. klopt dit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie 'de Emma' S-spant uit 1947 15 mei 2019 22:39 #1046426

Nee. Plexiglas zet nogal veel uit met warmte. Je moet dus een ruime hoeveelheid flexibel materiaal in de verbinding hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie 'de Emma' S-spant uit 1947 16 mei 2019 04:02 #1046435

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2536
Ik heb tape i.p.v. kit gebruikt.
Het spul heet inseal en wordt door verschillende bootraambedrijven verkocht. Ik gebruikte 25x4mm
Het is een mooie droge oplossing, en waterdicht.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie 'de Emma' S-spant uit 1947 21 mei 2019 17:58 #1048090

Goedenavond,

We hebben weer een blogbericht toegevoegd aan de website! Er wordt onder andere in beschreven hoe een groot deel van het vlak is vervangen.

Deel 9 | sailingyachtemma.com

Groetjes Wendy en Sjoerd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie 'de Emma' S-spant uit 1947 17 nov 2019 18:00 #1101873

Een update van de afgelopen maanden staat op de website! Onder andere over de Roerlagers en de onderdelen die gedraaid zijn door mede forummer Peter! Peter dankjewel!


Deel 10 | www.sailingyachtemma.com

Laatst bewerkt: 17 nov 2019 18:01 door bleekerMaritiem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie 'de Emma' S-spant uit 1947 21 feb 2021 21:02 #1255555

Dat is lang geleden! Deel 11 staat online. Dit jaar gaan we weer een stuk meer klussen.

Groetjes Wendy en Sjoerd


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl