Gister dan eindelijk daadwerkelijk een stukje gezeild.
Er is nog wel wat te doen.
Een voorzeil hijsen is tien minuten bikkelen op de vallier. Not good. De vallen lopen echt gruwelijk zwaar. Gezien hoe moeilijk (en duur) ze deden over een simpel knip en scheer beurtje (of zelfs dat niet eens, want zonder afspuiten), aarzel ik om de havenmeesters te vragen of ze iets met een mastenkraan kunnen. Ik heb wel een bootsmanstoeltje, maarja, de vallen zijn juist het probleem... liever de mastenkraan dus. Ik houd iets stoms als "vallen te dik" eigenlijk gewoon voor mogelijk... staaldaad met voorloop vallen zijn namelijk vervangen door touw. Er zitten nu dan wel andere schijven in, maar hoeveel ruimte is er werkelijk?
Eigenlijk moet ie gewoon naar Lelystad zodat ik dit soort dingen veel makkelijker aan kan pakken, maarja in Hoorn liggen is vooralsnog gratis... en in m'n 'eigen' haven is nog geen plek.
Daarna heb ik even de middenstand van het stuurwiel op het oog gemarkeerd met een tieripje. Dat maakt echt een wereld van verschil. Ookal klopt er niks van, het blijft een nuttig referentiepunt voor de roerstand. Onbewust heb ik dat blijkbaar toch nodig om trefzeker te sturen met een ruime 2 slagen van aanslag tot aanslag, en een stuurwiel wat er in alle standen hetzelfde uitziet
Met dit hulpmiddel ging uitparkeren voortreffelijk. Yay! En wat loopt die driepitter mooi, zeg. Muisstil en soepel.
Eenmaal de haven uit, vielen brandstofmeter en toerenteller uit. Motor af, motor... niet meer starten. Uh oh. Geen stroom op het paneel dus. Inparkeren met stuurwiel leek me al lastig genoeg, maar dan ook nog onder zeil? Gelukkig deden de meters het even later opeens weer en kon ik de motor starten. Later viel ie opnieuw uit en heb ik de motor maar laten lopen, om in elk geval de haven in te komen. Lang leve diesels - die zonder stroom gewoon blijven lopen. Helaas stond de boel wel met 15 volt te laden, ik hoop dat de accu's dat overleefd hebben. Wat-ie trouwens ook deed toen het paneel nog wel stroom had. Misschien is de dynamo ingesteld op een ouderwets diodeblok ofzo, of er zit ergens een referentiedraad los. In elk geval heeft de electra dus aandacht nodig. Geen punt, daar kom ik wel uit, maar wel even fixen voordat er meer gevaren wordt...
Maargoed... 145% genua uitgerold en varen maar! Nuja, dat uitrollen ging pas soepel toen ik er een stropje onder zette, maar dat mocht de pret niet drukken... zo bleef ie tenminste ook vrij van de reling. Voorlijk van deze G1 is wat kort; 1092cm tegen 1150 voor de werkfok.
5-6 knopen heen, 3-5 knopen terug. Tja.. dit is wel het Hoornse Hop, en ik was een stukkie richting Edam gevaren en terug.
Terug in de kom een stukkie achteruit motorend kwamen er dus een paar aardige struisvogelnesten onder de romp vandaan drijven. Oeps... en de waterplanten stonden zelfs bij 3 meter diepte hier en daar nog tot aan de oppervlakte! Ongelooflijk.
Maarja, toen moesten we de box nog in. Stootwillen rondom (eentje bleek meer een soort waterzak te zijn, dus die is naderhand gelijk de container in gegaan), diep ademhalen, plan gemaakt en afgestemd met de crew, en proberen maar...